СПОРТИВНЕ ОРІЄНТУВАННЯ
Заняття 4 Дистанція в спортивному орієнтуванні.
Мета заняття: ознайомитись з основними елементами спортивної дистанції, ознайомити гуртківців з відмінностями основних видів дистанцій зі спортивного орієнтування, розвивати пізнавальні можливості, виховувати зацікавленість орієнтуванням та туризмом в цілому, створити дружелюбну атмосферу у гуртку, з метою зниження тривожності вихованців.
Обладнання і матеріали: мультимедійні матеріали, засоби відтворення мультимедійних презентацій, роздаткові картки, карти різного виду, ручки.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу.
Qr-код для презентації
Узагальнена таблиця-план навчальної діяльності
№ з/п |
Етапи заняття і приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати вихованця |
Тривалість |
|
Організаційний етап:
|
Вихованці демонструють готовність до заняття. Активно беруть участь у грі |
5хв |
|
Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
|
Вихованці пригадують здобуті раніше знання, активно працюють над вправою, проявляють зосередженість |
5 хв
|
|
Новий матеріал:
|
Вихованці проявляють уважність та демонструють логічне мислення, беруть активну у заповненні картки. Діти активно відповідають, та беруть участь у виконанні вправ |
25 хв
|
|
Підведення підсумків
Рефлексія |
Діти проявляють швидкість реакцій, застосовують отримані знання для виконання завдань |
10хв |
|
Загальна тривалість заняття |
|
45 хвилин |
Хід заняття
І Організаційний етап
Привітання
Добрий день! Радію з того, що можу бачити вас сьогодні на занятті здоровими та веселими! Мені дуже хочеться, щоб такий настрій у вас зберігся до кінця заняття! А для цього ми повинні частіше посміхатися та допомагати один одному!
Пропоную почати нашу зустріч з невеличкої гри «Комплімент для мене»
Гра «Комплімент для мене»
Гуртківці стають в коло. Керівник обирає вихованця з якого починається гра. Вихованець називає першу літеру свого імені. Завдання інших дітей сказати якомога більше компліментів та приємних слів на ту ж літеру на котру починається ім’я вихованця, який почав гру. (Наприклад: Василь - перша літера імені «В» - веселий, вірний, великодушний, везунчик і тд.)
Гра триває до ти пір, доки всі учасники гуртка не отримають свою порцію приємних слів.
ІІ Актуалізація опорних знань
Для того, щоб добре опанувати сьогоднішню нову тему, думаю вам варто пригадати те, що ми вже вивчили. Для цього пропоную попрацювати над вправою «Знайди відповідності» ( Додаток1). За допомогою стрілок з’єднайте словосполучення між собою так, щоб твердження будо вірне.
Приємно бачити, що інформацію, яку ми з вами вивчали раніше ви добре засвоїли.
(Слайд1)
Тема сьогоднішнього заняття - «Дистанція в спортивному орієнтуванні». Ця тема є надзвичайно важливою, оскільки з дистанція – це основна мета роботи спортсмена-орієнтувальника. Тому давайте розбиратися що ж таке дистанція і з чим її «їдять» .
ІІІ Викладення нового матеріалу
Як ви вже знаєте спортивне орієнтування є досить цікавим видом спорту. Щоб досягнути результатів у ньому, необхідно не тільки швидко бігати, але й знати деякі тонкощі спортивного орієнтування.
Суть змагань зі спортивного орієнтування – якомога швидше пройти дистанцію та під час зробити відмітки в певних точках. Тож що таке дистанція?
Дистанція в спортивному орієнтуванні – це відстань між певними об’єктами, яку учасник змагань має подолати.
(Слайд 2)
Дистанція складається із:
Скажіть, будь ласка, що таке старт на вашу думку? ( Відповідь дітей)
Старт - це точка з якої учасник починає свій рух, позначається на карті червоним або пурпуровим трикутником.
(Слайд 3)
Контрольні пункти (КП) – це точки на місцевості, які визначаються спортсменом - орієнтувальником за допомогою компаса та карти. Як гадаєте, контрольні пункти на карті позначаються так само як і старт? ( Відповідь дітей)
На карті КП позначаються червоним або пурпуровим колом, центр якого повинен відповідати розташуванню контрольного пункту на місцевості.
(Слайд 4-5)
Для оснащення контрольного пункту (КП) на місцевості використовують знак у вигляді трьохгранної призми. Розміри призми - 30*30 см. Кожна грань ділиться діагоналлю на два поля: вгорі поле білого кольору, а внизу – оранжевого (допускається червоний колір). Кожному контрольному пункту дається цифрове позначення. Для цього використовуються двохзначні та трьохзначні числа, починаючи з 31. Цифри, якими наноситься позначення, мають бути чорними на білому фоні, висотою 5 - 10 сантиметрів. Числа, які можуть бути неоднозначно прочитані для позначення контрольного пункту використовувати забороняється. Чи є у вас здогадки, які саме числа можуть бути неоднозначні прочитані? (Відповідь дітей) Ось перелік цих чисел - 66,86,68,89,98, 99.
Також контрольні пункти обладнують спеціальними засобами відмітки. Їх
кріплять безпосередньо на призмі. Засоби відмітки повинні бути добре оснащеними, щоб не викликати затримки учасників під час взяття того чи іншого КП. Всі КП на дистанції обладнуються однотипно і забезпечуються засобами позначки однакової конструкції. Прийняті такі системи відмітки на КП:
Вправа «Заповнення спортивної картки»
Зараз пропоную вам заповнити зразок спортивної картки, з якою вам доведеться час від часу стикатись на змаганнях. Чому час від часу? А тому що з кожним роком електронна відмітка займає все більш панівні позиції в порівнянні з традиційною відміткою. (Додаток 2).
Фініш – це один з елементів дистанції в спортивному орієнтуванні. Фініш – це заключна частина змагань. В орієнтуванні фініш- це останній контрольний пункт, який повинен відмітити учасник. На карті він позначається подвійним колом пурпурового або червоного кольору.
Не зважаючи на те, що елементи дистанції на всіх змаганнях однакові, самі дистанції бувають різні.
(Слайд 6)
Дистанція у заданому напрямку – це дистанція, де учасники повинні якнайшвидше відшукати на місцевості контрольні пункти, які в певній послідовності нанесені на карту, з’єднані лінією і позначені порядковими номерами. Якщо хоча б один КП не знайдений або пройдений не в належному порядку, результат не зараховують.
(Слайд 7)
Дистанція за вибором – це дистанція, де вибір контрольних пунктів та послідовність їх проходження визначається учасниками. На карті вони не з’єднуються лініями.
(Слайд 8)
Дистанція «маркована траса» – це дистанція, де учасники долають маршрут, розмічений на місцевості прапорцями чи стрічками. Рухаючись по розміченій дистанції, від точки старту до фінішу, учасники на своєму шляху зустрічають КП, місцезнаходження яких вони повинні вказати проколом на своїй карті.
Вправа « Сортувальник»
Керівник ділить дітей на дві групи. Кожна група отримує комплект карт. За відведений час вихованці повинні розкласти карти на дві групи: 1 група- карти з дистанцією за вибором, 2 група – карти з дистанцією у заданому напрямку.
ІV Підведення підсумків
Вправа « Нанеси дистанцію»
Дітям пропонують графічно зобразити дистанції різних видів на аркуші паперу, використовуючи всі елементи дистанції – старт, контрольні пункти, фініш
(Додоток3)
Вправа «Лінивий кіт»
Вправа для зняття м’язового напруження.
Уявіть, що ви лінивий кіт, який щойно прокинувся після приємного довгого сну. Широко позіхніть, помурчіть як кіт. Тепер витягніть руки, ноги та спину - потягніться повільно як кіт. (Вправу необхідно повторити декілька разів)
Рефлексія
Кожен вихованець аналізує проведене заняття, відповідаючи на питання:
Додаток 1
Вправа «Знайди відповідності»
Наука, яка допомагає створити карти |
|
Спортивне орієнтування |
Зменшене узагальнене зображення земної поверхні |
|
Картографія |
Вид спорту, в якому використовується компас та карта |
|
Норвегія |
Батьківщина спортивного орієнтування |
|
Карта |
(Додаток 2)
(Додоток3)
Дистанція за вибором
Дистанція у заданому напрямку