Конспект інтегрованого уроку у 3 класі "Зимуючі птахи"

Про матеріал

Мета: вчити учнів розрізняти наукові та художні описи, самостійно описувати предмети чи істоти з опорою на схему та малюнок; збагачувати активний словник учнів; формувати вміння спостерігати, порівнювати, виділяти головне; розвивати вміння добирати влучні мовні засоби відповідно до мети висловлювання; формувати уміння використовувати у практичній діяльності техніку рваної аплікації для створення силуетної форми тварин; розвивати пам'ять, кмітливість, увагу, спостережливість, відповідальність за отриманий результат, охайність; виховувати любов до рідної природи, бажання примножувати її.

Перегляд файлу

Фещенко Наталія Миколаївна

 

 

Інтегрований урок

3 клас

Зінтегровано зміст предметів, види діяльності:

 

    образотворче мистецтво;

Рідна мова і  тривалі спостереження за довкіллям, птахами;

мовлення   елементи драматичного мистецтва.

 

 

Тема: Зимуючі птахи

 

Мета: вчити учнів розрізняти наукові та художні описи, самостійно описувати предмети чи істоти з опорою на схему та малюнок; збагачувати активний словник учнів; формувати вміння спостерігати, порівнювати, виділяти головне; розвивати вміння добирати влучні мовні засоби відповідно до мети висловлювання; формувати уміння використовувати у практичній діяльності техніку рваної аплікації для створення силуетної форми тварин; розвивати пам’ять, кмітливість, увагу, спостережливість, відповідальність за отриманий результат, охайність; виховувати любов до рідної природи, бажання примножувати її.

 

Обладнання: картки для роботи у парах; папір, клей, ножиці, картки – пам’ятки, словники.

 

 

 

 

 

Хід уроку(1)

1.Організаційна частина.

- Доброго дня, шановні дослідники, запрошую вас на зустріч, зустріч-поєднання слова і майстерності рук людських.

  • Чого ви очікуєте від уроку?

- Щоб ваші очікування справдились пропоную працювати за таким планом:

  1)Поміркуємо. 2)Цікавинка. 3)Відпочинок. 4)Практична діяльність.

  5)Розв’язання проблеми. 6)Дослідники. 7)Творення тексту. 8)Підсумки.

 

2.Словесне образотворення.

1)Відгадування загадок

Відгадайте, діти, хто має носик долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає.   (Дятел)

 

Маленький хлопчик у сірій свитинці

По дворах стрибає, крихти збирає.    (Горобець)

 

В мене є великий хист, я співаю як артист.

Спів мій радісний усюди дуже люблять слухати люди.  (Соловейко)

 

Крізь зимові заметілі пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди – ніби яблука усюди

Хтось розвісив у дворі, звуться пташки…  (снігурі)

 

Жовтогруді щебетухи, мають чорні капелюхи,

Сірі лапки, білі щічки, називаються …  (синички)

 

Уночі гуляє,а вдень спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі.   (Сова)

 

Хто це у садку скрекоче, всі новини знати хоче?

Це хитренька, білобока, з чорним хвостиком…     (сорока)

 

- Як одним словом називають цих тварин?

Отже, тема нашого уроку… Птахи 

 

2)Вступне слово вчителя

   - Птахи – дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського і лісового  господарств. Птахи розносять насіння на великі відстані, де з нього виростають нові рослини. М’ясо, яйця птахів – цінні продукти харчування. Без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.

 

- Послухайте голоси пташок.

- Співу якої пташки ви не почули? Чому?

(Солов’я, бо він полетів у теплі краї, йому немає їжі).

      - Дійсно, сонце опустилось нижче, замерз грунт, зник корм, тому птахи змушені долати великі відстані у пошуках їжі.

-  Поетеса Ліна Костенко спостерігала як відлітають птахи і написала чудові рядки:

«Осінь брами свої замикала вночі,

Погубила у небі журавлині ключі.»

- Розгляньте малюнки, скажіть, який ключ мала на увазі поетеса?

  • Що ви можете сказати про слово «ключ»? (Багатозначне)

А у злодійки – сороки є ключ, який відкриє двері до цікавинки.

 

3)Виступ «ерудитів».

Щоб не залишитися голодними. Кожен робить собі запаси по-своєму.

  Сова на зиму заморожує в дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів. В однієї такої запасливої сови знайшли якось аж 2 кг лісових мишей.

  Синиці збирають восени жучків, павучків, мух, насіння, ягідки і ховають у тріщинки в корі, особливо під сучком, куди не проб’ється ні дощ, ні вітер. А взимку і висушеному комару зрадієш.

  Сороки  восени збираються в невеликі зграйки і наближаються до поселень людини, де харчуються харчовими залишками.

  Птахів можна підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, коноплі. Не можна давати смаженого насіння. Охоче птахи їдять сир, крихти хліба. Дятли і синиці полюбляють клювати несолоне сало та м’ясо.

 

Хвилинка відпочинку

   Розташуйте в алфавітному порядку назви птахів, які прилетіли до нашої годівнички.

Сорока, сова, горобець, ворона, снігур, дятел, синиця.

 

4)Прикметі вір, але перевір

 - Взимку насолоду людям приносить спілкування з птахами, а спостерігаючи за їх поведінкою можна передбачити погоду.

  • Синиці починають зранку пищати – вночі буде морозно, а ховаються під дах – на хуртовину.
  • Сова кричить – холод віщує.
  • Сорока літає поблизу житла й лізе під стріху – буде віхола.

5)Сприймання учнями творів мистецтва

   1.Спробуйте передбачити погоду за цією картиною.(Метод «Прес»)

- Я вважаю…

- Тому, що…

- Наприклад…

- Отже, …

Цю картину написав Клод Оскар Моне  відомий імпресіоніст.

   2.Словникова робота. (Мозкова атака)

Поясніть значення слова імпресіонізм.

 

Імпресіоні́зм (від фр. Impression — враження) — художній напрям, що заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Мистецька течія, у живописі, а також в літературі та музиці — котра виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася у другій половині 19 століття у Франції.

Імпресіоністи намагаються у своїх творах відтворити шляхетні, витончені особисті враження та спостереження мінливих миттєвих відчуттів та переживань, природу, схопити мінливі ефекти світла, проте на відміну від неокласицизму не зобов’язувалися об’єктивно відображати реальність, а натомість поділитися власними почуттями з спостерігачем твору, вплинути на нього.

    3.Враження від картини

  • Погляньте на картину. Яку назву їй дав художник?

(«Сорока» або «Мороз і сонце»)

  • Чому Клод Моне назвав її так?

«Сорока» - це освіжаючий сплеск світла, що вражає неочікуваними ефектами.  Простота зображення як-то ставить у глухий кут. Ну що там зображено? Сніг, тин під снігом, хвіртка … на хвіртці – сорока. За тином криві гілки фруктових дерев; охриста стіна будинку з двома камінними цегляними трубами на даху; пірнаючий кудись вниз (за межу нашої видимості) пейзаж і біла сніжна далечінь. Написано все  широкими мазками, подекуди потикати кінцем круглої кисті – вся мальовнича кухня на поверхні. Так, що навіть незрозуміло, як з цього може вийти «мороз і сонце».

Чистота, і радість, і неймовірна простота картини затягує погляд уважного глядача у свою глибину, зачаровує його, залишаючи у цій картині частину свого серця.

  • Які почуття викликає у вас ця картина?

(Захоплення, здивування, радість…)

 

3.Практична діяльність учнів.

1)Перегляд демонстраційного матеріалу з коментарем вчителя (різні жанри)

 А ми присвятимо свою композиції птахам, що живуть поруч. Виконаємо її у змішаній техніці – аплікації з графічним доопрацюванням.

2) Послідовне виконання аплікації вчителем.

 Будову птаха ви знаєте: голівка за формою подібна до кульки, тіло – до яйця. Інші частини тіла у птахів різні, тому й вигляд вони мають неоднаковий.

   Послідовність роботи така :

  • Вирвіть пальцями фігурку птаха (цілком або частинами) з кольорового паперу;
  • Так само виготовте дах;
  • Усі частини розкладіть на аркуші, щоб утворити найкращу композицію, і наклейте;
  • На завершення доповніть композицію графічними засобами.

 

3) Бесіда з охорони праці.

4) Практична діяльність учнів

 

5) Перегляд і виставка дитячих робіт

4.Підсумок уроку

  Діти, ви сьогодні гарно попрацювали на уроці. Що ми можемо на прощання пообіцяти птахам ?

 

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу –

Співають для нас у гаю.

 

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо  бережемо повсяк час

Птахів, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

 

Хід уроку (2)

1.Організаційний момент.

2. Розв’язання проблеми.

 «Чий слід?»

   - Послухайте текст і спробуйте відгадати, про кого в ньому розповідається. Хто ж залишив на снігу слід?

    Учитель читає текст по частинах. Після кожної – запитує, чи вони здогадались про кого йдеться.

    Улюблені місця проживання – відкриті простори, що надають можливість пошуку їжі і знаходяться поблизу чагарників, в яких можна побудувати велике гніздо.

   Це всеїдний птах. Він харчується як тваринною, так і рослинною їжею. Комах, слимаків шукає на землі. Хлібороби недолюблюють цих птахів, бо вони скльовують зерно і насіння на полях.

   Навесні обстежують чагарники в пошуках гнізд інших птахів, яйця і пташенята яких улюблена їжа.

   Важливе місце у їх раціоні займають комахи, в тому числі такі шкідливі, як довгоносики, клопи – черепашки, гусениці метеликів.

   Завдяки своїй вправності, завжди знаходять собі їжу.

   Це одна з найвідоміших птахів. Від інших птахів  сімейства воронових, вона відрізняється невеликими розмірами, характерним чорно – білим забарвленням і довгим ступінчастим хвостом.

 - Отже,

До нас завітала цікава сорока.

  - Перебудуйте це речення у спонукальне, питальне.

  - Давайте скоротимо це речення.

  • Які два слова залишилось?
  • Які це члени речення?
  • Які слова допомогли відгадати, що завітала сорока?

(Невеликий за розмірами птах родини воронових, характерне чорно – біле забарвлення, тобто опис птаха)

На сьогоднішньому уроці ми навчимось розрізняти наукові та художні описи, самостійно описувати предмети чи істоти з опорою на схему, малюнок.

 

3.Робота над темою уроку.

1)Узагальнення знань про художні і наукові  описи.

а) Повторення правил. Робота в парах змінного складу.

б) Складання порівняльної характеристики.

- Послухайте описи.

І. Сорока - зимуючий крупний птах. Вона добре помітна. Живе сорока в гаях, садах, часто зустрічається біля осель, особливо взимку. Свої гнізда будує на деревах з сухого хмизу напровесні. Коли віщує небезпека, починає голосно скрекотати. Живиться різноманітною їжею. Сорока знищує багато  диких та свійських пташенят. За це її називають злодійкою.

     - Про що говориться в цьому описі? (Яка сорока, її повадки)

     - Як подана інформація про сороку? ( Точно, без образних висловлювань)

Це  науковий опис. В ньому не тільки перелічуються ознаки сороки, а й дається характеристика інших її властивостей.

 

ІІ. За своїм розміром – сорока чималий птах. Найхарактернішою рисою є яскраво забарвлене пір’я. По боках наявні білі плями. Тому цього птаха називають сорока-білобока.

     Блискучо – чорний колір пір’я на спині та нижній частині тіла щедро сполучається з білим.

     Дзьоб у сороки довгуватий, кігті міцні. Вона пильна і обережна. У разі небезпеки починає тривожно стрекотати, попереджаючи інших пташок.

  • Про що говориться у цьому описі? (Яка красива сорока, її зовнішні ознаки)

Це художній опис. Тут не просто названо зовнішні ознаки птаха, але змальовано їх живописно.  Художній опис - це образний опис. Він має вплив на уяву людини, на світ його почуттів, образних асоціацій. Мова текстів-описів багата прикметниками, образами-порівняннями, епітетами.

в) Складання схеми опори.

Ми прослухали два повідомлення. Давайте складемо схему – опору.

                                                         Описи

 

 

Науковий:                                                                    Художній:

описує суттєві ознаки предмета               живописно змальовує ознаки предметів

г)Асоціативний кущ.

Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «сорока»

             хитра  брехуха              птах     злодюга

 

                                             сорока

 

   хижа  прізвище        село    числівник 

Села: Сорока, Вінницька область,  Іллінецький район

Сорока, Сумська область,  Буринський район

Сорока, Тернопільська область,  Гусятинський район

д) Інсценізація. (До нас у гості завітала сорока)

По двору сорока скакала

У калюжу кожну гордо заглядала.

  • Що з тобою стало? Розкажи, Сороко?

Поділися радістю з нами, білобоко.

  • Пролітала я над містом, і знайшла собі намисто

На базарі.

Проглядала вранці стежку і побачила сережку.

Жаль без пари.

Ці прикраси приміряю: в чому кращий вигляд маю?

Що підходить, а що – ні, підкажіть хутчіш мені.

 

Здивувались ми, побачивши ті речі,

Бо шукали вчора все це цілий вечір.

Плакала Галинка, спати не хотіла –

Мамин подарунок загубила.

Сорока на крильця присіла, кліпнула оком, таке заскрекотіла:

  • Забирай, Галинко. Забирай, дитинко.

Знай, що я не крала, просто підібрала.

Думала нічиє.

е) Творення тексту.

- Діти, давайте подаруємо нашій сороці намисто. Кожна намистинка – це ваш текст. Оберіть форму намистини.

Диференційоване завдання:

  • Кругла намистинка – складаєте художній опис сороки.
  • Квадратна – науковий опис сороки.
  • Прямокутник – спишіть текст, визначте його тип.

Поради  сороки

1.Висловлювання має відповідати темі та основній думці, не пиши зайвого.

2.Пиши дотримуючись плану.

3.Підбирай образні слова і вирази. Користуйсь словником.

4.Уникай повторів.

5.Перевір написане.

є) Зачитування творів.

4.Підсумок інтегрованого заняття.

Підсумок за планом (Кольоротерапія)

Білий -  колір чистоти і правди.

  • Вам сподобалось працювати на уроці?

Червоний – колір життя, емоцій.

  • Які емоції супроводили вас на уроці?

Жовтий  - колір сонця, золота.

  • Яку користь ви отримали від уроку?

Синій – колір знань, роздумів.

  • Чи справдились ваші очікування?

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку