Програмовий зміст: розвивати мовленнєвий апарат, уяву, фантазію, логічне мислення, інтерес до навколишнього світу, до природних явищ; виховувати повагу і бережливе ставлення до води, любов та дбайливе ставлення до живої природи; навчати дітей утворювати складні слова, удосконалювати вміння підбирати слова-ознаки, слова-дії, називати слова в різних відмінках, вміння уважно слухати вихователя та відповідати на запитання; формувати екологічну компетентність; розширювати та систематизувати знання дітей про воду, її роль та значення в природі, дати дітям уявлення про взаємозв’язок живої і неживої природи, закріпити знання дітей про властивості води, краплинки, як елементарної частинки води, показати значимість води для життєдіяльності живих організмів, закріпити елементарне поняття про кругообіг води в природі. Викликати у дітей бажання розповідати про воду, збагачувати мову дітей з допомогою казки-інсценівки. Спонукати дітей посильно піклуватися про чистоту водоймищ.
Словник: прозора, чиста, мутна, тепла, холодна, криниця, річка, озеро, водопад, водоворот, водопровід.
Попередня робота: проведення дослідів із водою; бесіди з дітьми про воду і потребу для всіх живих організмів, читання оповідань і казок про воду, її важливість для всього живого;
Матеріал: фланелеграф, аудіоапаратура, «краплинки» на кожну дитину, чашка, піпетка, іграшка Капітошка, краплинки-подарунки від Капітошки, ватман із намальованим озером та сміттям, картинки з різними рослинами, тваринами, комахами, рибами, тощо.
Хід заняття
Вих-ль. Діти, сьогодні такий чудовий день, світить сонечко, звучить музика.
- Який у вас настрій? А що потрібно зробити, щоб у всіх був хороший настрій? Вірно, потрібно подарувати усмішки одне одному. Адже відомо: коли люди посміхаються, то світлішає, веселішає на світі, бо через усмішку людина дарує тепло своєї душі, доброту.
- Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте -
Я всміхаюсь квіточці -
Хай вона цвіте.
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра,-
Друзям посміхаюся,
Зичу їм добра.
Вих-ль. Діти, подивіться скільки у нас сьогодні гостей. Як ви гадаєте, який у них настрій? А як ви здогадались? А тепер давайте подаруємо один одному і нашим гостям маленьку «добринку» і усміхнемось.
(Діти передають з рук в руки уявну « добринку», усміхаються, тоді дують на долоні і посилають « добринки» гостям.)
Вих-ль.- Діти,прислухайтесь, хтось до нас поспішає у гості.
(Звучить пісенька Капітошки).
-Хто це? Так, це ж Капітошка! А чи знаєте ви, хто такий Капітошка? Діти, Капітошка загубив своїх подружок-Краплинок. Допоможемо йому? Нагадаємо нашему гостю, де можна знайти їх?
Д/г « Де живуть краплинки»
Діти розповідають про те, де можна зустріти краплинки (воду) і отримують по «краплинці».
Тож краплинки це частинки чого? (води)
А тепер, щоб ваші краплинки не загубились, давайте зберемо їх у цю красиву чашечку. Тільки для того,щоб покласти туди крапельку, потрібно сказати, якою буває вода і що вона вміє робити.
Д/гра : « Вода яка?» (рідка,тверда,крижана,тала,чиста,брудна,прозора,мутна, тепла, холодна, гаряча, парою, без запаху,без смаку,тощо)
Д/вправа : «Що робить вода?»
(біжить, тече, хлюпає,дзюрчить, ллється, капає, плескає, миє, замерзає,вмиває,тощо )
Бачиш, Капітошко, скільки багато всього наші діти знають про воду.(А чи вміють діти грати із словом «вода»?) «Вода» - це слово ми часто використовуємо і навіть не замислюємося про нього. Адже слово вода – таке цікаве, і за допомогою цього слова утворюється багато інших слів. Спробуємо?
Д/г « Утвори слово»
Я вам скажу вода, а ви мені ласково (водичка, водиця)
- Транспорт який? (Водний)
- Рослини у воді? (Водорості)
- А казковий герой? (Водяний)
- Річка вийшла з берегів і затопила місто, що трапилось? (паводок)
Існують ще й складні слова, в яких теж можно почути слово «вода»: Вода робить воронку – водо … ворот, вода падає – водо… пад, в воду залазить, лазає – водо … лаз, вода проведена - водо … провід, воду возить – водо… воз. Ось бачите, і саме слово «вода» теж дуже потрібно людям.
- Капітошка, а тобі подобаються казки? Діти, зараз пропоную розповісти Капітошці казочку, але ви мені допоможете в цьому. Гаразд? (В-ль розповідає і показує казку на фланелеграфі, діти називають картинки)
Жила-була маленька краплинка води. Вона жила на великій пухнастій хмарі.
- Зростайте, швидше, діточки, - говорила хмара краплинкам. – Усім жителям Землі потрібна вода. Найважливіша справа для кожної крапельки – напоїти кого-небудь.
Усі крапельки мовчки росли, тільки одна допитлива Маленька краплинка води літала хмарою і запитувала про все: - А лісу потрібні крапельки?
-Так, звичайно, бо дерева загинуть без води, - відповідала хмара.
- А полю потрібні крапельки?
- Трава без води висохне, - пояснювала хмара.
- Я крихітна і не можу напоїти навіть травинку, - засмутилася Маленька краплинка.
- Крапельок багато і всім вистачить води, - заспокоїла крапельку хмара і звеліла: - Приготуйтеся, крапельки. Унизу місто й люди. Ми подаруємо їм дощик.
Ураз пішов дощик, і Маленька краплинка полетіла разом з усіма вниз, на землю. Вона впала на асфальт посеред двору, прямо в калюжу.
- Дякую, що допомогла мені, Маленька краплинко, - забулькала калюжа. – Я мало не висохла, але ти і твої сестриці крапельки знову наповнили мене.
- Я прилетіла сюди, аби пограти з дітьми, - відповіла Маленька краплинка.
- Зараз вечір і діти пішли додому, - пояснила калюжа. – Завтра вдень ти їх побачиш, якщо не випаруєшся й не полетиш знову на небо.
- Я не хочу нікуди летіти, - заперечила Маленька краплинка.
- Це від тебе не залежить. Якщо спекотне сонечко зігріє тебе і перетворить на пару, ти полетиш назад на небо. Там ти знову житимеш у хмарі поки не виростеш, а потім знову прилетиш сюди, на землю. Так вода в природі здійснює коло. Цей великий закон називається « Кругообіг води в природі», - пояснила калюжа.
- Я не буду відлітати на небо, уперто повторила Маленька краплинка.
Потім вона опустилася на дно калюжі й задрімала.
Д/г « Кому потрібна вода»
Діти, кого ще не назвала мама-хмаринка, кому ще потрібна вода і для чого? Діти розповідають кому та для чого потрібна вода, отримуючи на долоньку крапельку водички (піпеткою) від вих-ля. Висновок: вода потрібна всьому живому.
Фізкультхвилинка.
Для чого потрібна водиця?
Щоб попити й умиться,
Дітям – щоб плескати,
Мамі – щоб попрати,
Травці – зеленіти,
Колоскам – дозріти,
Всім деревам – щоб рости,
Всім квіткам – щоб зацвісти.
(Запис хлюпання озера).
Дивіться, діти, яке велике, гарне блакитне озеро. В ньому теж живуть подружки Капітошки. Чуєте, як хлюпоче водичка? Але озеро виявилось незаселеним, ні рибок, ні жаб, ні рослин. Як ви вважаєте, чому в озері та біля нього ніхто не живе? (воно забруднене). Чим ми з вами можемо допогти йому?(прибрати сміття, розставити таблички з проханням не забруднювати озеро). Саме так, всім вода потрібна чиста, прозора. Тому ми повинні її берегти, не забруднювати самим і не дозволяти забруднювати іншим.
(Діти «прибирають» сміття в озері та біля нього).
Давайте тепер оживим це озеро! Як ви вважаєте, з ким та з чим було б весело подружкам-краплинкам, які живуть в цьому озері?
Д/гра «Оживимо озеро»
Дітки, ви дуже гарно сьогодні попрацювали! Що ми з вами робили? Що сподобалось вам найбільше? Тож, запам’ятайте, що природу треба берегти і живу, і неживу!
Капітошка дуже задоволений – ви допомогли його подружкам . Наш гість щиро дякує за цю добру справу і залишає вам на згадку кілька своїх подружок. А ми з вами повинні попрощатись із Капітошкою, бо в нього ще купа справ на Землі.
Я пропоную вам подарувати вашим краплинкам «Посмішки». Вони будуть завжди дарувати вам гарний настрій. Адже коли у людини гарний настрій вона легко зможе долати будь – які перешкоди. Будьте завжди радісними і добрими і своє добро даруйте своїм рідним і друзям.