Мета: розвивати пізнавальну активність, фантазію, здатність творчо мислити, дрібну моторику; виховувати бажання виконувати завдання, дбайливе ставлення до речей; викликати інтерес, зацікавити дітей, розширювати обсяг інформації, вчити співпрацювати з однолітками, активізувати мислення, пам’ять, уяву дітей; узагальнювати і систематизувати знання про предмети одягу, уточнити функції та призначення різного одягу (для захисту, зручності і краси; для голови, рук, ніг і тіла), удосконалювати вміння розділяти утилітарну та естетичну функції одягу, формулювати судження; конкретизувати знання про те, для чого людині потрібна різна одежа (в холодну і теплу погоду, для роботи, відпочинку і свята); познайомити дітей із виникненням одягу, вчити валяти шерсть.
Попередня робота: спостереження за перехожими, зокрема їхнім одягом, розглядання, примірка одягу. Читання художньої літератури, ряжання, ігри з одягом, відгадування загадок. Розглядання ілюстрацій. Дидактичні ігри: «Відгадай одяг за описом», «Одягнемо ляльку».
Матеріал: картки із зображенням різноманітних предметів одягу та взуття; ноутбук, слайди з презентації «Звідки взявся одяг»; умовні позначки (сніжинка, сонце, дощ); лупи ( 1 на двох дітей), різні види тканин, клубок шерстяних ниток, скринька з ляльковими предметами одягу, лист від Королеви Голки, шерсть для валяння, мильний розчин, рушники.
Хід заняття:
Психогімнастика. Вітання з гостями.
Діти, дивіться, хтось залишив скриньку. Дивно, вона зачинена. Як ви думаєте, хто це міг бути? Ой, а тут ще й лист поруч якийсь! Давайте прочитаємо його.
« Добрий день, діти! Я – Голка, королева країни Одягу. Я дізналася про те, що ви дуже полюбляєте грати з ляльками, вдягати та перевдягати їх, але у вас одяг для ляльок вже старий та рваний, а шити самі ви ще не вмієте. Тож я постаралася і пошила для ваших подружок новий одяг, але моя скринька відкриватиметься тільки тоді, коли ви пройдете мої випробування. Я повинна переконатися, що ви знаєте про одяг все і вмієте дбати про нього».
Не боїтесь завдань Королеви Голки? Впораєтесь?
Але спочатку скажіть мені, чи знаєте ви, звідки взявся одяг і з чого він зроблений? Хочете дізнатися? Тоді сідайте зручненько і я розповім вам про історію одягу.
- Колись давним-давно на нашій планеті, завжди було тепло і людям одяг і взуття були не потрібні.Але поступово на Землі стало холоднішати, і люди почали мерзнути. Не допомагали вогнища в печерах. Люди придумали загортатися у шкури забитих звірів. Спочатку люди просто зв'язували і обмотували шкіри навколо тіла. Через якийсь час шкури навчилися пов'язувати і переплітати. Поступово людина навчилася обробляти шкури і виробляти їх. Одяг став тонше і міг закрити все тіло. Крім шкур, матеріалом служили листя, трава і навіть кора дерев: її вимочували і відбивали до розм'якшення, просочували маслом і розфарбовували. Мисливці та рибалки використовували для виготовлення риб'ячу шкіру, пташині шкурки . Минав час, і люди навчилися робити тканини.
Робота в парах. В-ль пропонує дітям розглянути і помацати зразки тканин, визначити всі вони однакові або відрізняються. ( Різні тканини: гладкі і ворсисті, легкі і важкі, теплі і прохолодні, щільні і рідкі).
В-ль пропонує дітям дізнатися таємницю тканин. Через збільшувальне скло, діти розглядають зразки і з'ясовують, що тканини складаються з переплетених ниток.
В-ль бере шматочок вати, мочить його і, скручуючи, трохи розтягує. Діти дізнаються, що короткі волоконця скручуються в довгу нитку.
«У давні часи нитку теж скручували пальцями, потім винайшли веретено, а потім і прядильний верстат. А зараз нитки прядуть, тобто скручують з волокон, величезні прядильні машини. Не тільки бавовняні нитки, звичайно, але і вовняні і лляні. А шовкову нитку видобувають за допомогою комахи - шовкопряда».
Фізкультхвилинка.
Дивіться, мабуть із скриньки з’явився чарівний клубочок давайте зараз ми з вами візьмемось за руки і перетворимось на дуже міцну ниточку. Подивимось, куди приведе нас цей клубочок.
Діти утворюють одну довгу «ниточку» з клубочку, і переміщуються на килимок різним кроком. Доходять до дошки на якій виставлені картки із зображенням сезонних змін: СНІЖИНКА, СОНЦЕ, ДОЩ.
- Потрібен одяг людині і для чого він потрібен? - Потрібен. Для захисту тіла (від холоду, дощу, сонячного опіку, тощо). Подивіться, куди нас привів наш клубочок. Мабуть, це перше завдання Королеви-Голки.
Д/гра "Розклади на групи" ( зимовий, літній, демісезонний).
- Який це знак? (СНІЖИНКА)
- До якої пори року належить? (до зими)
- Який одяг ми носимо взимку? (теплий)
- Знайдіть і покажіть картки з зимовим одягом.
- Подивіться на картки. Всі правильно показали?
- Як називається твій одяг?
(Аналогічно із сонцем, дощем).
- Скринька відчинилась! Що ж вона нам подарувала?(Шуба, сукня, плащ).
- Картка від Королеви-Голки: «Я знаю гру «Зайвий предмет». Дуже важка. Впораєтеся?»
Д/гра «Зайвий предмет»
Головні убори (хустки, шапка, шорти, кепка)
Спідня білизна (труси, майка, футболка, светр)
Верхній одяг (куртка, шуба, шапка, пальто).
Жіночий одяг (сукня, спідниця, сарафан, краватка).
(Виставляються картки з предметами одягу, діти називають зайвий предмет).
Подивіться, ще подарунок з’явився! – штани.
Д/гра «Що із чого?»
Давайте роздивимось одяг . З чого він зроблений? Тканини бувають різні. Які ви знаєте тканини?
- Сукня з шовку (яка?) – шовкова.
- Кофта з шерсті (яка?) – шерстяна.
- Шуба з хутра (яка?) – хутряна.
- Штани з джинса (які?) – джинсові.
- Блузка з гіпюра (яка?) – гіпюрова.
- Сукня з шифону (яка?) – шифонова.
З’являється кофта зі скриньки.
А тепер я покажу одяг, а ви розкажете, про що він вам «розповів», люди яких професій його вдягають. (Показ і обговорення різних моделей робочого одягу).
- Хто це? - ПОЖЕЖНИЙ, КУХАР.
- Як ви здогадалися? Чому у пожежного саме такий робочий одяг?
Навіщо він потрібен? Від чого він захищає? (це спецодяг, він захищає його від вогню, не горить).
- Навіщо кухарю для роботи потрібен халат? (він працює з продуктами і щоб не забруднити свій одяг, щоб мікроби не потрапили на продукти). Ковпак? (Щоб волосся не потрапило в їжу).
- Як можна назвати весь одяг для роботи? (Робочий, спеціальний одяг).
- Знайдіть і покажіть картки з робочим одягом людей.
- Хто працює в цьому одязі? (перукар, будівельник, водій, лікар, продавець тощо).
- Молодці. Після роботи завжди хочеться відпочити.
- Як ви любите відпочивати? (займатися спортом, ходити в гості, в театр, подорожувати тощо).
- А тепер знайдіть і покажіть картки з одягом, в якому люди можуть відпочивати.
- Куди можна сходити в такому одязі? Як відпочити?
- А я люблю ходити в театр. Покажіть святковий одяг.
А ось і сукня святкова для ляльки! (зі скриньки).
А тепер давайте дізнаємось, чи знаєте ви що з одягом робити і як за ним доглядати..
Д/гра «Закінчи речення»
- Прокинувшись уранці, одяг необхідно…(вдягнути).
- Якщо на одязі є ґудзики, їх слід…(застібнути).
- Якщо є пояс або шнурочки, їх потрібно…(зав’язати).
- Готуючись до сну одяг слід… (зняти, скласти, повісити).
- Щоб одяг нам довше слугував, за ним варто… (доглядати), його потрібно… (берегти).
- Якщо одяг забруднився, його слід… (почистити, попрати).
- Якщо одяг зім’явся, його необхідно… (попрасувати).
- Якщо одяг порвався, його потрібно… (зашити).
- Якщо відірвався ґудзик, його варто… (пришити).
- Якщо одяг уже малий і потрібен новий, його слід…(купити).
Зі скриньки з’являється шапка з шарфом.
Молодці, діти, впорались із всіма завданнями! І на останок скринька нам залишила кольорову шерсть.Ця шерсть не проста – із неї можна зробити прикраси для будь якого одягу. Цей спосіб називається валяння шерсті. Хочете навчитися валяти шерсть? Показати дітям маленьки кульки з шерсті.
Давайте разом зробимо багато таких красивих різнокольорових кульок для прикрашання ось цієї шапочки.
Показ і пояснення вих-ля, як валяти шерсть.
- Подивіться, як багато з'явилося красивих кульок. Ми прикрасимо ними цю шапочку.
Молодці, діти! Вам подобається те, що ви зробили? Що цікавого ви дізналися сьогодні? Чого навчилися? Тепер можемо йти гуляти.
А на вулиці мороз
Відморозить щоки, ніс.
В якому одязі підемо гуляти? (Зимовому, в теплому) Так давайте одягатися! (всі встають)