Конспект першого уроку на тему «Щоб у серці жила Україна»
Мета: поглибити знання учнів про Україну як незалежну державу, її державні символи, її розташування на карті Європи; сприяти формуванню національної свідомості учнів, ціннісного ставлення до держави, суспільства; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України; розвивати пізнавальну активність, комунікативні вміння і навички, вміння висловлювати свої думки; розвивати творчість, креативність; поповнювати учнів новим багажем знань про Україну; виховувати почуття прекрасного, любов до природи, патріотичне ставлення до багатств нашої держави; почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу.
Острівчанська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Перший урок у 4 класі
«Щоб у серці жила Україна»
Підготувала і провела
вчитель початкових класів
Гончаренко Людмила Петрівна
2017
Тема. «Щоб у серці жила Україна»
Мета: поглибити знання учнів про Україну як незалежну державу, її державні символи, її розташування на карті Європи; сприяти формуванню національної свідомості учнів, ціннісного ставлення до держави, суспільства; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України; розвивати пізнавальну активність, комунікативні вміння і навички, вміння висловлювати свої думки; розвивати творчість, креативність; поповнювати учнів новим багажем знань про Україну; виховувати почуття прекрасного, любов до природи, патріотичне ставлення до багатств нашої держави; почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу.
Обладнання: комп’ютер,відеоролик «Україна на карті Європи», портрети відомих українців, вишитий рушник, гілочки червоної калини, картки для роботи в групах і парах, кольорові олівці, ручки, малюнки з квітами, карта України.
Форма проведення: урок-гра.
Місце проведення: класна кімната.
Девіз уроку: Ми європейці, ми українці.
Нація сильна, вільна, єдина.
Ми на оновленій спільній сторінці
Пишем історію днів України.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу до уроку.
Вчитель. Перш за все, вітаю вас зі святом Першого вересня, адже цей день завжди пам’ятний та хвилюючий. Сьогодні ви продовжуєте мандрувати стежиною знань, яка все біжить та біжить, і кінця – краю їй немає. Йдіть по ній, сміливо, крокуйте, підіймаючись угору, до заповітної мети, назва якої – Знання, Розум, Мудрість.
Рада вас всіх бачити здоровими, веселими, щасливими. Хочу кожного з вас обійняти, бо дуже скучила. (Обійми)
Продовжити речення «Привіт. Я скучила (-в) за вами, бо я …»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Погляньте на дошку. Прочитайте вірш. Що ви прочитали? (Відповіді учнів.)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
- Так, це наша рідна Україна.Як називається цей вірш?( Акровірш)
2. Гра «Конверт запитань»
- На столі лежить конверт, учні підходять і дістають з конверта листи із запитаннями, відповідають
1.Які ви знаєте народні символи України?
До рослинних символів відноситься верба, дуб, тополя, калина, мальва, барвінок, чорнобривці, любисток тощо. З рослин дівчата плели віночки, і кожна квітка в них щось символізувала.
Деревій – нескореність, Ромашка – доброту і ніжність,
Калина – красу та дівочу вроду, Барвінок – життя,
Любисток – людська відданість, Чорнобривці – вроду,
Безсмертник – довголіття, Незабудка – пам’ять,
Ружа – любов.
2. Назвіть державні символи України. (Державний Гімн, Державний Герб та Державний Прапор України)
3. Якого кольору Прапор України? (жовто-блакитний)
4. Що таке Державний Гімн? (похвальна пісня – урочиста пісня)
5. Як виглядає Герб України ? (у вигляді ТРИЗУБА)
6. Продовжіть синонімічний ряд: Батьківщина –… Вітчизна, рідна земля, рідний край.
7. Що символізують кольори на прапорі? (Жовтий колір - це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ достатку українського народу. Блакитний, синій колір - це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. І ще - це колір миру)
8.Назвіть державні свята України. (Свято Незалежності, Свято Прапора.)
9.З якими країнами межує Україна? (Межує з Росією, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Молдовою, Румунією).
10. Назвіть назву річки, що протікає в нашому районі. (Дністер).
11. Назвіть річку, що протікає в нашому селі. (Смотрич)
11. Як називають людину, яка любить свій народ, свою Батьківщину? (Патріот.)
12. Назвіть великі міста України. Яке з них є столицею?
( і так для кожного учня)
3. Легенда про символи.
Вчитель. Наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції має також неповторні державні символи.
Про них послухайте казку.
Давним давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.
З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір. (Демонстрація державних символів України)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
IV. Основна частина
Бесіда про Україну
1.Українці 1. Українці
2. Розумні,працьовиті. 2. Правдиві, вірні.
3.Захищають, люблять,допомагають. 3. Працюють, бережуть,відстоюють.
4. Українці люблять Україну. 4. Українці борються за волю.
5. Патріоти. 5. Патріоти.
2. Вправа «Я - стежками України»
На дошці є карта України, діти разом зі вчителем по черзі прикріплюють стікери-наліпки в тих місцях, де вони побували влітку.
Починаючи з вчителя, розповідають, де відпочивали, що цікавого, унікального бачили, діляться враженнями.
можемо розповісти через соціальні мережі державам-сусідам про нашу унікальну країну, про її природні багатства, про мальовничі куточки, де поєднується колорит багатьох народів, можемо організувати онлайн-подорож, яка відкриє Україну з різних ракурсів для європейців.
3. Розповідь з елементами бесіди. Україна незалежна країна Європи.
-Отже , cьогодні на уроці ми оговоримо про Україну - незалежну країну Європи». Перед вами карта світу. Це розгорнута, зменшена модель Землі вона поділена на сушу - материки і воду. Найбільший материк Євразія. Він поділений на Європу і Азію. Зараз Україна – одна з найбільших держав Європи , населенням більш як 42 млн. чоловік. Вона межує із сімома країнами світу. Наша Батьківщина – центр Європи.
Що ж таке Європа?
Європа – це і територія, об'єднання багатьох держав для спільного вирішення проблем, це і спільні гроші , це і спільний дім для десятків різних націй та народів. У Європі знаходиться 45 незалежних держав, які об′єднались у Євросоюз. Прапор
Євросоюзу 12 золотих зірок на фоні безхмарного неба.
Україна є частиною Європи. Ми повинні все робити, аби
прискорити вхід у європейську співдружність. А це можливо
лише за умови, що разом будемо збагачувати Україну, дбати про її авторитет, підвищувати добробут громадян. І уже цього літа був встановлений безвізовий режим, для подорожей українців , що для нас є дуже важливо.
Ну, що ж , подорожуємо далі. Щоб цікавіша була наша подорож пропоную вам прослухати Гімн Європейського Союзу «Ода до радості» відомого німецького композитора Бетховена. (Звучить гімн «Ода до радості» Бетховена)
- Дійсно, ми, українці, - працьовитий, розумний, талановитий і мирний народ. Ми – патріоти своєї держави, бо нам є чим пишатися. Тому що:
- Україна – найбільша європейська країна.
- Географічний центр Європи заходиться неподалік містечка Рахів.
- Українці зробили найбільший келих шампанського у світі.
- Хрещатик – головна вулиця Києва, є найкоротшою центральною вулицею Європи. Її довжина усього 1225 м.
- Найглибша у світі станція метро «Арсенальна» знаходиться в Києві і сягає 105,5 м.
- В Україні зосереджено чверть світового запасу чорнозему.
- Олешківські піски – найбільша пустеля Європи, яка простягається на 160 тис. га.
Наша Вітчизна є європейською країною не тому, що її територія — центр Європи, а тому що українці здавна сповідують ті принципи свободи й незалежності, які притаманні багатьом народам інших держав. За територією Україна є найбільшою державою в Європі. Україна – Європейська держава, в Європі її думки, в Європі її серце, в Європі її місце.
Ваше завдання прочитати зашифрований уривок з вірша Кульчак Христини. Читати потрібно за ходом годинникової стрілки, щоразу пропускаючи дві клітинки.
4. Вправа «Ми європейці»
Ми європейці, ми українці.
Нація сильна, вільна, єдина.
Ми на оновленій спільній сторінці
Пишем історію днів України.
Кросворд
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Назва народу, який живе у нашій країні. (Українці)
2. Гори, розташовані на заході України. (Карпати)
3. Улюблене народне свято. (Різдво)
4. Ім’я найвідомішого українського поета. (Тарас)
5. Головне місто України. (Київ)
6. Найбільша ріка нашої землі. (Дніпро)
7. Частина світу, в якій знаходиться наша Батьківщина. (Європа)
– Яке ключове слово ви отримали, розгадуючи кросворд? (Україна)
Отже, ми пишаємося тим, що ми – українці!
5.Читання легенди про Україну.
Про Україну, про те, звідки пішла її назва, існує чимало легенд. Одну з
них ми зараз прочитаємо, а потім ви скажете, чому наша Батьківщина має таку назву.
ЛЕГЕНДА ПРО УКРАЇНУ
Колись давним-давно в одному селі жила бідна жінка. Не було в неї ніякої втіхи від життя, тільки одна важка робота. І ось настав радісний день. В неї народилась дівчинка – маленька, крихітна, гарненька. І мати стала думати, яке ім’я дати своїй дитині. Тут, звідки – невідомо, з’явилася в хаті чарівниця. Вона подивилася на немовля і сказала: «Не давай дитині імені, вона сама його знайде, а якщо даси, то вона помре.» Дівчина росла-підростала, була розумною, слухняною, але невеселою, часто журилася тим, що у неї немає імені.
І ось їй виповнилось 16 років. Задумала вона вирушити у білий світ, щоб знайти своє ім’я. Мати ніяк не хотіла розлучатися з донькою, але дівчина потайки вирушила в дорогу. Бідна жінка чекала день, другий, не витримала розлуки і пішла свою доньку шукати. Ішла, йшла і вийшла в чисте поле, жовте-жовте від пшениці. В чистому блакитному небі ластівки кружляють, світить ясне сонечко. І бачить мати – спить на полі дівчина, її дочка, та така гарна, що вона мимоволі замилувалась нею.
Раптом потемніло синє небо, здійнявся вітер, полягла до землі колосиста пшениця. Почувся тупіт та іржання коней, брязкання зброї, вигуки чужою мовою. Це були війська загарбників. Попереду їхав чужинець. Він побачив красуню-дівчину, зупинився і вигукнув: «Укра-юина», що на його мові означало «Дівчина молода». Дівчина прокинулась, але чужинець схопив її і забрав із собою. Мати, побачивши це, опустилася на коліна і стала благати Бога захисту для своєї єдиної дитини. Все стало чорне-чорне, загримів грім, затряслася, здригнулася земля, а потім усе стихло… Лише курява здіймалась навкруги, і на полі стояла самотня жінка.
Пішла вона плачучи по землі шукати свою дитину. А в пам’яті лишилося одне – Україна, Україна.
Йшла… З очей падали сльози. І там, де на землю падали сльозинки, проростали квіти волошки. Мати йшла боса, колола ноги, і, де на землю падала крапля крові, виростали маки. Де пройшла мати по землі, так і стала та земля зватись Україною.
5. Робота в групах. Вправа «Ми - патріоти!»
- Україна - це земля, яка відома усьому світу завдяки своїм звичаям, традиціям, оберегам, цікавим винаходам. Вона має чудову природу, багаті врожаї. А чи знаєте ви її? Ви працюєте в групах: читаєте твердження і виправляєте в них помилку, виділену червоним кольором.
1.День незалежності України святкують 24 вересня.
2.Президент України – Віктор Ющенко.
3. Андрій Шевченко – відомий поет України.
4. Найбільша річка України- Десна.
5.Найвища гора Карпат – Еверест.
6. Наш обласний центр- Вінниця.
7. Найдовший музичний інструмент – український. Це тромбон.
8. Старовинна різдвяна пісня –щедрівка.
9. На Великдень українці розписують картини.
6. Вправа «Квітка мрії»
(Учням демонструються зображення квітів, що вплітають в український віночок.)
( Любисток, мальва, мак, безсмертник, ромашка, деревій, яблуня, троянда, волошки) (Перегляд квітів, які вплітають у віночок)
7. Розповідь про відомих українців.
8. Розгадування ребусів.
5=А
ІІІ. Заключна частина
Фото: руки учнів у вигляді серця.
На повітряних кульках діти пишуть, якою хочуть бачити Україну сьогодні і в майбутньому. Повітряні кульки відпускаємо на подвір’ї.
ІV Підсумок уроку
Ми сьогодні говорили про чудову країну – Україну. Ось подивіться, яка вона гарна. Чого тут тільки нема: і густі ліси, і зелені Карпати з їх полонинами та холодними потоками, і широкі та могутні ріки, і сині моря, і неосяжні степи. Кожен з нас творить своє майбутнє та майбутнє нашої держави, європейської держави. То ж зростаючи, ніколи не забувайте, що ми –українці, і тільки, коли ми будемо всі разом, тоді наша рідна Україна і ми будемо щасливими!
1