Олена Демченко,
вчитель Кирилівського НВК, Донецької області
Тема. Калина - символ краси та дівочої вроди.
Читання. Г.Демченко, "Калинка" (казка).
Я і Україна. "У царстві рослин". Охорона природи.
Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, портрет Г.Демченко, заголовки до кожної частини казки, книжка "Калинка".
І. Організаційний момент. Привітання гостей.
Учні. Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному! (Повертаються до гостей)
Людям усім і усьому прекрасному!
Вчитель.
Ось почули ми дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався —
До уроку підготувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо.
Учні (хором). Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні у нас звітний урок за проектом "Калина — символ краси та дівочої вроди", про свої здобутки звітуватимуть наші групи: "Журналісти", "Фотокореспонденти", "Літератори", "Творці".
Слово надається капітанам груп. Звітуйте тематичними девізами про готовність до уроку.
Журналісти. З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі.
Ми розповімо вам про калину, її лікувальні властивості.
Літератори. Ми вміємо красою милуватися, берегти її, примножувати, оберігати.
Ми побували у бібліотеці, працювали з додатковою літературою і підготували літературний матеріал про калину.
Фотокореспонденти. Нехай земля квітує всюди, природу збережемо, люди.
Ми підготували фотовиставку, яка відображає красу калини.
Творці. Люби природу й бережи — ми ж на планеті не одні.
Ми віршики і описи про калину складали,
Нам батьки ну дуже трішки допомагали.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Отже, перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її і не завдавати лиха!
Вчитель. У жовтні після Покрови — це був сезон сватання та весіль. І саме в цей період зачаровує нас калина червоними кетягами. І саме без неї не обходиться весільний обряд. Нею прикрашають калачі та коровай.
А ще калина - це символ дівочого кохання та вірності.
IV. Фронтальна робота.
Створення асоціативного куща.
- Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово калина?
Гронування.
- Навіщо людям потрібна калина?
Вчитель. А зараз про свою роботу прозвітує наша перша група "Журналісти".
Журналісти.
Презентуємо вам нашу збірку "Калина - лікарська рослина", яка вміщує рецепти від різних недуг.
Використовують варені ягоди калини звичайної (столова ложка ягід на склянку води). Ягоди варять на малому вогні 10-15 хв, охолоджують. Відвар п'ють тричі на добу через 30 хв після їди.
Беруть столову ложку сушених ягід та столову ложку квіток калини звичайної, заливають склянкою окропу, настоюють 2 год. Цей настій також дають дітям при діатезі (по чайній ложці 3—4 рази на добу за 30 хв до їди).
3—4 рази на день, за півгодини до їди, вживають по 1 столовій ложці розім'ятих сирих ягід.
Вживають настій кори як кровоспинний засіб і такий, що в'яже.
Вживають сирі ягоди (10 ягід, які почали вже бродити з цукром, на день).
Змішують свіжий сік калини в однаковій кількості зі сметаною і накладають маску на обличчя на 20 хв.
Вчитель. Дякую, діти, за вашу роботу.
З усього матеріалу, який ви підготували і принесли на урок, ми створимо книгу. Отже, ми маємо перші сторінки нашої книги.
V. Робота над казкою Г.Демченко "Калинка".
1. Короткі відомості про Г.Демченко. Показ портрета.
Галина Олексіївна Демченко народилася в селі Олександрівка на Кіровоградщині. Але дитинство її пройшло в селі Макіївка Чернігівської області. Батько Галини Олексіївни був агрономом, а мати вчила людей читати та писати. Маленька Галя ходила "хвостиком" за мамою і вже в 6 років уміла читати й писати. Тому навчатися одразу пішла у 2 клас. У шкільній стінгазеті з'явилися її перші вірші.
Війна перервала щасливе життя сім'ї. Помер батько, хворіє мати, навчання треба було поєднувати з працею. Галина Демченко мала неабиякий хист до малювання. Та література перемогла – і Галина Олександрівна стає письменницею, пише вірші та прозу для дорослих і дітей.
2. Складання передбачення. Словникова робота.
Читання "луною":
ласкава дівчинка
щире серце
посадила край шляху
носила та поливала
іде подорожній
пташки щебечуть
зернятко
ім'я
Читання групами.
Це ключові слова. Спробуйте передбачити, про що йтиметься в казці.
Перша група — ваші слова зеленого кольору. Друга група — слова синього кольору. Третя група — голубого. Четверта група - фіолетового кольору.
3. Виразне читання казки вчителем.
4. Лексична робота.
Попідвіконню — під вікном;
попереносила — у значенні пересадила;
до вподоби — подобатися, припасти до душі;
курний шлях - не вимощений, земляний, з пилом, з курявою;
обабіч — по обидві сторони дороги;
на привіллі — на просторі, на відкритому повітрі.
5. Читання учнями.
І частина - напівголосне читання.
ІІ частина — ланцюжком.
ІІІ частина — "предмет".
VI частина – за початком.
Фізкультхвилинка.
Діти виконують пісню "Ой у лісі калина" й імітують рухи.
6. Робота в групах. Гра "Словесний конструктор".
Вчитель. Зараз я дам кожній групі запитання.
Ваше завдання - скласти зі слів відповідь на моє запитання.
І група - "Як дівчинка ставилася до квітів?".
ІІ група - "Як Калинка доглядала за стебельцем?".
ІІІ група — "Що сказав подорожній?".
VI група — "Що кущ сказав дівчинці?".
7. Підбір заголовків до кожної частини.
VI. Звіт групи "Літератори".
Вчитель. Продовжимо презентацію наших груп. Про свою роботу прозвітує група "Літератори".
Літератори.
Легенда про калину
Було це дуже давно. На Україну напали монголо-татари. В одному селі було весілля. Дівчата-красуні веселились. І раптом увійшли в село вороги. Вони захотіли викрасти дівчат, але ті почали тікати в болото. Монголо-татари побігли за ними. Так і загинули дівчата-красуні й вороги у болоті. Де загинула красуня — там кущ калини, де загинув ворог - там купа гнилі.
Ось калина над водою
віти стеле по воді.
Хто це щедрою рукою
їй намистечко надів?
Червонясте, променисте,
розцвітає, як вогні.
Дай хоч трішечки намиста,
калинонько, і мені.
Стоїть дід над водою
з білою бородою.
Тільки сонечко пригріє,
борода почервоніє.
Калина у дворі — у хаті достаток.
У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.
Вчитель. Ви теж гарно впоралися зі своїм завданням. Вміщуємо ваш матеріал у нашу книгу.
VIІ. Звіт групи "Фотокореспонденти".
Фотокореспонденти.
Вчитель. Ваші сторінки з фотографіями теж вмістимо до нашої книги.
VIІІ. Звіт групи '"Творці".
Вчитель. Зараз презентуватимуть свою роботу "Творці", які зробили перші спроби пера.
Калинонька
Там у лузі, при долині,
Рясно зацвіла калина.
Її гіллям вітер грає,
Соловейка звеселяє.
А як сніговій засвище,
Всіх птахів вона покличе
Заховатись під гілками
Й ласувати ягідками.
Гаврілов Василь
Червона калина
Калина — це невеликий, але пишний кущ. Він любить рости у вологих місцях.
Калина зацвітає весною білим пишним цвітом.
Восени червоніють важкі грона. Ягоди наливаються цілющим соком. Її здавна шанують люди за красу та лікувальні властивості.
Бабій Юрій
У мене під вікном
Зацвіла калина.
Зеленії віти,
Чорнії стеблинки.
Буду я калинку
Щедро поливати,
Щоб червоні намистинки
з кущика зібрати.
Любецька Наталя
Вчитель. Вашу творчість ми теж вмістимо у нашу книжечку.
ІХ. Підсумок
Погляньте, яку ми книжку створили завдяки наполегливій роботі. На уроці трудового навчання ми її зшиємо і виготовимо титульну сторінку.
Діти, існує добрий давній народний звичай — садити калину біля кожної хати. Вона, кажуть, приносить щастя людям. Отож, щоб росла у вас червона калина, будьте самі гарні не лише зовнішньо, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі.
Джерело: «Початкова школа» № 1/2011