Конспект першого уроку "Що для мене значить Україна?..." (5 клас)

Про матеріал
Конспект першого уроку "Що для мене значить Україна?..." складено для учнів 5 класу. Мета: - розширити знання учнів про Батьківщину; - формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; соціальну та загальнокультурну компетентність; національну свідомість школярів; - розвивати бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше користі рідній Україні; - формувати активну громадянську позицію, почуття любові до рідного краю, гордості за його людей; - заохочувати творити добро, прагнення стати гідними громадянами своєї держави; - виховувати повагу до державних символів. Обладнання: ілюстративний матеріал, ілюстрована карта України, державні символи України (плакати), записи пісень про Україну, таблиці із завданнями, вислови про рідний край, хліб на вишитому рушнику, квіти – народні символи.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Що для мене

            значить                          

              Україна?..

 

 

 

 

 

                                                                   Конспект Першого уроку        

                                                                                  у 5 класі

                                                                   НВК  «ЗНЗ І-ІІІ ст. – ДНЗ»

                                                                   с. Липівці

                                                                   Перемишлянського р-ну

                                                                   Львівської обл.

 

 

                                                                    Класний керівник

                                                                    Майданій Т. С.

 

 

 

 

 

                                                 2015-2016 н. р.

 

 

 

Тема уроку: Що для мене значить Україна?..

 

Мета: -   розширити знання учнів про Батьківщину;

             -  формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість;

                 соціальну та загальнокультурну компетентність; національну свідомість

                 школярів;

             -  розвивати бажання брати посильну участь у розбудові держави, 

                наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше  користі  рідній 

                Україні;

-  формувати активну громадянську позицію, почуття любові до рідного

                краю, гордості за  його людей;

-  заохочувати творити добро,  прагнення стати гідними громадянами своєї 

   держави;

-  виховувати повагу до державних символів.

 

Обладнання: ілюстративний матеріал, ілюстрована карта України, державні     символи України (плакати),  записи пісень про Україну, таблиці із завданнями, вислови  про рідний край, хліб на вишитому рушнику, квіти – народні символи.

 

 

                                                                      Епіграф:

                                                                   Можна все на світі вибирати, сину,

                                                                   Вибрати не  можна тільки Батьківщину…

                                                                                                              В. Симоненко

 

Учитель:

Дорогі діти, шановні батьки!  Рада вас вітати  у цьому світлому прекрасному класі з початком нового 2015-2016 навчального року! Хочу побажати вам, п’ятикласники, цікавих подорожей по Країні Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку; впевнено крокуйте зі своїми дітьми у країну дитинства, разом з ними відкривайте все нове і цікаве. У добру путь!

Отож, розпочинаємо наш перший урок.

 

                                     / Хлопчик із дівчинкою виносять хліб на рушнику /

 

Учень:
Ми раді вас вітати в цій світлиці
І дарувати хліб із золота пшениці.

 

Учениця:
Щоб хліб святий у всіх був на столі,
Щасливі були люди в місті і селі.

 

Учень:
Серця в нас сповнені любов'ю, миром.
Бажаєм, щоб ця  зустріч була щира!                                                                            2

Учитель:

Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче для серця кожної людини. Що ж це?.. Нехай тему нашої розмови підкажуть рядки вірша Ліни Костенко:
Буває, часом сліпну від краси…
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво.
Оці степи, це небо, ці ліси -
Усе так гарно, чисто, незрадливо.
Усе, як є - дорога, явори,
Усе моє.

Все зветься – Україна…

Так, сьогодні ми будемо говорити про справді найдорожче  – про свою  Батьків-

щину.

 

                           / Звучить запис пісні «Україна»  Т. Петриненка /

 

 

Учень:

Сьогодні ми зібралися

Навчальний рік почати

І всім вам розказати

Про Україну – матір.

 

Учениця:    

Є край, де найкращі у світі пісні,

І цвітом чарує калина,

Де сонечко вперше всміхнулось тобі,

Це дім твій – твоя Україна.

 

Учень:

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори,  полонини,

Різні трави, різні квіти,

А у нас одна країна

Найрідніша нам усім –

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 

Учитель:

 Діти, а знаєте ви, що таке Батьківщина?

 

Учениця:

Батьківщина – це ліс осінній,

Це домівка моя, і школа,

І гаряче сонячне коло.

Батьківщина – це труд і свято,                                                                                      3

Батьківщина – це мама й тато,

Це мої найщиріші друзі,        

І бджола у веснянім лузі,

Батьківщина – це рідна мова,

Це дотримане чесне слово.

 

Учень:

Моя Батьківщина - це хата й калина,

Що виросла біля вікна.

Моя батьківщина – це вся Україна,

Що в цілому світі одна!

Моя Батьківщина –це села, й містечка,

Й верба, що пустила гілля.

І річка красива від нас недалечко…

Уся наша рідна земля!

Моя Батьківщина –це будень і свято,

І неба безмежного шир,

Щасливе дитинство, мама і тато,

Це радість, свобода і мир!

 

Учитель:

Отже, Батьківщина - це та земля, де ми народились і живемо. А як ще можна назвати нашу Батьківщину?

(Україна, Вітчизна, країна, край, рідна земля, держава і т. д. )

 

Україна – одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою 2014 року, в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.

 

А зараз пограємо. Погляньте на ряди букв. З кожного ряду знайдіть букву, яка відрізняється від інших, з цих букв складіть ще один вислів про наш рідний край:

 

                     ссссссссссосс

                     гггггггггггггтг

                     ннннчннннннн

                     лллалллллллллл

 

                     вввввввзвввввв

                     єєєєєєєєєєєєеєє

                     лллллмлллллллл

                     аааалааааааааааа

                     ррррррррррррярр

                                       (Отча земля)

                                                                                                                                          4

Учениця:

Батьківщино, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна!
Ти навік у нас одна.
Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша -
Наша отча сторона.

 

Учитель:

А чи знаєте ви, в якій частині світу знаходиться Україна?                                                                                                                   

 

Учень:

Є в центрі Європи чудова країна,                                                                                                                                    Сягає корінням у сиві часи.                                                                                                                                                               І – це незалежна  моя Україна!                                                                                                                                            Тут гори Карпати, степи і ліси.

Мені Україна за все наймиліша –

Це рідна вітчизна, як мати – одна!

Для кожного мила, ясна найсвятіша,

Найкраща у цілому світі вона!

 

Учениця:

Ми всі – діти українські,

Український славний рід.

Дбаєм, щоб про нас маленьких

Добра слава йшла у світ.

Все, що рідне, хай нам буде
Найдорожче і святе:
Рідна мова, рідна віра,
Рідний край – понад усе.

 

Учитель:

Пропоную вам конкурс «Мовознавство для допитливих».

Завдання: Здійсніть уявну подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:

у Києві – (киянин);

у Кіровограді – (кіровоградець);

у Харкові –(харків’янин);

у Львові – (львів’янин);

у Сумах – (сумчанин);

у Донбасі – (донбасівець);

в Одесі – (одесит);

у Чернівцях – (чернівчанин);

у Чернігові – (чернігівець);

у Полтаві – (полтавчанин).

                                                                                                                                          5

Учитель:

У прислів’ях, приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною.  А зараз давайте перевіримо, як ви знаєте народні прислів’я та приказки.

 

Вікторина «Дерево мудрості»

«Без верби і калини…» (нема України).

«Людина без рідної землі…» (як соловей без гнізда).

«За рідний край…» (життя віддай).

«Та земля мила…» (де мати народила).

«За народ і волю…» (віддай життя і долю).

«Жити – …» (Вітчизні служити).

«Нема на світі другої Вкраїни…» (немає другого Дніпра).

«Усюди добре…» (а вдома найкраще).

 

Вікторина «Чи знаєте ви Україну?»

1. На якому материку ми живемо? (Євразія)

2. З якими країнами межує  Україна? (Білорусь, Росія, Польща, Угорщина, Румунія, Словаччина, Молдова)

3. Коли Україна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року)

4. Хто є президентом нашої держави? (Петро Порошенко)

5. Яке місто є столицею України? (м. Київ)

6. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро)

7. Яка називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м)

 

 

Учитель:

Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої символи. Вистраждавши, виборовши волю, Україна має тепер свої державні символи. Назвімо ж їх.

 

                                                  / відповіді учнів /

Учень:

Наш герб – тризуб.

Це  воля, слава й сила.

Наш герб – тризуб.

Недоля нас косила,

Та ми зросли, ми є,

Ми завжди будем,

Добро і пісню

Несем ми людям.

 

 

Учениця:                                                                                        

Слова палкі, мелодія врочиста…

Державний Гімн ми знаємо усі.                                                                                   6

Для кожного села, містечка, міста –

Це клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна,

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищена,

Від неї ясне світло навкруги.

 

Учень:

Прапор – це державний символ,

Він є в кожної держави,

Це для всіх – ознака сили,

Це для всіх -  ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм:

Синє небо, жовте – жито;

Прапор свій оберігаєм,

Він святиня -  знають діти.

 

Учитель:

Якщо ми хочемо чимось погордитися, то вживаємо префікс най-, наприклад, найкраща, найулюбленіша, найчарівніша. Хочу навести вам декілька цікавих фактів про Україну, які засвідчують нам, що ми справді маємо чим пишатися.

*** 
Найдавніша згадка про «руську» (тобто українську) мову на території сучасної України належить до 858 року. Уперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці XVIII ст. з виходом у 1798 році першого видання «Енеїди» І.Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови. 

*** 
Найстарішою українською піснею, запис якої зберігся до наших днів, вважається пісня «Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?». 

*** 
Найвідоміший музикант Київської Русі – співець XI ст. Боян, який жив при дворі Святослава Ярославовича і якого згадує автор «Слова о полку Ігоровім». 

*** 
Найдавнішою скульптурою, знайденою в Україні, є кам'яна баба з кургану поблизу с. Нововасилівки Миколаївської області, яка належить до V – ІV ст. до н.е. 

*** 
Ансамбль унікальних фресок у Софійському соборі в Києві є найдавнішим зразком українського монументального живопису. Цим фрескам вже майже 1000 років.                                                                                                                                7
*** 
Найбільш перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка. Його перекладали на 147 мов  світу. 


*** 
Найчастіше вживаною літерою з українського алфавіту є «п». Із неї починається найбільша кількість слів української мови. «Найпасивнішою», тобто найрідше вживаною буквою українського алфавіту, є «ф».

*** 
Найдавніший міст в Україні знаходиться у м. Феодосії. Він функціонує ще й сьогодні, збудований був  у XIII ст. Довжина його 10 м.

*** 
Найбільші сходи в Україні – Потьомкінські сходи в Одесі – одна з видатних кам'яних споруд І пол. XIX ст. Це складна інженерна споруда висотою 24 м .
 

Учитель:

А зараз на честь  нашої України – адже про неї сьогодні говорять усі учні в усіх містах і селах – ми колективно складемо вірш. Я буду читати початок, а ви добавляйте хором слова.

 

На землі великій є одна країна:

Гарна, неповторна, мила … (Україна).

І живуть тут люди добрі, працьовиті,

І скажу, до речі, ще й … (талановиті).

Землю засівають і пісні співають,

На бандурі грають і вірші …(складають).

Щоб жила ц раділа кожная родина,

Щоб була щаслива наша … (Батьківщина)!

 

 

Учень:

Одна Батьківщина, і двох не буває,

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає, 

Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов'ї.                                                                                              8

Учениця:

Я – українка!

Горджуся й радію,

Що рідною мовою

Я володію.

Шевченковим словом

Умію писати,

Слова мелодійні

У вірші вкладати.

Я – українка!

Живу в Україні,

На вільній, єдиній

Моїй Батьківщині,

Де все мені в радість:

Ліси і садки,

Озера й річки,

І глибокі ставки,

Лани неосяжні,

І гори, й долини,

Цвіт білосніжний

У лузі калини.

В душі моїй солодко

Грає сопілка,

Бо я -  з України,

Бо я – українка!

 

 

Учитель: 

Бути українцем – значить беззастережно вірити в Україну, як вірили і вірять в неї генії та безстрашні захисники українського народу. Тільки почуття любові й глибокої гордості за Вітчизну разом з вірою у її величне майбутнє повинно сьогодні сповнювати кожного українця, незалежно від того, молодий він чи сивий, живе він в Україні чи в інших краях.

Бути українцем – значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося древніми традиціями і мудрістю предків, найбагатшою культурною спадщиною, красою української природи.
До рослинних символів відноситься верба, дуб, тополя, калина, мальва, барвінок, чорнобривці, любисток тощо. З рослин дівчата плели віночки, і кожна квітка в них щось символізувала:

 

                        / виходять діти з квітами і складають з них букет /

 

мак – нескореність,

ромашка – доброту і ніжність,

троянда – красу та дівочу вроду,

волошка – життя,                                                                                                          9

лілія – людську відданість,

хризантема – вроду,

гвоздика – довголіття,

нарциз – любов,

соняшник – память.

 

 

Учитель:

Ми сьогодні багато говорили про нашу Батьківщину. Сьогодні вона у небезпеці. Війна – таке коротке і страшне слово! -  тепер у кожного на вустах. Події на Сході нашої держави змушують брати до рук зброю справжніх патріотів, оборонців рідної країни , добровольців, усіх тих, кому небайдужа доля України, хто не хоче, щоб його землю топтав московський чобіт.

У ці непрості для України часи (коли триває не оголошена, але справжня війна) ми мусимо вірити, що наша перемога над російським окупантом буде неминучою, що наша багатостраждальна земля відродиться з руїн, що Україна буде єдиною державою – сильною та могутньою.

То ж завжди пам’ятайте, що ви – діти нашої  рідної України! Хай буде легкою ваша дорога у світлу Країну Знань, а на нашій землі нехай нарешті запанує мир і злагода! У добру путь!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                        10                   


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 с с с с с с с с с о с

г г т г г г г г г г г

н н н н ч н н н н н

л л а л л л л л л л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 о о о о с о о о о о

г г г г г г г г г г т с о с с с с с с с с с ф р ф ф ф ф  ф ф

с о с с с с с с с с с

п п п п п н п п п п

л л л а л л л л л л

 


 

 

 


 24 серпня

1991 року


 

doc
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку