Тема: Олекса Воропай. Коляда. А.М’ястківський На щастя,на здоров’я, на Новий рік. Колядки, щедрівки. Валентина Малишко Веселий Новий рік.
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з народними традиціями; учити спостерігати, як у літературних творах зображено святкування традиційних свят українського народу; вчити аналізувати прочитані твори, удосконалювати техніку виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до народних традицій, звичаїв.
Обладнання: проектор, ялинка, санчата, елементи народного одягу, печиво-жайворонки, виставка збірок О. Олеся, підручник, репродукція картини Є.Миронової «Щедрий вечір.
Тип уроку: інтегрований урок читання та народознавства з елементами театралізації.
Хід уроку
І. Орг момент.
ІІ. Мовленнєва розминка.
1. Дихальні вправи.
2. Гра «Пірамідка»
РІК МОРОЗ
НО ВИЙ ЗЛІ ПИМО
ЗИМО НЬКА ЩЕД РІВКА
СНІГУ РОНЬКА КОЛЯ ДКА
3. Скоромовка. На стежинку, на стіжок тихо падає сніжок.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Діти, а як називався проект, в якому ми зберігали життя ялинок? («Збережи ялинку») Яку ялинку ми прикрашали в класі? Чи завдали ми шкоди природі? Чи будуть ображатися на нас лісові мешканці?
ІV. Актуалізація опорних знань.
1 – Коляда – це Різдвяні свята.
2 - Коляда – це пісня, у якій бажають всім здоров’я, щастя, достатку.
3 – Коляда - це винагорода за пісню, за привітання.
V. Повідомлення тети і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про традиції святкування різдвяних свят на Україні. Спробуємо і самі заспівати колядки та щедрівки.
VІ Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1 Опрацювання тексту Олекси Воропая «Коляда»
Самостійне читання тексту учнями. Що нового дізналися з тексту? Що таке коляда?
КОЛЯДА
Різдвяні свята Святкова пісня Винагорода (цукерки,ковбаса,сало)
2. Вибіркове читання.
-Які слова підтверджують, що коляда – це свято? «Будьте здорові з колядою!»
Що коляда –пісня? «Пустіть його до хати коляду співати!»
Що коляда –це винагорода «Ой, пан іде, коляду несе: коробка вівса, а зверху ковбаса!»
2.Опрацювання тексту Андрія М’ястківського«На щастя,на здоров’я, на Новий рік!
1. Розповідь вчителя.
14 січня – день Святого Василя. Цього вечора щедрують. Щедрівки – це також обрядові пісні, різновиди колядок. В них також прославляли господарів, бажали їм здоров’я.Рано-вранці чоловіки ходять посипати, або засівати на добрий врожай
Уважають, якщо до хати першим зайде чоловік, то весь рік буде щасливим.
Сійся , родися жито,пшениця, всяка пашниця.
Будьте здорові! З Новим роком!
2. Читання тексту мовчки, розділяючи слова в тексті.
3. Робота над змістом. – Назви дійових осіб. Як думаєш, який за віком Андрійко?
- Які рядки свідчать, що хлопчик з радістю готується до свята?
4. Повторне читання вголос.
VІІ. Узагальнення знань учнів.
Робота над репродукцією картини Єлизавети Миронової «Щедрий вечір»
Ми з вами також під час роботи гуртка вивчали колядки та щедрівки. Давайте заспіваємо їх для наших гостей.
А зараз давайте послухаємо та подивимося як співають колядки справжні артисти.(Відео)
- Діти, а яке свято ми відзначаємо сьогодні? (Стрітення) Що ви знаєте про це свято?
Як з давніх-давен відзначали цей день? (Випікали печиво у вигляді птахів і розкладали попід деревами, закликали весну)
Ми також на перерві винесемо печиво, яке ви принесли і будемо чекати весну.
VІІ. Підсумок уроку. Що таке коляда? Про що нового дізналися на уроці?
VІІІ Домашнє завдання. Вивчити Колядку і щедрівку на с. 86
Оцінювання.