На уроці здобувачі освіти розширюють свої знання про зиму, розвивають мовлення, увагу, мислення, розгадуючи кросворд, читаючи вірші, інсценізуючи вірш, читаючи прислів'я, приказки про прикмети зими. Вчаться працювати в групі, виготовляючи ялинкові прикраси.
Інтегрований урок позакласного читання та трудового навчання у 2 класі
КЗ «Бережинська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
Вчитель початкових класів
Стріленко Людмила Миколаївна
Тема:Пори року. Зима. Виготовлення ялинкових гірлянд та прикрас
Мета:закріпити знання учнів про пору року зиму; удосконалювати навички діалогічного та монологічного мовлення; збагачувати словниковий запас;розвивати увагу, пам’ять, мислення;вчити учнів виготовляти різноманітні прикраси для новорічної ялинки; ознайомити з елементарними основами конструктивних прикрас з паперу; удосконалювати навички роботи з папером та іншими матеріалами; розвивати конструктивні здібності, уяву, фантазію, мовлення; виховувати любов до природи, рідного краю.
Обладнання: демонстраційний матеріал – зразки новорічних гірлянд, технологічні карти, інструменти (ножиці, олівець, лінійка), клей, папір, дитячі малюнки, народні прикмети та прислів’я на паперових сніжинках; ялинка; телевізор.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Активізація мислення учнів.
Я знаю, що люба всім дітям вона!
А що за красуня, вам треба вгадати,
Для цього потрібно старання додати.
Ой, що це?
(На столі кошик)
Диво-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця,
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває.
(Зима)
Складання асоціативного куща.
(Діти читають)
Учитель. А які вірші про зиму ви знаєте?
Кросворд.
Повідомлення довідкового бюро.
1—й учень. Італійці вважають, що новий рік треба починати, звільнившись від усього старого. Тому новорічної ночі викидають з вікон старі речі. Треба остерігатися, щоб на голову не впала праска або стілець.
2-й учень. Французький Дід Мороз приходить у Новорічну ніч і залишає подарунки у дитячих чобітках. В оселях не гасять світло, вулиці теж яскраво освітлені.
3-й учень. У Німеччині Санта Клаус ( так звуть їхнього Діда Мороза) з’являється на віслюкові. Перед сном діти ставлять на стіл тарілку для подарунків, які їм приносить Санта Клаус.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Що є головним атрибутом новорічного свята?
(Ялинка)
Інсценівка вірша О.Олеся «ялинка».
Хлопчик. Що ж , зберуся за хвилинку
І поїду по ялинку.
Круг ялинки малюки
Потанцюють залюбки.
Автор. Раз він взувся в чобітки,
Одягнувся в кожушинку,
Сам запрягся в саночки
І поїхав по ялинку.
Ледве він зрубати встиг,
Ледве став ялинку брати,
А на нього зайчик – плиг!
Став ялинку віднімати.
Зайчик. Не віддам її!
Нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай, ледащо!
Не пущу, і не проси!
І цяцьками можна гратись:
Порубаєте ліси –
Ніде буде і сховатись.
А у лісі скрізь вовки,
І ведмеді, і лисиці,
І ворони, і граки,
І розбійниці-синиці!
Хлопчик. Страшно стало!... Ой, пусти!
Не держи мене за поли!
Бідний, зайчику, прости, -
Я не буду більш ніколи!
Автор. Низько, низько він зігнувсь,
А ще нижче скинув шапку.
Зайчик весело всміхнувсь
І подав сіреньку лапку.
Акція «Не зрубай Ялинку».
Цар Петро І з 1700 року спеціальним указом призначив святкування Нового року взимку. За указом, двори та будинки прикрашали ялиновими та сосновими гілками, стріляли з гармат та рушниць, запалювали вогні. З часом прикраси перемістилися в будинки. Люди вірили, що, прикрашаючи новорічну ялинку, вони роблять злі сили добрішими. Зараз без красуні-ялинку – справжньої, просто з лісу, або штучної – не обходиться жодне новорічне свято.
Спочатку ялинки прикрашали доволі просто – горіхами та яблуками. З часом на їх гілочках почали з’являтися солодощі (цукерки, печиво), різнокольорові кульки (замість традиційних яблук). На верхівку деревця поміщали зображення сонця, вирізане із цупкого паперу або ж зроблене із соломи, що пов’язувало цю прикрасу із сонячним циклом. Певний час обов’язковою ялинковою прикрасою були 12 свічок – за кількістю місяців у році. Вішали також прикраси із соломи у вигляді сніжинок, зірочок, фігурок – як природних талісманів, використання соломи символізувало врожай в наступному році.
Коли народився маленький Ісус, усі проходили уклонитися Божій дитині й приносили подарунки. Лише Ялинка не мала що подарувати. Вона сказала: «Я принесла тобі лише свою щиру любов!». Тоді Ісусик відповів: «Ти будеш благословенна і вічно зелена. Кожного року на Різдво люди прикрашатимуть тебе».
ІV. Робота над темою уроку.
Ви працюватимете в групах.
І група – «Снігурята» - виготовлятиме гірлянду «Ялинку».
ІІ група – «Морозята» - виготовлятиме ялинкові гірлянди «Кільця».
ІІІ група – «Сніжинки» - вирізатиме сніжинки.
Згадаймо наш девіз «Один – за всіх, і всі – за одного».
Учитель читає текст, а діти відповідають «так» чи «ні».
Чи буває на ялинці
Веселий Петрушка?
Із повидлом пиріжок?
А буває на ялинці
Позолочений ріжок?
Чи бувають на ялинці
Біленькі сніжинки?
А бувають на ялинці
Яскраві картинки?
Чи буває на ялинці
Рибка золотиста?
А буває на ялинці
Білочка пухнаста?
Чи бувають на ялинці
Яблука й горішки?
А бувають на ялинці
Жолуді? А шишки?
V. Практична діяльність учнів.
Звучить п’єса П.І. Чайковського з фортепіанного циклу «Пори року». Учні виготовляють ялинкові гірлянди.
VІ. Підсумок уроку.
Перегляд відеофільму .
Додатки до уроку
Держись, Хома, іде зима.
Взимку сонце світить, та не гріє.
Біліша зима – зеленіше літо.
Рано випаде сніг – зима буде рання.
Багато снігу – багато хліба.
Горобці заглядають у вікна – на сильний мороз.
Диво-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця,
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває.
1—й учень. Італійці вважають, що новий рік треба починати, звільнившись від усього старого. Тому новорічної ночі викидають з вікон старі речі. Треба остерігатися, щоб на голову не впала праска або стілець.
2-й учень. Французький Дід Мороз приходить у Новорічну ніч і залишає подарунки у дитячих чобітках. В оселях не гасять світло, вулиці теж яскраво освітлені.
3-й учень. У Німеччині Санта Клаус ( так звуть їхнього Діда Мороза) з’являється на віслюкові. Перед сном діти ставлять на стіл тарілку для подарунків, які їм приносить Санта Клаус.