Тема. Кругообіг води в природі.
Мета. Формувати уявлення про кругообіг води в
природі;
розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки;
виховувати бережне ставлення до води, спостережливість.
Обладнання. Мультимедійна презентація, добірка
книг до теми уроку,
брошура, виставка малюнків.
Тип уроку. Презентація проекту.
Хід уроку
-
Організація класу. Мандрівка з Капітошкою.
-
Підсумок фенологічних спостережень.
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Що ви можете сказати про стан неба?
-
Яка сьогодні температура повітря?
-
Чи є надворі вітер?
-
Чи спостерігали якісь інші явища?
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Вода – унікальна речовина, яка може перебувати у __ станах: _______________________________
__________________________________________
-
Властивості води-рідини: ___________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
-
При нагріванні вода перетворюється на _______
-
Коли вода замерзає, то перетворюється на _____
|
|
так
|
ні
|
1
|
Без дощу і трава не росте.
|
м
|
п
|
2
|
В морі прісна вода.
|
р
|
о
|
3
|
Ріки, озера – це теж вода.
|
л
|
д
|
4
|
Райдуга може з’явитися вночі.
|
х
|
о
|
5
|
Вода – колиска життя на Землі.
|
д
|
а
|
6
|
Вода ніколи не може замерзнути.
|
у
|
е
|
7
|
Дніпро протікає територією України.
|
ц
|
щ
|
8
|
Без води людина зможе обійтися.
|
я
|
ь
|
-
Актуалізація опорних знань.
-
Розгадати ребус (вода).
-
… Вода! В тебе нема ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке. Не скажеш, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство на Землі, але й найвибагливіше… Антуан де Сент – Екзюпері
-
Повідомлення теми уроку.
-
На сьогоднішньому уроці ви пригадаєте вивчене раніше про властивості води.
-
В яких станах буває вода.
-
Дізнаєтесь про перехід води з одного стану в інший під впливом сонячного тепла і повітря.
-
Асоціативний кущ (вода).
-
Де в природі ми бачимо воду?
-
Властивості води (ґронування).
-
Про які властивості води ви дізнались на попередніх уроках?
-
Дослід (кипіння).
Пояснити побачене.
-
Вода кипить.
-
Випаровується.
-
Після остигання пара перетворюється в краплини води.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Розповідь вчителя (кругообіг води).
-
Вам відомо, що поверхня Землі вкрита багатьма морями, ріками, озерами, ставками.
-
Щодня Сонце прогріває повітря і землю.
-
Під дією сонячного тепла випаровується вода з поверхонь морів, озер, річок, ґрунту, рослин. Пара підіймається високо вгору, охолоджується і перетворюється на крапельки води. З них утворюються дощові або снігові хмари, залежно від температури повітря. Краплинки зливаються, стають важкими і випадають на землю. І повторюється цей процес постійно.
-
Перетворення води з одного стану в інший називається кругообігом води.
-
Це зацікавило навіть наших поетів. Т.Коломієць у вірші „Океан” писала:
Дивовижне вічне коло
Є в цілющої води.
І нема йому початку,
І нема йому кінця.
В нім, немов найменша цятка,
Б’ється серце джерельця.
-
Як автор називає кругообіг?
-
Робота з підручником (с. 96 – 97).
-
А чи знаєте ви...
-
Вода дорожча за золото, стверджували бедуїни, які все життя кочували в пісках. Вони знали, що ніякі багатства не врятують мандрівника в пустелі, коли вичерпаються запаси води.
-
У пустелі людина без води не витримує й доби.
-
Майже 25 століть тому у західній частині Єгипту у безводних пісках Сахари безслідно зникла могутня 50 – тисячна армія перського царя Камбіса.
-
Якби всю воду Землі можна було рівномірним шаром розподілити на всій планеті, утворився б Світовий океан, глибина якого сягала б 4 км.
-
У Чорному морі глибше 200 м тварини і рослини жити не можуть, бо у воді розчинено багато шкідливих сполук.
-
Із 90 хімічних елементів, які зустрічаються у природі, у морській воді вчені виявили 70.
-
Верблюд не лише запасає воду, а й дуже економно її витрачає. Його ніс вбирає в себе всю водяну пару, що виходить з організму разом з видихнутим повітрям – ні крапельки не втрачає. А от людина із випаровуванням втрачає майже третину спожитої рідини.
-
Один міський житель за добу використовує від 200 до 400 л води.
-
Воду називають колискою життя, матір’ю врожаю.
-
Збереження води.
-
Окрім людини, кому ще потрібна вода?
-
Погляньте на екран. На Землі так багато води. А чи потрібно її оберігати від забруднення?
-
22 березня – Всесвітній день водних ресурсів.
-
З 1980 по 1990 р. тривало Міжнародне 10 – річчя щодо забезпечення питною водою і покращення її якості.
-
З 2005 по 2015 р. оголошено 10 – ліття „Вода для життя” (охорона й збереження води).
-
Фізкультхвилинка.
Певно важко вам сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть,
Розведіть їх в сторони,
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу – все, гаразд.
-
Хвилинка – цікавинка (сніжинки).
-
Чи приємно спостерігати таку картину? (снігопад).
-
Прочитайте, як утворюється сніг.
-
Більше 5 тисяч мікроплівок із зображеннями сніжинок зібрали вчені.
-
Двох однакових немає.
-
Розповідь про кольоровий сніг.
-
Фотозагадки від Капітошки.
-
Уважно розгляньте зображення.
-
Назвіть їх.
-
Виділіть ті, які пов’язані якимось чином із водою і поясніть свій вибір.
-
Дискусія.
Закрути міцніше кран, щоб не витік океан.
-
Результати пошуково – дослідницької роботи „Витівки води”(повідомлення учнів).
-
Цунамі.
-
Повінь.
-
Лавина.
-
Сель.
-
Шторм.
-
Сейш.
-
Підсумок уроку. Кубування.
Що нового ви дізнались на уроці?
Що вам видалось цікавим?
-
Домашнє завдання. С. 96 – 98, прочитати, відповісти на питання.