Розробка уроку відповідає вимогам сучасної освіти. Дуже вдало використовуються різні технології і методичні прийоми, що забезпечують розвиток критичного мислення та формування ключових компетентностей учнів на уроках біології.
Біологія 9 клас Тема. Життєві цикли вірусів. Роль вірусів у природі й житті людини.
Мета: ознайомити учнів з особливостями життєвих циклів вірусів, розкрити роль вірусів у природі та житті людини; розвивати логічне мислення на основі загально розумових дій та операцій, стимулювати розвиток умінь учнів арґументувати свою відповідь; сприяти формуванню основних світоглядних ідей; виховувати прагнення до активної життєвої позиції, культуру поведінки, ввічливість, толерантність, повагу до однокласників, бережливе ставлення до здоров’я.
Обладнання: мікрофотографії та моделі різних видів вірусів, презентація «Життєвий цикл вірусів», роздатковий дидактичний матеріал, додаткова література.
Базові поняття і терміни: життєвий цикл вірусів, вірусні інфекції, вірусні інфекційні захворювання.
Тип уроку: інтерактивний урок.
План-структура уроку
№ |
Етап уроку |
Методи і прийоми реалізації |
1. |
Організаційний момент |
Привітання |
2. |
Актуалізація та корекція опорних знань |
Графічний диктант, вправа «Бліц-опитування» |
3. |
Мотивація навчальної діяльності школярів |
Прийом «Дивуй» |
4. |
Повідомлення теми, мети, завдань уроку |
Запис на дошці |
5. |
Надання інформації |
Міні-лекція робота в |
6. |
Інтерактивні вправа |
«Дослідницька лабораторія» |
7. |
Рефлексія |
Вправи «Встановіть послідовність», «Завершіть таблицю», «Незакінчене речення», виконання тестових завдань |
8. |
Підведення підсумків уроку |
Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети та завдань уроку |
9. |
Домашнє завдання |
Опрацювати § 33, 34 підручника, вивчити терміни і поняття, відповісти на запитання після параграфа. |
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Привітання, побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Повідомлення про організацію роботи на уроці.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань
1. Графічний диктант: вчитель пропонує учням знаком «+» позначити правильні твердження, знаком «–» — неправильні.
1) Віруси – це неклітинні форми життя.
2) Всі віруси є внутрішньоклітинними паразитами.
3) Кожна вірусна частинка складається з невеликої кількості генетичного матеріалу, а саме: молекули ДНК.
4) Генетичний матеріал віруса оточений ліпопротеїновою оболонкою, яка може містити вуглеводні.
5) У складі деяких вірусів містяться вуглеводи і жири.
6) Деякі віруси мають додаткову оболонку, що утворюється із плазматичної мембрани клітини-хазяїна.
7) Бактеріофаги – це віруси, які вражають бактерії.
8) Генетичний матеріал бактеріофагів розміщений в основній пластині з хвостовими відростками.
(Учні обмінюються зошитами і за ключем здійснюють взаємоперевірку.)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Ключ:
2. Вправа «Бліц-опитування»: вчитель формулює невелику кількість проблемних запитань, на які учні повинні досить швидко знайти правильні відповіді.
1) Чи правильним є твердження: «Віруси перебувають на межі між живою та неживою природою»? Відповідь обґрунтуйте.
2) Які принципові відмінності вірусів від інших організмів вам відомі?
3) Чи можна віруси вважати паразитичними організмами? Відповідь обґрунтуйте.
IІI. Мотивація пізнавальної діяльності школярів
Прийом «Дивуй»: вчитель пропонує учням інформацію, яка їх здивує, після чого формулює запитання, відповісти на які можна відразу, використовуючи набуті раніше знання, або ж після опанування нового матеріалу.
Учитель: у сучасній літературі описано близько 700 вірусних захворювань рослин. Серед збудників цих хвороб добре вивчено понад 150. В Україні зареєстровано понад 115 вірусів рослин. Тривалий час віруси вважались високо специфічними агентами. Тепер уже відомо, що специфічність їх є досить умовною. Наприклад, доведено, що вірус тютюнової мозаїки вражає не лише тютюн та деякі інші пасльонові, а й людину, а вірус гепатиту людини – лободу. Ці факти свідчать про відсутність чіткої межі між вірусами рослин і тварин за специфічністю.
Вірусні хвороби посідають основне місце в інфекційній патології людини і тварин. Питома вага їх зростає із зниженням бактеріальних, грибкових, протозойних та інших захворювань. Понад 75% усіх інфекційних захворювань припадає на вірусні.
Виникнення епідемій серед населення, а також епізоотій серед тварин досить часто спричинено вірусними інфекціями. На сьогоднішній день відомо понад 500 вірусів, які викликають інфекційні захворювання людини і тварин.
Які найпоширеніші вірусні хвороби людини?
Як віруси інфікують живі організми?
Яку роль відіграють віруси у природі та житті людини?
Знайти відповідь на ці та інші запитання ми зможемо на сьогоднішньому уроці.
IV. Повідомлення учням теми, мети, завдань та очікуваних результатів уроку
Запис на дошці
V. Надання інформації
Міні-лекція: вчитель пропонує учням необхідний для їх навчальної діяльності матеріал.
Учитель: як вам уже відомо, віруси – це внутрішньоклітинні паразити, які, розмножуючись тільки в живих клітинах, використовують їхній ферментативний апарат і «переключають» клітину на синтез зрілих вірусних часток – віріонів. У різних видів вірусів їхні життєві цикли доволі різняться. Найчастіше вірус потрапляє до клітини хазяїна за рахунок приєднання його капсиду до специфічного для даного вірусу рецептора, який знаходиться на поверхні мембрани клітини-мішені. Проникнення в середину клітини відбувається шляхом ендоцитозу або в результаті злиття клітинної мембрани та оболонки вірусу.
Після цього, під впливом ферментів внутрішнього вмісту клітини капсид вірусу руйнується, вивільняючи таким чином вірусний генетичний матеріал. Далі відбувається синтез вірусних і-РНК, утворення вірусних білків та реплікація геному вірусу. Завершується процес інфікування самозбиранням вірусних частинок в ураженій клітині та формуванням віріонів, вихід яких із зараженої клітини у більшості випадків супроводжується її руйнуванням.
Отже, умовно процес вірусного інфікування клітини можна розбити на декілька етапів, що взаємоперекриваються.
VІ. Інтерактивна вправа «Дослідницька лабораторія»: вчитель організовує роботу в 6 дослідницьких лабораторіях, дотримуючись принципів кооперативного навчання.
Завдання:
1) для І дослідницької лабораторії: з’ясуйте, як відбувається адсорбція вірусу на клітинній мембрані та механізм проникнення вірусу в клітину, за допомогою матеріалів підручника § 33 с. 180 – 181.
2) для ІІ дослідницької лабораторії: дослідіть процеси експресії та реплікації вірусного геному за допомогою матеріалів підручника § 33 с. 181.
3) для ІІІ дослідницької лабораторії: з’ясуйте механізм збирання вірусів, формування віріонів та вихід їх з інфікованої клітини за допомогою § 33 с. 182.
4) для ІV дослідницької лабораторії: охарактеризуйте біологічну роль вірусів за допомогою § 34 с. 182 – 183.
5) для V дослідницької лабораторії: з’ясуйте, які віруси вражають рослини й тварини, які захворювання вони спричиняють та наслідки, до яких вони призводять, за допомогою § 34 с. 184.
6) для VІ дослідницької лабораторії: дослідіть роль вірусів у житті людини за допомогою § 34 с. 185.
Презентація результатів дослідження: кожна дослідницька лабораторія по черзі презентує результати свого дослідження для всього класу, обравши спікера, який подає інформацію, та двох помічників, перший з яких допомагає працювати з таблицею «Життєвий цикл вірусів», мікрофотографіями та моделями вірусів, а другий доповнює розповідь спікера. Учні, що не беруть участь у доповіді, роблять конспективні записи у робочих зошитах.
VІІ. Рефлексія
1. Вправа «Встановіть послідовність»:
А) синтез вірусних білків;
Б) ендоцитоз;
В) вихід вірусних частинок із клітини;
Г) взаємодія вірусних частинок з мембраною клітини хазяїна;
Д) формування вірусних частинок;
Е) накопичення вірусних білків;
Є) передача спадкової інформації вірусів;
Ж) пригнічення утворення білків хазяїна.
(Г, Б, Є, А, Е, Ж, Д, В)
2. Вправа «Завершіть таблицю»:
Назва хвороби |
Характеристика хвороби |
|
Інфекційні хвороби, які викликають порушення роботи печінки. |
|
Хвороби викликають підвищення температури тіла, головний біль, захворювання верхніх дихальних шляхів. |
|
Збудник розвивається на шкірі, викликаючи появу рубців. |
|
Хвороба проявляється у вигляді пухирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах. |
|
Хвороба, яка руйнує імунну систему людини. |
|
Захворювання нервової системи. Збудник передається через слину або під час контакту з хворою твариною. |
3. Виконання тестових завдань: виберіть правильну відповідь
1) Тип інфекції, коли вірусні частинки не виходять у довкілля з інфікованих клітин називають:
а) гостра; б) хронічна; в) прихована*.
2. У рослинах інфекції поширюються за допомогою:
а) лімфи; б) провідних тканин*; в) кореня.
3. Специфічні для кожного вірусу захисні білки організму хазяїна називають:
а) інтерферони*; б) імуноглобіліни; в) гормони.
4) Тайговий енцефаліт передається:
а) кровосисними комахами; б) кліщами*; в) повітряно-крапельним шляхом.
5) Кір та герпес передаються:
а) кровосисними комахами; б) кліщами; в) повітряно-крапельним шляхом*.
6) Репродукція вірусів у природі підтримується :
а) високо організованими тваринами; б) рослинами*; в) самими вірусами.
7) Комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії віруса та організму хазяїна, називають:
а) інфекцією; б) вакцинацією; в) інвазією*.
8) Ізоляцію хворих організмів від здорових називають:
а) карантин*; б) інвазія; в) інфекція.
4. Учні знаходять відповіді на невирішені запитання прийому «Дивуй».
5. Вправа «Незакінчене речення»: учні відповідають на запитання: знання набуті на сьогоднішньому уроці я зможу використати для …
VІІІ. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети, завдань та очікуваних результатів уроку.
ІХ. Повідомлення домашнього завдання
1. Опрацювати § 33, 34 підручника.
2. Вивчити поняття і терміни.
3. Відповісти на запитання після параграфа.