Формувати навички роботи з довідковою літературою; формувати уявлення про природоохоронну діяльність людей; з'ясувати значення природи у житті людини; учити здійснювати проектну діяльність; удосконалювати навички роботи в групі; розвивати вміння обмінюватися думками; формувати мотивації успіху та досягнень, творчої самореалізації; виховувати відповідальність за поведінку та дії в природі, любов до природи, дбайливе ставлення до неї;
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ.
ЗБЕРЕЖЕМО ЖИТТЯ ЯЛИНЦІ
2 клас
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність самостійно добирати необхідні знання і способи діяльності для виконання навчально-пізнавальних завдань, виділяти в об’єктах істотні та другорядні ознаки, робити висновок-узагальнення, виконувати навчальні творчі завдання;
комунікативної: удосконалювати навички роботи в групі; розвивати вміння обмінюватися думками;
соціальної: удосконалювати здатність оптимістично ставитися до труднощів, мобілізуватися на їх подолання, узгоджувати свої бажання з можливостями та вимогами;
інформаційної: удосконалювати вміння користуватися художньою та енциклопедичною літературою, опрацьовувати інформацію на підставі аналізу, синтезу, порівняння.
Тип уроку : навчальний проект.
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, математика, трудове навчання.
Обладнання: зображення для рефлексії настрою; ілюстрації ялинок та інших хвойних дерев; ілюстрації новорічних композицій із ялинкових гілок; штучні ялинки,ялинки,виготовлены учнями.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1.Організація класу.
1)Вправа «Синоптична хвилинка»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
- Які зміни сталися у неживій природі?
- Які зміни відбулися у живій природі?
2.Спрямування до мети.
1)Робота над загадкою
Вбрання у нього з колючок.
Воно стріча щороку нас
Гірляндами рясними,
Веселим сяєвом прикрас,
Цукерками смачними.
Та всюди, в місті і в селі,
Несуть дорослі, ждуть малі
У кожному будинку
Прикрашену …(ялинку).
2)Заспіваємо пісню «Ось ялиночка на диво …»(учні співають під музичний супровід).
3)Розповідь учителя.
- Незабаром Новий рік, його наближення відчувається скрізь: у магазинах безліч прикрас: ялинкових іграшок, сніжинок, дощиків, гірлянд, Снігуроньок з Дідами Морозами. Очікування свята панує і в кожній школі. Діти вчать вірші, пісні про Новий рік та про його головний символ.
- Звісно ж, який Новий рік без запаху хвої, без гірлянд і ялинкових прикрас!
- Чому ми вирубаємо ялинки напередодні Нового року?
- Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?
- Скільки років необхідно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника?
І от сама героїня свята – ялинка – тремтить у лісі та думає: «Незабаром уже мене зрубають! Пострибають біля мене, а за кілька днів викинуть на смітник!» Сумна картина, правда?
- Чи не настав час щось змінити?
- Спробуймо розв’язати цю проблему.
3.Визначення шляхів розв’язання проблеми
4.Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються в групи:
1-ша група – «Літературознавці»;
2-га група – «Дослідники»;
3-тя група – «Екологи».
ІІ. Основна частина
1.Обговорення та презентація проекту групами.
1-ша група «Літературознавці»
Виразне читання учнем вірша напам’ять.
Ялинка
Раз я взувся в чобітки
Одягнувся в кожушинку,
Сам запрягся в саночки
І поїхав по ялинку.
Ледве я зрубати встиг,
Ледве став ялинку брати,
А на мене зайчик - плиг!
Став ялинку відбирати.
Я сюди, а він туди …
Не віддам, - кричить,- нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай, ледащо!
Не пущу, і не проси!
І цяцьками можна гратись,
Порубаєте ліси –
Ніде буде і сховатись… Олександр Олесь
- Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?
- Уявіть себе тим хлопчиком, який розповідає про зустріч із зайчиком. Як би ви вчинили на місці хлопчика? Зайчика?
2-га група «Дослідники»(повідомлення учнів).
Ялина – це хвойне дерево. Насіння ялина виробляє раз на 4 роки. Дрібні насінини (всього 4 мм), ховаються в пазухах довгих шишок . Рід ялин налічує 40 видів рослин. Це ялина сибірська, східна, біла, канадська. Крім ялинок, найвідомішими представниками хвойних є сосна, ялиця, кипарис, кедр, тис, секвойя, модрина.
Висновок. Голки оновлюються поступово, за 3-5 років, саме їх ми і бачимо під деревом.
Висновок. Ялинка за десять років виросте у зріст першокласника.
3-тя група – «Екологи»
1)Технологія «Мікрофон»(повідомлення учнів)
- Екологія - це наука про взаємодію живих організмів із навколишнім середовищем.
Екологи - це люди, які дбають про захист природи , навколишнього середовища.
Створити відчуття свята, радісного очікування новорічного дива можна й без знищення дерев. Значно цікавіше прикрашати соснові чи ялинові гілки, виготовляти традиційні українські «ялинки» - дідухи з колосків, калини, створювати новорічні композиції.
Щоб виростити замість однієї вирубаної двометрової ялини іншу, потрібно не менше 10-15 років. У багатьох лісових господарствах Європи на Різдво ялинки не зрубують, а здають в оренду . після свят дерево зі збереженою кореневою системою знову повертають до лісу.
Заготовляють лісники ялинки для свят на окремих плантаціях. Новорічні красуні не вирубують серед лісу. За незаконно зрубану ялинку порушник сплачує штраф. Лісники помічають свої деревця бирками із штрих-кодом, у якому міститься вся необхідна інформація про дерево.
Запам’ятай!
2)Розв’язування екологічної задачі.
На одній стороні вулиці є 15 будинків. А на іншій – 20 будинків. Кожна сім’я вирішила поставити ялинку у будинку. Скільки потрібно ялинок?
Вправа «Умілі руки».
Підготовка до свят: ялинка власноруч.
Без ялинки дійсно дуже складно уявити новорічні свята. Але іноді так шкода вирубувати ці вічнозелені дерева тільки для того, щоб уже через пару тижнів викинути їх на смітник! Що ж робити - псувати природу або залишитися без свята? Вибирайте компроміс – створіть новорічну ялинку власноруч! З’єднайте заготовленні 4 частини паперової ялинки ( склеювання ).
Залишається тільки прикрасити саморобку. Фантазуйте, повісьте на ялинку іграшки, вирізані з паперу . Такі вироби дуже весело виготовляти всією родиною, це створює святкову атмосферу. Ось і готова чудова новорічна ялинка, під час виготовлення якої не постраждало жодне дерево!
Ще ялинки можна виготовляти і дощику, серветок. Навіть із пластикових пляшок, головне – мати бажання і фантазію.
Презентація ялинок,виготовлених учнями.
ІІІ. Заключна частина
3.Домашнє завдання
Спостерігати за погодою.
Зробити аплікацію «Моя ялинка».