Розробка уроку + презентація, які допоможуть вчителю залучити дітей до активного вивчення матеріалу. Ознайомить дітей з проблемами обміну речовин та йгог наслідками.
Мета: ознайомити з особливостями основних синтетичних процесів, базовими принципами синтетичних процесів у клітинах та організмах; пояснити значення функціональних змін у діяльності клітин та їх загибелі, у виникненні захворювань людини; поглибити знання про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних царств живої природи; розвивати увагу, пам’ять, мислення, мову, уміння аналізувати та узагальнювати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, ціннісне ставлення до всіх живих організмів; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання: таблиця «Будова клітини», фотографії людей з хворобами, спричининеми порушенням обміну речовин.
Тип уроку: інтегрований урок Біолігя + Хімія
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, історична, здоров’язбере-жувальна, науково-природнича.
Хід уроку
Фотосинтез Хемосинтез Клітинне дихання
У попередній темі ви вивчали органели клітин. Пригадайте, у яких органелах відбувається синтез органічних речовин. Повторіть визначення метаболізму і назвіть типи обміну, які притаманні клітині. Пригадайте, до яких наслідків може призвести нестача вітамінів у організмі людини. Чим між собою відрізняються автотрофи й гетеротрофи?
Основні синтетичні процеси в клітинах( біологія).
Пластичний обмін — це утворення складних органічних речовин з більш простих. Саме в процесі пластичного обміну утворюються всі біополімери і клітинні структури живих організмів. Різновидами пластичного обміну є процеси фотосинтезу й хемосинтезу, оскільки під час них складні органічні речовини утворюються з неорганічних.
Для реакцій пластичного обміну своїх клітин як гетеротрофні, так і автотрофні організми використовують зовнішні джерела енергії та атоми Карбону. Різниця полягає в джерелах, з яких вони їх отримують. Автотрофи отримують Карбон з неорганічних речовин (вуглекислого газу) за рахунок енергії сонячного світла. А гетеротрофи — з органічних речовин інших живих організмів за рахунок окиснення частини цих речовин.
Особливості перебігу окремих процесів анаболізму (пластичного обміну)
Процес |
Що відбувається |
Де відбувається |
Фотосинтез |
Синтез проміжних сполук із неорганічних речовин |
Хлоропласти |
Утворення моносахаридів амінокислот, жирних кислот тощо |
Синтез мономерів із проміжних сполук |
Хлоропласти, цитозоль |
Утворення полімерів |
Синтез білків, вуглеводів, ліпідів та нуклеїнових кислот із мономерів |
Цитозоль, хлоропласти, мі-тохондрії, ендоплазматична сітка, ядро |
Схожість процесів обміну у різних організмів
У клітинах рослин, тварин і грибів основні біохімічні процеси відбуваються однаково. Однаково відбуваються процеси клітинного дихання, у тому числі реакції гліколізу та циклу Кребса. В усіх організмах нуклеїнові кислоти і білки синтезуються за однаковою схемою. А в процесах цього синтезу задіяні однакові комплекси ферментів. Та й процеси регуляції є дуже схожими. І хоча такі біохімічні процеси не є абсолютно тотожними, але послідовність основних реакцій у всіх випадках є однаковою.
( Хімія). Учені вважають це наслідком того, що всі еукаріотичні клітини мають спільного предка, у клітинах якого всі ці біохімічні процеси вже відбувалися.
ВЛАСНЕ ГЛІКОПРОТЕЇНИ: побудовані з полімерної білкової частини + невелика (2-15 МС) вуглеводна: ксилоза, галактоза, нейрамінова кислота, маноза, глюкоза 2 кл. ПРОТЕОГЛІКАНИ: побудовані з невеликої білкової частини + складний вуглеводний полімер - глікозаміноглікан (90-95%): гіалуронова кислота, хондроїтинсульфати. Утворюють основну речовину міжклітинного матриксу сполучної тканини 2.ГЛІКОКОН’ЮГАТИ (глікопротеїни) це складні комплекси білків та углеводів
Метаболізм глікокон’югатів: а) О-зв’язані: вуглевод + білок через ОН-групи АК серин, треонін. Синтез іде на ЕПС. Донорами вуглеводів є нуклеотид-цукри: УДФ-галактоза, N-ацетилгалактозамін та ін; б) N-зв’язані: вуглеводний компонент+ білок через NH2-групи лізину, аргініну. Синтез іде за участю спирту- доліхолфосфату. Вуглеводний компонент підвищує стабільність білкової молекули, захищає від руйнівної дії ферментів.
РЕГУЛЯЦІЯ ВУГЛЕВОДНОГО ОБМІНУ Норма вмісту глюкози в крові 3,3-5,5 ммоль/л за орто-толуїдиновим та глюкозооксидазним методами Норма вмісту цукру в крові 4,44-6,66 ммоль/л; метод Хагедорна-Йенсена Регулюють сталий рівень глюкози в крові: 1. ЦНС 2. ПЕЧІНКА 3. ГОРМОНИ
Як відомо, білковий обмін координує, регулює та інтегрує більшість хімічних перетворень в організмі. Саме з станом білків пов’язане м'язів, транспорт кисню, властивості крові, імунний захист, передача спадкової інформації та ін. Крім цього, білки є джерелом енергії: 1 г білків при розщепленні в організмі дає 4,1 кілокалорії (ккал) або 17,2 кілоджоулів (кДж) енергії. Слід пам'ятати, що 1 ккал = 4,2 кДж.
Синтез білків організму відбувається з 20-ти амінокислот, 1/3 частина яких утворюються із білків їжі, а 2/3 мають ендогенне походження, тобто утворюються із власних білків організму при розпаді клітин, що відмирають. Всі амінокислоти умовно поділяються на дві групи: незамінні до складу яких відносять 10 амінокислот, а саме: лізін, лейцин, ізолейцин, валін, триптофан, треонін, гістідін, аргінін, метіонін і фенілаланін.
Решта амінокислот є такими, що можуть замінюватись іншими або синтезуватись в організмі. При відсутності в їжі незамінних амінокислот можуть спостерігатись різноманітні порушення синтезу білків організму, що особливо шкідливо для росту і розвитку дитячого організму. Так, наприклад, при недостачі у їжі амінокислоти лізину затримується ріст дитини, виснажуються її м'язи; нестача валіну приводить до розладу рівноваги дітей і так далі.
Їжа, білки якої містять увесь необхідний для синтезу білків організму набір із 20-ти амінокислот, вважається повноцінною (наприклад, білки яєць, м'яса, молока, риби то що), а решта — неповноцінною (білок кукурудзи, пшениці, картоплі та інших продуктів, переважно рослинного походження).
Наслідки порушення обміну речовин
Порушення обміну речовин можуть виникати з різних причин. Наприклад, нестача вітамінів у їжі призводить до гіповітамінозів у людини, і тоді розвиваються такі захворювання, як рахіт, цинга або бері-бе-рі. Нестача або надлишок певних хімічних елементів може призводити й до порушення обміну речовин у рослин. Найчастіше це призводить до зниження інтенсивності росту або пошкодження листків рослин.
Також порушення можуть виникати внаслідок генетичних змін — мутацій. З ними ви більш докладно ознайомитеся в наступних параграфах підручника.
Синтетичні процеси активно відбуваються в багатьох органелах клітин. Біохімічним процесом, який об’єднує їх між собою і з процесами енергетичного обміну, є цикл Кребса. Головні біохімічні процеси в клітинах різних організмів схожі між собою. А їх порушення призводить до важких наслідків.
Перевірте свої знання
1. Де в клітинах відбувається синтез органічних речовин?
2. Яке значення для клітин має цикл трикарбонових кислот?
3. Чому нестача або надлишок вітамінів можуть впливати на обмін речовин у людини?
4*. Рослини здатні синтезувати всі потрібні їм амінокислоти. У багатьох тварин частина амінокислот в організмі не синтезується і повинна надходити з їжею (так звані незамінні амінокислоти). З чим це пов’язано?
5*. У чому проявляється схожість процесів у клітинах представників різних царств живих організмів?
Узагальнюючі завдання до теми «Принципи функціонування клітини»
У завданнях 1-12 оберіть одну правильну відповідь.
1 ) Місце, де відбувається процес гліколізу:
а) цитозоль б) мітохондрії в) пластиди г) ядро
2 ) У процесі гліколізу з однієї молекули глюкози утворюється:
а) одна молекула спирту б) дві молекули спирту в) одна молекула пірувату
г) дві молекули пірувату
3 ) Макроергічною сполукою, яка утворюється в мітохондріях, є:
а) ДНК б) целюлоза в) глюкоза г) АТФ
4 ) Фотосинтез відбувається в органелі:
а) лейкопласт б) хлоропласт в) хромопласт г) мітохондрія
5 ) Гранулярна ендоплазматична сітка здійснює:
а) синтез ліпідів б) синтез білків в) розщеплення ліпідів г) розщеплення білків
6 ) У результаті фотосинтезу рослини: а) поглинають кисень
б) утворюють глюкозу в) виділяють вуглекислий газ г) розщеплюють хітин
7 ) Кількість фаз, на які поділяють процес фотосинтезу:
а) 1 б) 2 в) 3 г) 4
8 ) Речовина, що НЕ утворюється внаслідок бродіння:
а) хлоридна кислота б) молочна кислота в) оцтова кислота г) лимонна кислота
9) Ферментні системи, які здійснюють біологічне окиснення, розташовані на мембранах органели:
а) лейкопласт в) мітохондрія б) ядро г) вакуоля
10 Кисень, який утворюється в процесі фотосинтезу, вилучається з молекули речовини:
а) РНК б) глюкоза в) вуглекислий газ г) вода
11 У результаті клітинного дихання тварини:
а) утворюють вуглекислий газ б) виділяють кисень в) синтезують ліпіди г) здійснюють азотфіксацію
12 Хемосинтез можуть здійснювати:
а) залізобактерії б) покритонасінні в) мохи г) папороті
13 Напишіть назви структур, у яких відбувається:
а) світлова фаза фотосинтезу б) цикл Кребса в) гліколіз г) утворення еукаріотичних рибосом
14 Установіть відповідність між біохімічними процесами та органелами, у яких вони відбуваються.
Процеси Органели
1 біологічне окиснення а) лізосома
2 фотоліз води б) ендоплазматична сітка
3 синтез ліпідів в) мітохондрія
г) хлоропласт
15 Розгляньте органелу, яка зображена на малюнку. Напишіть, які речовини в ній утворюються, а які розщеплюються.
16 Розгляньте органелу, яка зображена на малюнку. Напишіть, які речовини в ній утворюються, а які розщеплюються.
Перевірте свої знання з теми «Принципи функціонування клітини».
V.Підсумок уроку.