На основі оповідання В. Сухомлинського "Горбатенька дівчинка" вчити учнів розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб, аргументувати свою позицію у дискусії; з'ясувати сутність понять добрий, милосердний, співчутливий; учити робити правильний моральний вибір. Довести дітям, що бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи – це бути красивим.
Конспект інтегрованого уроку з літературного читання і основ здоров'я
Літературне читання
Тема:Виразність,правильність,усвідомленість читання . Слухання - розуміння художнього твору.Оцінювання вчинків поведінки героїв,визначення основної думки твору на основі оповідання В. Сухомлинського "Горбатенька дівчинка"
Основи здоров'я
Тема:Будь людяним
Мета : вчити учнів розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб, аргументувати свою позицію у дискусії; збагачувати словник дітей, продовжувати формувати уявлення про доброту; з’ясувати сутність понять добрий, милосердний, співчутливий; учити робити правильний моральний вибір. Довести дітям, що бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи – це бути красивим.
Обладнання: мультимедійна презентація, записи на дошці ,паперові сердечка, кольорові олівці .
Хід уроку
І. Організація класу
- Уроки бувають різні: сумні і веселі, цікаві і не дуже, повні дивних відкриттів, міркувань та передбачень.
диЛюна чипонаєсять з радоб.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про доброту і милосердя, вчитимемось виділяти головне в тексті, давати оцінку вчинкам, вирішимо, що потрібно робити, щоб бути красивим.
ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Ангела-охоронця. Уві сні Ангел цілує немовлятко тричі: в чоло – аби було розумне, в личко – щоб стало красивим і в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу. Закрийте очі і замисліться над цим. У мене є доброта – візьміть її; у мене є любов,її частинку я віддаю вам, а частинку доброти я хочу,щоб ви взяли від сьогоднішнього уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Інтерактивна вправа: «Асоціативний кущ"
-Що на вашу думку означає слово доброта?
2.Гра «Намалюй будинок».
А зараз закрийте міцно очі візьміть в руки олівця і намалюйте будиночок із
дахом, вікном і дверима.
-Гарний у вас вийшов малюнок? Чому?
(Показую слайди особливих дітей)
1 текст: Я співчуваю їм, але думаю, що їм краще дружити і навчатись з такими дітками, як вони самі.(піднімають червону сигнальну картку)
2 текст: Я хотів би познайомитись з ними, думаю що вони могли б навчатись у нашому класі і бути нам друзями. .(піднімають зелену сигнальну картку)
VI. Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»
А як зустріли таку особливу дівчинку діти в іншому класі ми дізнаємось коли прочитаємо оповідання В.Сухомлинського " Горбатенька дівчинка".
- Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?
2.Словникова робота
-В цьому тексті вам зустрінуться нові слова
- Прочитайте сходинки слів «луною» за вчителем.
п'ять іспит
благав лагідно
живенько насмішки
чорноокий полегшено
пустотливих горбатенька
ЖИВЕНЬКО - швидко
БЛАГАВ – наполегливо просив
ПУСТОТЛИВІ – грайливі, безтурботні
ЧОРНООКИЙ – з чорними очима
ІСПИТ – екзамен, перевірка
3. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»
Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування).
Читання оповідання вчителем із передбаченням, зупинками
Горбатенька дівчинка
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.
Вона була горбатенька.
І зупинка
- Кого привів у клас директор?
- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
- Що означає вислів очі впилися? (уважно придивлялись, почали розглядати)
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.
ІІ зупинка
Учитель полегшено перевів дух.
- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – Вона приїхала до нас здалеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за першими партами, піднесли руки:
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
ІІІ зупинка
4. Читання ланцюжком.
- Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)
5.Гра "Закінчи речення.."
Коли це у двері...
Чорноокий хлопчик...
Тридцять п'ять пар...
У їхніх очах... .
Учитель був…
6.Вибіркове читання
Прочитайте, чим займалися учні в класі.
Чому діти "впились" поглядом у незнайомку?
Як почувався вчитель?
Як учні зустріли дівчинку?
З якою просьбою звернувся директор до дітей?
Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання.
— Які позитивні людські якості продемонстрували діти? (Плетемо «павутинку»: співчутливість, лагідність, доброзичливість, прихильність...)
– Чи можна сказати, що названі людські якості роблять людину красивою?
– Якби ви були авторами цього твору, яку назву дали б оповіданню?
– Чи змінилась ваша думка щодо відношення до особливих дітей ? Покажіть це сигнальними картками
1 текст: Я співчуваю їм, але думаю, що їм краще дружити і навчатись з такими дітками, як вони самі.(піднімають червону сигнальну картку)
2 текст: Я хотів би познайомитись з ними, думаю що вони могли б навчатись у нашому класі і бути нам друзями. .(піднімають зелену сигнальну картку)
Подивіться (показую слайди ), як вони люблять життя, як радіють простим речам, кожному прожитому дню. Хіба це не гідно глибокої поваги?
Ніяка важка хвороба не ламає їх, не дивлячись на свої вади – вони досягають певних висот і стають відомими у світі людьми.
Талановитий художник і спортсмен Олександр Похілько пише дивовижні картини, відомі за кордоном, грає на фортепіано і тромбоні, займає місця на змаганнях з настольного тенісу та волейболу, не зважаючи на те, що цей харизматичний хлопець народився без рук та ніг
Максим Веракса - український плавець, має порушення зору, чотириразовий паралімпійський чемпіон і володар бронзової нагороди Ігор-2008.
Даша Безкоста.
Гордість країни. Годинами, зігнувшись та обійнявши ноги руками, юна художниця працює над своїми картинами. Замість пензликів – пальці ніг. Найголовніше досягнення – перше місце у Всеукраїнському фестивалі творчості інвалідів «Неспокій серця». Там Даша одержала диплом переможця у номінації «Дитяча творчість».
Адже Господь, забираючи в цих людей здоров'я, обов'язково дарує їм якийсь талант і неймовірно добре серце. А нам треба замислюватися про те, яким безцінним даром володіє той, хто народився здоровим. І дякувати Богові за таке щастя.
Наприклад: турбота і милосердя, людяне і гуманне ставлення, фізична і матеріальна допомога, щира посмішка, привітне, лагідне слово.
. Фізкультхвилинка.
Гра «Обери позицію».
. Біля дошки картки «Так», «Ні». Учні обравши свою позицію підходять до однієї з карток.
Перегляд відеоролика "Пальто"
– Чи вчинили б ви так як хлопчик? Ті, хто підтримає хлопчика, стануть до таблички «Так». Хто вважає, що потрібно вчинити по-іншому — до таблички «Ні».
8.Піраміда милосердя
Назвати красивий вчинок чи справу, яку ви зробили у своєму житті, і покладіть руки так, щоб утворилася «піраміда милосердя»
9.Робота в парах
Пїдкресліть слова, які, на вашу думку,стосуються доброї, милосердної людини.
Щирість,любов,зневага,уважність,грубість,чуйність,злоба,співчу-ття, милосердя ,жадібність,турбота .
10.Вправа "Послухай себе"
-Покладіть праву долоньку на своє серце. Про що воно вам говорить? Давайте подаруємо наше любляче серце тим, хто цього потребує!
Для цього кожен з вас ромалює сердечко кольором, який подобається найбільше і на ньому напише своє побажання усім таким діткам.
Потім усі серця із побажаннями наклеюються на ватман.
VII. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Що значить бути красивим?
Що вас вразило на цьому уроці?
Цей урок мене навчив…
Домашнє завдання. Прочитати і переказати оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька Дівчинка».
Подаруйте посмішку один одному і не забувайте дарувати тим, хто її особливо потребує.
Криголам «Сонечко». (Коли буде час)
Інтерактивна вправа «Закінчи речення одним словом»
-Закінчити речення одним словом: «Я бажаю вам...» (Можливі варіанти відповідей учнів: успіху, перемоги, наснаги, творчості тощо.)