Конспект уроку з природознавства для 2 класу на тему: "Як змінюється впродовж року розташування сонця? Сонячний годинник"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства для 2 класу на тему: "Як змінюється впродовж року розташування сонця? Сонячний годинник“. Метою уроку є: узагальнити знання про зміну висоти Сонця над горизонтом упродовж дня і в різний час року; розширювати і уточнювати уявлення учнів про добу, пори року, причини зміни доби, пір року; залежність світла і тепла на Землі від висоти Сонця; пояснити принцип дії сонячного годинника.
Перегляд файлу

Природознавство

Тема: Як змінюється впродовж року розташування сонця? Сонячний годинник

Очікувані результати: узагальнити знання про зміну висоти Сонця над горизонтом упродовж дня і в різний час року; розширювати і уточнювати уявлення учнів про добу, пори року, причини зміни доби, пір року; залежність світла і тепла на Землі від висоти Сонця; пояснити принцип дії сонячного годинника; розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати інтерес до уроків природознавства.

Хід уроку

І. Організаційний момент


Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?


ІІ. Актуалізація опорних знань

Відгадайте загадку.

Хто без дров і без вогня,
Світить, гріє нас щодня? (Сонце)

— Доберіть до відгадки слова, що означають її ознаки. (Сонце (яке?) — кругле, жовте…)
— Доберіть слова, що означають дії. (Сонце (що робить?) — світить, гріє…)
— Складіть речення про те, від чого на Землі залежить життя, світло і тепло? (Усе життя на Землі пов’язане із Сонцем.)

Запам’ятайте! На Землі світло і тепло залежать від Сонця.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Прочитайте вірш.


Сонячний годинник,

Він не зупиняється,

А його пружина ніколи не ламається,

Бо її заводить сонячне проміння,

Стрілка циферблата бігає за тінню.


Сьогодні на уроці ми відповімо на запитання: чому світло і тепло на Землі залежать від Сонця? А також дізнаємось, як працює сонячний годинник.
ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Узагальнення систематичних спостережень за Сонцем

— Які частини доби ви знаєте? Скільки в добі годин? Що таке доба? (Доба — період обертання Землі навколо своєї осі — 24 години.)
— Чому день змінюється ніччю? (Земля обертається навколо уявної осі, повертаючись до Сонця то однією, то іншою стороною. Так відбувається зміна дня і ночі.)

— Постежимо, як змінюється висота Сонця над горизонтом у різний час доби.
— Розгляньте малюнок і поясніть, як Сонце змінює свою висоту протягом доби.

image005

Висновок. Сонце змінює висоту протягом доби.

— Діти, поміркуйте, а ще від чого залежить наше життя, наша діяльність, наш одяг, життя рослин, тварин, птахів? (Від пір року)

— Які пори року ви знаєте?

— А яка пора року зараз?
— Як гадаєте, чи завжди буде весна? Поясніть свою думку.
— Діти, а чому відбувається зміна пір року? (Крім того, що наша Земля обертається навколо своєї осі, роблячи оборот за добу, одночасно вона рухається і навколо Сонця. Той час, за який планета здійснює повний оберт навколо Сонця, називається роком.)

pryroda-9-yaroshenko-2018-128pryroda-9-yaroshenko-2018-128

Висновок. Від висоти Сонця над горизонтом в різні пори року залежать температура повітря і тривалість дня.

— Продовжте речення.

1112891

Від сходу Сонця до полудня довжина тіні гномона _________________. (зменшується)

Від полудня до заходу Сонця довжина тіні гномона ________________. (збільшується)

2. Розповідь вчителя про сонячний годинник

— Встановіть відповідність між ілюстраціями годинників та їхніми назвами :

пісочний   механічний   сонячний   водний  електронний

— Люди, спостерігаючи за природою, навчилися дізнаватися час доби за Сонцем. Той час, коли Сонце піднімалося найвище, називали полудень. Опівдні тіні від предметів найкоротші. Ось тоді люди і винайшли перший годинник. Це був сонячний годинник. Розкреслили люди круглий майданчик просто неба і поставили посередині кілочок. Йде по небу сонечко — йде по майданчику тінь від кілочка. Вона і показує час (години). Але такими годинниками можна було користуватися тільки вдень і тільки в гарну сонячну погоду.

Хоча достеменно невідомо, вважається, що сонячний годинник з'явився приблизно у 3500 р. до н. е. У подальшому були винайдені сонячні годинники різноманітних форм, які умовно можна розділити на: горизонтальні і вертикальні; ранкові та вечірні; конічні, кульові й циліндричні.

Популярність сонячних годинників, як інструментів для визначення часу, істотно знизилася після запровадження стандартної години тривалістю 60 хвилин. Але і за Середньовіччя, і пізніше сонячні годинники влаштовували на площах міст, на будівлях ратуш.

— Як називається висока вертикальна жердина в сонячному годиннику? (Кілочок)
— Що є стрілкою в сонячному годиннику? (Тінь від кілочка)
— Який час показує годинник опівдні? (12 годин)
3. Робота за підручником (с. 117)

— Прочитайте „Сторінка дослідника“.

Зробіть сонячний годин­ник. Намалюйте на аркуші цупкого паперу коло. Вставте в центр кола пряму довгу паличку (можна вико­ристовувати для цієї мети в’язальну спицю). Встановіть у добре освітленому місці. Щогодини позначайте рис­кою, куди падає тінь. Пояс­ніть, чому тінь рухається.

Наступного дня перевірте, чи на тому самому місці опиниться тінь чи ні, звіряючись за наручним годинником.  Тепер у будь-який сонячний день можна ді­знаватися час за вашим годинником.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення та систематизація отриманих знань

1. З’єднайте лініями пори року і відповідні заняття людей

2-334

2. З’єднайте пори року з їх місяцями

2-335

3. Гра «Чи правильно, що…»

• У добі 24 години.
• Висота Сонця над Землею завжди однакова.
• Висота Сонця міняється тільки впродовж дня.
• Висота Сонця змінюється не лише впродовж дня, але й упродовж усього року.
• День і ніч не завжди бувають однакової тривалості.
• Улітку дні коротші, а ночі довші.
• Улітку дні стають довгими, а ночі — короткими.
• Від висоти Сонця залежать світло і тепло на Землі.
• Сонце — джерело життя на Землі.
• Без сонячного світла і тепла можуть жити люди, рослини, тварини.
• Сонце нагріває земну поверхню.
• Без сонячного тепла на землі все замерзло б.

4. Тестування

1. Сонячний годинник – це прилад для визначення часу за

а) напрямком тіні гномона та її рухом по циферблату  б) тривалістю дня в) сторонами горизонту

2. Складові сонячного годинника - це

а) циферблат і гномон (вісь, кілочок, стрижень)

б) циферблат і стрілки

в) циферблат і градусна шкала

3. Стрілкою в сонячному годиннику є

а) маятник       б) тінь гномона  в) компас

4. Сонячний годинник показує час

а) в похмуру погоду      б) в сонячну погоду  в) в будь – яку погоду

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Яке значення в житті рослин має Сонце?
— Чому дитинчата у більшості тварин народжуються навесні або на початку літа?
— Що сталося б, якби Сонце перестало світити?
— Від чого залежить тривалість дня?
— Від чого залежить зміна пір року?
— Що можна спорудити у шкільному дворі, щоб спостерігати зміну положення Сонця на небі в різні пори року? (Сонячний годинник)

VІІ. Домашнє завдання

С. 117.

doc
Додано
31 травня 2019
Переглядів
7452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку