Тема: І.Багряний. «Тигролови». Проблема свободи й боротьби за своє
визволення в романі
Мета уроку:
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу (з використанням інтерактивних технологій)
Очікувані результати: учні вміють визначати проблеми, порушені у творі, розкривають сюжетно-композиційні та жанрові особливості роману, характеризують образи героїв.
Обладнання уроку: презентація до уроку (слайди), запис пісні «Чуєш, брате мій » на слова Богдана Лепкого , тексти роману «Тигролови», прес-конференція, « Дерево мудрості», міні-роздум.
Епіграф:Людина – найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасніша з усіх істот.
Людина – найпідліша з усіх істот.
Як тяжко з цих рубрик трьох вибрати першу для доведення прикладом.
І. Багряний
Проблемне питання: Хто має право називатися Людиною?
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Звучить пісня « Чуєш, брате мій»
Слово вчителя.
Відлітали у вирій журавлі… Відлітали, щоб більше не повернутись.
Безмірна туга і печаль розносилася по всьому світу від того журавлиного плачу.
І ось століття цьому, здається, безконечному, вічному пташиному лету, а серце зранене щемить, тужить, скочується пекуча сльоза скорботи матері-України. Для неї однаково дорогі її діти, де б вони не жили… Як осягнути її, нашу та їхню тугу? Одиниці виміру такої не має. Хто ж то є ті журавлі, що не дочекалися весни на Батьківщині й у вирію так довго? Це – наша родина українська, розкидана по всьому світу.
Тож пригорнімося помислами й душею до наших українських родин, яких доля закинула на Далекий Схід, той таємничий безмежний Зелений Клин, який прийняв на свої простори спраглих до праці й волі українців.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку (учні записують тему уроку) Слайди 2, 3, 4
На прикладі родини Сірків та Григорія Многогрішного ми простежимо, завдяки чому українці, відірвані від Батьківщини, ціною величезних зусиль зуміли не тільки вижити, а й влаштувати життя, гідне звання Людини.
А допоможуть нам юні особи та персонажі твору, які присутні на уроці.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями матеріалу уроку.
1. Історія написання роману .Слайд 5
І. Багряний належить до тих майстрів слова, які послідовно і протягом усього життя прагнули нести правду про суть сталінського режиму. Вся його творча біографія – це постійна сутичка з тоталітарною системою, яку він таврував за позбавлення людини людської гідності. Цьому підтвердженням є роман "Тигролови", який був написаний у 1944 р. в Моршині впродовж 14 днів і в цьому ж році здобув першу премію на літературному конкурі у Львові. Твір перекладали англійською, голландською, німецькою мовами. У Німеччині ця книга з ілюстраціями виходила тричі. Німці читали її з великим захопленням, купували на день народження, або для першого причастя. В Україні твір вийшов окремою книгою тільки у 1991р.
В основі пригодницько-екзотичного, за визначенням самого автора, роману – безпосередні враження і переживання під час втечі з далекосхідного концтабору.
«Мені не треба нічого вигадувати. Життя товпилося в моїй душі і виривалося, як Ніагара. Країну, про яку я писав, я любив, як свою другу батьківщину, хоч потрапив до неї невільником.... Всі ці люди були тими, з ким я міг переживати втіху розмов на материній мові в далекій чужині та ще й невільником. Ті люди ніколи не випадуть з моєї пам'яті...».
2. Бесіда за змістом твору.
Учитель. Чому роман став настільною книгою німецької молоді? Слайд 5
Учень. Бо твір вчить підніматися над муками, жити в будь-яких умовах, виживати в екстремальних ситуаціях.
Учитель. Про який час йдеться у романі?
Учень – історик розповідає про болючу сторінку історії України, її народу 30-х років.
Учитель. У період масованих репресій досить було одного необережного слова чи вчинку, щоб бути знищеним. Але були ті, що ставали у двобій з долею і вигравали поєдинок:
- Жить!
- Відплатить!
- Або вмерти!
Учитель. Кому належать ці слова?
Учні. Григорію Многогрішному.
Учитель. Як ви вважаєте, чи випадково автор дає своєму героєві прізвище Многогрішний? Чи це закономірно?
Учень-історик надає історичну довідку про гетьмана Многогрішного. Слайд 6
Многогрішний Дем'ян Гнатович – гетьман Лівобережної України (1668-1672рр.), ставши спільником Дорошенка, почав неприязні дії проти Москви. Сам висловив великоруському гінцю Танєєву намір нізащо не віддавати Києва полякам і разом з Дорошенком воювати з Польщею. Перш, ніж московський уряд вирішив, як вчинити з доносами на Многогрішного, проти останнього було організовано змову... 13 березня вночі змовники схопили Многогрішного і відправили до Москви, де гетьмана було катовано. Дем'ян відкидав звинувачення у зраді, але зізнався, що в п'яному стані говорив "несамовиті промови". Старшини від імені всього малоросійського народу просили стратити колишнього гетьмана і його брата. Засуджених вивели на страту у Москві, однак цар вислав гінця з повідомленням, що він змінює смертну кару засланням у Сибір.. Григорій Многогрішний – українець, його рід має славні традиції в особі першого каторжника Сибіру гетьмана Дем'яна Многогрішного.
Учитель. Хоча пройшли роки від часу заслання гетьмана до Сибіру, його нащадки знову і знову стають вигнанцями з рідного краю.
Ця історія повторюється з Григорієм Многогрішним.
У творі дві сюжетні лінії. Перша - пригодницька – це лінія перебування Многогрішного в тайзі. Саме з цієї лінії починається твір.
Вчитель. Які образи – символи створені у романі . Слайд 7
Учень. Перший розділ свого роману І. Багряний називає "Дракон". "Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум'ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон. Не з китайських казок і не з пагод Тибету – він знявся десь з громохкого центру країни "чудес", вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами..." це символічна картина паралельного, майже незалежного існування в одній державі двох світів – світу пітьми, пекла і світу ілюзорного раю, ілюзорного вільного життя. І ці два світи уособлені в символічних образах двох експресів, котрі мислено летять у невідоме, у чорну сибірську ніч, на край світу.
Вчитель. І от Григорій виривається з експресу смерті. Що зробило Г. Многогрішного символом? Символом чого?
Учень. З волі автора Г. Многогрішний здійснює неможливе – вистрибує майже у смерті із черева скаженого дракона і цим божевільним протестом підживлює в тисячах знеособлених в'язнів почуття людської гідності, надії, переконання, що серед них, приречених, є такі, що не здаються, воліють "ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи!". Для побратимів по нещастю Григорій стає "символом непокірної і гордої молодості, символом тієї волелюбної і сплюндрованої за те Вітчизни".
Вчитель. Хто ще їде цим же експресом?
Учень. Цим же експресом – тільки на інше полювання їде майор ОГПУ-НКВД Медвин "Його не зворушують ніякі екзотики, ніякі найексцентричніші історії, ба навіть тигри. Він не те бачив. Не те знає. І не те може. Такого полювання, якого він сам є і був майстром, не зрівняти ні з яким іншим..."
Піднімається учень, одягнений у форму майора НКВС: Слайд 8
- Впізнаєте мене? Так, я начальник етапу Медвин. Мене вчили пильнувати, полювати на людей, залякувати, катувати й принижувати непокірних. У моїй практиці зустрічалося небагато сміливців, але був один, який примусив мене задуматися, що знищити всіх неможливо. Він втік з ешелону, випав у безвість. Я назвав його подумки молодим тигром з України і вперше відчув страх.
Минуло два роки. Я отримав нове призначення і високу посаду. Ніколи не думав, що доля мене зведе з ним ще раз. Я вважав його мертвим.
Що я з ним не робив! Мені уже не зізнання його потрібні були, я добивався, щоб він заскавчав і почав благати мене, як то роблять всі. Дивиться виряченими очима – і тільки. Як каменюка. Це в моєму житті виняткове слідство над цим зоологічним націоналістом, над тим дияволом в образі людини.
Брр... Ті очі з кривавими росинками на віях, вони стоятимуть переді мною вічно... після зустрічі з ним у мене відбувся психічний струс.
Диявол, диявол. Я його знайду (б'є кулаком по столу) і знищу, ще нікому не вдавалося втекти від майора Медвина.
Многогрішний (учень говорить із протилежного кінця класу). Слайд 9
Ти ніколи мене не знищиш, Медвин, бо я дух, який живе в кожній вільній людині.
Бо я – народ, якого чим нижче гнеш, тим у ньому більше спротиву.
Ти думав, відбиваючи мені печінки, ламаючи кості, розчавлюючи мою молодість у катівнях два роки, що видряпаєш із грудей серце? Мріяв у божевільні упокорити мене, примусити забути, хто я, вирвати з розумом любов до батьківщини?
Але я втік з божевільні. І тоді, Медвин, я поклявся іменем матері моєї відірвати тобі голову. Ти думав, що присудивши мені 25 років каторги за те, що я любив свій нещасливий край, ти похоронив мене? Ти був переконаний, що стрибок з ешелону – смерть, але помилився.
Я знайшов у тайзі земляків, друзів і навіть кохання. Згодься, Медвин, що я переміг, не визнавши себе нулем в історії, не озвірів, не перейнявся озлобленням і ненавистю до людей, як ти, а зберіг у собі людяність, доброту, здатність співчувати і вірити, що людина може і повинна кинути виклик цілій системі, яку ти представляєш, і вистояти. І запам'ятай: ми неминуче зустрінемося з тобою в тайзі і я вб'ю тебе, як зло, яке ти породжуєш.
Я присуд виконаю сам і розпишуся на снігу в цьому. А за що я тебе судитиму, ти, пес, знаєш сам.
Вчитель. Так письменник розширює змістове навантаження назви твору підтекстом: в умовах тоталітарного режиму людина полює на людину.
Коли людина переслідує іншу за любов до отчого краю, то це вже є свідченням патологічних процесів у суспільстві.
Тепер Григорій поряд із основною проблемою свого життя – не залишитись нулем в історії, ставить ще одну – знищити Медвина як зло.
- Як вирішує Григорій цю проблему?
(учні розповідають, як вирішує Григорій цю проблему)
Вчитель. Чи можемо розцінювати перемогу Многогрішного, як помсту?
Учень. Ні, це виконання обов'язку, яким керується у своєму житті герой роману. Він своїм вчинком підтверджує, що рано чи пізно всяке зло має бути покараним.
Вчитель. Другу сторінку трагічної долі українців (а це є другою сюжетною лінією) відкриває рід Сірків, до яких після втечі потрапляє Г. Многогрішний.
Що ви про них знаєте?
(З розповіді Сірків стає відомо, що вони приїхали у 1889 році з Полтавщини. Тут вони знайшли другу Україну, та сум за рідним краєм ніколи не покидав їх.) Але про це краще розповість нам сама Сірчиха.
Розповідає учениця, одягнена в український національний одяг. Слайд 10
Сірчиха. У сміливих щастя завжди є! От хоч би ми. Приїхали сюди... Боже! Яка страшна і дика пуща була! І нудьга смертельна. І лихо скрізь навколо і злидні, і смерть. Чужа чужина... А бач, оббулися! І дивись – зажили ж як потім! І пущі здолали, і край скорили. І звикли, полюбили.
Спочатку ми поселилися в селі, тепер це містечко Києвом зветься. Хати білили, як на Україні. З нас тут за це сміялися, що от, мовляв, скільки лісу, а "хохли" хати з глини ліплять та білять.
Колись до революції здорово жили тут наші люди. Тут край працю любить та й винагороджує її щедро. А народ наш робочий. То й ми жили колись.
А сім'я у нашого діда була велика. Понад 50 чоловік. Синів сім мав, женив, не відділяв. Дочок заміж віддавав – на сторону не відпускав, зятів у прийми брав. Сірків куток – то ціле село. Весело жилося. Трудилися щиро, то й мали. Це була наша друга Україна, але щасливіша. І назви тут люди подавали свої, сумуючи за рідним краєм.
Ну, а потім пішло все шкереберть. Нові часи, нові порядки. Вже немає Сіркової держави.
Вчитель. А хто ж цей легендарний Сірко, якого знали майже всі в окрузі?
