Конспект особистісно орієнтованого уроку "Складне речення"

Про матеріал
Конспект особистісно орієнтованого уроку "Складне речення", розроблений до підручника "Українська мова" 5 клас НУШ . Автори; Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.
Перегляд файлу

 Тема. Складне речення

У гармонії з природою

Мета:

  • формувати предметні компетентності: формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення сприяти вдосконаленню вмінь і навичок розрізняти види  речень за будовою, визначати їх структуру, інтонаційно й пунктуаційно оформляти.
  • формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою - реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ;

 

уміння  вчитися  впродовж життя розвивати мовленнєво-комуніка-

тивні вміння, здатність до аналітичного типу мислення; формувати вміння доводити власну позицію, адекватно ставитися до критики;

            

               загальнокультурну - формувати естетичне ставлення до навколишньої                  дійсності;

               соціальну - співпрацювати з однокласниками та вчителем під час урочної діяльності, апробувати дидактичний матеріал,              отриманий              у результаті дослідження;

громадянську – усвідомлювати відповідальність за охорону довкілля, бути активними в прийнятті рішень, у суспільному житті, у врегулюванні конфліктів щодо захисту природи ненасильницьким шляхом;

здоров’язбережувальну – на основі мовленнєво- комунікативного дидак – тичного матеріалу сприяти вихованню любові та бережливого ставлення до природи, уміння              розумно та              раціонально користуватися природними ресурсами в рамках              сталого розвитку, усвідомлювати роль навколишньо-го                            середовища для життя і здоров’я людини.

Тип року: урок засвоєння нових знань .

 

 

Епіграф до уроку:

                                                                         Не нашкодь красі,                         

                                                                         продовж тривалість її життя

                                                                                                       (Ельчін Сафарлі).

 Перебіг уроку

І Етап орієнтаційний

 Створення сприятливої атмосфери.

Вітання вголос.

Доброго ранку, сонце і вітер!

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

А всім присутнім бажаєм здоров’я й добра.

Вступне слово вчителя

Сьогодні в нас урок  незвичайний. Ми не лише будемо працювати над синтаксичною темою, а поєднаємо її з чарівним світом природи. Через прекресне в природі ми творимо прекрасне в мові.

   Зима… Прекрасна й чарівна пора року. Мабуть немає у світі людини, яка хоч би раз не милувалася її красою. А коли людина вміє бачити прекрасне, вони творить чудеса: пише вірші, складає мелодії, малює картини або прос-то радіє життю.

    Освічена людина має володіти різноманітними мовними інструментами, щоб досягти успіху в спілкуванні. Знати й вміти будувати речення різні за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за будовою є перед-умовою взаєморозуміння між людьми. Такі знання й уміння ви здобудете на цьому уроці, поглиблюючи вивчене про види речень.

Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями . Будьте старанними ! Завдання наші такі:

 Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати!

Обговорення епіграфа

  • Скласти сенкан до слова «Природа»

1.Природа
2.Чарівна,прекрасна
3.Надихає,вабить,захоплює
4.Природа-скарб цілого людства.
5.Перлина світу.

ІІ Етап актуалізації опорних знань.

 

          Гра “Синтаксичні сніжки” ( учні формулюють запитання одне одному до теми “Синтаксис. Пунктуація” )

 

Ш Етап цілепокладання

  1. Формування мети і проміжних цілей уроку.
  2. Прогнозування змісту та результатів.

Ми з Вами знаходимося на початку важливого шляху, і для того, щоб шлях був успішним, нам потрібно визначити, чого ми очікуємо від роботи на цьому уроці.

«Ромашка очікувань»

Похожее изображение
На дошці прикріплена ромашка, пелюстки якої будуть наші очікування. (учні говорять свої очікування, а вчитель записує на пелюстках)

 

ІV. Етап цілереалізації

 

  1.  Самостійне дослідження мовного матеріалу .                    Пошукова робота в парах.

Діти опрацьовують теоретичний матеріал з підручника, шукаючи відповідь на отриманні запитання.

 

 

  1. Висновки дослідження. Закріплення на практиці.
  • Діти, чи любите ви спостерігати, як вітер грається з листочками дерев, а ті — ніби виконують чарівний танок? Або ж знаходити чудернацькі «тваринки» у хмаринках?

                На жаль, сучасні люди перестали помічати всю красу природи. А от в давнину люди постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, — так виникли народний календар і народні прикмети, а ще — з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.

 1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.

  • Ви втомилися?

Валеохвилинка

Чесність, мудрість – наш девіз.

Встань з-за парти й усміхнись.

Руки вгору потягни

І легенько опусти.

 Головою покрути.

Ніжками затупоти.

Нумо дружно працювать,

Про відповідальність пам’ятать.

 

   4.3 Творче конструювання

З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).

 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

V Етап-  підсумковий.

5.1 Рефлексія

Упіймай помилку. (Взаємооцінювання)

1. У простому речення є одна граматична основа.

2. Граматична основа складається з підмета і присудка.

3. У складному реченні є дві граматичні основи.

4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.

5. Поширені речення – це речення, які складаються лише з граматичної основи.

6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою      сполучників.

5.2 Аргументація власної відповіді

Така вправа стимулює школярів до самоаналізу роботи на уроці.

Принцип: Запропонуйте учням закінчити речення.

  • На уроці я працював ______________, бо ______________
  • Своєї роботою на уроці я_____________________
  • Урок здався мені______________________
  • Протягом уроку я ______________________
  • Мій настрій ___________________
  • Матеріал уроку був для мене _____________

 

5.2 Оголошення та коментар домашнього завдання.

1.Опрацювати теоретичний матеріал з підручника пр. 45.

2.  зайти за посиланням та виконати тренувальні вправи. https://learningapps.org/view5795985

 3. Скласти мінітвір “Краса зимового лісу”. Використовуйте прості та складні речення, створюючи текст,

5.3 Заключне слово вчителя.

Ось і закінчується наш урок . Сьогодні через красу рідної природи ми відчули красу рідної мови.

                  Усі ми разом міркували,

Самостійно працювали,

І старанно всі писали,

 Помилок не допускали,

                   Постарались ми – це факт,

                                                                                                       Вийшов добрий результат.

 


Аргументація власної відповіді

Закінчіть подані речення.

  • На уроці я працював ______________, бо ______________
  • Своєї роботою на уроці я_____________________
  • Урок здався мені______________________
  • Протягом уроку я ______________________
  • Мій настрій ___________________
  • Матеріал уроку був для мене _____________

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Аргументація власної відповіді

Закінчіть подані речення.

  • На уроці я працював ______________, бо ______________
  • Своєї роботою на уроці я_____________________
  • Урок здався мені______________________
  • Протягом уроку я ______________________
  • Мій настрій ___________________
  • Матеріал уроку був для мене _____________

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Аргументація власної відповіді

Закінчіть подані речення.

  • На уроці я працював ______________, бо ______________
  • Своєї роботою на уроці я_____________________
  • Урок здався мені______________________
  • Протягом уроку я ______________________
  • Мій настрій ___________________
  • Матеріал уроку був для мене _____________

 

 

 

 

Підготуйте відповіді на наступні запитання

  • Яке речення називається складним?
  • Чим воно відрізняється від простого?
  • Як можуть пов’язуватись прості речення у складі складного?
  • Які зв’язки можуть бути між частинами складного речення?

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Підготуйте відповіді на наступні запитання

  • Яке речення називається складним?
  • Чим воно відрізняється від простого?
  • Як можуть пов’язуватись прості речення у складі складного?
  • Які зв’язки можуть бути між частинами складного речення?

___________________________________________________________________

Підготуйте відповіді на наступні запитання

  • Яке речення називається складним?
  • Чим воно відрізняється від простого?
  • Як можуть пов’язуватись прості речення у складі складного?
  • Які зв’язки можуть бути між частинами складного речення?

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                              Підготуйте відповіді на наступні запитання

 

  • Чим воно відрізняється від простого?
  • Як можуть пов’язуватись прості речення у складі складного?
  • Які зв’язки можуть бути між частинами складного речення?

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                             

 

 

Мовознавче дослідження.

Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.

 1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.

 

 Мовознавче дослідження.

Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.

 1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.

 

Мовознавче дослідження.

Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.

 1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.

 

 

Мовознавче дослідження.

Пояснити зміст прислів’я. У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за будовою.

 1.Як листя жовтіє, то поле смутніє. 2. Коли сонечко пригріє, то й трава позеленіє. 3. Літо на зиму робить. 4. Коли в маю дощ не випаде, то й золотий плуг нічого не виоре. 5. Взимку сонце крізь плач сміється. 6. Зимою сонце світить, та не гріє.

 

 


 Творче конструювання

З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).

  1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

Творче конструювання

З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).

 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

 

Творче конструювання

З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).

 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

 

Творче конструювання

З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).

 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

 

 

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку