Конспект гурткового заняття "Умовні знаки спортивних карт. Рельєф"

Про матеріал
Конспект гурткового заняття для вихованців гуртків спортивного орієнтування. Тема:"Умовні знаки спортивних карт. Рельєф"
Перегляд файлу

 

    Спортивное ориентирование — Википедия  СПОРТИВНЕ ОРІЄНТУВАННЯ

 

 

 

Заняття 5. Умовні знаки спортивних карт. Рельєф

Мета заняття: дати уявлення про основні групи умовних знаків спортивних карт, ознайомити гуртківців з основними умовними знаками групи «Рельєф», розвивати пізнавальні можливості, виховувати зацікавленість орієнтуванням та туризмом в цілому, створити комфортну атмосферу для формування колективу.

Обладнання і матеріали: мультимедійні матеріали, засоби відтворення мультимедійних презентацій, роздаткові картки, карти різного виду, ручки, робочі зошити, кольорові олівці.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

 

 

Qr-код для презентації

 

 

 

Узагальнена таблиця-план навчальної діяльності

№ з/п

Етапи заняття і приклади навчальної діяльності

Очікувані результати вихованця

Тривалість

  1.  

Організаційний етап:

  • привітання
  • Вправа «Кошик для сміття»

Вихованці демонструють готовність до заняття.

 

10 хв

  1.  

Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності:

  • Вправа «Чи вірне твердження?»

 

Вихованці пригадують здобуті раніше знання, активно працюють над вправою, проявляють зосередженість

 

       10хв

 

  1.  

Новий матеріал:

  • розповідь керівника гуртка;
  • Завдання «Заповни таблицю»;
  • перегляд слайдів;
  • вправа «Робота з картами»;
  • Гра-руханка «Лимон»

 

Вихованці проявляють уважність та  демонструють логічне мислення, беруть активну у заповненні картки. Діти активно відповідають, та беруть участь у виконанні завдань

 

 

55 хв

 

  1.  

Підведення підсумків:

  • Відповіді на питання
  • Виконання тесту

Рефлексія

Діти проявляють швидкість реакцій, застосовують отримані знання для виконання завдань

      15хв

 

Загальна тривалість заняття

                                  

90 хвилин

 

Хід заняття

 І Організаційний етап

   Привітання

 

Добрий день! Рада розпочинати це заняття разом з вами! Маю надію сьогодні наша спільна робота буде цікавою, пізнавальною та корисною. Тому, щоб не витрачати дорогоцінний час, пропоную розпочати. Щоб правильно налаштуватись на заняття, давайте з вами знімемо нервове та емоційне напруження.

Вправа «Кошик для сміття»

Мета вправи - позбутися негативних емоцій. Підготуйте невеликі аркушики паперу  та олівці, роздайте їх дітям. Запропонуйте вихованцям стати у коло, а в центрі кола поставте кошик для сміття або просто будь-яку коробку.

Попросіть дітей написати на аркуші, які негативні емоції вони відчувають просто зараз. Потім запитайте, чи хоче хтось поділитися з товаришами змістом свого аркуша (якщо діти соромляться, то подайте приклад! Але не наполягайте). Діти називають негативні емоції, які зараз їм дошкуляють, а потім мнуть папірець та викидують у кошик для сміття. 

 ІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

Наша робота на сьогоднішньому занятті буде тісно пов’язана зі спортивною картою, тому пропоную освіжити ваші знання і відповісти на декілька запитань.

Вправа «Чи вірне твердження?»

Керівник читає речення. Завдання гуртківців підтвердити чи заперечити вірність інформації, аргументуючи свої відповіді.

  1. Наука, що займається створенням та рисуванням карт – каліграфія.

 (Твердження не вірне, оскільки каліграфія – це мистецтво писати гарним і чітким почерком, а наука, що займається створенням карт- картографія).

(Відповідь дітей).

  1. Спортивна карта - це спеціальна великомасштабна тематична

багатокольорова карта місцевості, призначена для спортивного орієнтування і виконана в специфічних умовних знаках. (Твердження вірне).

(Відповідь дітей).

  1. Основні елементи дистанції – це старт, фініш та контрольні пункти.

(Твердження вірне).

(Відповідь дітей).

  1. Дистанція у заданому напрямку – це вид дистанції, в якому учасник

відмічає всі контрольні пункти в чіткій послідовності.

(Твердження вірне).

(Відповідь дітей).

  1. Старт дистанції позначають зеленим колом.

(Твердження не вірне, оскільки старт дистанції позначають червоним або пурпуровим трикутником).

(Відповідь дітей).

  Підніміть, будь ласка, руки всі, хто вміє читати книги. (Відповідь дітей).

А тепер підніміть руки ті, хто вміє «читати карту». (Відповідь дітей).

Як бачу мистецтвом «читання карти» володіє мало хто. А скажіть що на вашу думку означає «читати карту»? (Відповідь дітей). Пропоную на сьогоднішньому занятті розібратись детально з цим поняттям, а також познайомитись з деякими умовними знаками спортивних карт.

 (Слайд 1)

ІІІ Викладення нового матеріалу.

Коли орієнтувальник долає дистанцію, перше завдання, яке перед ним стоїть - обирати правильний маршрут. Це завдання тісно пов’язане із вмінням «читати карту». Що ж це за супер сила така - «читання карти»? Читання карти – вміння розуміти і уявляти все те, що зображено на карті за допомогою умовних знаків.

(Слайд 2)

Умовні знаки спортивних карт – це графічні кольорові позначення, що допомагають зобразити місцевість на карті. Для спортивного орієнтування використовують спеціальні умовні знаки спортивних карт. Коли ви розглядаєте спортивну карту, ви можете побачити, що умовні знаки на карті зображено кольорами. Назвіть основні з них (Відповідь дітей).

(Слайд 3)

Основні кольори, які використовують для рисування спортивних карт це:

  • коричневий;
  • зелений;
  • жовтий;
  • блакитний;
  • білий;
  • чорний;

 

Давайте розберемось які саме об’єкти зображають даними кольорами. Для того, щоб ви краще запам’ятали цю інформацію, пропоную її записати.

Завдання «Заповни таблицю»

 Керівник роздає дітям таблички (Додаток1). Вони заповнюють їх в процесі обговорення. Після заняття вклеюють в зошит.

На думку, картографів, найважливішими об’єктами на карті, є ті які позначаються коричневим кольором. Як гадаєте які саме обʼєкти позначають коричневим кольором? (Відповідь дітей)

Коричневим кольором зображають всі нерівності земної поверхні. А як одним словом називають всі нерівності земної поверхні? Щоб дізнатись цей термін, пропоную розгадати ребус. (Відповідь – «рельєф») (Слайд 4) До нерівностей земної поверхні відносять ями, горби, вирви,  яри, земляні обриви та ін. Знайдіть в своїй таблиці коричневий колір та навпроти нього запишіть об’єкти, які ним зображають.

Зелений колір на карті використовують для зображення щільності лісу та ступені його прохідності. Чим темніший зелений колір використовують для зображення на карті, тим важче пройти через цей об’єкт. До прикладу це може бути гущавина чи густа посадка. Знайдіть в своїй таблиці зелений колір та навпроти нього запишіть об’єкти, які ним зображають.

Жовтий колір на карті – це відкритий простір. Ним зображають поля, луки, галявини. Знайдіть в своїй таблиці жовтий колір та навпроти нього запишіть об’єкти, які ним зображають.

Блакитний колір використовують для зображення водних об’єктів: річок, озер, боліт, ставків, джерел та ін. Знайдіть в своїй таблиці блакитний колір та навпроти нього запишіть об’єкти, які ним зображають.

Білий колір на карті використовують для зображення «чистого лісу» - лісу, в якому немає зарослей і він добре проглядається з усіх сторін. Знайдіть в своїй таблиці білий колір та навпроти нього запишіть об’єкти, які ним зображають.

Чорний колір позначає як і стежки, польові дороги, каміння так і обʼєкти діяльності людини – огорожі, лінії електропередач, залізничні колії   трубопроводи, будівлі. Знайдіть в своїй таблиці чорний колір та навпроти нього запишіть об’єкти, які ним зображають.

 Всі умовні знаки, які використовують у спортивному орієнтуванні поділяють на такі групи:

  • рельєф;
  • скелі та каміння;
  • гідрографія;
  • рослинність;
  • штучні обʼєкти;
  • знаки дистанцій та технічні знаки.

Ви познайомитесь більш детально зі всіма умовними знаками кожної із груп протягом наших наступних занять. А сьогодні я хочу зупинитись на групі умовних знаків – «Рельєф». Ви вже знаєте, що умовні знаки спортивних карт цієї групи на карті зображають коричневим кольором. Пропоную вам намалювати основні умовні знаки групи «Рельєф». Для цього вам знадобиться коричневий олівець та роздаткова карта (Додаток 2). Малюємо паралельно з обговоренням.

( Слайд 5)

Відображення форм земної поверхні здійснюється за допомогою дуже детальних кривих ліній – горизонталей. Горизонталь – це уявна лінія, яка з’єднує точки однакової висоти.

Щільність горизонталей показує нахил схилу та його крутість. Чим менша відстань між горизонталями – тим крутіший схил, і навпаки- великі проміжки між горизонталями свідчать про те, що схил пологий.(Діти малюють умовний знак «горизонталь»)

Робота з картами

(Слайд 6) 

Розгляньте фрагменти карт. Порівняйте щільність горизонталей. На якій із карт схили пологі, а на якій круті?(Обговорення)

( Слайд 7)

Коли горизонталі  замикаються на карті, вони утворюють зображення пагорба чи ями. Для того, щоб не переплутати пагорб та яму, використовують невелику риску - бергштрих, який завжди спрямований у напрямку зливу води. (Діти малюють умовні знаки «бергштрих, пагорб, яма»)

( Слайд 8)

Зверніть увагу на слайд. Тут ви можете побачити як пагорб та яма виглядають на карті та місцевості.

Якщо пагорб та яма надто маленькі, то їх називають мікрогорб та мікрояма і для них використовують інші позначення. Розгляньте слайд. На ньому зображено умовні позначення, які використовують для зображення мікрогорба та мікроями, а також вигляд цих об’єктів на карті та на місцевості.

( Слайд 9)

(Діти малюють умовні знаки « мікрогорб та мікрояма»)

Наступним умовними знаком групи «Рельєф» з яким ми познайомимось, буде земляний обрив. Скажіть, будь ласка, чи доводилось вам в житті бачити земляний обрив? Якщо так то опишіть його. Як він виглядає? (Відповідь дітей)

Земляний обрив – це крутий земляний схил, який чітко відрізняється від інших об’єктів, наприклад, гравійна або піщана яма, насип шосе чи залізниці, дамба. Давайте розглянемо його на екрані.

 ( Слайд 10)

(Діти малюють умовний  знак «земляний обрив»).

Ще декілька основних знаків, які позначаються на карті коричневим кольором ми з вами сьогодні розглянемо. Серед них земляний вал, вирва, купиняста поверхня та особливий об’єкт рельєфу. Перш ніж ми перейдемо до їх вивчення, пропоную зробити невеличку руханку, яка дозволить зняти м’язове  напруження.

Гра-руханка «Лимон»

  • Заплющіть очі. Уявіть ніби ви в саду.
  • Уявіть, ніби ви зриваєте з дерева два лимони, по одному в кожну руку.
  • Сильно здавіть лимони у руках, щоб «вичавити сік»  для лимонаду. Вичавлюйте, вичавлюйте!
  • Киньте на підлогу свої вичавлені лимони!
  • Після останнього натискання струсіть руки, щоб розслабитись!
  • Повторіть вправу, доки не набереться «соку для лимонаду».

Наступний умовний знак з яким ми сьогодні познайомимось- це земляний

вал. Земляний вал – це ґрунтовий насип.  Якщо земляний вал зруйнований людиною чи природними явищами, то його позначають схожим знаком на земляний вал, тільки пунктирною лінією. На карті він позначається коричневим кольором.

( Слайд 11)

(Діти малюють умовний  знак «земляний вал»).

Ями штучного походження з чіткими крутими краями називають вирвами. Як вони позначаються на карті та виглядають на місцевості ви можете побачити на наступному слайді.

( Слайд 12)

(Діти малюють умовний  знак «вирва»).

Якщо на земній поверхні є ділянки на яких надто багато ям чи горбів,  то картографам важко їх зобразити за допомогою умовних знаків яким позначають горб чи яму. Тому для позначення таких ділянок є умовний знак «купиняста поверхня». Як він виглядає на карті та на місцевості ви можете побачити на слайді.

( Слайд 13)

(Діти малюють умовний  знак «купиняста поверхня»).

Заключний знак, який ми сьогодні внесемо у нашу таблицю – це «особливий обʼєкт рельєфу». Цей знак може використовуватися для особливо малого об’єкту рельєфу (наприклад, корч чи пень). Давайте переглянемо його на слайді.

( Слайд 14)

(Діти малюють умовний  знак «Особливий обʼєкт рельєфу»)

ІV Підведення підсумків

Отже, ми з вами сьогодні почали вивчати своєрідну «азбуку карти» - її умовні знаки. Ми з вами заповнили таблиці, які вам необхідно підклеїти  в зошит.

  • Пригадайте з якою групою умовних знаків ми познайомились на сьогоднішньому занятті? (Рельєф) ( Відповідь дітей).
  • А яким кольором малюють ці знаки на карті? (Коричневим)                       ( Відповідь дітей).
  • А які найрозповсюдженіші форми рельєфу ви можете виділити?

( Горб та яма) ( Відповідь дітей).

Для кращого засвоєння матеріалу пропоную вам пройти невеличкий тест.

 

 

   Qr-код для проходження тесту.

 

 

 

  Рефлексія

Кожен вихованець аналізує проведене заняття, відповідаючи на питання:

  1. Мій настрій?
  2. Що цікавого я вивчив сьогодні?
  3. Що було важко?
  4. Що мені сьогодні не сподобалось?
  5. Що б ще я хотів вивчити?

 

 

 

Додаток1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток2

 

 Умовні знаки групи «Рельєф»

 

Умовний знак

Назва умовного знаку

 

 

Горизонталь

 

 

Бергштрих

 

 

 

Яма

 

 

Пагорб

 

 

Мікрогорб

 

 

Мікрояма

 

 

Земляний обрив

 

 

Земляний вал

 

 

Зруйнований земляний вал

 

 

Вирва

 

 

 

Купиняста поверхня

 

 

 

Особливий обʼєкт рельєфу

 

 

Умовні знаки групи «Рельєф»

(відповіді)

 

Умовний знак

Назва умовного знаку

 

 

 

Горизонталь

 

 Бергштрих

 

 

 

 

Яма

 

 

 

Пагорб

 

 

Мікрогорб

 

Мікрояма

 

Земляний обрив

 

Земляний вал

 

 

Зруйнований земляний вал

 

 

Вирва

 

 

 

 

Купиняста поверхня

 

 

 

Особливий обʼєкт рельєфу

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. K Vika
    Дякую! Все подано зрозуміло та цікаво!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 квітня 2023
Переглядів
1718
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку