Конспект інтерактивного гурткового заняття на тему: «Звичаї та обряди українського народу. Лялька - мотанка «Крупʼяничка»».

Про матеріал
На занятті діти знайомляться з історією нашого народу, з історією появи ляльки - мотанки, з обрядами і традиціями нашого народу, Адже лялька – мотанка вважалася оберегом в українській родині. Сучасна мотанка- це мистецький витвір, що найчастіше слугує за виставковий чи подарунковий екземпляр. Конспект може бути корисним вчителям трудового навчання.Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу та фантазія. Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша народна – лялька-мотанка!
Перегляд файлу

КЗСкалатськийбудинокшколярів

Методичнийкабінет

 

 

 

Конспект

інтерактивного гурткового заняття

на тему: «Звичаї та обряди українського народу.

Лялька - мотанка «Крупʼяничка»».

 

 

 

 

 

                                                                  Підготувала

                                                       керівник гуртка

                                                                            «Мистецтво нашого народу»

                                                                        Костюк Анна Дионізівна

 

                                                       2023р.

Анотація.

Лялька – одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля.

Лялька – мотанка -  є віддзеркаленням прадавньої культури, традицій і світовідчуття наших пращурів. Вона не лише культурний символ, потужний оберіг і обрядовий атрибут,  а й  забавка для дітей і дорослих та оригінальний сувенір і прикраса інтер'єру.

При мотанні ляльки немає вікових обмежень, їх можуть виготовляти як школярі так і дорослі.

Даний конспект інтерактивного гурткового заняття  є прикладом SТЕМ - освіти. Адже в ньому тісно поєднані: народознавство, трудове навчання, історія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

 Освітня: вчити дітей мотати ляльку «Крупʼяничка», знайомити з історією її появи, обрядами і традиціями нашого народу, збагачувати їх знання про різні види української народної іграшки;

 Розвиваюча: розвивати образне та художнє мислення, творчі здібності, уяву, моторику рук, естетичний смак;

 Виховна: виховувати працелюбність, акуратність, творчість, відповідальність, милосердя, охайність, любов до рідного краю, до ближнього, до традиційнашого народу, вміння оводити почату роботу до кінця;

Обʼєктпраці: лялька – мотанка «Крупʼяничка».

Наочні посібники, інструменти і матеріали:

- зразки ляльок – мотанок;

- нитки для обвʼязування,

- кольорові нитки,

- стрічки,

- мереживо,

- інструкційна картка послідовності виконання ляльки – мотанки

«Крупʼяничка»,

- крупа, зерно.

Методи навчання:

- Словесні:

  бесіда (інформація про техніку виконання виробу),

           • пояснення (послідовність виконання роботи),

           • інструктаж.

- Наочні:

  мультимедійна презентація,

             • демонстрація зразків.

- Практичні: практична робота.

- Тип заняття: комбіноване.

- Міжпредметнізвʼязки:історія,  народознавство,  українська література.

- Тривалість заняття: два заняття по 45 хв.

 

Хід заняття.

 

  • Добрий день, діти!

Обереги – наші прадавні, добрі символи – захисники, знаки віри у вище заступництво. Символи – обереги втілювались у побутових речах, їх шанували, про них складали легенди.

Домашні обереги…

Що означають ці слова?

Це те, що оточує нас із дитинства, до чого ми звикли. Вишитий рушник та вишита сорочка, ікона на покуті та хліб на столі, вʼязкачаснику та лялька – мотанка – все це наші обереги, історія нашого народу. Без них важко уявити нашу Україну, саме з оберегів для кожного з нас починається Батьківщина.

Чи є у вас вдома обереги? Якщо є, то які? (Діти дають відповіді)

  • Молодці!

А чи знаєте ви, що для наших бабусь, прабабусь хрест, молитва, великодня крашанка, віночок, вишита сорочка, рушник, верба, калина, пучечок трави за іконою – були оберегами.

На сьогоднішньому занятті ми помандруємо до витоків народної творчості, до традицій нашого народу.

А щоб заохотити вас до роботи над даною темою складемо Сенкан

 «Лялька – мотанка».

Пригадаємо, що Сенкан– це вірш, що складається з пʼяти рядків.

1рядок – слово яке позначає тему (іменник).

2рядок – це опис теми, який складається  з двох слів (два прикметники).

3рядок – дія, повʼязана з темою, складається із трьох слів (це діє слова).

4рядок – фраза, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5рядок – це одне слово – синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

1. «Лялька».

2. Народна, саморобна.

3. Оберігає, дбає, прикрашає.

4. Береже таємниці поколінь.

5. Оберіг.

 

ІІ. Вступна частина. Оголошення теми. Мотивація навчально – трудової діяльності.

Метод «Вікно в історію».

Лялька – мотанка – це один із найдревніших символів, який сотнями і навіть тисячами років супроводжував наших предків. Вона здавна була оберегом в українській родині. Мотанка оберігала і оберігає оселі українців. Мовчазна  лялька береже таємниці цілого роду, адже переходить із покоління в покоління.

Мотанку робили із старого одягу – спідниць, вишитих сорочок членів родини. Створюючи ляльку, жінка вкладала в неї щирі почуття. Робили її на щасливу долю, на міцне здоровʼя чи шлюб. Тому вважається, що лялька має сильнуенергетику і здатна оберігати, як окрему людину, так і всю оселю. Тому часто її вішали над  дверима або ставили навпроти дверей.

Народну ляльку роблять без обличчя, безлика лялька, адже існує повірʼя, що лялька з обличчям могла використовуватися з недобрими намірами. Тому замість обличчя лялька – мотанка має хрест – символ сонця, інколи, лице заміняв візерунок у вигляді квадрата чи  ромба. Лялька – мотанка асоціюється з добром і позитивною енергетикою та є втіленням добра і лагідності. Ляльку робили з великим старанням, у неї вкладали частинку своєї душі.

Звичайно, пластмасова лялька з магазину охайніша, може ходити, говорити, навіть плакати і їх на ринку все більше, а от майстринь, що вміють правильно намотувати ляльку – мотанку все менше. І ми втрачаємо зв'язок поколінь, втрачаємо історію свого народу, а отже, втрачаємо себе як націю.

В останні часи майстри, що роблять колекційні ляльки, які вже мають не тільки сакрально – обрядове, але вже більш художнє та естетичне значення використовують голку для оздоблення вбрання ляльки, всі інші деталі ляльки – оберегу, дотепер виготовляють без застосування голки.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

Сьогодні на занятті ми з вами продовжимо вивчати тему «Звичаї та обряди українського народу. Лялька – мотанка – традиції та техніка виготовлення», а також розпочнемо виготовлення ляльки – мотанки «Крупʼяничка».

Лялька – мотанка «Крупʼяничка» (в основі якої може бути зерно та різна крупа). Виготовляли її для приваблення в дім добробуту та багатства. Така лялька обіцяє добрі врожаї та поповнення в родині. Це оберіг на ситість та достаток у сімʼї.

Таку ляльку наряджали і дбайливо зберігали на видному місці,  дуже часто в кутку під образами. «Крупʼянички» («Зерновушки») вважалися головними ляльками в домі, оскільки були берегинями того, у що була вкладена нелегка праця всієї родини. В таких ляльках зберігалося відбірне зерно з останнього врожаю, яке весною використовувалося на посів. А в голодні часи брали крупу з лялечки і варили з неї кашу.

 Насправді ляльку – мотанку може зробити кожен. Для  цього необхідно

лише трішки часу та фантазія. Шматки полотна, льняна пакля, кукурудзяний качан, стрічки, намистинки, мереживо, нитки – цього достатньо, аби швиденько, без жодних інструментів зробити гарну ляльку – мотанку. Заспокійлива терапія лялькою згодиться для всіх. А ще таке заняття здатне повернути кожного з нас до давніх українських традицій. Памʼятайте, лялька зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена пластмасова,  адже вона наша народна лялька – мотанка.

Зараз ми всі разом пригадаємо, що символізують елементи одягу ляльки – мотанки.

Елементи одягу

Що символізує

(відповіді  дітей)

 

Головний убір (віночок, стрічка, хустка)

 

Коса

 

Вишивка, намисто

 

Сорочка

 

 

Спідниця

 

Зв'язок із небом

 

 

Довге і щасливе життя

 

Достаток

 

Три часи – минулий, теперішній і майбутній

 

Землю

 

 

Демонстрація та аналіз зразка виробу.

Керівник гуртка демонструє зразки і разом з вихованцями аналізує вироби.

Перед початком роботи вправа «Мікрофон».

- Що означає слово «лялька»? (дитяча іграшка, що має вигляд людини);

- Який образ виникає у вас при вислові «Лялька – мотанка»? (Іграшка зроблена своїми  руками);

- Поважати свою історію, значить…(знати не тільки історію української держави, а й знати культурну спадщину свого  народу);

- Із чого робили ляльки? (із сіна,  кукурудзи,  соломи ,   ниток);

- Які види ляльок ви знаєте (за магічними властивостями)?(Берегиня, Пеленашка, Коляда, Нерозлучники, Травниця, Крупʼяничка,  Дзвіночок, На Щастя);

- Яка характерна ознака у всіх ляльок - мотанок? (лялька немає обличчя,  замість обличчя намотаний хрест, квадрат, ромб);

- З чого виготовляли ляльку? (клаптики тканини,  кольорові нитки, біле полотно, старі вишиванки, мереживо, льняна пакля, кукурудзяний качан, намистинки);

- Для  чого виготовляли  ляльку –  оберіг? (Вона оберігає людину від небезпек і хвороб. Таку ляльку дарували в далеку дорогу, щоб подорожніх супроводжувала  удача).

 

Технологічна послідовність виготовлення

ляльки – мотанки «Крупʼяничка».

Насамперед, треба налаштуватися на те, що зараз робитимете щось дуже важливе. Це найкращий стан для створення ляльки – оберегу. Для настрою запалимо свічку і ввімкнемо тиху музику.

 

Підготовка матеріалів:

  квадрат  білого кольору (для голови) – 25×25см;

  прямокутник білого кольору (для тіла) – 25×50см;

  квадрат яскравого забарвлення (для спідниці) 30×30см;

  трикутник (для хустинки);

  наповнювач -  синтепух;

  прямокутник (для рук) 8×18см;

  прямокутник білий з вишивкою (для фартуха) 5×10см;

  два квадрати (для мішечків в руках) 8×8см;

• біла нитка, мереживо, вишиванка, кольорові стрічки, бісер, голка;

  зерно, крупа.

 

ІV. Розвиток практичних умінь та навичок. Самостійна робота.

- Приступаємо до роботи.

Перед початком роботи зверніть увагу на свої робочі місця та пригадаємо правила  безпечної поведінки з ножицями:

  1. Ножиці – це небезпечний інструмент, поводитися з ними треба обережно.
  2. На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край стола.
  3. Не тримай ножиці вістрям догори.
  4. Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
  5. Передай ножиці закритими і кільцями вперед.
  6. Під час роботи з ножицями притримуй матеріал  лівою рукою так, щоб рука не потрапляла на лінію різання.

У кожного з вас є технологічна карта послідовності виготовлення ляльки – мотанки «Крупʼяничка». Починайте виконання поставленного завдання. Памʼятайте, що мотати ляльку потрібно від себе – за рухом сонця.

Поетапне виготовлення ляльки.

1.  На центр квадрата, розміром 25×25см, викласти трохи наповнювача. Скласти білий квадрат по діагоналі, сформувати голівку. Голову зафіксувати білою ниткою. Передня частина голови,  тобто лице, повинно бути гладеньким, по – можливості без складок. Голова готова. (Виготовляємо «безлику» ляльку).

2. Взяти  прямокутник 25×50см і сформувати тіло. Тканину скласти краями до середини, а потім ще раз на половину, ширина складеної тканини буде висотою тулуба. Далі скрутити тканину спіраллю. Отриману скрутку тугенько перемотати білими  нитками, злегка стягуючи.

3. Примотати голову до тулуба білими нитками.

4. Взяти білу тканину 8×18см,  скласти краями всередину (два рази), підігнути краї, сформувавши руки і білою ниткоюзафіксувати їх.

5. Примотати руки ззаді до тулуба. Примотувати треба навхрест.

6. Взяти квадрат кольорової тканини 30×30см, прошити голкою швом «уперед голка» по контуру (вийде майже коло). Викласти в середину зерно чи крупу. Стягнути нитку, але повністю не зашивати. Верхню частину ляльки вкласти в нижню та стягнути до кінця нитку. Обвʼязати декілька разів під руками

7. Фартушок – невідʼємначастина української ляльки – мотанки. Прикласти тканину 5×10см (фартушок) під руками, лицьовою стороною до обличчя ляльки. Обвʼязати     ниткою. Фартушок  готовий.

9. Взяти прямокутники  8×8см, прошити голкою «швом уперед» по контуру (вийде майже коло) наповнити зерном чи крупою, сформувати мішечки. Привʼязати мішечки із зерном чи крупою до рук.

10. Ляльку – мотанку «Крупʼяничка» завʼязати на голову хустку, із бісеру нанизуємо намисто, закріпити  на шию.

Під час роботи символічним є те, що лялька не шиється голкою, а робиться лише за допомогою ниток чи стрічок, шляхом намотування. І потрібно памʼятати, що велику силу має вишивка, якщо вона старовинна. Вона несе в собі позитивну енергію предків і має потужну захисну силу.

 

V. Узагальнення та систематизація знань і умінь гуртківців.

Рефлексія

- Що нового видізналися на занятті?

- З якими видами мотанок ви познайомилися?

- Чим наповнюється лялька – мотанка «Травниця», а чим лялька – мотанка «Крупʼяничка»?

- Традиційна лялька робилася без…

- Лялька – мотанка є не лише іграшкою, а й…

- З чого виготовлялася лялька – мотанка?

- Від чого походить назва «Лялька – мотанка»?

- Чи можете ви власноруч створити захисний оберіг для себе та своєї родини?

- Які функції виконує лялька – мотанка?

 

- А зараз давайте створимо незвичайну, тимчасову виставку робіт. (Діти викладають на столі свої вироби)

 

Аналіз виконаних робіт вихованців.

Дитяче журі – керівник гуртка дає можливість вихованцям не тільки оцінити роботу один одного, але й розвивати вміння дітей аналізувати, обгрунтувати свої висновки.

- Вдома можете самостійно мотати ляльки використавши всю свою фантазію, але  обовʼязково притримуйтеся техніки, про яку ви сьогодні дізналися на занятті.

docx
Додано
27 березня 2023
Переглядів
577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку