Формувати в учнів ключові компетентності:
• вміння вчитися: навчати школярів давати визначення таким поняттям «батьківщина», «держава», «незалежність», «державні символи», «народні символи»;
• загальнокультурну: формувати уміння дотримуватися норм мовленєвої культури під час спілкування;
• інформаційно-комунікативну: навчати учнів аналізувати потрібну інформацію;
• здоров'язбережувальну: раціонально планувати час, дотримуватися санітарно-гігієнічних норм під час уроку;
• соціальну: продуктивно співпрацювати в групі, виявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими.
Формувати в учнів предметні компетентності:
• навчальну: сформувати в учнів поняття «гімн», «герб», «прапор», закріпити уявлення про патріотизм;
• розвивальну: сприяти розвитку усного мовлення учнів, умінню чітко формулювати та лаконічно висловлювати власну думку;
• виховну: виховувати любов до рідної землі, мови, почуття гордості за історичне минуле та героїчне сьогодення нашої країни.
Перший урок
«Це наше і це твоє!»
Вчитель початкових класів
Харківської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 118
Ященко Інна Вікторівна
2016
Тема. Це наше і це твоє!
Мета.
Формувати в учнів ключові компетентності:
• вміння вчитися: навчати школярів давати визначення таким поняттям «батьківщина», «держава», «незалежність», «державні символи», «народні символи»;
• загальнокультурну: формувати уміння дотримуватися норм мовленєвої культури під час спілкування;
• інформаційно-комунікативну: навчати учнів аналізувати потрібну інформацію;
• здоров’язбережувальну: раціонально планувати час, дотримуватися санітарно-гігієнічних норм під час уроку;
• соціальну: продуктивно співпрацювати в групі, виявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими.
Формувати в учнів предметні компетентності:
• навчальну: сформувати в учнів поняття «гімн», «герб», «прапор», закріпити уявлення про патріотизм;
• розвивальну: сприяти розвитку усного мовлення учнів, умінню чітко формулювати та лаконічно висловлювати власну думку;
• виховну: виховувати любов до рідної землі, мови, почуття гордості за історичне минуле та героїчне сьогодення нашої країни.
Обладнання: макети народних символів України, карта України, відеоролик «Моя Україна - моя Батьківщина», прапор України.
Тип уроку: усний журнал.
Методичні прийоми та стратегії.
«Акровірш», «Прикрась прапор народними символами», «Незакінчене речення», «Відшукай склад», « Асоціативний кущ», робота в групах.
Хід уроку
І. Створення сприятливого психологічного комфорту у класі
1. Привітання з 1 вересня
Слова привітання вчителя СЛАЙД
Розквітають посмішки навколо,
Радісно луна веселий сміх.
Це моя найкраща школа
Зустрічає школярів своїх.
Знову свята радісні хвилини,
Безліч вересневих привітань.
Здрастуй, школо! Ненька-Україна
Нас вітає всіх із святом Знань!
- Ось і закінчилося ще одне, сповнене веселощів і радості літо. Якби не впертий календар, то ми б і не повірили в це, адже зелень на деревах ще така свіжа, а небо таке пронизливо синє і високе. І лише замріяні осінні вечори підтверджують правоту календаря. А отже настав час вирушати у нову захоплюючу мандрівку дивовижною країною Знань.
СЛАЙД
Сьогодні ми будемо говорити про чарівну землю, багату і щедру, співочу, сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає в світі. Діти, давайте прочитаємо вірш і спробуємо назвати країну, про яку буде йти мова на уроці.
Прийом «Акровірш» СЛАЙД
Усіяна маком та житом
Краса її вічно жива.
Росою і сонцем повита,
Аж серце моє завмира!
Їй треба лиш щастя та миру,
Не скорять її вороги,
А ми відстояла свободу!
Тож славим її навіки!!!
Вчитель:
- Яке слово утворилося? (Діти читають)
2. Створення проблемної ситуації. Вправа «Запрошення»
(На парті лежить кольорове запрошення на День народження без підпису)
У Вас на партах є кольорові листівки, прочитайте тихенько, що там написано. (Запрошення) СЛАЙД
- А хто запрошує Вас на свято? Кому зовсім недавно виповнилося 25 років? (Нашій державі -Україні) . На сьогоднішньому уроці, ми з вами потрапимо на свято, навчимося як правильно любити свою країну, за що варто її любити, які великі досягнення мають наші земляки. Тема уроку «Це наше і це твоє». СЛАЙД
ІІ. Основна частина
- Про що найперше треба подумати коли йдемо на День народження? (Про подарунок)
- Звичайно, це подарунок! Що ми можемо подарувати своїй Батьківщині?
Це будуть не матеріальні подарунки, а просто гарні, щирі слова привітань.
(Учні розказують вірш)СЛАЙД
1. У всьому світі – кожен знає –
Батьківщина лиш одна є.
І в нас вона одна – єдина.
Це наша славна Україна.
2. Вишита колоссям і калиною, СЛАЙД
Вигойдана співом солов’я,
Звешся веселково Україною,
Нене зачарована моя.
Вчитель:
- Діти, а якою ви уявляєте нашу Україну? Давайте спробуємо дібрати слова, що містять у собі слова про Україну.
Уквітчана успішна красива найкраща вільна
Україна
неосяжна мальовнича співуча працьовита
Вчитель:
- Рідна Україна, Батьківщина, Вітчизна. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною землею, хоче сказати про неї найкраще. Подивіться уважно на карту України. СЛАЙД
Україна – велика за площею держава – 603,7 тис. км². Розміщена в Центральній і Східній Європі. Із заходу на схід простягається на 1316км, а з півночі на південь – на 839км. Має 7 сусідів: на заході Україна межує з Румунією, Молдовою, Угорщиною, Словаччиною та Польщею; на півночі – з Білоруссю, на сході – з Росією; на півдні – широкий вихід до двох морів: Чорного й Азовського.
- Хіба може душа бути байдужою до цієї краси? Звичайно, ні. Ми повинні берегти і плекати красу нашого краю.
2. Друга сторінка «Народні символи рідної землі» СЛАЙД
- Діти, назвіть, які ви знаєте національні символи України?
Народними символами українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, хрещатий барвінок, дивовижна писанка і віночок, вірний своєму краю лелека і ще багато інших. Всі вони – давні добрі обереги. Знайомство з ними ви будете продовжувати на уроках читання, природознавства. А сьогодні ми назвемо основні, які завжди згадуємо, говорячи про Україну.
****
Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний... (Мак)
****
В чистім полі він росте,
На високих ніжках,
В зелених панчішках,
Квіточки блакитні,
Оченьки привітні. (Льон)
****
Що два тижні зелениться,
Що два тижні колоситься,
За два тижні одцвітає,
Ще два тижні наливає
І два тижні підсихає? (Жито)
- А зараз ми прикрасимо наш прапор цими народними символами. У кожного на парті шаблони. Розфарбуйте їх та прикріпіть на жовтий колір, яке означає поле. СЛАЙД (музика)
3. Третя сторінка «Державні символи моєї Батьківщини» СЛАЙД
- Наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції має також неповторні державні символи.
Про них послухайте казку.
Давним давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя.
Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.
З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.
(Демонстрація державних символів України)
Вчитель:
- То хто ж ця матір? (Україна)
Вчитель:
- Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої державні символи. Символ – це умовне позначення будь-якого предмета чи явища.
Перший з них – це Герб - символічний знак, ключ до історії роду, міста, держави. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її могутність.
(Учень розказує вірш)
Наш Герб – тризуб, це воля, слава й сила.
Наш Герб – тризуб, недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є, ми завжди будем.
Добро і пісню несемо ми людям.
Тризуб – немов сім’я єдина.
Де тато, мама і дитина.
Живуть у мира і любові
На Україна вільній, новій!
Вчитель:
- Державний прапор України – другий символ.
(Учень розказує вірш)
Прапор – це державний символ.
Він є у кожної держави.
Це для всіх ознака сили.
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм.
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо.
Ми з ним дужі і єдині.
Ми навіки є народом
Українським в Україні.
- Третім символом є Гімн. Наш Гімн має назву «Ще не вмерла Україна».
(Учень розказує вірш)
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
від неї ясне світло навкруги.
Україна – це наша рідна земля, наша країна зі славною історією й мудрими, талановитими людьми, з мальовничою природою, оспіваною в чарівних піснях. Це найбільша держава в Європі.
Четверта сторінка «Творимо майбутнє разом» СЛАЙД
Вчитель:
- Україна – це краплина сонця на карті світу. Наша земля наділена неоціненними скарбами та багатствами родючих земель та повноводних рік.
Послухайте ось таку притчу.
Якось, у коробці лежали тюбики з фарбами. Одного разу біла фарба сказала чорній, що в тюбику лежала найближче до неї:
- Сестро, що за біда трапилася з тобою? Чому ти така брудна?
- Я не брудна, такий мій колір, - відповіла чорна фарба.
- Тоді ти неправильна фарба, і колір у тебе неправильний. Подивись на мене, ось яким повинен бути справжній колір, і взагалі, всі кольори походять від білого, тому нема нічого більш витонченого, як білий колір, на котрий повинні прагнути бути схожими усі інші фарби.
Це зауваження не сподобалось чорній фарбі і вона незадоволено відповіла:
- Ні, це ти неправильна, а мій колір найправильніший. І взагалі, якби не було чорного кольору, то нічого видатного не змогли б намалювати. Спробуй без мене щось намалювати, білий аркуш так і залишиться білим.
Почувши це, засперечалися інші фарби і навперебій почали доводити, що тільки їх колір правильний і потрібний. Що тільки вони будуть обрані художником для створення шедевру.
Довго та запекло вони сперечались, так, що деякі навіть почали вибризкуватись з тюбиків через розбурхану неприязнь.
Та раптом кришка коробки відкрилась і на тюбики впало яскраве світло. Художник вийняв фарби і видавив їх на палітру. Потім, змішавши їх одна з одною, наніс на полотно, де й відбулося їх примирення. Художнику не було ніякого діла до їх протиріч, він бачив єднання у різноманітності. Для нього були важливі всі кольори. Так був створений великий шедевр, де фарби не протистояли, а взаємодоповнювали одна одну.
Так і в нашій країні, кожне місто, кожна область – це лише окремий тюбик з фарбою, а разом ми – квітуча, барвиста Україна.
ІІІ. Підсумок уроку
Це залежить від кожного з нас. І ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати.
Ми усі-одна сім’я, неповторні – ти і я !
Будемо усі дружити,в злагоді і в мирі жити!