Ознайомити учнів із жанром літературної казки ;порівняти з українською народною казкою. Оцінювати поведінку персонажів; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристику героям, розвивати техніку читання дітей, виховувати вміння працювати в колективі та самостійно.
Конспект інтегрованого уроку з літературного читання і трудового навчання для 2класу
Літературне читання
Тема:І.Франко(про нього).І.Франко"Лисичка і журавель"
Трудове навчання:Робота з пластиліном.Посуд для Лисиці і Журавля Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, схеми до мовленнєвої зарядки, ілюстрації до казки «Лисичка та Журавель», малюнки лисиці та журавля, відеозапис казки , пластилін, картон, клей, стеки, дощечки для пластиліну.
Тип уроку: урок - подорож.
Форми роботи: колективна, індивідуальна, парна.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу та емоційне налаштування на урок.
1.Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
— Сьогодні ми помандруємо у незвичайну країну, а що це за країна
ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Це дивна країна,
Довкола – чудеса.
І все там чарівне,
Скрізь – диво-краса.
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали? Це ж …. (казка) (слайд 2)
Казок країна чарівна
У гості нас чека вона,
Отож, часу не гайне,
У подорож рушайте!
Казкова скарбниця нашого народу невичерпна, мов криниця. Скільки казок народила українська земля! Та яких. Їх так багато, як зірок на небі! І кожна казка по-своєму гарна.
2.Вправа ,,Очікування’’ Метод ,, Мікрофон’’. Прогнозування.
–Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?
(цікавим, навчальним, казковим, продуктивним, світлим, пізнавальним)
Вчитель. - А ви на уроці якими повинні бути? Дайте відповідь одним словом. (активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми)
-Отже урок буде цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.
-А ми будемо активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми.
Вирушаємо!
II. Мовно -лексична розминка.
1. Гра “Впіймай звук т ”. (слайд 3)
— Коли ми ідемо у гості, то що необхідно зробити, щоб нам відчинили двері? (постукати) Давайте постукаємо у цю країну. Я буду стукотіти, а ви впіймайте звук т
Стук-стук-стук, стук-стук-стук –
Лине лісом перестук…
Тож у будень і на свято
Трудиться дзьобатий дятел.
2. Скоромовка (слайд 4)
— І цей дзьобатий житель казкової країни приготував для нас розминочку для язичків – скоромовку.
На болоті журавель
Цілий день збирав щавель.
Назбирав собі на борщ,
Та якраз вперіщив дощ.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— У нас іще одне завдання. Відгадайте загадку у якій сховалась казка і скажіть, хто із названих звірів у ній живуть. (слайд 5-8)
1. Я бичок-третячок,
Смоляний в мене бочок,
— Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. ("Солом'яний бичок ")
2. Що втекло від баби з дідом
Не сиділо на вікні,
А зустрілось з зайченятком
Й ну співать йому пісні?("Колобок")
3. Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати. (Котик і півник)
4. Що за хатка на узліссі?
Так вже тісно їм усім —
Вся ворушиться, дрижить.
Ось-ось-ось порветься дім.
Де не взявсь, кабан біжить.
Що за дім такий лежить —
Тут і вовк іде, й ведмідь.
І ворушиться, й дрижить?
Й кожен в хатці хоче жить. ("Рукавичка')
Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому ці казки називати авторськими, або літературними. У новому розділі "Казковий дивосвіт" дібрано казки, які були написані у різні часи і різними авторами. Відкрийте зміст і прочитайте, твори яких письменників ми будемо читати. Ми будемо ознайомлюватись з новими казками, читати їх в особах, а по закінченню розділу, можливо, напишемо власну казку – казку 2-Б класу.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
— Ви вже побачили, що про лисичку написано дуже багато казок і наша казка також про неї і про… А про кого іще ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Довгі ноги, довгий ніс.(слайд 9)
По болоту ходить скрізь.
(Журавель.)
— Саме про цих звірів написав казку Іван Якович Франко. І написав він про те, чому ці звірі посварились. А причину сварки ми дізнаємось, коли прочитаємо цю цікаву, повчальну казку.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з українською казкою Івана Яковича Франка.
ІV. Робота над казкою “Лисичка і Журавель”
Хто Франко? Ми всі це знаємо!
Всі Франка ми величаєм.
Він великий наш казкар, поет.
Гляньте - ось його портрет..
- Прочитаємо, як Іван Якович говорить про казку.
«Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете до смерті.»(слайд 11)
І.Я.Франко народився 27 серпня 1856р. у селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в родині сільського коваля. У 6 років Івася віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять Закінчив іще школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії. В університеті почав писати і друкувати свої твори Іван Франко любив дітей. « Життя-говорив Іван Франко,- мені мало всміхалося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце.» (слайд 12) Саме для найменших, він написав чимало творів, але особливого значення надавав казкам. І.Я.Франко написав майже 50 казок, 20 з них увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили" —Це казки “Коли ще звірі говорили”, “Осел і лев”, “Фарбований лис” , “Лис і дрізд”, “Заєць і ведмідь”, “Заєць і їжак”, “Ворона і гадюка”. Ось перед вами ця збірка. Ви можете її придбати в шкільній бібліотеці і прочитати. А сьогодні ми познайомимось тільки з однією казкою з цієї збірки"Лисичка і журавель"
2.Слухання казки. (слайд13-14)
3. Перевірка первинного сприймання змісту. — Чи сподобалась вам казка? — Скільки дійових осіб у казці? Назвіть їх. — Хто сподобався? — Хто не сподобався?
