Iнтегрований урок: природознавство, трудове навчання.
Тема: Рослини навесні. Сокорух, розвиток бруньок, цвітіння. Виготовлення гілочка з бруньками.
Мета: навчальна: ознайомити учнів зі змінами, які сталися в живій природі, зокрема у рослин; з’ясувати причини, що зумовлюють ці зміни;
розвивальна: формувати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;
виховна: виховувати естетичні почуття та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: предметні малюнки, напис «Рослина», картки для роботи в парах, мнемотаблиця вірша О.Олеся «Весна», макет вербової гілочки, вата.
Тип уроку: інтегрований урок.
ХІД УРОКУ
-
Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо!
-
Актуалізація опорних знань.
-
Вправа «Погода»
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Яке число?
-
Тепло чи холодно надворі?
-
Який стан неба?
-
Яка температура повітря?
-
Чи були сьогодні протягом дня опади?
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Фронтальне опитування.
-
А що таке природа? (Природа – це все, що нас оточує, але не створене руками людини).
-
Яка буває природа? (Природа буває жива і нежива).
-
Що належить до живої природи? (Люди, рослини, тварини, гриби).
-
Що належить до неживої природи? (Місяць, Сонце, зорі, каміння, земля, вода, повітря, ґрунт).
-
Природу якої пори року ми зараз вивчаємо? (Ми вивчаємо природу навесні).
-
Як утворюються бурульки? (Коли сонячні промені нагрівають дах – сніг тане. Краплини води стікають на його край і замерзають, тому що температура нижче 0℃. На замерзлу краплину набігає наступна, потім ще одне, ще одна…Бурулька «росте»).
-
Що таке повінь? Чи завжди вона буває навесні? (Повінь – це затоплення водою великої частини суші навесні, коли ріка виходить з берегів. Але трапляються такі весни, коли сніг сходить майже непомітно, без бурхливого розливу).
-
Що таке льодохід? Чим він небезпечний? (Льодохід – це рух крижин на річках).
-
Гра «Так чи ні навесні» (фізукультхвилинка: вставати і присідати).
-
Сонце піднімається все вище і вище? (Так).
-
Температура повітря знижується? (Ні).
-
Сніг падає все частіше й частіше? (Ні).
-
Лід на водоймах скресає? (Так).
-
Починається снігопад? (Ні).
-
Спостерігається повінь? (Так).
-
Період льодоходу небезпечний? (Так).
-
Переходити через річку, ставок, озеро по тонкому льоду небезпечно? (Так).
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Відгадування загадки.
-
Росте, дихає, живиться, а ходити не може. Що це? (Рослина)
-
Інтерактивна вправа «Ґронування»
-
Що ви знаєте про рослини? (Учитель на дошці записує слово «Рослини» та проводить від нього стрілки до слів, що називають учні: культурні, дикорослі, декоративні; дерева, кущі, трав’янисті; хвойні, листяні; багаторічні, дворічні тощо.)
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Розповідь вчителя.
-
Зі змінами в неживій природі відбуваються зміни в житті рослин. Весні радіє все живе на землі. Ліс пробуджується, сповнюється рухів, звуків. Рослини починають тягтися вгору, намагаючись одержати якнайбільше сонячного світла.
-
Коріння дерев починає всмоктувати воду з ґрунту, вона розчиняє запаси речовин і цей розчин-сік рухається вгору, до бруньок. Через десять днів після початку руху соків помітне бубнявіння бруньок. Вони швидко наливаються і ростуть. Узимку їх не помічали, а зараз вони скидають своє коричневе покриття – і з них починають розгортатися ледь помітні зелені листочки, а незабаром і квіти.
-
У березні починається сокорух у дерев і кущів. Поживні речовини з ґрунту піднімаються від коренів до бруньок. Багато хто збирає весною сік берези. Він смачний і корисний. Але,збираючи сік, можна завдати дереву непоправної шкоди. Берези невміло підрубують, щоб зібрати сік. Витікає сік на землю, і дерево гине. Одна знищена сокирою береза може втратити понад 200л соку. Надрізи шкідливі для дерев. тому пошкоджене місце слід замазати глиною.
-
Робота з підручником (с.93-95).
-
Бесіда.
-
Які перші квіти з’являються? (Підсніжники, проліски, мати-й-мачуха).
-
Що розпочинається у дерев та кущів? (У дерев та кущів починається сокорух – відтає ґрунт і вода з коренів починає надходити в усі органи рослини).
-
Яке дерево навесні зацвітає першим? (Першою зацвітає вільха).
-
Що розцвітає на вербі? (На вербі розцвітають пухнасті квітки, які ще називають «котиками»).
-
Що з’являється на деревах та кущах? (На деревах та кущах з’являються бруньки та зелені листочки).
Фізкультхвилинка
-
Якщо ти не збираєш великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою.
-
Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногами.
-
Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо себе, то підніми руки.
-
Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині – простягни руки вперед.
-
Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки. Ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.
-
Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.
-
Складання та вивчення вірша за допомогою мнемотаблиці.
Олександр Олесь
ВЕСНА
Весна, весна! Радійте, дітки!
Ховайте швидше саночки!
Немов пташки летіть із клітки, –
З кімнати, з хати, у садки…
-
Робота у зошиті з друкованою основою (с.40, завдання 1).
-
Робота в парах.
Учитель роздаю один листок на парту, діти працюють у парах (у кожної пари інші явища)
-
Вправа «Не будь байдужим»
-
Як ви вчините, якщо побачите молоду берізку, з якої витікає сік? Вибери правильну відповідь:
а) Байдуже пройду повз дерево
б) Поп’ю цілющого соку й піду далі
в) Закрию отвір у стовбурі глиною, воском чи пластиліном
-
Виготовлення гілочки з бруньками.
Обладнання: листок картону, гілочки, вата, клей, стрічка, ножиці.
-
Підсумок уроку.
-
Як змінюється настрій людей весною?
-
Для чого потрібно берегти рослини?
-
Які весняні явища відбуваються у житті рослин навесні?
-
Отже, перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її і не завдавати лиха. Тож із лісу краще принести гарний настрій, фотознімки на пам’ять, спогади про аромат весняного повітря, напоєного чарівними квітами. Польові та лісові рослини найкрасивіші там, де вони виросли, тому залишимо землі її квіти.
Звернення первоцвітів
Ми б завжди були щасливі,
І пахучі, і красиві,
Якби в полі, в лісі, в лузі
Бачили нас тільки друзі,
Ті, які б нас не топтали,
Без потреби не зривали.
А на клумбах вдома, в школі
Висівали нас доволі,
Доглядали, поливали.
Ми б красу їм дарували!
-
Домашнє завдання.
-
Підручник – с.93 – 95; читати і переказувати.
-
Робочий зошит – с.40, завдання 2.