Конспект інтегрованого уроку
за темою «Чарівниця сіль – дорожча за золото»
Мета: формувати пізнавальну активність, природничо-екологічну компетентність старших дошкільників через експериментально-дослідницьку діяльність з природним мінералом - сіллю.
Розвинути процеси пізнання зовнішній та внутрішніх властивостей солі, уміння формувати гіпотези, висувати припущення або спростовувати їх, робити висновки, відкривати нове в знайомому.
Сприяти інтелектуальному розвитку, ціннісному ставленню дітей до природного довкілля, культури народу, національних цінностей.
Виховувати акуратність в роботі, дотримуватись правил безпеки під час власне дослідницької діяльності; емоційний відгук і задоволення від отриманих результатів.
Матеріал для дослідження: різні види солі, контейнери з прісною і солоною водою, розчин харчової соди, картопляні човники, торбинки з сіллю, поролоном.
Інструментарій: ваги, лупи, паперові серветки, пластикові пляшки, повітряні кульки, органи чуття.
Одяг дітей: халати, шапочки.
Хід дослідницької діяльності
Привітання:
Доброго ранку вам, гості привітні!
Хай вам всміхнеться небо блакитне
І зігріє вас сонце ласкаве,
Ну а разом з нами буде вам цікаво!
Вчитель:
Вчитель:
Кристалиночки тверді,
білі аж іскряться.
Народились у воді,
А води бояться? (сіль).
Вчитель пропонує дітям розглянути сіль за різними органами чуття. Діти розглядають сіль, порівнюють різні види солі за кольором, величиною крупинок. Визначають на запах.
Запитання до дітей:
Вчитель:
Діти пояснюють, що таке лупа і розглядають сіль крізь лупу.
Запитання до дітей:
Вчитель висуває припущення:
«Я гадаю, що сіль – помічниця взимку, в ожеледицю».
Діти висловлюють свою точку зору.
Вихователь пропонує перевірити це припущення.
1 Дослід
Вчитель:
Діти висувають припущення, що сіль перетворює лід на воду.
Вихователь пропонує залишити на деякий час тарілочки з льодом, а потім підтвердити або спростувати припущення.
Вяитель:
2 Дослід «Тоне, не тоне»
Вчитель пропонує опустити картопляні човники у контейнери з прісною і солоною водою (Діти розрізняють воду за прозорістю).
Спостерігають, що відбувається.
Роблять висновок, що в контейнері з прісною водою човники затонули, а в солоній воді – тримаються на поверхні.
Діти підтвердили припущення, що в морі плавати легше, ніж у річці, бо солона вода тримає предмети на поверхні.
Розповідь вчителя про Лимурійське рожеве солоне озеро на Херсонщині.
Вода в ньому дуже солона і є в озері такі місця, де не відчуваєш дна, але потонути там неможливо, бо сіль виштовхує на поверхню. Такі солоні озера є в Геніческу на Арабатській Стрілці.
Вчитель пропонує дітям повернутися до першого досліду і з’ясувати, що трапилось з льодом, посипаним сіллю.
Діти підтверджують припущення, що замість льоду утворилася вода (сіль розтоплює лід).
Фізкультурна хвилинка
Ігрова мотивація з гномами Тімом і Томом, які просять допомоги дістатись через річку з торбинками.
3 Дослід
Діти дізнаються на дотик, що знаходиться в мішечках і з’ясовують, що у Тіма – сіль, а у Тома – поролон (перевіряють).
Вчитель:
Вчитель пропонує перевірити припущення, поклавши мішечки на ваги. Діти підтверджують, що сіль важча ніж поролон.
Вчитель:
(Діти допомагають переплисти на інший берег і помічають, що Тім дістався першим, а Том доклав багато зусиль, щоб дотягнути мішечок до берега).
Вчитель:
Діти роблять висновок, що сіль розтворилась у воді і мішечок став легкий. А поролон, навпаки, набрався води і став важким. Чим підтвердили своє припущення.
Розповідь вчителя про те, як козаки перевозили сіль Україною: по степам, лісам - на волах, по воді - у глибоких човнах. У далеку давнину сіль була дуже дорогим товаром, навіть дорожча за золото. Здобували її з морської води Чорного і Азовського морів. Переправляли у глибоких човнах, прив’язавши мішки до дна човна.
Але траплялося так, що на човни нападали розбійники. Щоб захистити свій товар, козаки так скеровували човни, що перевертали вверх дном і товар залишався сухим. А щоб ви зрозуміли, як це відбувалось, проведемо дослід.
5 Дослід-здивування «Кольорові кульки»
Вчитель:
Дослід за зразком вчителя з поясненням (пересипає з кульки соду в пляшку з розчином. Діти спостерігають реакцію. Газ, який піднімається вгору, поступово надуває кульки).
Вчитель пропонує дітям надути незвичайним способом свої кульки.
Вчитель:
Діти радіють отриманому результату.
Аналіз результатів експериментально-дослідницької діяльності
Вчитель: