Виразні можливості геометричних тіл та їх поєднання

Про матеріал
Розробка відповідає дійсній навчальній програмі з позашкільної освіти гуртка «Юні флористи»: еколого – натуралістичний напрям, рекомендованої МОН України та НЕНЦ (лист ІЗМО від 03.03.2020р. №22.1/12 – Г-150) для школярів молодшої вікової категорії. Поєднує вивчення тем математики, природознавства та трудового навчання. Відповідає вимогам початкового рівня знань. Розділ: Художні основи флористики.
Перегляд файлу

image

ПЛАН  ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний  момент

1.  Привітання.

2.  Вправа «Посмішка» та перевірка присутності гуртківців.

ІІ. Мотивація  пізнавальної  діяльності:  

1. Вправа «Впізнайко»

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

 1 . Творча робота  «Геометричний портрет» ІV.  Повідомлення теми та завдань заняття.

V. Осмислення змісту і послідовності застосування способів виконання дій:

1.                  Міні – лекція

2.                  Дидактична гра «Геометричні фігури в повсякденному житті»

VI. Фізкультхвилинка

VІI. Самостійне виконання школярами  завдань під контролем та з допомогою педагога:

1.                  Підготовка необхідних матеріалів

2.                  Повторення правил техніки безпеки під час роботи з ножицями і клеєм.

3.                  Практична вправа «Виготовлення закладки «Лисичка»

4.                  Вправа «Фантазер»

VІІI. Підсумок  заняття:

1.      Рефлексія.

2.      Демонстрація виготовлених закладок.

 

 

 

Актуальність даного заняття:  

Розробка відповідає дійсній навчальній програмі з позашкільної освіти  гуртка «Юні флористи»: еколого – натуралістичний напрям, рекомендованої МОН України та НЕНЦ  (лист ІЗМО від 03.03.2020р. №22.1/12 – Г-150)  для школярів молодшої вікової категорії. Поєднує вивчення тем математики, природознавства та трудового навчання.  Відповідає вимогам початкового рівня знань.  Розділ: Художні основи флористики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ  ЗАНЯТТЯ

 

Тема. Виразні можливості геометричних тіл та їх поєднання.

Мета: а) навчальна – формувати ключові компетентності особистості гуртківця засобами флористики;

 б) розвиваюча – сприяти розвитку просторової уяви, образного мислення, пам’яті, логіки та моторики рук,  самостійності та творчості школярів;

в) виховна – виховувати працелюбність, акуратність, наполегливість для досягнення кінцевих результатів.

Формування ключових компетентностей:

ü    математична компетентність – вміння розпізнавати  геометричні  фігури  на

площині та в просторі; ввести поняття «силует / контур», «форма»;

ü    спілкування державною мовою – грамотно висловлюватися рідною мовою, доречно та коректно вживати в мовленні математичну та природничу термінологію;

ü    компетентності у природничих науках і технологіях – уміння  досліджувати природу та будувати  математичні моделі;

ü    інформаційно – комунікативна - уміння користуватися різними джерелами інформації;

ü    соціальна та громадянська компетенції – уміння висловлювати власну думку, слухати і чути інших, аргументувати та відстоювати власну позицію;

ü    ініціативність і підприємливість – уміння генерувати нові ідеї, дискутувати, шукати оптимальні способи розв’язання поставлених завдань Тип заняття: формування нових знань, вмінь та навичок.

Матеріали та обладнання: кольоровий та білий папір, чорний маркер, ножиці, клей ПВА, музичний супровід, дидактичний матеріал (додатки 1, 2, 3, 4, 6, 7).  Міжпредметні зв’язки: математика, природознавство, трудове навчання.

Хід  заняття

І. Організаційний момент (5-7хв):        

Керівник гуртка: Доброго дня! Я рада бачити вас на сьогоднішньому занятті. Воно пройде більш результативно,  якщо нашим  помічником буде гарний настрій. Тому пропоную вам взяти участь у вправі «Посмішка»: вашим завданням буде назвати своє ім’я та звернутися по імені до свого сусіда  справа й промовити йому якесь побажання.  

Починає керівник гуртка: «Я, Наталія Михайлівна, бажаю тобі, Іринко, дізнатися щось нове і цікаво  провести час.»

Гуртківці продовжують «Я, Іринка, бажаю тобі, Маріє, навчитися чогось корисного» і т.д..

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності (5хв).

Керівник гуртка: Перш, ніж ми розпочнемо вивчення нового матеріалу,  пропоную вам ще одну цікаву вправу, яка називається «Впізнайко». Хто хоче спробувати першим? Вправа «Впізнайко» : педагог пропонує дітям по черзі витягнути з конверта картку із зображенням силуету істот чи предметів: кішки, зайця, оленя, пташки, рибки, їжачка, тощо (додаток 1) та відгадати, чиє зображення  вони бачать.

Керівник гуртка: Навіть здалеку ми легко можемо впізнати кішку,  чи рибку по контуру силуету. Зображення  фігури суцільною плямою називається силует. Силует – це однотонне зображення, що нагадує тінь, а контуром називають   лінію, що окреслює форму тіла.

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань (20хв)

Творча робота  «Геометричний  портрет» (додаток 2): 

Керівник гуртка: Давайте повторимо, які геометричні фігури ви знаєте? 

Гуртківці (називають  фігури  вголос разом відповідно до зображень додатку 3): п’ятикутник, квадрат, коло, ромб, трикутник, прямокутник.

Керівник гуртка: Як ви б описали, скажімо, мордочку кішки за допомогою таких геометричних фігур?

Гуртківці (відповідають): У кішки кругла мордочка, а вушка схожі на маленькі трикутники.  Педагог ділить школярів на чотири  групи, кожна з яких обирає  конверт із набором геометричними фігурами різної величини.

Керівник гуртків:  Подумайте та  спробуйте скласти фігуру живої істоти із запропонованого набору геометричних фігур (додаток 2). На виконання даного завдання ви маєте 15 хв. 

Керівник гуртків: Які силуети тваринок ви склали? Чому саме їх?

Гуртківці (пояснюють результати своєї роботи)  

Наприклад: Наша група із трикутника, півкола, темних цяток та ліній  склала  мишку, її роблять впізнаваною такі характерні для миші  риси: довгі носик,  тулуб,  хвостик і вуса.  Керівник гуртків: Отже,поєднуючи різні геометричні фігури, ви виготовили моделі живих істот (мишки, пташки,  зайчика, тощо)  з характерними тільки для них ознаками.

IV.  Повідомлення теми та завдань заняття.

V.     Осмислення змісту і послідовності застосування способів виконання дій (10-15хв): Керівник гуртка:   Якщо уважно подивитися довкола, на навколишню природу, то весь предметний світ можна зобразити за допомогою простих геометричних фігур (за малюнками додатку 4): сонечко – за допомогою кола, ялинки – з допомогою одного чи кількох трикутників, будинки нам нагадують чотирикутники із трикутним дахом і т.д.

 Але часто предмети мають складнішу будову, бо утворені з великої кількості різних фігур. Тому дуже важливо навчитися уважно розглядати їх  з усіх боків,  аналізувати їх  форму та виявляти в одній складній фігурі її складові частинки – прості геометричні фігури. 

Наприклад, щоб скласти фігури мишки, зайчика, жучка – сонечка чи пташки ви поєднували кілька  простих геометричних фігур, тобто утворили певну конструкцію – форму, яка нагадувала живу  істоту (мишку, зайчика і т.д.) за її будовою та ознаками. Дидактична гра «Геометричні фігури в повсякденному житті»: 

Керівник гуртка:  Давайте ще раз поглянемо на малюнки (додаток 4)  і позмагаємось хто знайде більше предметів, які зображені за допомогою геометричних фігур.

Гуртківці (відповідають по черзі):  гора схожа на трикутник, ведмедик складається з кількох кругів, кульки – коло і овал, машина з прямокутника, квадрата і колеса – круги і т.д.  

Вірні  відповіді  педагог може оцінювати за допомогою заздалегідь підготовлених фішок (додаток 5)

VI. Фізкультхвилинка (до 5 хв):    Вам набридло вже сидіти?

                                                          Треба трішки відпочити.                                                            Руки вгору, руки вниз                                                            І сусіду посміхнись. 

                                                           Руки вгору, руки в боки.                                                            Ще раз  вгору підніміть,                                                            А тепер їх опустіть.

                                                           Плигніть, любі, кілька раз,

                                                               Й до роботи братись час.

 

VІI. Самостійне виконання школярами  завдань під контролем і з допомогою педагога (30-35хв):

Керівник гуртків: Сьогодні на занятті ми не лише будемо вчитися поєднувати геометричні фігури, а й виготовимо  дуже корисні та практичні  для кожного школяра саморобки  – закладки у формі звірят. Завдяки їм  ваші підручники  матимуть  охайний вигляд. 

Робитимемо закладки за допомогою давнього японського мистецтва виготовлення фігур з паперу - техніки «оригамі». 

Та спершу давайте пригадаємо правила користування ножицями і клеєм

(фронтальна бесіда):

1.      Ножиці і клей не можна брати без дозволу.

2.      Ножиці не можна класти на край столу, щоб падаючи не поранили ногу.

3.      Ножиці не можна  залишати відкритими.

4.      Ножиці  передають кільцями вперед.

5.      Під час роботи стежити за пальцями лівої руки (для лівшів – правої).

6.      Клеєм користуємось обережно, щоб він не потрапив на руки, волосся, очі чи одяг.

7.      Після закінчення роботи щільно закручуємо кришку, при потребі – руки миємо водою з милом.

Керівник гуртка роздає попередньо підготовлені матеріали:

Для роботи нам знадобляться: папір (на вибір) червоного або помаранчевого кольору розміром 15см х 15см та  білого кольору – 5см х 5см , ножиці, клей ПВА (бажано з пензликом), чорний маркер.

Практична вправа «Виготовлення закладки «Лисичка» за допомогою техніки  оригамі (додаток 6) Послідовність виконання дій можна роздрукувати на парти або ж вивести на екран (при наявності такого).

Керівник гуртка поетапно демонструє, коригує при необхідності роботу гуртківців:

1.                  Квадрат складаємо навпіл, щоб утворилися два рівні трикутники. Розгортаємо.

2.                  Згинаємо навпіл нижній трикутник, так щоб його вершина торкалася середини утвореної лінії, яка ділить  квадрат навпіл.

3.                  Загинаємо вверх по попередньо утвореній лінії.

4.                  Згинаємо краї утвореного трикутника  вгору із згином в центрі фігури, так щоб утворився квадрат із двох трикутників.

5.                  Утворені трикутники згинаємо навпіл зверху  вниз.

6.                  Розгинаємо і робимо невеликий згин під кутом в середину, формуємо трикутники - вушка.

7.                  Виготовляємо деталі мордочки: зліва і справа приклеюємо щічки – півкола, малюємо маркером носик і очі.

8.                  Закладка «Лисичка» - готова.

Вправа «Фантазер»: педагог пропонує гуртківцям повторити процес виготовлення закладки самостійно. Завдання можна ускладнити, запропонувавши дітям за бажанням надати  виробу  рис іншого звірятка (зайчика, ведмедика, тощо).  Можливі  варіанти  у додатку 7.

VІІI. Підсумок  заняття (5-10хв): Рефлексія:

-          Що сподобалося на занятті?

-          Що дізналися нового?

-          Яка вправа була найважчою?

-          Що далося легко?

-          Чи виготовлятимете ще закладки – оригамі для друзів?

      Демонстрація виготовлених закладок.

З метою активізації пізнавальної діяльності гуртківців, заохочення їх до виконання запропонованих завдань,  педагог може відзначати кращу роботу вихованців в кінці заняття або під час виконання вправ  за допомогою фішок (додаток5). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ЗАНЯТТЯ

Додаток 1   Вправа «Впізнайко»

image 

image 

 

image

image 

image 

image 

               image

 

image

image

 

image 

image 

image 

 

Додаток 2 Творча  робота «Геометричний  портрет»

 

image

image 

 

image

 

image

image

image 

image 

image 

 

Додаток 3

Геометричні  фігури

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

image

 

 

 

 

Додаток 5

 

image 

 

 

Додаток 6 Послідовність виготовлення закладки «Лисичка»

(за допомогою техніки оригамі)

 

Необхідні матеріали: папір (на вибір) червоного або помаранчевого          кольору

розміром

 15см х 15см та  білого кольору – 5см х 5см , ножиці, клей ПВА (бажано з пензликом), чорний маркер.

 

image 

 

Квадрат (15см х15см) складаємо навпіл, щоб утворилися два рівні трикутники.

Розгортаємо.

image 

Згинаємо навпіл нижній трикутник, так щоб його вершина торкалася середини утвореної лінії, яка ділить  квадрат навпіл.

                                                image     

Загинаємо      вверх   по попередньо утвореній лінії.

image 

Згинаємо краї утвореного трикутника  вгору із згином в центрі фігури  так, щоб утворився квадрат із двох трикутників.

image 

Утворені трикутники згинаємо навпіл зверху вниз.

                                        image     

Розгинаємо   і           робимо невеликий згин під кутом в середину,      формуємо трикутники - вушка.

 

image          

Виготовляємо деталі мордочки з білого паперу (5смх5см): 

зліва   і           справа            приклеюємо щічки    –            півкола,          малюємо маркером носик і очі.

 

image 

Закладка «Лисичка» - готова.

 

image 

 

 

 

 

Додаток 7

Вправа  «Фантазер» (очікуваний результат)

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ІНФОРМАЦІЙНИХ  ДЖЕРЕЛ:

1.      12 вправ – фізкультхвилинок для молодших школярів .[ Електронний ресурс].- Режим доступу: https://osvitanova.com.ua/posts/3087-12-vprav-fizkultkhvylynok-dlia-molodshykhshkoliariv.amp                 

2.      Вивчення геометричних фігур в початковій школі на основі групових методів навчання .[ Електронний ресурс].- Режим доступу: https://naurok.com.ua/vivchennya-geometrichnihfigur-v-pochatkoviy-shkoli-na-osnovi-grupovih-metodiv-navchannya-75148.html  3. Навчальна програма  з позашкільної освіти  гуртка «Юні флористи»: еколого – натуралістичний напрям, рекомендованої МОН України та НЕНЦ  (лист ІЗМО від

03.03.2020р. №22.1/12 – Г-150)  

4. Оригамі – закладка Лисичка .[ Електронний ресурс].- Режим доступу:

https://m.youtube.com/watch?v=CJhX2h2TQjk  

 

 

 

pdf
Додано
27 березня 2023
Переглядів
250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку