Конспект інтегрованого уроку з музичного мистецтва та образотворчого мистецтва
для учнів 3-4 класів
Тема. Диво-вишиванка
Мета: ознайомити учнів із вишиванкою як одним із видів національного українського мистецтва, і з музикою на цю тематику; формувати ключові компетентності учнів, а також уявлення про народні традиції створення та носіння вишитого українського одягу; розвивати в учнів пізнавальний інтерес до народної музики, бажання пізнавати українські традиції; виховувати патріотичні почуття та національну гідність.
Завдання уроку:
ХТД: зображення орнаменту для сорочки-вишиванки, розгляд картин та ілюстрацій із зображенням українського національного одягу; спів пісень у відповідному настрої (міміка, жести при емоційному виконанні).
СІМ: сприймання мистецьких та музичних творів та висловлювання враження.
Музичний матеріал: розучування та спів пісні «Мама гарно вишива» слова Володимира Кленца, музика Миколи Ведмедері; слухання музичних творів: Л. Горлицька «Вишита сорочка», сл. Л.Гришко, обробка Н.Стецька «Вишиванка»
Обладнання: зразки українських вишитих сорочок, малюнки різноманітних вишиванок; шаблон сорочки-вишиванки; кольорові олівці, фломастери; записи українських пісень, технічні засоби навчання.
Хід уроку
Ι. Організація учнів до уроку
1) Привітання у ранковому колі
Другу руку простягни,
І міцніше обійми.
З днем чудовим привітай.
Добра й щастя побажай.
І відчуй тепло долоньок,
Українських синів й доньок.
Ми всі дружная сім'я,
Українці - ти і я!
ΙΙ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Музичний лабіринт»
Фронтальна робота: учитель на екрані презентує зображення (натяки), аудіофрагменти, за якими треба відгадати зашифроване ключове слово.
Презентаційний ряд: рослинний орнамент, геометричний орнамент, нитки, голка, біла сорочка, аудіозапис фрагменту пісні «Вишиванка» сл. Л.Гришко, обробка Н.Стецька. (Відповідь – Вишиванка).
ΙΙΙ. Повідомлення теми і мети уроку
Ιꓦ. Основна частина
1)Вступна розповідь вчителя (використання презентації)
Вишивка – вид народного декоративно-прикладного мистецтва. На вишивці зображені різноманітні орнаменти.
Орнамент – це візерунок . Орнаменти зображуються на полотні за допомогою ниток та голки. Кожний орнамент щось символізує ( розгляд зразків орнаменту на мал.1).
мал.1
На орнаментах можуть бути присутні хвилясті лінії, ламані лінії; також чотирикутники та трикутники, квіти, листочки та плоди.
Символ – умовне позначення будь-якого предмета, виражає ідею та почуття виробу.
Ви помічали, що колір викликає різні почуття, створює радісний або сумний настрій?
Традиційними кольорами в українській вишивці є червоний, чорний та білий кольори. Також зустрічається синій, жовтий, зелений.
Білий колір – символ чистоти.
Червоний колір – любов, гармонія.
Чорний колір – сум, відштовхує негативну енергію.
Зелений колір – символ живої природи.
Синій колір – символ неба і води.
Жовтий колір - символ сонця.
Л. Горлицька «Вишита сорочка» (для перегляду
потрібно відсканувати QR-код).
ВЕСЕЛА МЕЛОДІЙНА СУМНА РАДІСНА РИТМІЧНА СПОКІЙНА ШВИДКА ПОМІРНА
ꓦ. Мотивація до виконання художньо-творчого завдання
Знана у всьому світі вишивка – наша!»
(для перегляду потрібно відсканувати QR-код).
ꓦΙ. Художньо-творча діяльність
Придумайте і намалюйте орнамент для сорочки (робота з готовим шаблоном української сорочки, див. мал. 2).
Діти за допомогою олівців та фломастерів створюють орнаменти для вишиванки.
Мал.2
Поточний інструктаж
Учні працюють на творчим завданням під музичний супровід (сл. Л.Гришко, обробка Н.Стецька «Вишиванка»; для перегляду потрібно відсканувати QR-код).
3.Руханка «Україно, ми твоя надія»
ꓦΙΙ. Вокально-хорова робота
МАМА ГАРНО ВИШИВА
Слова Володимира Кленца
Музика Миколи Ведмедері
1.Мама довго вишива
Братику сорочку,
Каже: - Будеш, як бузок,
Любий мій синочку.
Приспів:
Наймиліша в світі наша люба ненька,
Бо вона єдина, бо вона рідненька.
2.Мама в хаті вишива
Блузочку біленьку,
Каже: — Будеш, як весна,
Доню дорогенька.
Приспів.
3.Мама гарно вишива
Рушники веселі,
Тому кожному у нас
Затишно в оселі.
Приспів.
- Про що співається в пісні?
- Який настрій у вас з'явився?
ꓦΙΙΙ. Підсумок уроку
Рефлексія