Тема: Таємниці золотої осені
Мета:
• учити складати невеличкі розповіді про тварин, рослин на основі безпосередніх вражень від спостережень, використовуючи художнє слово;
• учити знаходити цікаві особливості явищ природи, поєднання кольорів, форм, звуків, захоплюватися красою природи, милуватися нею та висловлювати власне захоплення;
• розвивати образну уяву, мислення, міркування, мовлення, уміння послідовно висловлювати власну думку;
• виховувати культуру словесного спілкування, любов до рідної природи.Місце проведення:парк;
Попередня підготовка
• За кілька днів до уроку обрати місце проведення уроку —парк;
• оглянути його.
Попередня робота
• Читання творів В. 0. Сухомлинського;
• відгадування та складання загадок;
• інструктаж із техніки безпеки та правил поведінки в природі.
Інтегрований урок («Природознавство», розвиток зв'язного мовлення)
(2 клас )
Тема: Таємниці золотої осені
Мета:
• учити складати невеличкі розповіді про тварин, рослин на основі безпосередніх вражень від спостережень, використовуючи художнє слово;
• учити знаходити цікаві особливості явищ природи, поєднання кольорів, форм, звуків, захоплюватися красою природи, милуватися нею та висловлювати власне захоплення;
• розвивати образну уяву, мислення, міркування, мовлення, уміння послідовно висловлювати власну думку;
• виховувати культуру словесного спілкування, любов до рідної природи. Місце проведення:парк;
Попередня підготовка
• За кілька днів до уроку обрати місце проведення уроку —парк;
• оглянути його.
Попередня робота
• Читання творів В. 0. Сухомлинського;
• відгадування та складання загадок;
• інструктаж із техніки безпеки та правил поведінки в природі.
ХІД УРОКУ
— Яке сьогодні число?
— Яка температура повітря?
— Що можна сказати про стан неба?
— Чи є сьогодні вітер? Який він за силою?
— Чи були сьогодні опади?
— Які зміни відбулися в природі з настанням осені? (Сонце менше посилає проміння, коротшає день, з'являються хмаринки, стали холодними ночі, часто дме холодний вітер, іде дощ.)
II. Повідомлення теми, завдань уроку
— Ми, діти, сьогодні говоритимемо з осінніми деревами. Ви навчитеся спостерігати, висловлювати власні думки, складати розповіді, казки, бачити у звичайному незвичайне. Ви маєте в осінньому парку перевтілитися у деревце і скласти про нього цікаву казку чи оповідання та розповісти нам.
III. Екскурсія в природу
Учитель виводить дітей у парк.
— Подивіться, як гарно осінь одягла дерева у парку. А які дерева ви тут бачите?
— А зараз відгадайте загадку.
Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)
— У жовті, багряні, золотаво-червоні шати одягнені дерева. Вирує навколо нас чарівна осінь. Ніхто і ніщо не може стати між ними і природою.
— А чи знаєте ви вірних друзів осені — місяців? (Вересень, жовтень, листопад)
— Молодці! А чи знаєте ви, як у давнину називали осінніх друзів- місяців? Ні? То слухайте!
Вересень колись називали сівень, адже починали сіяти озимину. Жовтень — хмарунець, тому що часто змінювалась погода, або весільник. У народі так і казали: «Жовтень на весілля багатий». А листопад — просто падолист, адже опадає листя. Кожна пора року дарує свою красу: весна — перші ніжні квіти, літо — буйну зелень і сонце, а осінь — плоди. Які ж плоди дарує нам осінь? (Відповіді учнів.)
Діти, прислухайтеся до тихого погойдування дерев. Вони на вас чекали. Але мені здається, що парк нібито притих, засумував. Чому засумувала природа? (Відповіді учнів.)
— Природа сумує за літнім красивим вбранням. Садочок зажурився, сумуючи за пташиним співом. Засумувала зів'яла пожовкла травичка, загубивши свою весняну красу.
Гра «Дощик»
Ось і краплинки-краплинки
Пострибали по стежинці.
Хмароньки збираються,
Дощик починається.
— Діти, беріть листочки і ховайтеся, ніби під парасольками, від дощику. (Діти ховаються.)
— Хто саме допоможе нам розігнати хмарку? (Вітерець)
— Пропоную ручками нагнати вітерець, щоб він розігнав хмарку. (Діти махають руками.)
— Шкода природі теплого літнього вітерцю. Залишили парк барвисті літні квіти. Діти, якими лагідними словами ми можемо розвеселити наш парк?
- Ой, який ти, парку, золотавий, спокійний!
- Як чудово в осінньому парку!
- Які чудові листочки!
— Я гадаю, що він почув ваші гарні речення і більш не сумуватиме. Пройдіться і уважно послухайте шум листя під ногами. Доберіть слова, щоб влучно передали характер цих звуків. (Шелестять, скриплять, шарудять, тріщать)
— А тепер заплющте очі, спробуйте відчути запах осені. (Діти заплющують очі.)
— З чого складається запах осіннього повітря? (Із запаху прив'ялого листя, диму осінніх вогнищ, аромату плодів)
— А тепер знову трішки пограємося! Зберіть листочки, які вам сподобаються.
Діти збирають листя, а вчитель запитує їх, з яких вони дерев, якого вони кольору, чому саме їх зібрали діти.
— Молодці, дуже гарні листочки ви назбирали! А зараз зробіть осінній килимок із ваших листочків.
Діти розкладають листочки, створюючи килимок.
— Ми створили чудовий осінній килимок, намагаючись розвеселити природу, але щоб відчути, за чим вона так сумує, спробуємо перевтілитися за допомогою ось цієї гарної палички. Нею я зачаклую вас.
Кого з вас я торкнуся, той перетвориться на дерево (дуб, берізку, вишню, клен тощо). А ви, коли я вас торкнуся чарівною паличкою, вдихніть глибше чисте осіннє повітря і спробуйте кількома реченнями відповісти, за чим сумує дерево.
Учитель торкається дітей «чарівною» паличкою. Вони відповідають, що вони відчувають.
— А тепер за помахом моєї палички ви знову станете дітьми. Сподобалося бути деревами? Спробуйте скласти невеличку казку чи оповідання про те деревце, що ви імітували. (Робота в групі.)
Перевірка завдання.
— Діти, дятлик прилетів і розповів, що ось у цієї берізки зігнулась від вітру гілочка. їй же боляче, так? Скажіть добрі слова деревцю. (Відповіді учнів.)
— Молодці! Ви справжні маленькі охоронці природи!
Бережіть комашок, діти,
Кожна з них повинна жити.
Як не стане в нас комах,
То загине кожний птах.
Як не буде бджілок в нас,
То медку ніхто не дасть.
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб летіли журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах,
Бережіть природу, діти!
— Осінь, ти — володарка природи. Перед тобою справжні її охоронці. А зараз Осінь запрошує васу танок.
Діти танцюють, узявшись за руки.
— Чи не хотілося б вам набратися сили в осінньому парку? Адже кожна квіточка, травинка, кожне дерево — це частинка природи, частинка рідної землі.
Недарма народна мудрість каже: «Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси». Кожна рослинка, кожне деревце має в собі чудодійну силу. Якщо людина з доброю душею попросить у неї цієї сили, рослини завжди поділяться.
Діти називають лікарські рослини.
— Заплющте очі, прикладіть долоньки до своїх грудей і попросіть природу поділитися з вами цією чарівною силою. А тепер розплющте оченята, підійдіть до деревця, що вам подобається, і поговоріть із ним.
Діти підходять до деревця, розмовляють із ним, гладять стовбур, листочки.
— А тепер можна й погратися! Я пропоную вам гру «Яка я квіточка» .
Учні за допомогою рухів, міміки відображають ту квіточку, що їм до вподоби.
— А зараз попрацюймо! Придумайте казочку чи оповідання про деревце, що вам найбільше сподобалося, та його листочки. (Розповіді учнів.)
— Молодці, ви гарно попрацювали, були уважними і старанними сьогодні. Попрощайтеся з осіннім парком! (Діти прощаються.)
— Я гадаю, що ми з вами обов'язково повернемося на це саме місце взимку і принесемо паркові свої нові цікаві історії.
IV. Підсумок уроку
— Де ми з вами були?
— Що таке парк?
— Які дерева ви там бачили?
— Що було для вас найцікавішим на уроці?
— Чи сподобалося вам складати казочки та оповідання?
— Молодці, діти! Спасибі вам за роботу.
V. Домашнє завдання
Намалювати малюнок за темою уроку.
Розповісти про урок батькам.
Організоване повернення до класу
Прикмети осені
♦ Досвідчений натураліст може сказати, якою буде зима:
♦ Що більші мурашники, то суворішою вона завітає в наш край.
♦ Якщо горіхи вродили рясно, а грибів мало — зима буде сніжна і морозна.
♦ Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай негоди.
♦ Грім у вересні — на тривалу осінь.
♦ Якщо у жовтні листя з берези і дуба не все опало — чекай суворої зими, якщо все — зима буде тепла.
♦ Комарі у листопаді — значить, буде м'яка зима.
♦ Павутиння на рослинах — на осіннє тепло.
1