Тема Сім’я і шлюб.
Мета: дати уявлення про поняття «сім’я» і «шлюб», умови укладання шлюбу, особисті немайнові та майнові права та обов’язки подружжя; пояснювати, використовуючи положення статей Сімейного кодексу України, умови укладання шлюбу, в тому числі неповнолітніми; аналізувати правові ситуації й пропонувати шляхи їх розв’язання на підставі норм сімейного права, розвивати вміння виконувати інтерактивні вправи, виховувати правову культуру.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Тестування увійдіть на сайт classtime.com/uk/ зареєструйтесь як учні і введіть код J7N3K.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Пропоную розпочати наш урок легендою.
Чоловік з дружиною прожили довге щасливе життя в шлюбі. Вони ділилися один з одним усіма своїми секретами і переживаннями, але тільки одну річ дружина просила ніколи не робити: не заглядати в стару коробку з-під взуття, яку вона тримала на верхній полиці своєї шафи.
Чоловік ніколи і не запитував про вміст коробки. Він просто думав, що це було щось з особистого жіночого.
Але ось одного разу старенька захворіла. Коли їй стало зовсім погано, вона попросила чоловіка принести ту коробку до неї в лікарню, оскільки прийшов час відкрити таємницю.
Старий прийшов додому, знайшов коробку і відкрив її. Усередині були 2 в’язаних ляльки і величезна купа грошей – 95 тисяч доларів!
– Але… чому? Як?! – він не міг прийти до тями, приголомшений такою величезною сумою.
– Перед тим, як ми одружилися, – сказала старенька здивованому чоловікові, – моя бабуся повідала мені секрет щасливого шлюбу. Він полягав в тому, щоб я ніколи не сперечалася з чоловіком. Вона порадила мені кожного разу, коли я розсерджуся на тебе, мовчки сісти і зв’язати гачком одну ляльку.
Старий був зворушений – в коробці були всього дві ляльки. За усі 50 років спільного життя вона усього лише двічі розсердилася за нього. Він обійняв дружину і поцілував її.
– Але звідки ж взялися гроші? – не розумів він.
– А, це? – відповіла вона з посмішкою. – Це гроші, які я заробила від продажу ляльок.
Звучить марш Мельдинсона. За яких обставин ви чули цю музику?
Як називають союз чоловіка і жінки? (шлюб, сім’я)
Повідомлення теми уроку Саме про шлюб і сім’ю ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
Мета уроку визначається разом з учнями
Після цього уроку я зможу:
- пояснити…
- розповісти…
- набути навичок…
- висловлювати своє ставлення…
Учитель. Пригадайте, які літературні твори розповідають про сім'ю та родинні стосунки?
Учні називають твори «Катерина» Т. Г. Шевченка, «Наталка Полтавка» І. Котляревського, «Маруся» Г. Квітки-Основ'яненка, «Кайдашева сім'я» І. Нечуй-Левицького, «Хазяїн», «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого, «Роксоляна» О. Назарука та ін.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сім'я є і залишається природним середовищем для фізичного, психічного, соціального і духовного розвитку вперш за все дитини, її матеріального забезпечення і несе відповідальність за створення належних умов для цього.
1. Поняття "шлюб» і «сім’я"
Цими поняттями ви назвали союз чоловіка і жінки. Ці поняття схожі між собою. Але Конституція України та Сімейний кодекс розмежовують ці поняття.
Для кращого розуміння цієї різниці проведемо таку вправу «Розірвана шпаргалка». Розподілити твердження.(Про скануйте QR код і виконайте завдання)
Шлюб Сім’я
1. Потребує реєстрації в органах ДРАЦСу.
2. Передбачає близькість родичів за походженням.
3. Кількість членів може бути необмежена.
4. Для реєстрації потрібно досягти певного віку.
5. Перебуває в союзі тільки двоє.
6. Не можливість між близькими родичами.
На основі наведених тверджень ми встановили, що сім’я та шлюб два різних поняття. Всі поняття, пов’язані з ними, регламентуються Сімейним кодексом.
Життя кожної людини починається в сім'ї. Опрацюйте ст. 3 сімейного кодексу і з’ясуйте, що таке сім’я і які підстави її виникнення Стаття 3. Сім'я
1. Сім'я є первинним та основним осередком суспільства.
2. Сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки.
