Конспект інтегрованого уроку
ПРИРОДОЗНАВСТВО та ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
Тема: Повітря. Властивості повітря. (2 клас)
Мета: з'ясувати властивості повітря дослідним шляхом; розвивати вміння проводити прості досліди, фіксувати результати в таблицю, робити висновки, планувати свою діяльність, здійснювати контроль, визначити значення повітря для людини, рослин і тварин, необхідність охорони повітря від забруднення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Комунікативні: співпрацювати з учителем та однокласниками. виховувати культуру спілкування, уміння працювати в групах.
Особистісні: орієнтація на виконання основних правил дбайливого ставлення до природи на основі розуміння особливостей взаємодії людини і природи. проводити самоорганізацію, розвивати навчальну активність.
Предметні: наводити приклади позитивного і негативного ставлення людини до природи; доводити необхідність охорони повітря.
Метапредметні: вчитися користуватися схемами, таблицями для отримання потрібної інформації; навчитися досліджувати властивості повітря на основі демонстраційних і самостійних дослідів і характеризувати їх; навчитися виконувати групові завдання, спільно проводити досліди, обговорювати їх результати і робити висновки.
Тип уроку:інтегрований , природознавство та літературне читання.
Обладнання та матеріали.: технічний засіб для демонстрації презентації (телевізор);презентація «Властивості повітря»; «світлофор» емоцій; 2 свічка; Велика склянка; 2 однакові невеличкі склянки; технологічні картки; термометр; освіжував повітря, ваги; 2 апельсина; посуд для проведення дослідів; склянки з водою; соломинки для коктейлю; повітряні кульки; шприци (без голки).
Особливості організації навчального простору: парти розташовані групами. Учні займають місця згідно жеребкування (на вибір учителя).
Особливості організації навчального процесу в школі. Школа працює в рамках експерименту. Уроки тривають парами по 30 хвилин. Тому на уроці була можливість провести такий великий обсяг досліджень.
ХІД УРОКУ
1. Актуалізація
Навколишній нас світ
Цікаво пізнавати.
Його таємниці та загадки
Ви готові розгадати?
- Подивіться на дітей своєї групи, подаруйте один одному усмішки.
- Скажіть, без яких речовин не може бути життя? (Без води, їжі, повітря)
- У вас вийшло кілька варіантів відповідей.
- Я поставлю вам ще питання, а відповідь на них допоможе вам визначити тему уроку.
- Правильно, це ПОВІТРЯ.
Вправа Літературна математика. Учні розв’язують приклад: ПОРА–РА+ВІТЕР-ЕР+ РЯ=?
Вправа Поетична сторінка.
-Вітер розвіяв сторінки книги. Деякі літери полетіли. Допоможіть відновити поезію.
Пов я нам пот бне вс м:
І дор сл. м, і м л м.
Мен , т бі, звір у, пта і,
Лис ку, кві чці, комаш і.
Учні в групах працюють над віршем. Потім колективна перевірка із застосуванням презентації. ( Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.)
2. Повідомлення теми і мети уроку
- Тема нашого уроку – ПОВІТРЯ. Так, ми будемо говорити про повітря, його властивості.
Вправа Павутинка
- Сьогодні на уроці ви будете дослідниками. Ми постараємося знайти відповіді на питання, що цікавлять вас. А які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово повітря. Поміркуйте та попрацюйте в групах. Учні складають асоціативний кущ.
Презентація роботи груп.
Прогнозування роботи. СВІТЛОФОР (Учні прикріплюють на зображення світлофора позначки наступним чином: я все знаю про повітря – зелений, я дещо знаю про повітря – жовтий, я нічого на знаю про повітря – червоний)
-Уявімо , що ми жителі планети Ялмез. Уряд планети Ялмез дав секретне завдання : дізнатися властивість повітря на планеті Земля. Ви розділені на секретні лабораторії .У кожної своє секретне завдання. Після виконання завдання, вам потрібно буде розповісти, який досвід ви проводили, що побачили, який висновок зробили. Отже, вам потрібно відповісти на 2 основних питання:
• Які властивості повітря?
• Як людина їх використовує?
3. Відкриття нового знання
- Про повітря так говорять: «Воно невидиме, але все ж без нього ми не можемо жити».
- А скільки часу людина може прожити без повітря?
Робота з конвертами. Потрібно вибрати цікаві факти лише про повітря, на інші цікавинки не звертати увагу. Зроби вибір. (Групи учнів отримують конверти із завданнями, опрацьовують матеріал, роблять висновок, оголошують результати колективного вибору.)
Цікаві факти про повітря.
Щодня людина робить у середньому двадцять дві тисячі вдихів і видихів.
Повітря в приміщенні в середньому в тридцять разів брудніше, ніж на вулиці, навіть якщо мова йде про не дуже екологічно чистому місті.
Якщо повітря охолодити до температури -150 градусів і чинити на нього великий тиск( близько 50-60 атмосфер), то воно стане рідким.
У 2010 році Стіг Северінсен зміг поставити рекорд з перебування під водою без повітря. Ця цифра склала 20 хвилин і 10 секунд.Без їжі – кілька місяців, без води – кілька днів, без повітря – лише кілька хвилин).
Презентація роботи груп.
Руханка
Учні виконують руханку. «Буря для тих, хто…» Учитель називає варіанти: у кого в імені є звук О, хто прийшов до школи у джинсах, у кого заплетені косички, тощо. Діти міняються місцями. Останній варіант, щоб повернути дітей на їхні робочі місця: «Буря для тих, хто опинився не на своєму місці.»
4. Основний етап. Практична робота.
Робота із технологічними картами. Проведення дослідів. Запис висновків у технологічні картки.
Дослід 1 |
Наповнюю 2 склянки гарячої води і накрию їх кришками. Один стакан ставлю на стіл. Інший –на порожній коробок і зверху накрию скляною банкою. В кінці роботи подивимося, що вийде. (викликати 1 учня показати що гаряча вода) У повітря є цікава властивість - він погано проводить тепло. Багато рослин, що зимують під снігом не замерзають тому, що між холодними частками снігу багато повітря, і сніжний замет нагадує теплу ковдру. - Восени білочка, заєць, вовк, лисиця та інші звірі линяють. Зимове хутро густішим і пишнішим, ніж літній. Тваринам не страшний мороз, чому Повітря погано проводить тепло. Чому в будинках вікна вставляють подвійні рами? Що знаходиться між рамами? Яку властивість повітря тут проявляється? Між цими подвійними стеклами знаходиться повітря, яке не пропускає холод і вдома стає значно тепліше. Якщо повітря погано проводить тепло, чому земля під снігом залишається теплою, і коріння рослин не замерзають? Що ж гріє землю, сніг? Між сніжинками — повітря, воно не пропускає холод. Подумайте, як сидять пташки, коли на вулиці мороз? Чому? А що відбувається з хутром тварин до зими? Хутро тварин, пір'я птахів самі по собі не гріють, а гріє повітря, що знаходиться між ними. Коли холодно, звірі піднімають шерсть, птиці хохляться, а людина одягає теплий светр, шубу. Подивіться на вікно. Чому стоять подвійні рами? -Яка температура на вулиці? А в класі? - Про який властивості повітря це говорить? Висновок: Повітря погано проводить тепло |
Дослід 2 |
Подивіться на кімнатні рослини. Якого вони кольору? А стіни? А як ви думаєте, якого кольору повітря? Висновок: Повітря безбарвне Ми знаємо, що повітря є скрізь – на вулиці, в кімнаті, у землі, у воді. – Підніміть зошит, чи бачите ви через неї інші предмети? – Ні. – Через стіну ми бачимо сусідній клас? – Ні. – А предмети, які знаходяться в класі, ви бачите? – Так. - У класі ми бачимо дошку, парту, стіни, за вікном – будинки, дерева, хмари. А чи можемо ми бачити повітря? - Ні. – Про яку властивості повітря це говорить? Висновок: Повітря прозоре. Про це свідчить те, що ми бачимо через нього всі навколишні предмети. Візьміть соломинку і опустіть її в склянку з водою. Злегка подуйте в соломинку. Що з'явилося? З'являться бульбашки повітря. Висновок: За допомогою зору повітря все ж можна виявити в деяких випадках. |
Дослід 3 |
А зараз вдихніть глибоко, що ви відчули? Пахне чимось повітря? А як же запахи у кондитерській, аптеці? Запах, який ми відчуваємо, коли частинки речовини потрапляють до нас в ніс. Висновок: Чисте повітря запаху не має. Закрийте очі. ( Бризнути освіжував повітряє.) А зараз?. Можна спробувати повітря на смак? Лизніть його. Яку властивість повітря ми відкриємо? Висновок: повітря не має смаку |
Дослід 4 |
Візьмить та помашіть перед обличчям аркушем паперу. Цо ви відчули? Висновок: Повітря рухається. Рух повітря – вітер. |
Дослід 5 |
Візьміть в руки книгу. Якої вона форми? А тепер спробуйте взяти в руки повітря. Вийшло? Чи має повітря форму? Висновок: повітря не має форми. Проведемо нескладний досвід: перевернутий догори дном склянку опустимо в широкий посуд, наповнений водою. Ми відчуємо легке опір і побачимо, що вода не може заповнити склянку, тому що повітря, що знаходиться в склянці, не "поступається" свого місця воді. Якщо злегка нахилити склянку, не виймаючи його з води, склянки вийде повітряна бульбашка. Показати повітряну кулька. - Що знаходиться в кульці? (повітря) - Яку форму має кулька? (круглий) - Чим наповнений весь кулька? (повітрям) - Який висновок можна зробити? Висновок: Повітря в кульці займає весь наданий об'єм |
Дослід 6 |
Наповніть шприц повітрям. Затисніть пальцем вхідний отвір. Спробуйте пересунути поршень. Що станеться, якщо відпустити палець? Повітря стискається. Візьміть м'яч, стисніть його руками. Вдарте м'ячем об підлогу. Що спостерігаєте? Яку властивість повітря виявилося? Тепер подивіться на ці два кульки. Яка з них більш пружна? Чому? Чи можу я зробити першу кульку такою ж пружною, як і друга? Що для цього потрібно зробити? Вірно, додати повітря. А що відбувається з кулькою, коли ми додаємо повітря? Це означає, що повітря можна стиснути. Повітря має пружністю, тому що коли ми відпускаємо поршень, він сам повертається в початкове положення. Пружними називають тіла, які після припинення стиснення приймають первісної початкову форму. Наприклад, якщо стиснути пружину, а потім відпустити, вона набуде свою первісну форму. Висновок: повітря пружне , стискається. |
Дослід 7 |
Зважимо дві порожні кульки. Надуємо одну кульку. Знову зважимо на вагах. Висновок: повітря має вагу. |
Дослід 8 |
Повітря легше води, тобто менш щільне, ніж вода.Наберіть в чашку води. Спробуйте втопити в ній апельсин. Що спостерігаєте? Яку властивість повітря виявили? Ось чому ви не боїтеся плавати, одягнувши рятувальний круг. Висновок : повітря легше води. |
Дослід 9 |
Зараз я запалю дві свічки. Чи можна їх загасити, не дмухаючи на полум'я. (Відповіді учнів). Одну свічку накрию склянкою, а іншу залишу на відкритому повітрі. Побачимо, що станеться з ними. - Свічка під кришкою згасла, а свічка на відкритому повітрі продовжує горіти. Чому це сталося? Може бути, для того щоб свічка горіла, потрібне повітря? Що ж таке повітря? Чому 1 свічка горить? (У повітрі є кисень, а він підтримує горіння) Чому 2 свічка згасла?(У склянці закінчився кисень). Щоб горіло полум'я потрібен кисень, який є у повітрі. Кисень в банку закінчився, і згасла свічка. Тому полум'я на пожежах засипають піском або заливають водою або спеціальними пінами, щоб не було доступу кисню. Висновок: повітря необхідне для горіння |
Дослід 10 Д/З |
Напередодні учні отримали домашнє завдання: покласти порожню пляшку до холодильника на 3-4 години. Замалювати свої спостереження. Висновок: повітря при охолодженні стискається, при нагріванні розширюється |
Дослід 11 |
При нагріванні розширюється. Чому батареї в кімнатах встановлюють внизу, під вікном? Що відбувається з гарячим повітрям? Так, коли повітря нагрівається, повітря розширюється, тобто стає легшим і піднімається вгору. Що займає місце, що звільнилося? (Холодне повітря). А це значить, на Землі відбувається постійне переміщення повітря, а просто дме вітер Висновок: тепле повітря піднімається вгору, холодне опускається . |
Мозковий штурм. |
Доберіть приклади застосування властивостей повітря. Варіанти: Компресор для акваріума, велосипедний насос, фен, пилосос, повітряної кулі. Пальто, шапка або рукавиці не гріють самі по собі – повітря в волокнах тканини погано проводить тепло, тому, чим пухнасті волокна, тим більше в них повітря, а значить і тепліше річ, виготовлена з такої тканини. надувні виробах (надувні матраци, м'ячі) і шинах різних механізмів (автомобілі, велосипеди). Стиснене повітря може зупинити на повному ходу навіть залізничний склад. Повітряні гальма встановлені в автобусах, тролейбусах, потягах метро. Повітря забезпечує звучання духових, ударних, клавішному-духових інструментах. В лікарнях встановлені апарати вентиляції легенів: Стиснуте повітря використовують скрізь: у книгодрукуванні, будівництві, ремонті та ін. |
5 Рефлексія
Тест. Властивості повітря (застосовується програма Plickers для миттєвої перевірки відповідей учнів.)
2. Повітря має форму
А. Кульки.
В. Кімнати.
С. Не має форми.
3. Чому вікна мають подвійне скло?
А. Так красиво!
В. Бо повітря погано проводить тепло.
С. Такі вікна є у мене вдома.
4. Повітря має силу?
А. Ні ,воно легке.
В. Так, Воно пружне.
С. Буває по-різному!
5. Якої властивості не має у повітря?
А. Вага.
В. Смак.
С. Стискання, розширення.
5. Літературна сторінка
-Ви розгадали секретне завдання : дізналися властивості повітря на планеті Земля. Робота нашої секретні лабораторії йде успішно.
Нам пропонують скласти заклик для всіх людей планети. Але над ним треба попрацювати: відновити порядок рядків. Робота в групах.
Для нас – це існування джерело. 2
У ньому вічна сила життєдайна, 3
Повітря, діти, - цінність надзвичайна. 1
Живих істот без нього б не було. 4
Презентація роботи груп.
6. Ситуація вибору. Екологічна проблема
- Дорогі діти-дослідники, мені хочеться привітати вас з невеликою перемогою. Ви досліджували повітря і правильно визначили його основні властивості.
- Як ви розумієте вислів: «Повітря повинен бути чистим»?
- Який чудовий повітря в лісі! У ньому багато кисню і корисних речовин.
- А ось в містах повітря зовсім інше. А яке? (Забруднене)
- Що ж забруднює наш повітря? Обговоріть у групі і запишіть на картці.
(У містах будується багато заводів. З їхніх труб у повітря піднімається дим, в якому багато пилу отруйних речовин, шкідливих для здоров'я всіх живих істот. - Вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря. - Пожежі. - виверження вулканів, - забруднення землі непереробленим сміттям (звалища).)
- Забруднення повітря загрожує здоров'ю людей, життя на Землі! До нас прийшла телеграма від мешканців одного великого міста: «Не вистачає свіжого повітря! Нічим дихати! Полчища автомобілів заполонили вулиці, обрушили на городян свої вихлопні гази. Ми задихаємося від жахливого диму! Допоможіть!»
- Що ж роблять люди, щоб повітря було чистим? (На заводах працюють установки, які вловлюють пил і отруйні гази. У містах висаджують дерева. Вчені розробляють машини, які не будуть забруднювати повітря)
Перегляд анімаційного фільму на екологічну тему.
7. Підведення підсумків уроку
Вправа Сенкан. До слова ПОВІТРЯ складіть сенкан. Робота в групах за алгоритмом на екрані.
Предмет 2ознаки 3 дії Речення Висновок
|
Повітря ? ? ? ? ? ????????? ? |
Презентація роботи груп.
- Назвіть тему уроку одним словом - висновком. (Повітря)Це життя!
Вправа СВІТЛОФОР. Учні прикріплюють на зображення світлофора позначки наступним чином: тепер я все знаю про повітря – зелений, тепер я дещо знаю про повітря – жовтий, я нічого так і не дізнався про повітря – червоний). Учитель робить порівняльний висновок.
– На які питання ми шукали відповіді? Що нового дізналися на уроці? Відповіді учнів.
Додатки.
Картка для складання асоціативного куща.
Картки для вибору «цікавинки» .
|
Людина без їжі може прожити більше місяця. |
|
Щодня людина робить у середньому двадцять дві тисячі вдихів і видихів. |
|
За день людина повинна зробити близько 10000 кроків |
|
Людина без повітря може прожити лише кілька хвилин. |
|
Заняття фізкультурою тренує м’язи. |
|
Пити воду потрібно чисту та очищену. |
|
Спати дитина повинна 10 годин. |
|
Людина без води може прожити кілька днів. |
|
Повітря в приміщенні брудніше, ніж на вулиці. |
|
Якщо повітря охолодити до температури -150 градусів і чинити на нього великий тиск( близько 50-60 атмосфер), то воно стане рідким. |
|
Заняття спортом подовжують життя людині |
|
В моркві міститься багато вітамінів та мікроелементів. |
Технологічна карта уроку для кожної групи
|
Властивість |
Висновок |
Дослід 1
|
Теплопровідність |
|
Дослід 2 |
Колір |
|
Прозорість |
|
|
Видимість |
|
|
Дослід 3 |
Смак |
|
Запах |
|
|
Дослід 4 |
Рухливість |
|
Дослід 5 |
Форма |
|
Дослід 6 |
Сила |
|
Дослід 7 |
Вага |
|
Дослід 8 |
Порівняння з водою |
|
Дослід 9 |
Горіння |
|
Дослід 10 Д/З |
Охолодження |
|
Нагрівання |
|
|
Дослід 11 |
Рух при нагріванні |
|
Рух при охолодженні |
|
|
Дослідження |
Застосування |
|
|
|
|
|
|
|
Екологія |
Що забруднює |
|
|
|
|
Екологія |
Що робити, щоб очистити |
|
|