Конспект
інтегрованого уроку
з літературного читання,
образотворчого мистецтва,
природознавства
для 2 класу
на тему
"Осінь щедра, осінь золотава"
Інтегрований урок
(літературне читання, образотворче мистецтво, природознавство )
“Осінь щедра, осінь золотава “
Літературне читання: Позакласне читання “Осінь щедра, осінь золотава “
Мета: вчити виразно читати вірші напамʼять;
розвивати вміння бачити красу оточуючих предметів, мовлення ініціативу;
виховувати уважність;
формувати комунікативну, соціальну, мовленнєву компетентність;
Образотворче мистецтво: Колір — головний засіб виразності живопису.
Передача багатства кольорів та відтінків.
Виконання композиції “Щедрий урожай”
Мета: вчити та актуалізувати знання учнів з основ кольорознавства;
розвивати естетичні почуття, кольоросприйняття ока, смак;
виховувати охайність під час роботи;
формувати загальнокультурну компетентність;
Природознавство: Ознаки осені. Осінні явища в природі.
Мета: вчити бачити зміни природи восени;
розвивати спостережливість;
виховувати любов та бережне ставлення до природи;
формувати життєву компетентність;
Обладнання:
презентація до уроку; сюжетні картинки (відгадки до загадок —
овочі та фрукти ); корони осінніх місяців; карточки для роботи в парах;
картинки та слова для “Асоціативного куща”; тема уроку; осінні
прикмети; кошик з яблуками; осінні листочки для рефлексії;
І. Організаційний момент
Нумо, діти, до роботи!
Для навчання час настав.
Я рада вітати вас на уроці.
Девіз:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Уважність старанність, праця- наш шлях до знань.
-Давайте зробимо рекламу нашого уроку:
-Яким би ви хотіли бачити урок?
-Якими ви будете на уроці?
Я чекаю від вас: ( співпраці, уважності, дисциплінованості, спостережливості, правильних відповідей, високих досягнень, гарних результатів роботи)
ІІ. Робота над темою і визначення завдань (мети) уроку
- Любі діти, я хочу подарувати вам сьогодні інтегрований урок, який дозволить зробити ще одне відкриття в країну знань.
1. Робота в парах
-Про що піде мова ви дізнаєтесь розвʼязавши ребус.
Ребус
, інь |
Гра “Шифрувальник”
-Про яку осінь ми поговоримо
ОЩЕДОАВОРАО
ЗОДРЛОРТАРВА
Отже, тема: “Осінь щедра, осінь золотава “
-Почувши тему, яке завдання ми ставимо?
ІІІ. Робота по темі уроку
1. Гра “Асоціації”
-Що спадає на думку, коли чуєте слово осінь?
2. Вправа на інтонування
-Прочитайте речення відповідно до розділових знаків.
Осінь. Осінь! Осінь?
3. “Асоціативний кущ”
ОСІНЬ |
4. Мозковий штурм
-Після якої пори року приходить осінь?
- Чи заходить літо до осені в гості?
- Які ознаки осені ви помітили?
- Які періоди осені?
5. Робота за картинками
-Чи всі картинки відповідають темі осінь? Чому? Доведи.
6. Проблемна ситуація
-Чи хотілось би вам зараз одягнути купальні костюми й піти купатися та засмагати?
-Чому ми не можемо цього зробити?
(Осінь запросила в гості ранкову прохолоду, а ще прихопила кухлик із якого поливає землю дощиком.)
7. Декламування віршів
-Осінь зовсім не потрібна!
І навіщо нам вона?
Восени дощі, вітри
Ну, яке ж у цьому щастя?
Калюжі, болото, морози
І завжди великі сльози.
- Що ти, що ти!
Осінь- казка!
Все навкруг в яскравих фарбах.
Жовтих і багрових,
Червоних і лілових.
- Коли вона загляне в сад-
Наллється соком виноград.
І стиглі яблука ренет
Солодкі стануть, наче мед
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках-
Все розмалює на путі.
Берези стануть золоті!
І ми її уклінно просимо: -
Заходь у гості щедра осінь!
8.Виконання учнями пісні “Осінь у лісі”
9.Звертання дівчинки-осені до учнів
(Входить осінь з кошиком осінніх дарунків та осінніми листочками.)
Осінь:
Голі поля, мокне земля,
дощ поливає.
Сонце вже не припікає,
Жовте листячко летить,
під ногами шелестить.
(Осінь вручає осінні листочки на яких написи: вірші, прислівʼя, загадки. Вчитель запрошує Осінь на урок.)
- Сьогодні ми будемо насолоджуватися красою осінньої природи, оспіваною в віршах, захованою в загадках, висловленою в мудрих прислівʼях.
10.Виставка книг
11.Хвилинка поезії “Перли та перлинки з поетичної торбинки”
-Осінь і поезія, як рідні сестри. Талановиті поети вміло перенесли разом із барвами осені свої сприйняття і душу в рядки поезії.
-З якими творами про осінь ви познайомились удома самостійно?
а) конкурс”Я прочитаю вірш найкраще”
Я Щоголів “Осінь”
К.Перелісна “Золота осінь”
М.Познанська “Осінь наша, осінь”
б) вправа “Собі, сусіду, вчителю”
К.Перелісна “Осінь”
Моріжок- густа трава.
12. Гра “Круг, кружечок, повернись, ціле слово утворись”
Робота в парах
-Як звати синочків осені?
-Чому їх так називають?
13. Гра “Впізнай братів місяців за їх ознакою”
(Виходять хлопчики-місяці, розповідають загадки )
У південний край землі
Відлітають журавлі,
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати.
Листя жовте та червоне
Легко з дерева злітає,
Мов метелик на долоні
З тихим шелестом сідає.
Сяють золотом берези,
Місяць ним вінчає осінь.
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.
Крапля з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг,
Почорнів без листя сад
Що за місяць?...
Вересень
Вересень- місяць добре ґаздує,
Овоч смачненький дітям дарує.
Жовтень
А місяць жовтень мряку розвіє,
В містах, в садочках лист пожовтіє.
Листопад
А листопад — той жалю не має-
З дерев осіннє листя зриває.
-Скільки всього днів має осінь?
-Назвіть барви осені?
-Який колір вам подобається найбільше?
-Чому осінь називають золотою?
14. Хвилинка народної мудрості та творчості
( прислівʼ я, приказки, прикмети )
15. Інтерактивна вправа “Добре- погано”
-Дмухнув вітерець, падає листя з дерев.
Добре чи погано, що опадає листя?
Поміркуйте!
16. Робота в парах
а) “Впізнай з якого дерева листочок”;
б) розвʼязування задач ;
Допоможіть Юркові заповнити календар погоди, якщо відомо, що вранці було
+ 7 С, вдень - на 4°С тепліше, ніж вранці, а ввечері — на 6°С холодніше, ніж удень?
Восени на присадибних ділянках висаджують фруктові дерева. Щоб полити одне молоде дерево яблуні потрібно принести 9 відер води. Тато приніс 6 відер, дідусь- 2. Скільки відер води ще залишилося принести?
17. Фізхвилинка
-Коли опиняєтесь серед чарівної природи, що вам найбільше хочеться?
- Підкидати листя! (Так підкидайте!)
-Постояти під золотим дощем!
(Покажіть як!)
-Побігати по листю!
(Так бігайте!)
- Послухати, як воно шурхотить під ногами!
(Давайте походимо по ньому, слухаючи шурхіт. Звучать звуки.)
-Зібрати листя у букет!
(Зберіть і покажіть один одному.)
18.Загадки з бабусеної грядки.
а) бесіда вчителя;
-Природа восени приваблює не лише красою, а й своїми дарунками.
-Чому осінь називають щедрою?
-Які дарунки приносить?
б) гра “Що в саду, що на городі”;
в) гра “Чарівна торбинка”;
(Опустити руку в торбинку і на дотик упізнати дарунок осені.)
г) гра “Впізнай на смак”
д) робота в парах
Відгадування загадок.
1.З мене листя обдирають,
Мене квасять, в борщ кладуть,
Пироги зі мною печуть
І в салат мене січуть!
2.Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґаздині варять з ним борщі
Росте в городі на кущі.
3.Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували.
4.Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину
Хай корисну зʼїсть...
5. Влітку у садочку
зріє під листочком,
Восени, набравши соку,
Стане враз червонобоким.
6. Проти сонця, де тепленько,
Там свинки лежать гладенькі
А як тільки осінь прийде,
зразу з хати баба вийде,
одрубає, де хвости,
Кличе діда, щоб нести.
Вибір відгадки. Перевірка по “коду”.
19. “На гостини до картини”
(Ознайомлення з репродукціями картин художників.)
К.Білокур “Богданівські яблука”
Ф.Монайло “Новий хліб, овочі та фрукти”
І.Хруцький “Квіти та плоди”
-Талановиті люди своє милування краси осені передають у творах живопису.
Цих людей називають художниками.
20. Постановка проблеми
- Яке яблуко виглядає красивіше?
(показую зелене та те , де поєднується декілька кольорів)
Колір грає дуже важливу роль в нашому житті. Без кольору світ стане нудним. Усе, що нас оточує, має свій колір. Тому людство здавна вивчало природу кольору, його властивості та вплив на людину.
21. Бесіда вчителя
- Які кольори ви знаєте?
Кольори, які не можна отримати шляхом змішування інших кольорів називаються основними.
Похідні (складені) , які утворилися щляхом змішування.
22. Гра “Змішаємо кольори”
23. Інструктаж до роботи
Розпочинаємо виконувати роботу зверху й ведемо поступово вниз вертикальними мазками за допомогою широкого пензлика. Далі розводимо темний відтінок даного кольору й наносимо мазки, щоб передати тіні. Працюємо над освітленням. Чистим вологим пензликом вимиваємо фарбу у вибраному місці.
24. Практична робота
(Під час роботи звучить пісенька “Завітала на город осінь господиня”)
25. “Вернісаж”
ІV. Узагальнення та систематизація знань
1. “Сенкан” до слова осінь.
2. “Незакінчене речення”
- Осінні місяці...
- Восени дні стають..., а ночі ...
-Небо вкрите ... часто ідуть ...
3. Гра “Вірю — не вірю”
Осипається листя з дерев.
Виростають гриби у лісі.
Діти купаються в річці.
Часто йдуть дощі.
У лісі цвітуть проліски.
Відлітають птахи у теплі краї.
Люди збирають урожай.
4. Гра “ Борщ — компот”
V. Домашнє завдання
“Книга вчить, як на світі жить”
Т.Гільберг Природознавство 2 кл. С.15-18
VІ. Підсумок . Рефлексія.
- Що сподобалось?
-Що запамʼяталось?
-Чи справдились ваші очікування?
-Чи досягли завдань, які ставили?
- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою осінніх листочків.
(червоні, жовті, зелені)
Звернення до дівчинки-осені:
-За всі дари, що ти принесла людям,
за шурхіт листя під ногами ,
за мелодію,що лине.
Дякуємо, тобі Осінь.
Дівчинка-осінь:
Я закликаю, діти, вас природу любити
І землю рідну- нашу Батьківщину,
Бо все довкола: і море, і ріки,
І степ широкий, і гаї зелені.
То все в одному слові- Україна.
(Дівчинка-осінь роздає яблучка)