Конспект інтегрованого уроку з фізики та математики у 10 класі " Гармонічні коливання". Метою цього уроку є показати міжпредметний зв'язок областей математики, фізики та інформатики, розвивати дослідницьку та пізнавальну діяльність учнів.
КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ
З ФІЗИКИ ТА МАТЕМАТИКИ
У 10 КЛАСІ
Підготували вчителі:
Фізики Сокол С.М.
Математики Сокол В.В.
Українка, 2017 р.
Тема : Гармонічні коливання.
Мета: ввести означення гармонічних коливань,навчитися будувати графік функції гармонічних коливань;
вивчити фізичний зміст величин,що входять в рівняння гармонічного коливання ;
показати між предметний зв'язок областей математики,фізики,інформатики.
розвивати дослідницьку та пізнавальну діяльність учнів;
розвивати комунікативні здібності учнів.
виховувати охайність культури,поведінки та мови,сприяти розширенню кругозору учнів.
Тип уроку:вивчення і закріплення нових знань.
Обладнання:комп'ютер,проектор,фізичний та математичний маятники, підручники алгебри та фізики.
Хід уроку
І.Організаційний момент .
Привітання класу. Відмічаємо відсутніх на уроці.
ІІ. Постановка цілей уроку.
Учитель фізики:відомий італійський вчений Галілей говорив:
«Філософія написана в тій величезній книзі, яка завжди відкрита в нас перед очима ( я маю на увазі Всесвіт), але яку неможливо зрозуміти, якщо заздалегідь не вивчити її мову.»
Учитель математики:ЇЇ мова-це мова математики. Математика здавна має репутацію найточнішої галузі знань і є надійним знаряддям розкриття таємниць природи.
Учитель фізики:Навіть знаменитий Ейнштейн писав:
«Наш досвід переконує нас, що природа – це реалізація найпростіших математичних ідей».
Учитель математики: Вже минуло понад 4 тисячі років відтоді,як давньогрецький писар Ахмес переписав ще з раннього рукопису обіцянку за допомогою математики «навчити досконалого й ґрунтовного дослідження всіх речей,розуміння їхньої суті ,пізнання всіх таємниць…...»
Учитель фізики:І, як казав добре відомий вам Рене Декарт:
« Той, хто серйозно прямує до пізнання істини, не повинен займатись якоюсь однією наукою, бо всі вони тісно взаємозв’язані .»
Учитель математики: Ну що ж,сподіваємось,що за допомогою наших великих знаменитих вчених,вислови яких ми цитували,переконали присутніх в доцільності проведення інтегрованого уроку математики та фізики.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель математики:Для успішного засвоєння учнями теми уроку повторимо деякі властивості тригонометричних функцій та побудову графіків ф-цій за допомогою геометричних перетворень відомого графіка фунції.
І учень біля дошки будує графік функцій у=-2sin(3х-п/3)
В цей час з іншими учнями проводимо фронтальну бесіду:
-Які тригонометричні ф-ції вам відомі?
-Що є графіком ф-ції у=sinx, y=cosx?
-Які властивості має ф-ція y=sinx,y=cosx?
-Який найменший додатний період має ф-ція y=sinx ; y=cosx?
Питання до учня,що працював біля дошки:
-Які перетворення ти використав для того,щоб побудувати заданий графік
ф-ції?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Тихо звучить музика.
Учитель математики: приємно розпочати урок з такого прекрасного музичного супроводу. Та, сподіваюсь,присутні в цьому класі вбачають й іншу сторону.
Учитель фізики: А ось ми в них зараз і запитаємо. Як ви думаєте ,що пов'язує між собою звучання струни,рух маятника,найрізноманітніші біоритми живих організмів ? (Відповідь учня)
Учитель фізики:так,але це лише окремі приклади коливальних явищ .
Учитель математики: а щоб описати їх,поставити на службу людям ,треба побудувати математичну модель таких явищ. Математичний опис періодичних процесів створювали вже вчені стародавнього світу.Так вавилонські астрономи деякі закономірності руху Місяця і Сонця виразили у вигляді спеціальних таблиць,які вони назвали функціями. Теорія тригонометричних функцій,яку ми вивчали,теж є однією з найдавніших моделей періодичних явищ. Таким чином,мета нашого уроку - розглянути приклади коливальних рухів,описати їх за допомогою математичних законів.
V.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Учитель фізики:виділимо із усіх видів руху-коливальний рух. Це рух,який повторюється через певний інтервал часу. Наведіть приклади таких рухів.
(Відповідь учнів : рух тіла по колу;рух голки швейної машини;коливання гілки дерева під дією вітру.)
-Як змінюється координати тіла?
(Відповідь учня:координати тіла,що коливається,змінюється періодично.)
(Демонстрація фізичного та математичного маятника)
Учитель математики: які функції в математиці змінюються періодично?
(Відповідь учнів: в математиці змінюються періодично функції синуса, косинуса, тангенса і котангенса)
Учитель математики: Які з цих тригонометричних функцій можуть описувати зміну координати тіла, яке здійснює коливальний рух?
(Відповідь учнів: зміну координати тіла, на мою думку, можуть описувати функції y=sin x, y = cos x.)
Учитель математики: дійсно, цими функціями можна описати будь-який коливальний рух.
Учитель фізики: ( Вводить означення гармонічних коливань і знайомить учнів з основними характеристиками коливального руху)
Періодичні зміни фізичної величини в залежності від часу, які відбуваються за законом синуса або косинуса називаються гармонічними коливаннями. Рівняння гармонічних коливань: y = A sin (ωt+α) , y = A cos (ωt+α)
Основні характеристики гармонічних коливань
А – амплітуда коливань; характеризує найбільше відхилення точки, що коливається від положення рівноваги
ωt + α – фаза коливань, яка визначає стан коливальної системи у будь-який момент часу (рад)
ω – кутова швидкість (рад/c)
α – початкова фаза коливань
t – час (с)
Т= 2π/ ω – період коливань (с) – це час, за який точка здійснює одне повне коливання
η = 1/T = ω/2π – частота коливань, вона показує, скільки коливань точка здійснює за 1 с.
Учитель математики: Подивіться на малюнок, який є на дошці і скажіть, що є аргументом даної ф-ції, а що є функцією?
(Відповідь учнів: х- аргумент; у- функція)
Учитель математики: а що є незалежною змінною і функцією гармонічних коливань?
(відповідь учня: t- аргумент; у- функція)
Учитель математики: Тому формально можна змінити позначки на осі абсцис з х на t. Використовуючи графік цієї функції встановіть:
VI. Формування вмінь.
Координата (6 см) тіла, що рухається, змінюється за законом х(t) = 5 cos(3πt + π/6). Знайдіть амплітуду, період, частоту коливання. Обчисліть координату тіла в момент часу t = 4,5 c.
Розв’язання:
А=5 – амплітуда; Т= 2π/ω; T = 2π/3π= 2/3 (c);
η= 1/t=1/2/3=3/2=1,5
X(t) = x(4,5) = 5 cos(3π*4,5+π/6) = 5 cos (13,5π+π/6) = 5cos (12π+1,5π+ π/6)= 5cos (3π/2+π/6) = 5sin π/6= 5 * 1/2 = 2,5(cм).
Знайдіть амплітуду, період, частоту сили струму, якщо вона змінюється за законом ( сила струму вимірюється в амперах, час – у секундах). J(t)=0,25sin50πt
I(t) = 0,25sin 50πt A= 0,25; T= 2π/50π = 1/25c
Дано: i(t) = 0,25sin 50πt ω = 50π; η= 1/T=25
A-? T-? η-? T= 2π/ω;
Учитель математики: Самостійна робота
Тіло рухається за законом x(t)= 5 cos(3πt+π/3), t₁= 4c.
Знайдіть амплітуду, період, частоту коливань. Обчисліть координату тіла в момент часу t₁
Перевірка самостійної роботи.
Учитель фізики: людина зустрічається за коливанням і використовує їх у різних сферах своєї діяльності.
У яких саме?
Повідомлення учнів:
Учитель математики : та не завжди коливання є корисними?
Презентація учня: вплив звуку на людину.
Приклади шумового впливу |
Гучність Дб |
Негативний ефект тривалого впливу |
Реактивний двигун на відстані 25м. |
150 |
Розрив барабанних перетинок |
Удар грому,рок музика,сирена(близька відстань). |
120 |
Поріг болю у людини |
Мотоцикл,трактор,відбійний молоток. |
100 |
Серйозна загроза для слуху(при часу впливу 8 годин) |
Жвава міська вулиця,міксер. |
90 |
Загроза для суху (при часу впливу 8 годин). |
Товарний потяг,відстань 15м |
80 |
Можлива загроза слуху. |
Швидкісна магістраль,пилосос |
70 |
Подразнююча дія |
Учитель фізики: так дійсно, вібрації – це коливання твердого тіла навколо положення рівноваги. В основі вібрації лежить коливальний процес, а хвильовий рух – розповсюдження цих коливань. Як це впливає на організм людини?
Доповідь учнів:
Коливання розповсюджуючись по тілу, викликають в тканинах організму стійкі порушення нормальних фізіологічних функцій – «вібраційну хворобу». Ця хвороба призводить до серйозних порушень в людському організмі: судинні порушення( особливо порушення капілярного кровообігу); функціональні порушення нервової системи, що проявляється в головних болях, порушеннях сну, підвищення втомлюваності, кісткові порушення, порушення функції внутрішніх органів тощо. Багато хто відчувають дію коливань на свій організм під час качки пароплава чи літака.
Учитель математики: Зрозуміло, що вібраційна хвороба – це дуже серйозне захворювання. Люди яких професій можуть захворіти нею?
Відповіді учнів: вібраційну дію на собі зазнають дуже багато людей різних спеціальностей: бурильники, слюсарі, шліфувальники, навіть провідники залізничного вагону.
Механізовані інструменти , які являються джерелами вібрації, широко застосовуються в різних областях промисловості:
VII Підсумок уроку
Учитель фізики: Завершуємо урок. Хочеться підкреслити, що коливання не є одним із типів руху в ряді інших , а являють собою фундаментальне явище, елемент того таємничого «алфавіту» , за допомогою природи створює все , що нас оточує.
Учитель математики: Отже, друзі, чи згодні ви з тим, що глибокому дослідженню фізичних процесів допомагає математика? Щоб коливання приносили велику користь, треба їх вивчати, знати їх властивості. І тут без математичних розрахунків не обійтись. І я не втримаюсь, щоб не процитувати індійського математика Бхаскара.
“Я глибоко шаную математику, бо ті, хто знайомі з нею, вбачають у ній засіб до розуміння всього існуючого” Бхаскара (XII ст.)
Оцінюється робота учнів на уроці.
VIII. Домашнє завдання
1.Побудувати графік ф-ції
y=-2sin(0,5х + П/6)
2. Творча робота. Уявіть собі, що ви запрошені на міжнародний симпозіум з дослідження коливальних процесів. З якого питання ви змогли б виступити, напишіть короткий зміст свого виступу на цьому симпозіумі.
Щасти вам!