Тема. Складне речення
У гармонії з природою
спілкування державною мовою - реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ;
уміння вчитися впродовж життя розвивати мовленнєво-комуніка-
тивні вміння, здатність до аналітичного типу мислення; формувати вміння доводити власну позицію, адекватно ставитися до критики;
загальнокультурну - формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності;
соціальну - співпрацювати з однокласниками та вчителем під час урочної діяльності, апробувати дидактичний матеріал, отриманий у результаті дослідження;
громадянську – усвідомлювати відповідальність за охорону довкілля, бути активними в прийнятті рішень, у суспільному житті, у врегулюванні конфліктів щодо захисту природи ненасильницьким шляхом;
здоров’язбережувальну – на основі мовленнєво- комунікативного дидак – тичного матеріалу сприяти вихованню любові та бережливого ставлення до природи, уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлювати роль навколишньо-го середовища для життя і здоров’я людини.
Тип року: урок засвоєння нових знань .
Епіграф до уроку:
Не нашкодь красі,
продовж тривалість її життя
(Ельчін Сафарлі).
Перебіг уроку
І Етап – орієнтаційний
Створення сприятливої атмосфери.
Вітання вголос.
Доброго ранку, сонце і вітер!
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
А всім присутнім бажаєм здоров’я й добра.
Вступне слово вчителя
Сьогодні в нас урок незвичайний. Ми не лише будемо працювати над синтаксичною темою, а поєднаємо її з чарівним світом природи. Через прекресне в природі ми творимо прекрасне в мові.
Зима… Прекрасна й чарівна пора року. Мабуть немає у світі людини, яка хоч би раз не милувалася її красою. А коли людина вміє бачити прекрасне, вони творить чудеса: пише вірші, складає мелодії, малює картини або прос-то радіє життю.
Освічена людина має володіти різноманітними мовними інструментами, щоб досягти успіху в спілкуванні. Знати й вміти будувати речення різні за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за будовою є перед-умовою взаєморозуміння між людьми. Такі знання й уміння ви здобудете на цьому уроці, поглиблюючи вивчене про види речень.
Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями . Будьте старанними ! Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
Обговорення епіграфа
1.Природа
2.Чарівна,прекрасна
3.Надихає,вабить,захоплює
4.Природа-скарб цілого людства.
5.Перлина світу.
Гра “Синтаксичні сніжки” ( учні формулюють запитання одне одному до теми “Синтаксис. Пунктуація” )
Ш Етап цілепокладання
Ми з Вами знаходимося на початку важливого шляху, і для того, щоб шлях був успішним, нам потрібно визначити, чого ми очікуємо від роботи на цьому уроці.
«Ромашка очікувань»
На дошці прикріплена ромашка, пелюстки якої будуть наші очікування. (учні говорять свої очікування, а вчитель записує на пелюстках)
ІV. Етап цілереалізації
Діти опрацьовують теоретичний матеріал з підручника, шукаючи відповідь на отриманні запитання.
На жаль, сучасні люди перестали помічати всю красу природи. А от в давнину люди постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, — так виникли народний календар і народні прикмети, а ще — з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.
1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 5. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
Упіймай помилку. (Взаємооцінювання)
1. У простому речення є одна граматична основа.
2. Граматична основа складається з підмета і присудка.
3. У складному реченні є дві граматичні основи.
4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.
5. Поширені речення – це речення, які складаються лише з граматичної основи.
6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою сполучників.
5.2 Аргументація власної відповіді
Така вправа стимулює школярів до самоаналізу роботи на уроці.
Принцип: Запропонуйте учням закінчити речення.
5.2 Оголошення та коментар домашнього завдання.
1.Опрацювати теоретичний матеріал з підручника пр. 45.
2. зайти за посиланням та виконати тренувальні вправи. https://learningapps.org/view5795985
3. Скласти мінітвір “Краса зимового лісу”. Використовуйте прості та складні речення, створюючи текст,
5.3 Заключне слово вчителя.
Ось і закінчується наш урок . Сьогодні через красу рідної природи ми відчули красу рідної мови.
Усі ми разом міркували,
Самостійно працювали,
І старанно всі писали,
Помилок не допускали,
Постарались ми – це факт,
Вийшов добрий результат.
Аргументація власної відповіді
Закінчіть подані речення.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Аргументація власної відповіді
Закінчіть подані речення.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Аргументація власної відповіді
Закінчіть подані речення.
Підготуйте відповіді на наступні запитання
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Підготуйте відповіді на наступні запитання
___________________________________________________________________
Підготуйте відповіді на наступні запитання
Підготуйте відповіді на наступні запитання
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Мовознавче дослідження.
Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.
1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.
Мовознавче дослідження.
Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.
1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.
Мовознавче дослідження.
Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.
1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.
Мовознавче дослідження.
Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.
1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.
Творче конструювання
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 5. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
Творче конструювання
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 5. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
Творче конструювання
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 5. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.