Презентація для 5 класу "Співвідношення звуків і букв. Склад. Наголос (тренувальні вправи)"

Про матеріал
Цей матеріал уроку допоможе поглибити знання учнiв про знаки письма, спiввiдношення звукiв i букв в українськiй мовi, переконати в необхідності досконало знати алфавiт; формувати вмiння розрiзняти букви й звуки; записувати слова за алфавiтом, вiдтворювати звучання слова фонетичною транскрипцiєю; розвивати увагу, пам’ять, мовлення учнiв; виховувати любов до рідного слова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Всі мерщій сідайте, діти. Домовляймось не шуміти, На уроці не дрімати, Руки вчасно підіймати. І щоб не було мороки! Всі готові до уроку? Тож гаразд, часу не гаємо І урок розпочинаємо.

Номер слайду 2

Співвідношення звуків і букв. Склад. Наголос (тренувальні вправи)

Номер слайду 3

Мета урокупоглибити знання учнiв про знаки письма, спiввiдношення звукiв i букв в українськiй мовi, переконати в необхідності досконало знати алфавiт;формувати вмiння розрiзняти букви й звуки; записувати слова за алфавiтом, вiдтворювати звучання слова фонетичною транскрипцiєю;розвивати увагу, пам’ять, мовлення учнiв;виховувати любов до рідного слова.

Номер слайду 4

Епіграф«Як дерево починається з кореня, так слово починається зі звука»

Номер слайду 5

Тридцять перше січня. Класна робота

Номер слайду 6

Звуки й букви вивчаються. Фонетика (від грец. phonetikos - звуковий) - це розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови. Графіка (від грец. grapho – пишу, малюю) – це розділ мовознавства, що вивчає систему умовних знаків для передачі звуків на письмі. Орфографія (від грец. Orthos – правильний, grapho - пишу) – це розділ мовознавство, що вивчає правила написання слів. Орфоепія (від грец. orthos –правильний, epos – мова, мовлення) – розділ мовознавства, що вивчає правильність літературної вимови слів.

Номер слайду 7

Алфавіт. Букви, як воїни, стали всі вряд, Наче солдати, ідуть на парад. Кожна на місці своєму стоїть,А називаються всі …

Номер слайду 8

Дидактична гра «Імена» Розташуйте імена ваших вчителів-предметників за алфавітом. Олена, Анна, Людмила, Віталій, Юлія, Ліана, Олексій, Рита, Юрій, Наталія.

Номер слайду 9

Бліц-опитування1. Що таке звук?2. Скільки звуків нараховує українська мова?3. На які дві групи поділяються звуки?4. Як творяться голосні звуки, скільки їх?5. Як творяться приголосні звуки, скільки їх?

Номер слайду 10

“У майстерні звуків”

Номер слайду 11

Чи позначає м’який знак (ь) окремий звук?

Номер слайду 12

Буква Щ позначає … звуки

Номер слайду 13

Букви ДЖ, ДЗ позначають … Джміль [ дж м’ і л’] Бджола [ б дж о л а ]Дзвін [ дз в’ і н], але. Відзвук [ в’ і д з в у к]

Номер слайду 14

Чим особлива буква ЇКиїв [ к и й і в ]

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Букви я, ю, є мають подвійне звукове значення: На початку слова. Я [йа]- яблуня [й а б л у н’ а]- 6б, 7 зв. Ю [йу] – юнак [й у н а к] – 4б., 5 зв.Є [йе ] – Європа [й е в р о п а] – 6 б., 7 зв.

Номер слайду 17

Букви я, ю, є мають подвійне звукове значення: На початку складу після голосного Я [йа]- маяк [м а й а к] – 4б, 5 зв. Ю [йу] – мою [м о й у] – 3б., 4 зв.;Є [йе ] – сміється [ с м’ і й е’ ц’: а] – 8 б., 7 зв.

Номер слайду 18

Букви я, ю, є мають подвійне звукове значення: Після апострофа і м'якого знака. Я [йа] – сім’я [с і м й а] – 4б, 5 зв. Ю [йу] – б’ю [б й у] – 2б., 3 зв.Є [йе ] – бар’єр [б а р й е р] – 5б, 6зв.

Номер слайду 19

Букви я, ю, є позначають один звук: Після приголосного. Я [а] – оселя [о с е л’ а] – 5б, 5 зв. Ю [йу] – Ізюм [і з’ у м] – 4б., 4 зв.Є [йе ] – синє [с и н’ е] – 4б, 4зв.

Номер слайду 20

Розподільний словниковий самодиктант. У перший стовпчик запишіть слова, у яких літери я, ю, є позначають один звук, а у другий – два звуки. Пляма, юшка, синє, любов, м’яч, єнот, мільярд.

Номер слайду 21

Склад. Склад – це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. Склад може бути утворений з одного чи кількох звуків, один із яких обов’язково є голосним!

Номер слайду 22

Вправа «Вітрила»Язик за верхні зубки піднімай!За верхніми зубами язик тримай!Вітрило міцно до зубів притискай!Запишіть слова фонетичною транскрипцією, порахуйте букви та звуки, визначте наголошений склад, з’ясуйте кількість складів, позначте відкритий і закритий, підкресліть слова, які не діляться на склади для переносу. День. Щока. Миттєво. Юлія

Номер слайду 23

Хвилинка-веселинка. У вимові завжди чисті,Звуки ми ще й голосисті. Небагато нас, а все ж. Без нас слова не складеш. Відгадай

Номер слайду 24

Утворіть прислів’я, вставивши, де потрібно, голосні звуки. Хчш бгт знт – трб мнш спт.

Номер слайду 25

Перевір себе. Хочеш багато знати - треба менше спати.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Вправа «Більше, менше, дорівнює» для самостійного опрацювання (надіслати фото виконаної роботи!!!)Передай слова у звуковому записі (фонетичною транскрипцією), розподіливши їх у три колонки. Поділи на склади. Визнач наголошений склад. Підкресли слова, які не діляться на склади для переносу. Познач відкритий і закритий склад. Радію, праця, дзюркіт, дощ, жолудь, сім’я, льон.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Кількість букв=кількість звуків. Кількість букв >кількість звуків. Кількість букв<кількість звуків    

Номер слайду 28

Домашнє завдання. Пригадати класифікацію приголосних звуків (дивись наступний слайд).

Номер слайду 29

Пригадай!!!Глухі – Цап хоче фісташки;Дзвінкі – Буде гоже ґедзю у джазі;Сонорні (не глухі і не дзвінкі) – Ми винили рій (Віроломний);Губні – Мавпа Буф;Зубні – Де ти з’їси ці лини?Шиплячі – Ще іжджу; [ш] [ч]Свистячі – сце їздзу. М’які – [д’], [дз’], [т’], [з’], [с’], [ц’], [л’], [н’], [р’], [й]. Пом’якшені – [б’], [п’], [в’], [м’], [ф’], [ж’], [ч’], [ш’], [дж’], [ґ’], [к’], [х’], [г’].

Номер слайду 30

Метод «Здивуй своїми знаннями»

pptx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
4813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку