Природознавство
Тема: Як змінюється впродовж року розташування сонця? Сонячний годинник
Очікувані результати: узагальнити знання про зміну висоти Сонця над горизонтом упродовж дня і в різний час року; розширювати і уточнювати уявлення учнів про добу, пори року, причини зміни доби, пір року; залежність світла і тепла на Землі від висоти Сонця; пояснити принцип дії сонячного годинника; розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати інтерес до уроків природознавства.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Відгадайте загадку.
Хто без дров і без вогня,
Світить, гріє нас щодня? (Сонце)
— Доберіть до відгадки слова, що означають її ознаки. (Сонце (яке?) — кругле, жовте…)
— Доберіть слова, що означають дії. (Сонце (що робить?) — світить, гріє…)
— Складіть речення про те, від чого на Землі залежить життя, світло і тепло? (Усе життя на Землі пов’язане із Сонцем.)
— Запам’ятайте! На Землі світло і тепло залежать від Сонця.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Прочитайте вірш.
Сонячний годинник,
Він не зупиняється,
А його пружина ніколи не ламається,
Бо її заводить сонячне проміння,
Стрілка циферблата бігає за тінню.
— Сьогодні на уроці ми відповімо на запитання: чому світло і тепло на Землі залежать від Сонця? А також дізнаємось, як працює сонячний годинник.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Узагальнення систематичних спостережень за Сонцем
— Які частини доби ви знаєте? Скільки в добі годин? Що таке доба? (Доба — період обертання Землі навколо своєї осі — 24 години.)
— Чому день змінюється ніччю? (Земля обертається навколо уявної осі, повертаючись до Сонця то однією, то іншою стороною. Так відбувається зміна дня і ночі.)
— Постежимо, як змінюється висота Сонця над горизонтом у різний час доби.
— Розгляньте малюнок і поясніть, як Сонце змінює свою висоту протягом доби.
Висновок. Сонце змінює висоту протягом доби.
— Діти, поміркуйте, а ще від чого залежить наше життя, наша діяльність, наш одяг, життя рослин, тварин, птахів? (Від пір року)
— Які пори року ви знаєте?
— А яка пора року зараз?
— Як гадаєте, чи завжди буде весна? Поясніть свою думку.
— Діти, а чому відбувається зміна пір року? (Крім того, що наша Земля обертається навколо своєї осі, роблячи оборот за добу, одночасно вона рухається і навколо Сонця. Той час, за який планета здійснює повний оберт навколо Сонця, називається роком.)
Висновок. Від висоти Сонця над горизонтом в різні пори року залежать температура повітря і тривалість дня.
— Продовжте речення.
Від сходу Сонця до полудня довжина тіні гномона _________________. (зменшується)
Від полудня до заходу Сонця довжина тіні гномона ________________. (збільшується)
2. Розповідь вчителя про сонячний годинник
— Встановіть відповідність між ілюстраціями годинників та їхніми назвами :
пісочний механічний сонячний водний електронний
— Люди, спостерігаючи за природою, навчилися дізнаватися час доби за Сонцем. Той час, коли Сонце піднімалося найвище, називали полудень. Опівдні тіні від предметів найкоротші. Ось тоді люди і винайшли перший годинник. Це був сонячний годинник. Розкреслили люди круглий майданчик просто неба і поставили посередині кілочок. Йде по небу сонечко — йде по майданчику тінь від кілочка. Вона і показує час (години). Але такими годинниками можна було користуватися тільки вдень і тільки в гарну сонячну погоду.
Хоча достеменно невідомо, вважається, що сонячний годинник з'явився приблизно у 3500 р. до н. е. У подальшому були винайдені сонячні годинники різноманітних форм, які умовно можна розділити на: горизонтальні і вертикальні; ранкові та вечірні; конічні, кульові й циліндричні.
Популярність сонячних годинників, як інструментів для визначення часу, істотно знизилася після запровадження стандартної години тривалістю 60 хвилин. Але і за Середньовіччя, і пізніше сонячні годинники влаштовували на площах міст, на будівлях ратуш.
— Як називається висока вертикальна жердина в сонячному годиннику? (Кілочок)
— Що є стрілкою в сонячному годиннику? (Тінь від кілочка)
— Який час показує годинник опівдні? (12 годин)
3. Робота за підручником (с. 117)
— Прочитайте „Сторінка дослідника“.
— Зробіть сонячний годинник. Намалюйте на аркуші цупкого паперу коло. Вставте в центр кола пряму довгу паличку (можна використовувати для цієї мети в’язальну спицю). Встановіть у добре освітленому місці. Щогодини позначайте рискою, куди падає тінь. Поясніть, чому тінь рухається.
— Наступного дня перевірте, чи на тому самому місці опиниться тінь чи ні, звіряючись за наручним годинником. Тепер у будь-який сонячний день можна дізнаватися час за вашим годинником.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
1. З’єднайте лініями пори року і відповідні заняття людей
2. З’єднайте пори року з їх місяцями
3. Гра «Чи правильно, що…»
• У добі 24 години.
• Висота Сонця над Землею завжди однакова.
• Висота Сонця міняється тільки впродовж дня.
• Висота Сонця змінюється не лише впродовж дня, але й упродовж усього року.
• День і ніч не завжди бувають однакової тривалості.
• Улітку дні коротші, а ночі довші.
• Улітку дні стають довгими, а ночі — короткими.
• Від висоти Сонця залежать світло і тепло на Землі.
• Сонце — джерело життя на Землі.
• Без сонячного світла і тепла можуть жити люди, рослини, тварини.
• Сонце нагріває земну поверхню.
• Без сонячного тепла на землі все замерзло б.
4. Тестування
1. Сонячний годинник – це прилад для визначення часу за
а) напрямком тіні гномона та її рухом по циферблату б) тривалістю дня в) сторонами горизонту
2. Складові сонячного годинника - це
а) циферблат і гномон (вісь, кілочок, стрижень)
б) циферблат і стрілки
в) циферблат і градусна шкала
3. Стрілкою в сонячному годиннику є
а) маятник б) тінь гномона в) компас
4. Сонячний годинник показує час
а) в похмуру погоду б) в сонячну погоду в) в будь – яку погоду
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Яке значення в житті рослин має Сонце?
— Чому дитинчата у більшості тварин народжуються навесні або на початку літа?
— Що сталося б, якби Сонце перестало світити?
— Від чого залежить тривалість дня?
— Від чого залежить зміна пір року?
— Що можна спорудити у шкільному дворі, щоб спостерігати зміну положення Сонця на небі в різні пори року? (Сонячний годинник)
VІІ. Домашнє завдання
С. 117.