Сірко. Походжу я зі старого козацького роду. Жили мої батьки на Полтавщині коло Переяслава. А діди – прадіди в Запорожжі козакували...
Та віри в щастя своє щербате і в силу свою двожильну не теряли. Так на цю дику землю і потрапили. Багато люду тут померло, аж поки не позвикали. Маю сина і дочку, вчу їх однаково суворо. Бо за українським звичаєм жінка поряд чоловіка і господарювала, і вправно володіла зброєю. Моя хата завжди відкрита для гарної людини. Коли напівживого Григорія принесли ми додому, моя хата стала його хатою.
Життя навчило мене бути мудрим і щиросердним. Втративши старшого сина, я безмежно зрадів Григорієві, назвав його сином, подарував коня, гвинтівку. Бо хто, як не батько, навчить сина виживати в будь-яких умовах, залишаючись при цьому людиною.
Вчитель. У таких батьків діти поганими не будуть.
Учень 1. Дітей у Сірковій родині було троє, але під час ловлі тигра старший син Микола загинув. Молодший син Гриць Сірко активно переймає величезний життєвий досвід – практичний і моральний – своїх батьків. На перший погляд, Грицько - звичайний молодий чоловік, який нічим не виділяється. Молодий – років 25. У родині він користується повагою. Гриць опанував чоловічу домашню роботу – разом з батьком господарює і в дворі, і в лісі. Розуміє Наталку, з повагою ставиться до батьків. Однак для повного розуміння, самовираження його як неординарної особистості йому замало тайгового простору. Коли він разом із Многогрішним опиняється в Хабаровську, то зразу ж показує себе як людину з родовим характером Сірків, тобто з характером переможця. Маючи обмаль інформації про Многогрішного, Грицько інтуїтивно відчув, що його побратимові краще не з’являтись у НКВД, куди вони подалися зареєструвати гвинтівку. Він зупинився, узяв Григорія за петельки і притяг до себе. Многогрішний зразу ж оцінив розум Грицька, здатність приймати виважені рішення, обережність.
Учень2. Наталка, на диво, багатогранна особистість. У неї вроджена і яскраво виявлена жіночність. Ключ до розуміння її характеру треба шукати у досить рідкісному поєднанні жіночності з тими якостями, яких вона набула, поділяючи разом з батьками та братами всі труднощі мисливського життя. Наталка дуже працьовита. Про це свідчить порядок у хаті, створений дівочою рукою квітник. Не можна повірити, що така вродлива, статна дівчина може бути ще й мисливцем, і неабияким. Я хочу сказати, що цей образ мені дуже сподобався, а найбільше те, що героїня здатна на велику, всеперемагаючу любов.
Вчитель. Чому так усе в цій родині Григорія радує, бентежить, дивує?
Учень. Бо на рідній землі звичаї і традиції, мова, український дух викорінюється, знищується. А тут, в цій далекій тайзі, все своє, рідне, українське. Збережене від посягань "совєтської власті".
Учениця. І хоч сибірській землі судилося бути для українців і тихим раєм, і страшним пеклом, попри те, що всі події «Тигроловів» відбуваються десь там, на краю світу, далеко від рідної землі, образ України є наскрізним у романі. Емігранти-переселенці носять образ України в серці, у піснях, у створенні своєї маленької Батьківщини з обрядами, побутом, віруваннями серед суворого Сибіру. Завжди і будь-де – з Україною в серці!
Вчитель. Чому у кінці твору автор зводить героїв у хаті Сірка?
Учень. Не випадково у кінці твору автор зводить усіх героїв у хаті Сірка. Бо це одне плем'я, яке вбачає свою силу в єдності роду. І щасливий кінець роману продиктований вимогами пригодницького роману, ним письменник і підтверджує свою віру у світлу прийдешністьУкраїни.
3. Вчитель. Цю сцену ми зараз побачимо, завітавши до Сіркової оселі. Давайте ж переступимо поріг знаменитих на весь край мисливців, переконаємося в іх добродушності та гостинності.
Сцена у хаті.
Мати й батько сидять біля столу. Мати перебирає ягоди. Грицько чистить гвинтівку. Наталка зажурена.
Заходить Григорій.
Григорій:
Мати схоплюється, кошик з ягодами падає і розсипається.
Григорій стає на коліна:
Сірко:
Григорій підводиться:
Мати:
Сірко:
Усі сідають. Хвилину сидять мовчки. Потім звелись.
Наталка підходить до Григорія, стає поруч:
Мати:
Наталка:
Сірко:
Мати знімає ікону, благословляє, передає ікону батькові.
Сірко:
Звучить музика (В. Сильвестров «Тиха музика»).
Григорій і Наталка виходять на середину сцени.
Наталка:
Григорій:
Вчитель. Яким є Григорій Многогрішний?
Учень. Григорій Многогрішний належить до людей, яких неможливо скорити. Надто багато у нього власної гідності і надто багато у нього відповідальності за долю Вітчизни.
Вчитель. Які риси характеру Григорія Многогрішного виявилися у його стосунках з Наталкою?
Учень. Внутрішня делікатність і скромність.
Вчитель. А кого нам нагадує Наталка?
Учень. Здатністю відстояти право на щастя Наталка нагадує свою далеку попередницю — Наталку Полтавку із п’єси І. Котляревського. Героїня роману Багряного гідно доповнює галерею прекрасних жіночих образів, створених українською літературою.
4.Вчитель. Діти, уявіть собі, що ви маєте нагоду провести прес-конференцію з Григорієм Многогрішним та Наталкою Сірко.
- Пане Григорію, розкажіть про себе..
1.Розповідь Григорія Многогрішного.
Вважаю, що сміливі завжди мають щастя. У моєму житті було дуже багато чорних хмар. Але пробились крізь них і сонячні промінчики та запалили в моєму серці кохання до дівчини, яка врятувала мене від смерті в тайзі. Я боявся цього кохання, але почуття перемогло. Разом із Наталкою я пробився через кордон до Маньчжурії.
- Пані Наталю, вам слово.
2. Розповідь Наталки Сірко.
Мене звати Наталка Сірківна. Мій батько - Сірко, і дід - теж Сірко, і прадід. Усі Сірки… Я виросла в тайзі та не забула своїх українських коренів. Завдяки батькам я шаную звичаї та традиції свого народу. Я пишаюсь тим, що разом із батьком та Грицьком ловлю тигрів. Одного разу на полюванні я ледве не загинула від лап ведмедя. Мене врятував Григорій Многогрішний. Я зрозуміла, що цей парубок – моя доля.
- Шановне панство, прошу задавати ваші питання героям твору «Тигролови».
Питання кореспондентів та можливі відповіді:
- Газета «Освіта». Пані Наталко, дозвольте зробити Вам комплімент, хоча Ви й народилися на Далекому Сході, та добре володієте українською мовою.
- Дякую, та це заслуга моїх батьків.
- Журнал «Наталка». Пані Наталю, а Вам не страшно було ходити на тигрів?
- Ви знаєте, у тайзі всюди однаково чигає смерть, навіть на печі. То ж виходь першим.. «Бог не без милості, козак не без щастя», - казав наш дідусь, а ми - його онуки.
- Журнал «Суспільство». Пане Григорію, будь ласка, визначте своє життєве кредо.
- Моїм гаслом стали слова: «Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи». Я вважаю, що людина народжується вільною та ніхто не має права саджати її в клітку.
- Газета «Жива вода». Але ж, пане Григорію, стрибати з потяга, що мчить на шаленій швидкості, - це ж безумство. Не всім же може пощастити, як Вам. Ваша втеча – це ніби взірець для наслідування, та чи варто грати в таку рулетку?
- Звичайно, можна й загинути, але ж смерть чекає на людей і в таборі. Своєю втечею я хотів довести зневіреним, що щастя на боці сильних духом. Я глибоко переконаний, що треба «Жить! Відплатить! Або смерть!.
- Журнал «Вітчизна». Пробачте, пане Многогрішний, та мені здається, що Ви проповідуєте помсту як священне право.
- Ні, я люблю людей. Але Медвина я не вважаю за людину. Цей пес відбивав мені печінки, ламав кості, розчавлював мою молодість і намагався подряпати серце, якби дістав. Так довгих-довгих два роки від мучив мене. І все через те, що я любив свою Батьківщину. Убивство я вважаю гріхом і тому спинив Грицька в Хабаровську, коли той зазіхнувся на життя сліпого виконавця чужих наказів.
- Газета «Мегаполіс». Пані Сірківно, а кого Ви вважаєте своїм другом?
- Ви знаєте, у тайзі все не так, як у селі чи місті. І якщо не брати до уваги моїх рідних, то справжнім товаришем я вважаю собаку Заливая. Колись його підірвав вепр, батько вже на нього махнув рукою, а я виходила. З того часу він від мене не відходив. Саме завдяки вірному собаці ми змогли з Григорієм перетнути кордон.
- Журнал «Мовознавство». Пане Многогрішний, мене зацікавило Ваше прізвище. Пробачте, та воно, мабуть, було дано людині, що багато грішила. А у вас є гріхи?
- Я пишаюся своїм прізвищем, воно дісталося мені в спадок від чесних людей. Та ще думаю, що людину, яка мала б багато гріхів, не обрали б гетьманом. А щодо мене, то я маю гріх перед світом, коли у хвилини нелюдського голоду пограбував бурундучка. Але, забравши припасені бідним звірятком горіхи, я вважаю за потрібне дати звіт перед ним і перед власною гідністю.
- Журнал «Ліза». Пані Наталю, скажіть, а як Ви набралися сміливості першою запропонувати руку хлопцю?
- Ви знаєте, я виросла вільною, звикла до рішучих дій. Та я знала, що Григорій кохає мене, але боїться завдати мені горя.
- Журнал «Екстрим». Пані Наталко, а Ви не пошкодуєте, що пішли за Многогрішним у вигнання?
- Ні, моє місце поряд із коханим.
- Журнал «Его». Пане Григорію, а чому не Ви першим освідчилися в коханні?
- Я покохав Наталку з першого погляду, та заради безпеки коханої твердо вирішив відмовитися від особистого щастя. Я вважаю, що вона гідна кращої долі, ніж бути дружиною переслідуваного втікача.
- Газета «Урядовий кур’єр». Пане Григорію, скажіть, будь ласка, а якщо б доля подарувала Вам ще один шанс прожити заново, Ви знову б боролися за свою Україну?
- Я дякую Богу, що народився саме на українській землі.
- Газета «Кримінал-експрес». А я хочу подякувати Вам, пане Многогрішний, за те, що після вбивства Медвина залишили на снігу напис: «Судив і присуд виконав я – Григорій Многогрішний. А за що – цей пес сам знає».
Вчитель.. Дякую Вам, пане Григорію та пані Наталю. Ви ще раз довели нам, що ви є непересічними громадянами. Сподіваємося, що ви знайдете своє щастя й за кордоном. Ми впевнені, що й там ви не залишитеся байдужими до долі рідної країни.
5 .Інтерактивна вправа «Дерево мудрості» - про що я думав, коли читав роман «Тигролови» (аналіз ідейно – тематичної основи твору)?
6 .Вчитель. На сьогоднішній урок наші учні підготували буктрейлер на роман «Тигролови»
7.Аргументація чи спростування проблемних питань (робота з підручником, сторінка 202).
Орієнтовна відповідь учня:
Для доведення тези не треба нічого вигадувати. І. Багряний усі події, що відбувалися в Україні, сприймав з емоційним захопленням, сподівався на розквіт держави. Абсурд полягав у тому, що торжество червоної правди обернулося для українців чорною несправедливістю. Письменник був у тому «натоптаному вщерть» тисячами невинних жертв «ешелоні смерті», що своїми вагонами-суглобами і паротягом-головою був схожий на велетенського дракона. Арешт, жорстоке катування, несправедливий суд без адвокатів і свідків не перетворили його на залякану жертву, не забрали його бажання до волі. Слідчі, судді бачили це, і тому за ним пильно стежили. У той час перед багатьма людьми поставала проблема морального вибору: відмовитися від рідного й близького, від України, підкоритися вимогам режиму, стати пасивним і покірним. Двобій життя і смерті, добра і зла, животіння й людяності показав, що герой залишився Людиною, яка сама є активним творцем свого щастя й боротьби за свободу. Вважаю, що це твір-протест проти порушення елементарних прав людини (знущання, приниження гідності, приреченість на забуття в пеклі концтаборів).
Вчитель. Чому ж роман називається "Тигролови"?
Учень
По-перше, роман так називається тому, що розповідається в ньому про родину Сірків, які полюють на тигрів.
По-друге, головний герой Григорій Многогрішний ховається від переслідувань влади, ніби дикий тигр. За ним слідкують, як за небезпечним звіром, наглядачі етапного поїзда. На нього летять фальшиві обвинувачення, ніби кулі, випущені з рушниці. За ним полює найжорстокіший мисливець – слідчий НКВС, майор Медвин. Його з повним правом можна назвати людоловом, бо для нього не існує таких понять, як гідність, цінність людського життя, люди для нього — лише об'єкт полювання.
Вчитель. Яка основна думка твору?
Учень. Автор переконує і запевняє в тому, що за будь-яких обставин, людина може і повинна бути Людиною.
8. Фронтальна бесіда
- Будь ласка, давайте спробуємо назвати риси характеру, які, на вашу думку, притаманні справжній Людині. Отже, яка вона, Людина?
Кожен учень дає відповідь-ланцюжок.
Патріот, чесна, порядна, благородна, відповідальна, щира, вірна, непідкупна, шляхетна, смілива, чемна, роботяща, розумна, мудра, щедра, безстрашна, людина, горда, невпокорена, добра, лицар, безкорислива, цілеспрямована, волелюбна….
Ви пам’ятаєте легенду про те, як Тарас Шевченко шукав залізні стовпи, що підпирають небо. А на яких «трьох залізних стовпах», на вашу думку, повинна височіти справжня Людина?
- Патріотизм, честь, гідність.
« Якщо…» Кіплінг (Переклад Максима Стріхи)
Якщо спокійний ти перед юрбою,
Де зведено на тебе поговір,
Зневірений, залишився собою,
І зрозумів тягар чужих зневір;
Якщо навчився ти терпляче ждати,
Поміж брехні самому чесним буть,
Не прибирався у святецькі шати
І люттю не відплачував за лють;
Якщо ти мріям не віддавсь на ласку,
Якщо ти владар пристрастям своїм,
Якщо приймаєш Успіх та Поразку
І знаєш, що ціна та сама їм;
Якщо слова твої, немов приманку,
Негідник перед дурнем вихваля,
І знищено твій труд весь доостанку,
А ти зумієш все почать з нуля;
Як все, твоїми створене руками,
Зробити зможеш ставкою у грі,
Програть і знову працювать роками,
Не згадуючи програші старі;
Якщо ти змусиш Серце, Нерви, Жили,
Служить тобі, як їх уже й нема,
І вистоїш, коли бракує сили,
І залишилась Воля лиш сама;
Як ти шляхетний між простого люду,
Як ти простий і серед королів,
Якщо на тебе не зведуть облуди
Ні ворог твій, ні друг твій поготів;
Якщо, забувши біль, поразки, втому,
Свій шанс єдиний зможеш віднайти,
Твій, сину, світ і все, що є у ньому,
Та більш того — тоді Людина ти!
1V. Узагальнення і систематизація знань.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Роман « Тигролови» викликав у мене…
Твір утверджує думку про те…
Роман «Тигролови» і його головний герой виховують…
Вчитель. Дорогі учні, сьогодні ви на порозі самостійного життя, незабаром закінчите школу.Ви ніби ті журавлі-журавлики, що скоро випурхнуть із свого гніздечка. Хтось піде працювати, хтось буде поступати в навчальні заклади, але кожний з вас вступатиме у той найвищий заклад, куди приймають без вступних іспитів, але всі складатиме випускні іспити перед Богом, своїм сумлінням на звання бути Людиною.
Але я хочу, щоб ви завжди пам'ятали слова І. Багряного (епіграф уроку) і завжди мали змогу вибирати тільки першу рубрику для доведення власним прикладом.
Я вірю, що ви станете справжніми Людьми.
V. Оцінювання учнів.
VI. Домашнє завдання
Написати твір-есе «Уроки, дані нам письменником»