Матеріал уроку: Українська народна казка «Кривенька качечка»
Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з її особливостями; розвивати навички читання вголос і мовчки, уміння складати план до твору, вчити аналізувати казку, розвивати усне мовлення учнів, уміння висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів, поповнювати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до народних казок, почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку. Ключові компетентності:
ü активізувати пізнавальну діяльність учнів;
ü розвивати творче, логічне, критичне мислення та мовлення учнів;
ü вдосконалювати вміння працювати над твором;
ü збагачувати словниковий запас;
ü розвивати емоційну сферу учнів
Предметні компетентності: Літературне читання:
• розрізняє жанри творів;
• складає і пояснює прислів'я;
• виразно, осмислено читає ;
• складає план до прочитаного твору;
• аналізує прочитаний текст;
• визначає тему і мету твору
• висловлює власні оцінювальні судження Природознавство:
• володіє поняттями про об’єкти та явища природи, їхніми взаємозв’язками у системі “жива – нежива природа”;
• набуває досвіду навчально-пізнавальної й практичної природоохоронної діяльності;
• логічно мислить, виконує операції шляхом аналізу, порівняння, узагальнення й класифікації природних об’єктів; вміє розкривати причинно-наслідкові зв’язки у природі;
• засвоює норми етичного, естетичного, морального ставлення людини до природи Трудове навчання:
• розуміє алгоритм предметно-перетворювальної діяльності з дотриманням безпечних прийомів ручної праці та економного використання матеріалів;
• удосконалює вміння вирізати по контуру;
• розвиває творчі здібності, елементи графічної грамоти; оцінює власну роботу і роботу однокласників.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки для самоконтролю, картки з прислів’ями, сигнальні картки, зображення диких і свійських качок, книжка «Кривенька качечка», матеріали для словникової роботи, «крісло автора», матеріали для показу «чарівного перетворення», «розгортки «Качечки», ножиці, клей, серветки
Нумо, діти, підведіться
І приємно посміхніться, Продзвенів уже дзвінок, Починається урок!
2.Посадка за пати - Сідайте тихенько, спинки – рівненькі.
- Сьогодні ми з вами проведемо надзвичайно цікавий урок, який включатиме декілька предметів. Мені дуже приємно бачити вас таких натхненних і завзятих. Кожен матиме змогу отримати високий бал. А оцінюватимете ви свою роботу самі протягом всього уроку. І в цьому вам допоможуть спеціальні картки.
/ І так для всіх учнів /
- То ж не зволікаємо і швиденько починаємо!
II.Актуалізація опорних знань.
- Над яким розділом з читання працюємо?
(Усна народна творчість)
- Які жанри усної народної творчості ви знаєте?
(казки, прислів’я , загадки, пісні, легенди, закликанки та ін.) -На які дві групи поділяють казки?
(Народні і авторські) -Які це казки народні?
- А який ви знаєте синонім до слова авторські? (літературні)
- На які три види поділяють всі казки?
(про тварин, побутові, чарівні)
- З якими народними казками ми вже знайомились?
(«Колосок», «Лисичка і Журавель», «Вечірник, Полуночник і Світанок», «Кирило Кожум'яка» та ін.)
- Коли ми перераховували жанри народної творчості, ви не дарма згадали про прислів'я, адже у нас, українців, багата мова – окрасою якої є влучні вислови – приказки і прислів'я. Їх треба знати, розуміти і вживати в своєму мовленні. Тож попрацюймо над цим!
Робота в парах
- У вас на партах є папірці з частинами прислів'їв, вам треба з'єднати їх. Не одяг красить людину, а добрі діла.
- Дітки, а що об’єднує всі ці прислів’я , на яку вони тему? (тему добра)
- Ще одне прислів’я складемо разом:
«За добро добром платять»
- Це і є тема нашого уроку
- А я загадала слово. За допомогою питань, відгадайте його (слово «качка») - Так, качка. Качка сьогодні буде символом, об’єктом роботи.
2.Хвилинка природознавства. Застосування методики «Прес» -Чи належить качка до природи?
- А що таке природа?
- На які дві групи поділяють природу?
До якої ж належить качка? Доведіть.
- Що відносимо до живої природи?
- На які групи поділяють тварин?
- А качка до якої відноситься? Доведіть. - На які два види можна поділити усіх тварин, зокрема птахів? (дикі і свійські)
/на дошці біля качок відповідні написи: дикі і свійські/
- А ви звернули увагу, що дикі і свійські качки схожі, а як ви гадає чому? (бо всі свійські тварини пішли від диких)
- Розумнички. Тож здогадались яка птаха буде головною героїнею сьогоднішньої казки?
- А назва казки «Кривенька качечка» (демонстрація книжки)
- Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися.
Починок – пряжа, намотана на веретено
Веретенце – знаряддя для прядіння
Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу Галочко – звертання до дівчини
Іва-діва – звертання до дівчини
Полинули – полетіли
Жалували – жаліли
2.Первинне сприймання казки. Прослуховування аудіо запису.
- А зараз послухаймо аудіо запис казки і оченятами спостерігаємо за текстом в підручнику.
3.Перевірка первинного сприймання. Тестування
(учні відповідають за допомогою сигнальних карток («А» та «Б»)
1. Дід з бабою пішли в ліс
А – по гриби Б – по дрова
2. Вони знайшли в лісі
А – гусочку Б – качечку 3. Чим дід з бабою обложили гніздечко?
А – травою Б – пір’ячком 4. З чого здивувалися дід і баба?
А – що у них прибрана хата Б – що у качечки уже ніжка не крива
5. Сховавшись за коморою дід і баба помітили
А – що багато людей у них господарюють Б – що дівчина ішла до криниці
6. Дід і баба
А – спалили гніздечко Б – не зізналися, що усе бачили
7. Дівчина
А - навіки залишилась у стареньких Б – полетіла з табунчиком
(«Танок маленьких каченят»)
1.Вторинне читання твору учнями. Читання частинами.
А щоб краще зрозуміти і проаналізувати зміст казки, прочитаємо її ще раз.
Ø 1а частина – до слів «…а самі знов пішли по грибки».
- Про що розповідається у цій частині?
- Як можемо її назвати?
/ Незвичайна знахідка в лісі/
Ø 2а частина – до слів «Так і зробили»
- З чого дивувалися дід і баба?
- Кого помітили сусіди?
- Як назвемо цю частину?
/ Таємнича помічниця/
Ø 3а частина – до слів «Не плач, галочко!».
- Що вирішили зробити дід з бабою?
- Як відреагувала дівчина?
- Який заголовок доберемо до цієї частини?
Ø 4а частина – до кінця
Читання «В особах».
- Назви, які ми добирали до частин казки можна об’єднати у план. - А навіщо складати план до тексту? (щоб легше було переказувати) 2.Узагальнююча бесіда за твором. Міжпредметний зв'язок
- Тож скільки разів пролетіли табуночки каченят?
- Чи полетіла дівчина перший раз?
- Чи полетіла дівчина третій раз?
- Як ви вважаєте, куди полетіла наша качечка з табуном качок?
- Якщо вона відлетіла у теплі краї, то якою саме качечкою була наша? (Дикою).
- А чи всі качечки відлітають у теплі краї?
( Ні , свійські залишаються)
- Отже, все сталося третього разу , оскільки число 3 вважається магічним.
- Тож скажіть і доведіть свою думку: до якої групи належить ця казка?
(демонстрація чарівного перетворення)
- Що доброго зробили дід з бабою?
- Чим їм відплатила дівчина?
- Чому вона це зробила?
- Чи правильно зробила дівчина покинувши стареньких?
- Дід і баба старенькі, чи легко їм жити самим?
- Чи бажали вони зла,коли спалили гніздечко?
- А мали вони право так вчиняти?
2.Гра « Крісло автора» - А як би ви змінили чи продовжили казку?
(декілька учнів)
Висновок . Такі ситуації, коли треба зробити нелегкий вибір, виникають і в житті.
Завжди думайте про наслідки, до яких приведе той чи інший вчинок. Робіть добро.
За добро добром платять. Саме в цьому і є повчальний зміст казки.
- А зараз в залежності від того, як ви працювали, чи активними були, скільки качечок заробили виставте собі бали. Швиденько передайте картки на першу парту.
1гр. За плпном переказувати казку за баж. – малюнки
2гр. Переказувати казку від імені одного з героїв
- Наш урок добігає кінця, сподіваюсь, що після цього уроку ви будете робити тільки добрі та обдумані вчинки. Більше творити добра!
Будь чистою і світлою, дитино.
Добро твори у світі кожен час.
Добро і є та категорія єдина,
Яка веде до світла кожного із нас. Добром на доброту відповідай щоднини Й на зло також добром відповідай.
Покликання найбільше для людини
Добро творити – це запам’ятай!
- В знак вашої праці на уроці і просто так, мої любі, хороші дітки, прийміть солоденькі даруночки, звичайно ж у вигляді качечки.