Тема «Краса народного мистецтва»
Вчителя музичного мистецтва
Сердюкової Ганни Анатоліївни
Урок № 4
Тема уроку: „Краса народного мистецтва”
Мета: Ознайомити учнів з українськими танцями «Гречаники», «Плескач» визначити поняття «троїсті музики»; поглибити знання учнів про особливості виконання музики народним ансамблем троїстих музик; представити учням музичні інструменти, що входять (можуть входити) до складу «троїстих музик».
Розвивати вокально-хорові навички, вміння осмислено та виразно виконувати музичні твори.
Виховувати почуття любові до народного мистецтва, пошану до народних звичаїв, любов до народної музики.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, , ілюстрації до теми, підручник.
Тип уроку: поглиблення теми.
Міжпредметні зв’язки: музика, хореографія, Історія
Епіграф до уроку: Танцю, до тебе прагне сеце і душа
Хід уроку
4. Мотивація навчання.
5. План заняття (змістова рефлексія).
Прозповідь про українські танці
Український народ дуже танцювальний.
Пригадай, які українські танці слухали на уроках
Украї́нський та́нець — це народний або сценічний танець різних регіонів України. Народний танець — фольклорний танець, який з`являється на певній території і має традиційні для даної місцевості рухи, ритми, костюми, малюнки танцю, тощо.
Український народний танець “Гречаники” відомий із давніх часів. Раніше його виконували для вшанування сил природи. Танцюють його трійками: посередині хлопець, а по боках - дві дівчини. Цей танок складається із двох частин.
Перша частина – помірна – танцівники рухаються по колу.
Друга частина – швидка – танцівники проходять крізь “ворітця”, ідучи у зворотному русі по колу.
Перегляд танцю. https://www.youtube.com/watch?v=SPKTealAQPA
Український народний танець “Картопля”, або “Плескач” виконується у парі. Під час його виконання танцівники й танцівниці іноді ритмічно плескають у долоні. Тому його й називають “Плескач”
Перегляд танцю https://www.youtube.com/watch?v=MHYHF-whiX8
Бесіда про троїстих музик.
Висока скрипка і дзвінкі цимбали
Розкинуть звуки поміж діл та гір,
Щоб серце заходилося – співало,
Наснагу беручи із древніх сіл.
Оксана Дяків
Народна інструментальна музика — це складова частина музичного фольклору України. Основу української народної музики становлять пісенні та інструментальні мелодії.
Народні пісні й награвання – улюблений вид музичної творчості українського народу. Невід'ємною частиною музики нашого народу є інструментальна народна творчість. У давнину виконавцями народних пісень та танцювальних мелодій були прості люди, які не тільки співали, але й виконували різні мелодії на музичних інструментах. На Україні набули поширення інструментальні ансамблі, які називали, – «троїстими музиками».
Слово «троїсті» означає, що основними в такому ансамблі є три інструменти. Характерно для «троїстих музик» троє виконавців музикантів-інструменталістів. Склад ансамблю варіювався, відрізнявся в різних областях України. Були це невеликі групи музикантів у складі трьох виконавців – скрипаля, цимбаліста і бубняра. Нерідко використовувалася і басоля. Подекуди до тріо приєднувався сопілкар.
Такі ансамблі виникли ще в XVII столітті й існують і досі, зберігаючи для нащадків дух і музику давнішніх часів.
Які інструменти виконували твір?
Який настрій передала музика?
Які почуття викликав у вас прослуханий твір?
9. Фізкультхвилинка
Інструментальне музикування( творча робота учнів).
Учитель – соло на фортепіано.
Виконання музичного фрагменту ( жартівливо-танцювальна пісня «Ой лопнув обруч»)
Як і інші народні виконавські колективи, троїсті музики збагачують наше духовне життя, розкривають перед слухачем глибину і різноманітність народної музичної творчості.
Усне оцінювання учнів.
Інструментальна музична творчість українського народу, народні українські інструменти є нев’януча окраса та невід’ємна частина української духовної культури.
Ось до такого висновку ми повинні прийти при вивченні українських народних інструментів і знайомством з «троїстими музиками».
13. Рефлексія засвоєння знань та настрою.
14. Музичне прощання.
15. Домашнє завдання.
Виговити картки інструментів.