Подружжя вважається сім'єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв'язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.
Дитина належить до сім'ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає.
3. Права члена сім'ї має одинока особа.
4. Сім'я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.
Метод «аналіз правової ситуації» Скачайте QR код , перейдіть за посиланням і виконайте завдання.
Проаналізуйте ситуації і визначте, чи є особи, зазначені в них, сім'єю.
1. Дарина і Дмитро одружилися. Поки що вони проживають з батьками Дарини.
2. Бабуся виховує онука – сина своєї доньки, яка трагічно загинула.
3. Валентина Іванівна усиновила хлопчика з дитячого будинку.
Зробіть висновок - Кожна пара осіб вважається сім'єю
- На якій підставі у цих ситуаціях йдеться про сім'ю?
Учитель.
У ситуаціях сімейного життя сімейні відносини регулюються не лише правовими нормами, на них впливають звичаї, традиції, релігійні приписи.
Сім'я відіграє важливу роль у житті кожної людини, оскільки саме в сім'ї народжуються і виховуються діти, а згодом вони створюють власні сім'ї.
СІМ’Я - первинний та основний осередок суспільства. Сім’ю складають особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають спільні права та обов’язки.
Учні записують поняття у зошити.
2. Шлюб
Стаття 21. Поняття шлюбу
Робота в групах. Працюють з статтями Сімейного кодексу України
Група 1
Що таке шлюб, шлюбний вік, хто має право на шлюб?
1. Шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану.
2. Проживання однією сім'єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов'язків подружжя.
3. Релігійний обряд шлюбу не є підставою для виникнення у жінки та чоловіка прав та обов'язків подружжя, крім випадків, коли релігійний обряд шлюбу відбувся до створення або відновлення органів державної реєстрації актів цивільного стану.
1. Шлюбний вік для чоловіків та жінок встановлюється у вісімнадцять років
Стаття 23. Право на шлюб
1. Право на шлюб мають особи, які досягли шлюбного віку.
2. За заявою особи, яка досягла шістнадцяти років, за рішенням суду їй може бути надано право на шлюб, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам.
Група 2 Сценка. Проаналізуйте, яке положення Сімейного кодексу порушено
Стаття 24. Добровільність шлюбу
1. Шлюб ґрунтується на вільній згоді жінки та чоловіка.
Примушування жінки та чоловіка до шлюбу не допускається.
Стаття 25. Одношлюбність
1. Жінка та чоловік можуть одночасно перебувати лише в одному шлюбі.
2. Жінка та чоловік мають право на повторний шлюб лише після припинення попереднього шлюбу.
Група 3 Визначте обставини, за яких шлюб вважається недійсним
Стаття 26. Особи, які не можуть перебувати у шлюбі між собою
1. У шлюбі між собою не можуть перебувати особи, які є родичами прямої лінії споріднення.
2. У шлюбі між собою не можуть перебувати рідні (повнорідні, неповнорідні) брат і сестра. Повнорідними є брати і сестри, які мають спільних батьків. Неповнорідними є брати і сестри, які мають спільну матір або спільного батька.
3. У шлюбі між собою не можуть перебувати двоюрідні брат та сестра, рідні тітка, дядько та племінник, племінниця.
4. За рішенням суду може бути надане право на шлюб між рідною дитиною усиновлювача та усиновленою ним дитиною, а також між дітьми, які були усиновлені ним.
5. У шлюбі між собою не можуть бути усиновлювач та усиновлена ним дитина.
Закон визначає порядок реєстрації шлюбу ( Виступ учня)
Державна реєстрація шлюбу
- Засвідчується свідоцтвом про шлюб.
- Установлена для стабільності відносин між жінкою та чоловіком, охорони прав та інтересів подружжя.
- Проводиться урочисто.
- Заява про реєстрацію шлюбу подається жінкою та чоловіком особисто.
- Шлюб реєструється після спливу одного місяця від дня подання особами заяви.
- Шлюб реєструється у приміщенні державного органу реєстрації актів цивільного стану (або в іншому місці – за заявою наречених).
- Реєстрація шлюбу через представника не допускається.
ІV. Узагальнення і систематизація Гра « Далі, далі, далі» . Учні називають слова, які стосуються теми, при цьому передають м’яч.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Твір-роздум «Для чого людині потрібна сім’я.»