Конспект інтегрованого уроку за темою «Чарівниця сіль – дорожча за золото»

Про матеріал
Мета: формувати пізнавальну активність, природничо-екологічну компетентність старших дошкільників через експериментально-дослідницьку діяльність з природним мінералом - сіллю. Розвинути процеси пізнання зовнішній та внутрішніх властивостей солі, уміння формувати гіпотези, висувати припущення або спростовувати їх, робити висновки, відкривати нове в знайомому. Сприяти інтелектуальному розвитку, ціннісному ставленню дітей до природного довкілля, культури народу, національних цінностей. Виховувати акуратність в роботі, дотримуватись правил безпеки під час власне дослідницької діяльності; емоційний відгук і задоволення від отриманих результатів. Матеріал для дослідження: різні види солі, контейнери з прісною і солоною водою, розчин харчової соди, картопляні човники, торбинки з сіллю, поролоном. Інструментарій: ваги, лупи, паперові серветки, пластикові пляшки, повітряні кульки, органи чуття. Одяг дітей: халати, шапочки.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку

за темою «Чарівниця сіль – дорожча за золото»

Мета: формувати пізнавальну активність, природничо-екологічну компетентність старших дошкільників через експериментально-дослідницьку діяльність з природним мінералом - сіллю.

Розвинути процеси пізнання зовнішній та внутрішніх властивостей солі, уміння формувати гіпотези, висувати припущення або спростовувати їх, робити висновки, відкривати нове в знайомому.

Сприяти інтелектуальному розвитку, ціннісному ставленню дітей до природного довкілля, культури народу, національних цінностей.

Виховувати акуратність в роботі, дотримуватись правил безпеки під час власне дослідницької діяльності; емоційний відгук і задоволення від отриманих результатів.

Матеріал для дослідження: різні види солі, контейнери з прісною і солоною водою, розчин харчової соди, картопляні човники, торбинки з сіллю, поролоном.

Інструментарій: ваги, лупи, паперові серветки, пластикові пляшки, повітряні кульки, органи чуття.

Одяг дітей: халати, шапочки.

Хід дослідницької діяльності

Привітання:

Доброго ранку вам, гості привітні!

Хай вам всміхнеться небо блакитне

І зігріє вас сонце ласкаве,

Ну а разом з нами буде вам цікаво!

 

Вчитель:

  • Діти, давайте уявимо, що наш клас  на якийсь час перетворився на наукову лабораторію, в якому проводять різні досліди та експерименти. Згадайте, хто працює в лабораторії і що роблять. Поясніть, чому на вас одягнений такий незвичайний одяг (відповідь дітей).

 

 

Вчитель:

  • Сьогодні ми будемо лаборантами-науковцями і будемо досліджувати дуже цікаву речовину. Відгадайте.

Кристалиночки тверді,

білі аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться? (сіль).

 

Вчитель пропонує дітям розглянути сіль за різними органами чуття. Діти розглядають сіль, порівнюють різні види солі за кольором, величиною крупинок. Визначають на запах.

Запитання до дітей:

  • Чи можна на око визначити, де яка сіль? (так)
  • Яка сіль за кольором відрізняється від інших видів солі?
  • Чому йодовану сіль так називають?(відповідь дітей).

Вчитель:

  • Запрошую вас зайняти місця в нашій лабораторії. Перед вами тарілки з сіллю. За допомогою якого приладдя ми будемо досліджувати сіль? (лупа).

 

Діти пояснюють, що таке лупа і розглядають сіль крізь лупу.

Запитання до дітей:

  • На що схожа сіль?
  • Чи має сіль запах?
  • Що ви відчуваєте, натискаючи ложкою на сіль?
  • Що вам це нагадує? (діти фантазують, встановлюють асоціації з об’єктами навколишнього середовища).

Вчитель висуває припущення:

­«Я гадаю, що сіль – помічниця взимку, в ожеледицю».

Діти висловлюють свою точку зору.

Вихователь пропонує перевірити це припущення.

1 Дослід

Вчитель:

  • Діти, на тарілочках покладено по два шматочки льоду, один з яких потрібно посипати сіллю. Як ви гадаєте, що станеться з льодом?

Діти висувають припущення, що сіль перетворює лід на воду.

Вихователь пропонує залишити на деякий час тарілочки з льодом, а потім підтвердити або спростувати припущення.

 Вяитель:

  • Діти, згадайте літній відпочинок. Всі ви відпочивали на морі (діти розповідають, на якому морі вони відпочивали).
  • Де легше плавати: в морі чи в річці? (діти висловлюють свою думку).
  • Давайте перевіримо.

 

2 Дослід  «Тоне, не тоне»

Вчитель  пропонує опустити картопляні човники у контейнери з прісною і солоною водою (Діти розрізняють воду за прозорістю).

Спостерігають, що відбувається.

Роблять висновок, що в контейнері з прісною водою човники затонули, а в солоній воді – тримаються на поверхні.

Діти підтвердили припущення, що в морі плавати легше, ніж у річці, бо солона вода тримає предмети на поверхні.

Розповідь вчителя про Лимурійське рожеве солоне озеро на Херсонщині.

Вода  в ньому дуже солона і є в озері такі місця, де не відчуваєш дна, але потонути там неможливо, бо сіль виштовхує на поверхню. Такі солоні озера є в Геніческу на Арабатській Стрілці.

Картинки по запросу лемурійське озероКартинки по запросу лемурійське озеро

Вчитель  пропонує дітям повернутися до першого досліду і з’ясувати, що трапилось з льодом, посипаним сіллю.

Діти підтверджують припущення, що замість льоду утворилася вода (сіль розтоплює лід).

Фізкультурна хвилинка

Ігрова мотивація з гномами Тімом і Томом, які просять допомоги дістатись через річку з торбинками.

3 Дослід

Діти дізнаються на дотик, що знаходиться в мішечках і з’ясовують, що у Тіма – сіль, а у Тома – поролон (перевіряють).

Вчитель:

  • ­Як ви гадаєте, кому з гномів важче нести мішечок? (Діти висувають припущення, що Тіму важче, ніж Тому).

Вчитель  пропонує перевірити припущення, поклавши мішечки на ваги. Діти підтверджують, що сіль важча ніж поролон.

 

Вчитель:

  • Шлях до дому гномів проходить через річку і їм потрібно переплисти річку разом з мішечками.

(Діти допомагають переплисти на інший берег і помічають, що Тім дістався першим, а Том доклав багато зусиль, щоб дотягнути мішечок до берега).

Вчитель:

  • Чому так сталося? (припущення дітей).
  • Давайте перевіримо вагу мішечків. (переважують і з’ясовують, що мішечок з сіллю – легкий, а з поролоном дуже важкий).

Діти роблять висновок, що сіль розтворилась у воді і мішечок став легкий. А поролон, навпаки, набрався води і став важким. Чим підтвердили своє припущення.

Розповідь вчителя про те, як козаки перевозили сіль Україною: по степам, лісам - на волах, по воді -  у глибоких човнах. У далеку давнину сіль була дуже дорогим товаром, навіть дорожча за золото. Здобували її з морської води Чорного і Азовського морів. Переправляли у глибоких човнах, прив’язавши мішки до дна човна.

Але траплялося так, що на човни нападали розбійники. Щоб захистити свій товар, козаки так скеровували човни, що перевертали вверх дном і товар залишався сухим. А щоб ви зрозуміли, як це відбувалось, проведемо дослід.

 

5 Дослід-здивування «Кольорові кульки»

Вчитель:

  • Перед вами пластикові пляшки, в які налито розчин. На горлечко пляшки натягнуті повітряні кульки. В кульках – харчова сода.
  • Якщо соду з кульки висипати в пляшку, як гадаєте, що відбудеться? (діти висувають припущення).

Дослід за зразком вчителя з поясненням (пересипає з кульки соду в пляшку з розчином. Діти спостерігають реакцію. Газ, який піднімається вгору, поступово надуває кульки).

Вчитель пропонує дітям надути незвичайним способом свої кульки.

 

Вчитель:

  • Ось такі яскраві різнокольорові вогники (кульки) отримались у вас!

Діти радіють отриманому результату.

Аналіз результатів експериментально-дослідницької діяльності

Вчитель:

  • Ну що мої любі, науковці-дослідники. Чи цікаво вам було працювати в науковій лабораторії? (відповідь дітей).
  • Ми упорались з усіма завданнями, бо працювали разом, перевіряючи ваші припущення дослідами та експериментами.
  • Вважаю, ви зробили для себе багато відкриттів і з’ясували чарівні властивості  природного мінералу – солі – «білого золота України».

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 листопада 2019
Переглядів
1539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку