Конспект інтегрованого уроку з фізики та математики "Гармонічні коливання"

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку з фізики та математики у 10 класі " Гармонічні коливання". Метою цього уроку є показати міжпредметний зв'язок областей математики, фізики та інформатики, розвивати дослідницьку та пізнавальну діяльність учнів.


Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ

З ФІЗИКИ ТА МАТЕМАТИКИ

У 10 КЛАСІ

 

 

 

Підготували вчителі:

Фізики  Сокол С.М.
Математики Сокол В.В.

 

 

 

Українка, 2017 р.

 

Тема : Гармонічні коливання.

Мета: ввести означення гармонічних коливань,навчитися будувати графік     функції гармонічних коливань;

вивчити фізичний зміст величин,що входять в рівняння гармонічного коливання ;

показати між предметний зв'язок областей математики,фізики,інформатики.

розвивати дослідницьку та пізнавальну діяльність учнів;

розвивати комунікативні здібності учнів.

виховувати охайність культури,поведінки та мови,сприяти розширенню кругозору учнів.

Тип уроку:вивчення і закріплення нових знань.

Обладнання:комп'ютер,проектор,фізичний та математичний маятники, підручники алгебри та фізики. 

Хід уроку

І.Організаційний момент .

Привітання класу. Відмічаємо відсутніх на уроці.

ІІ. Постановка цілей уроку.

Учитель фізики:відомий італійський вчений Галілей говорив:

«Філософія написана в тій величезній книзі, яка завжди відкрита в нас перед очима ( я маю на увазі Всесвіт), але яку неможливо зрозуміти, якщо заздалегідь не вивчити її мову.»

Учитель математики:ЇЇ мова-це мова математики. Математика здавна має репутацію найточнішої галузі знань і є надійним знаряддям розкриття таємниць природи.

Учитель фізики:Навіть знаменитий Ейнштейн писав:

«Наш досвід переконує нас, що природа – це реалізація найпростіших математичних ідей».

 

Учитель математики: Вже минуло понад 4 тисячі років відтоді,як давньогрецький писар Ахмес переписав ще з раннього рукопису обіцянку за допомогою математики «навчити досконалого й ґрунтовного дослідження всіх речей,розуміння їхньої суті ,пізнання всіх таємниць…...»

Учитель фізики:І, як казав добре відомий вам Рене Декарт:

« Той, хто серйозно прямує до пізнання істини, не повинен займатись якоюсь однією наукою, бо всі вони тісно взаємозв’язані .»

Учитель математики: Ну що ж,сподіваємось,що за допомогою наших великих знаменитих вчених,вислови яких ми цитували,переконали присутніх в доцільності проведення інтегрованого уроку математики та фізики.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель математики:Для успішного засвоєння учнями теми уроку повторимо деякі властивості тригонометричних функцій та побудову графіків ф-цій за допомогою геометричних перетворень відомого графіка фунції.

І учень біля дошки будує графік функцій у=-2sin(3х-п/3)

В цей час з іншими учнями проводимо фронтальну бесіду:

-Які тригонометричні ф-ції  вам відомі?

-Що є графіком ф-ції у=sinx, y=cosx?

-Які властивості має ф-ція  y=sinx,y=cosx?

-Який найменший додатний період має ф-ція y=sinx ; y=cosx?

Питання до учня,що працював біля дошки:

-Які перетворення ти використав для того,щоб побудувати заданий графік

ф-ції?

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

     Тихо звучить музика.

Учитель математики: приємно розпочати урок з такого прекрасного музичного супроводу. Та, сподіваюсь,присутні в цьому класі вбачають й іншу сторону.

Учитель фізики: А ось ми в них зараз і запитаємо. Як ви думаєте ,що пов'язує між собою звучання струни,рух маятника,найрізноманітніші біоритми живих організмів ? (Відповідь учня)

Учитель фізики:так,але це лише окремі приклади коливальних явищ .

Учитель математики: а щоб описати їх,поставити на службу людям ,треба побудувати математичну модель таких явищ. Математичний опис періодичних процесів створювали вже вчені стародавнього світу.Так вавилонські астрономи деякі закономірності руху  Місяця і Сонця виразили у вигляді спеціальних таблиць,які вони назвали функціями. Теорія тригонометричних функцій,яку ми вивчали,теж є однією з найдавніших моделей періодичних явищ. Таким чином,мета нашого уроку - розглянути приклади коливальних рухів,описати їх за допомогою математичних законів.

 V.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Учитель фізики:виділимо із усіх видів руху-коливальний рух. Це рух,який повторюється через певний інтервал часу. Наведіть приклади таких рухів.

(Відповідь учнів : рух тіла по колу;рух голки швейної машини;коливання гілки дерева під дією вітру.)

-Як змінюється координати тіла?

(Відповідь учня:координати тіла,що коливається,змінюється періодично.)

(Демонстрація фізичного та математичного маятника)

Учитель математики:  які функції в математиці змінюються періодично?

(Відповідь учнів: в математиці змінюються періодично функції синуса, косинуса, тангенса і  котангенса)

Учитель математики: Які з цих тригонометричних функцій можуть описувати зміну координати тіла, яке здійснює коливальний рух?

(Відповідь учнів: зміну координати тіла, на мою думку, можуть описувати функції y=sin x, y = cos x.)

Учитель  математики: дійсно, цими функціями можна описати будь-який коливальний рух.

Учитель фізики: ( Вводить означення гармонічних коливань і знайомить учнів з основними характеристиками коливального руху)

Періодичні зміни фізичної величини в залежності від часу, які відбуваються за законом синуса або косинуса називаються гармонічними коливаннями. Рівняння гармонічних коливань: y = A sint+α) , y = A cost+α)

Основні характеристики гармонічних коливань

А – амплітуда коливань; характеризує найбільше відхилення точки, що коливається від положення рівноваги

ωt +  α – фаза коливань, яка визначає стан коливальної системи у будь-який момент часу (рад)

ω – кутова швидкість (рад/c)

αпочаткова фаза коливань

tчас (с)

Т= 2π/ ω – період коливань (с) – це час, за який точка здійснює одне повне коливання

η  = 1/T = ω/2πчастота коливань, вона показує, скільки коливань точка здійснює за 1 с.

 

Учитель математики: Подивіться  на малюнок, який є на дошці і скажіть, що є аргументом даної ф-ції, а що є функцією?

(Відповідь учнів: х- аргумент; у- функція)

Учитель математики: а що є незалежною змінною і функцією гармонічних коливань?

(відповідь учня: t- аргумент; у- функція)

 

Учитель математики:  Тому формально можна змінити позначки на осі абсцис з х на t. Використовуючи графік цієї функції встановіть:

  1. Чому = амплітуда коливань?
  2. Чому = період коливань?

VI.  Формування вмінь.

  1. Учні за допомогою вчителя математики  розв’язують задачу:

Координата (6 см) тіла, що рухається, змінюється за законом                       х(t) = 5 cos(3πt + π/6). Знайдіть амплітуду, період, частоту коливання. Обчисліть координату тіла в момент  часу t = 4,5 c.

      Розвязання:

А=5 – амплітуда; Т= 2π/ω; T = 2π/3π= 2/3 (c);

η= 1/t=1/2/3=3/2=1,5

X(t) = x(4,5) = 5 cos(3π*4,5+π/6) = 5 cos (13,5π+π/6) = 5cos (12π+1,5π+ π/6)= 5cos (3π/2+π/6) = 5sin π/6= 5 * 1/2 = 2,5(cм).

  1. Учні за допомогою вчителя фізики розв’язують задачу:

Знайдіть амплітуду, період, частоту сили струму, якщо вона змінюється за законом ( сила струму вимірюється в амперах, час – у секундах).  J(t)=0,25sin50πt

 

I(t) = 0,25sin 50πt A= 0,25;                  T= 2π/50π = 1/25c

Дано: i(t) = 0,25sin 50πt ω  = 50π;                                 η= 1/T=25

A-? T-? η-? T= 2π/ω;

 

Учитель  математики: Самостійна робота

Тіло рухається за законом x(t)= 5 cos(3πt+π/3), t₁= 4c.

Знайдіть амплітуду, період, частоту коливань. Обчисліть координату тіла в момент часу t

 

Перевірка самостійної роботи.

  • А=5
  • Т=2/3с
  • V=1,5гц
  • Х(t₁)=2,5м

Учитель фізики: людина зустрічається за коливанням і використовує їх у різних сферах своєї діяльності.

У яких саме?

Повідомлення учнів:

  1. Періодичний характер деяких процесів у людському організмі.
  2. Біологічний годинник
  3. Звуки та слух
  4. Фізичні основи будови голосового апарата людини та тварин
  5. Звукові методи дослідження в клініці.

Учитель математики :  та не завжди коливання є корисними?

Презентація учня: вплив звуку  на людину.

Приклади шумового впливу

Гучність Дб

Негативний ефект тривалого впливу

Реактивний двигун на відстані 25м.

150

Розрив барабанних перетинок

Удар грому,рок музика,сирена(близька відстань).

120

Поріг болю у людини

Мотоцикл,трактор,відбійний молоток.

100

Серйозна загроза для слуху(при часу впливу 8 годин)

Жвава міська вулиця,міксер.

90

Загроза для суху (при часу впливу 8 годин).

Товарний потяг,відстань 15м

80

Можлива загроза слуху.

Швидкісна магістраль,пилосос

70

Подразнююча дія

 

Учитель фізики:  так дійсно, вібрації – це коливання твердого тіла навколо положення рівноваги. В основі вібрації лежить коливальний процес, а хвильовий рух – розповсюдження цих коливань. Як це впливає на організм людини?

Доповідь учнів:

Коливання розповсюджуючись по тілу, викликають в тканинах організму стійкі порушення нормальних фізіологічних функцій – «вібраційну хворобу». Ця хвороба призводить до серйозних порушень в людському організмі: судинні порушення( особливо порушення капілярного кровообігу); функціональні порушення нервової системи, що проявляється в головних болях, порушеннях сну, підвищення втомлюваності, кісткові порушення, порушення функції внутрішніх органів тощо. Багато хто відчувають дію коливань на свій організм під час качки пароплава чи літака.

 

          Учитель математики: Зрозуміло, що вібраційна хвороба – це дуже серйозне захворювання. Люди яких професій можуть захворіти нею?

Відповіді учнів: вібраційну дію на собі зазнають дуже багато людей різних спеціальностей: бурильники, слюсарі, шліфувальники, навіть провідники залізничного вагону.

Механізовані інструменти , які являються джерелами вібрації, широко застосовуються в різних областях промисловості:

  • Гірничій ( перфоратори; відбійні молотки, гірські свердла)
  • Лісній ( моторні та електричні пили)

VII Підсумок уроку

Учитель фізики: Завершуємо урок. Хочеться підкреслити, що коливання не є одним із типів руху в ряді інших , а являють собою фундаментальне явище, елемент того таємничого «алфавіту» , за допомогою природи створює все , що нас оточує.

 

 

 

Учитель математики: Отже, друзі, чи згодні ви з тим, що глибокому дослідженню фізичних процесів допомагає математика? Щоб коливання приносили велику користь, треба їх вивчати, знати їх властивості. І тут без математичних розрахунків не обійтись. І я  не втримаюсь, щоб не процитувати індійського математика Бхаскара.

“Я глибоко шаную математику, бо ті, хто знайомі з нею, вбачають у ній засіб до розуміння всього існуючого”  Бхаскара (XII ст.)

                                  Оцінюється робота учнів на уроці.

 

VIII. Домашнє завдання

1.Побудувати графік ф-ції

     y=-2sin(0,5х + П/6)

2. Творча робота. Уявіть собі, що ви запрошені на міжнародний симпозіум з дослідження коливальних процесів. З якого питання ви змогли б виступити, напишіть короткий зміст свого виступу на цьому симпозіумі.

                                              Щасти вам!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 травня 2018
Переглядів
1445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку