Використання українських народних пісень для фізкультхвилинок.
Мета: знання усної народної творчості, передавання наступним поколінням, виховувати любов до української пісні.
Методична
робота
Використання
народних пісень
на уроках
для фізкультхвилинок
( розробка )
На жаль, сьогодні мало уваги приділяється збереженню та передаванню традицій і звичаїв українського народу з покоління в покоління.
Ми спостерігаємо небезпечне для українського суспільства зростання бездуховності, зневаги до моральних норм. Потрібно звернути більшу увагу на національне виховання - це виховання дітей на культурно-історичному
досвіді рідного народу, його традиціях, звичаях і обрядах, багатовіковій виховній мудрості.
Знання нашої історії, традицій, звичаїв, обрядовості зближують різні покоління, поєднують минуле і сьогодення. Національне виховання духовно відтворює в дітях рідний народ, увічнює в підростаючих поколіннях як специфічне, самобутнє, що є в кожній нації, так і загальнолюдське, спільне для всіх націй світу.
Пісня – найпростіша й найпоширеніша форма вокальної музики, в якій поетичний образ поєднується з музичним.
Пісенна творчість українського народу складалась і збагачувалась протягом століть, тому її розглядають як справжній золотий фонд української музичної культури.
Одним із жанрів усної народної творчості є народна пісня. Українські народні пісні – фольклорні форми, які зберігаються в народній пам’яті і передають з вуст в уста.
Народна пісня – голос невсипущий,
Душі людської вічне відкриття,
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з моди сущого життя.
Для того, щоб діти знали і любили народні пісні потрібно використовувати їх на усіх уроках, у вигляді фізкультхвилинок.
Вийди, вийди,сонечко.
Вийди, вийди,сонечко. ( підіймають руки вверх, хитають вправо і вліво )
На дідове полечко, ( показують лівою рукою в бік )
На бабине зіллячко, ( показують правою рукою в бік )
На наше подвір’ячко. ( розводять руки в різні боки )
На весняні квіточки, ( махають пальчиком з ліва на право )
На маленькі діточки. ( махають пальчиком з право на ліво)
Там вони граються, ( діти беруться за руки і йдуть на місці по колу )
Тебе дожидаються.
Зайчику, зайчику, де ти бував?
( вибираємо хлопчика-зайчика, який стоїть посередині класу у масці )
Зайчику, зайчику, де ти бував? ( діти питають зайчика, показуючи на нього руками )
У млині, у млині, що ти видав?
Сім міхів горіхів. ( показують, ніби несуть міхи )
Чом ти не взяв? ( показуючи на нього руками )
Били мене Зайчика золотії пальчики. ( відповідає зайчик, показує пальчики )
Ледве я втік, через бабин тік. ( біжить до дітей )
Соловеєчку, сватку, сватку.
( вибираємо хлопчика-соловейка, який стоїть посередині класу у масці )
Соловеєчку, сватку, сватку. ( діти кладуться руки на пояс і присідають в різні боки )
Чи бував же ти в нашім садку? ( показують на нього руками )
Чи видав же ти, як мак сіють? ( дивляться в різні боки, руку до чола )
О-ой так, о-ой так, о-ой так сіють мак. ( хлопчик показує, як сіють мак )
Соловеєчку, сватку, сватку.
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як ріс мак ?
О-ой так, о-ой так, о-ой так ріс мак. ( хлопчик показує, як росте мак )
Соловеєчку, сватку, сватку.
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як рвуть мак ?
О-ой так, о-ой так, о-ой так рвуть мак. ( хлопчик показує, як рвуть мак )
Соловеєчку, сватку, сватку.
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як їдять мак ?
О-ой так, о-ой так, о-ой так їдять мак. ( хлопчик показує, як їдять мак )
Добрий вечір, дівчино, куди йдеш?
( діти діляться на хлопчиків і дівчаток та стають навпроти )
Добрий вечір, дівчино, куди йдеш? (кланяються дівчаткам і питають піднімаючи плечі )
Добрий вечір, дівчино, куди йдеш?
Скажи мені правдоньку, де живеш? ( хитають головою і питають піднімаючи плечі )
Скажи мені правдоньку, де живеш?
Ой там моя хаточка край води. ( показують руками вверх, далеко на хату і вниз на воду )
Ой там моя хаточка край води.
З премудрого дерева-лободи. ( підіймають руки вверх і вниз )
З премудрого дерева-лободи.
Ку-ку-рі-ку півнику, на току. ( хлопчики ходять по колу руки на пояс )
Ку-ку-рі-ку півнику, на току.
Чекай мене дівчино до року. ( показують руками на дівчат і пальчиком один)
Чекай мене дівчино до року.
Хіба ж би я розуму не мала. ( тримаються руками за голову і хитають )
Хіба ж би я розуму не мала.
Щоб я тебе до року чекала. ( махнути рукою до хлопців )
Щоб я тебе до року чекала.
Котику сіренький, котику біленький.
Котику сіренький, котику біленький.(присідають вправо і вліво руки на пояс)
Котку, волохатий не ходи по хаті. ( хитають головою )
Не ходи по хаті, не буди дитяти. (махають пальцем правої руки, а потім лівої)
Дитя буде спати, котик колихати. ( кладуть руки під голову)
Ой на котка воркота, на дитину дрімота. ( рухи руками вперед і до себе)
А-а-а, а-а-а лю-лі, а-а-а, а-а-а лю-лі. ( імітація рухів, ніби на руках дитина )
Котику сіренький, котику біленький. ( повторюють ті ж рухи )
Котку, волохатий не ходи по хаті.
Не ходи по хаті, не буди дитяти.
Дитя буде спати, котик воркотати.
Ой на котка воркота, на дитину дрімота.
А-а-а, а-а-а лю-лі, а-а-а, а-а-а лю-лі.
Десь тут була Подоляночка,
( діти стають в коло, а в середині дівчинка-Подоляночка )
Десь тут була Подоляночка, ( діти йдуть по колу)
Десь тут була молодесенька.
Тут вона сіла,тут впала, до землі припала. ( дівчинка в колі присідає )
Сім літ не вмивалась, бо води не мала.
Ой устань, устань, Подоляночко, ( дівчинка встає )
Ой устань, устань, молодесенька.
Вмий своє личко, личко біленьке. ( вмивається руками )
Біжи до Дунаю, бери молоденьку, бери ту, що з краю. ( йде до дітей і вибирає когось з кола)
Ой, на горі жито, сидить зайчик
Ой, на горі жито, сидить зайчик. ( руки на пояс і присідають в різні боки)
Він ніжками чеберяє. ( тупцюють ногами на місці )
Коли б такі ніжки мала, ( танцюють коверялочку )
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик, як той зайчик.
Ой, на горі просо, сидить зайчик. ( повтор )
Він ніжками чеберяє.
Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик, як той зайчик.
Ой, на горі гречка, сидить зайчик. ( повтор )
Він ніжками чеберяє.
Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик, як той зайчик.