4. Повторне читання казки учнями. Читання ланцюжком — Чим пригощали друзі один одного? 5.Словникова робота.
Гра «Закінчи речення» Початок речення читає вчитель, а діти шукають це речення у себе і читають до кінця. -Лисичка з Журавлем дуже… (заприятелювала). -Поясніть, що це вони зробили? -Призволяйся, не … (погордуй) -Поясніть прочитане. -Спасибі й за те, … (пісним голосом промовив журавель) -Пісний голос - це який? -Вибач, любонько, - каже …(випорожнивши глечика….) -Що зробив Журавлик із глечиком? (спустошив, усе з’їв) -Як розумієте вислів “чим хата багата, тим і рада”? -Вона, бачите, думала…. -З чим ішла Лисичка додому? (облизня спіймавши – ні з чим). -Відтоді і зареклася … -Що зробила Лисичка?
6. Творча робота
Робота в парах (Учні отримують картки з завданнями. )
винахідливість улесливість нещирість чесність доброта щирість лисичка журавель довірливість ввічливість підступність хитрість
|
6. Вибіркове читання
Гра “Підпиши малюнок”.(слайд 15-19)
Діти підбирають речення із тексту, якими можна підписати відео слайди. (слайд
7.Фізкультхвилинка.
(Аудіозапис пісні " Я Лиичка,я сестричка) 8.Тест гра «Чи уважно ти читав»
Ми прочитали казочку, розглянули ілюстрацію до неї. Оберіть правильну відповідь .
1.Твір “Лисичка і Журавель“ це :
А) Казка
Б )Оповідання
2.Хто перший запросив приятеля в гості?
А) Лисичка
Б) Журавель
3. На що сподівався кожний із гостей?
А) Гарно поїсти Б) Гарно поговорити
4. Від чого застерігає нас казка?
А) Від скупості
Б) Від лінощів
5. Яка головна думка твору?
А) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі.
Б) Можеш робити як – небудь, головне, щоб було добре тобі.
9.Хвилинка фантазії
- Чим закінчилася казка?
-Чому?
-Пофантазуйте. Уявіть. Ви потрапили до казки. Як можна було б подружити
журавлика і лиску?
V.Практична діяльність учнів. Трудове навчання.
-Оскільки ми вже помирили наших героїв, то давайте виготовимо для них посуд з пластиліну,щоб вони ніколи більше не сварилися.)
1. Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж учителя
— Розгорніть підручник на с. 97 та розгляньте зразки посуду.
ГЛЕЧИК
• Обліпіть товсту палку пластиліном {більшу частину палки обгорніть па пером, щоб її легко було витягнути).
• Витягніть палку.
• Розрівняйте краї глечика.
• Скатайте джгутик. Зробіть ручку для глечика. Прикріпіть ручку.
• Просушіть.
МИСКА
• Скачайте кульку. Виліпіть корж.
• Поглибте середню частину, заокругліть її.
• Краї відігніть у боки і стоншіть.
• Виліпіть миску або тарілку.
• Просушіть.
• І глечик, і миску можна заґрунтувати і розфарбувати фарбами за власним задумом.
2. Практична робота учнів
Діти повторюють правила роботи у парі та правила безпеки при роботі з пластиліном.(див.додаток)
Учитель за потреби надає допомогу.
VI Підсумок уроку
Виставка та оцінювання робіт
— Яка чудова у нас виставка!
— Ми опинилися у чарівній казці. Чи змогли ви помирити Лисицю та Журавля?
— Чи все у вас вийшло, що задумали?
— Хто зазнав труднощів?
— Хто зумів допомогти товаришеві?
Гра"Так чи ні?"
( урок був: цікавий, веселий. дружній, казковий, інформаційний, ігровий). VІІ. Домашнє завдання
— Читати і переказувати казку: дівчатка - від імені Лисички, а хлопці - від імені Журавля.
Додаток
1. Повторення правил культури праці під час роботи з пластиліном
– Для роботи з пластиліном нам знадобляться спеціальна дошка для ліплення та інструменти, що художники називають стеками. (Учитель демонструє класові пластилін, дошку для ліплення та інструменти для роботи.) Стеки дуже схожі на ножі, але роблять їх із пластику або кістки. У стеків різні краї: зубчасті, хвилясті, з борозенками, рівні, загострені. Стеки допомагають виконати найдрібніші деталі роботи.
2.Правила роботи і техніка безпеки
• Робоча поверхня має бути закрита клейонкою або газетою, тому що пластилін може забруднити її.
• Усі роботи необхідно виконувати тільки на дошці для ліплення.
• Після роботи потрібно обов’язково ретельно помити руки з милом (пластилін залишає жирні плями) і почистити нігті.
• Зі стеками слід поводитися дуже обережно, не розмахувати ними і не пустувати.
Використана література та інтернет ресурси
1.Конспекти уроків Літературне читання II семестр,серія Мій Конспект,Харків,ВГ"ОСНОВА" 2014 2.Конспекти уроків Трудове навчання ,серія Мій конспект,Харків,ВГ"Основа"2013 3.http://www.yrok.net.ua/load/rozrobki_urokiv/chitannja/tema_uroku_jake_chastu4.vannja_take_j_djakuvannja/44-1-0-784 5.http://ua.convdocs.org/docs/index-102527.html 6.Ілюстрації взяті з різних джерел інтернету