Урок "Займенник як частина мови"

Про матеріал

Урок проводиться на початку вивчення теми "Займенник", містить ігрові прийоми, інтерактивні вправи, розроблені вправи для групової роботи, використовується ІКТ.

Перегляд файлу

Тема. Займенник як частина мови

Мета. Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні;розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;   виховувати любов до природи, до рідної мови.

Обладнання. Мультимедійна презентація,таблиці, картки.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Вступне слово учителя.

    Продзвенів для нас дзвінок,

    Починаємо урок.

    Попрацюємо старанно,

   Щоб почути у кінці,

   Що у нашім дружнім класі

   Діти просто молодці!

ІІ. Каліграфічна хвилинка.

    Зошит свій я відкриваю

    Та під нахилом кладу.

    Сяду рівно, не зігнусь,

    За роботу вмить візьму.

1. Скласти і записати слово.

Ім ен нник . Зай  ме нн ник.

2. З слів скласти речення.

Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.

3. Підкреслити антоніми.

4.Правила роботи на уроці.

 Правило піднятої руки

 Уважно слухати вчителя та учнів

 Активно і творчо працювати

 Дружньо співпрацювати у парах і групах

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про ще одну частину мови.

 

1.Бесіда

 

— Скільки частин мови є в українській мові?

 

— Назвіть частини мови, які ви вже вивчили.

 

— Наведіть приклади вивчених частин мови. Доведіть свій вибір.

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Спостереження за мовним матеріалом. Гра «Відгадай і доведи» (з елементом проблемної ситуації)

 

На дошці записані слова.

 

Маринка, лікар, радіє, солоний, тринадцять, солом’яний, співає, регоче, він, ми, те, стільки.

 

Учні мають віднести слова до відповідної частини мови. Останні слова для учнів є проблемними.

 

2.Розв’язування проблемної ситуації

 

— Діти, на які питання відповідають слова: він (хто?), ми (хто?), те (яке?), стільки (скільки?).

 

— Тоді, можливо, слова він, ми — це іменники, те — прикметник, стільки — числівник? (Міркування учнів.)

 

— Хоч вони і відповідають на питання цих частин, але це інша частина мови — займенник.

 

2. Читання казки про займенник

КАЗКА

У давні часи в одному царстві жили собі добрі та веселі люди. Вони працювали не покладаючи рук і тому їхня держава славилась багатством та достатком. А недалеко, серед темних скель у Чорній печері жила зла чаклунка. Вона давно розмірковувала над тим, як завдати шкоди людям. Чаклунка взяла свою чарівну палицю, ударила тричі об землю і промовила: «Хай ці щасливчики забудуть свої імена, хай діти забудуть імена батьків, а батьки — імена дітей. Тоді вони обов’язково посваряться». І враз люди стали злі, роздратовані, сумні. Так тривало доти, доки мешканці царства не зрозуміли, що вони забули свої імена, імена знайомих, назви всього, що їх оточувало. А як повернути імена, як дізнатися про назви предметів вони не знали.

Якось до їхнього царства потрапив добрий мудрець, люди розповіли йому про своє горе і попросили про допомогу.

-Добре, я допоможу вам повернути свої імена, але це буде не відразу,— пообіцяв мудрець.— А поки що я дам вам слова замість імен і назв, які забрала зла чаклунка. Запам’ятайте, ці слова будуть тільки вказувати на особу чи предмет. Ви зможете говорити між собою, не називаючи імен та предметів. Наприклад: кожен з вас про себе говоритиме «Я», а якщо вас буде багато — «Ви». Розповідаючи про когось або про щось, кажіть «Він», «Вона», «Воно», а якщо їх багато — «Вони». А поки прощавайте, я йду до злої чаклунки.  Чаклунка погодилася віддати людям їхні імена за умови, що мудрець відгадає її загадки.

- По білому полю чорним маком сіяно.

- Не думає, не гадає, а інших навчає.

- На базарі не знайти, на вагах не зважити.

Мудрець відгадав загадки, і чаклунці довелося віддати людям імена. Але мешканцям веселого царства дуже сподобалися слова, які їм подарував мудрець, і вони залишили їх собі, щоб уживати у мовленні замість імен.

— Як же назвемо нову частину мови?

— Чому її так назвали?

— Давайте відгадаємо загадки, які зла чаклунка загадала мудрецю, а потім спробуємо замінити слова-відгадки займенниками. (Запис на дошці і в зошитах.)

 

Сторінка — вона, книга — вона, букви — вони, підручник — він, розум — він.

 

— Які займенники ви запам’ятали з казки?

— На які питання відповідають займенники?

 

Висновок. Займенник — це частина мови, яка вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх. Наприклад, іменники хлопчик, кінь, камінь, гнів можна замінити займенником він; прикметники допитливий,

 

сильний, важкий, справедливий — займенником такий; числівники два, шість, десять — займенником стільки. Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких вони вживаються.

3. Перегляд презентації

4. Робота за підручником (с. 119–121)

А) Вправа 231 (робота в групах)

Б) Вправа 232

Учні складають текст-розповідь про займенник як частину мови.

В) Вправа 233 (робота в парах)

5. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

 

1. Робота над загадками

 

— Відгадайте загадки. Назвіть займенники.

 

- Стало біло навкруги —

 

Я розтрушую сніги,

 

Наганяю холоди,

 

Води сковую в льоди,

 

В дружбі з дітьми я всіма.

 

Здогадались? Я... (зима).

 

- Білесенькі пушиночки,

 

Вродились ми з води;

 

Легенькі, як пір’їночки,

 

Спустились ми сюди.

 

Ми хмарою носилися

 

Від подиху зими,

 

І весело крутилися

 

Метелицею ми. (Сніжинки)

 

— Які слова замінили відгадку?

 

— Яку роль виконують займенники?

 

2. Робота в групах

 

— Складіть і запишіть три запитання із займенниками ти, ви, ми.

 

3. Поетична хвилинка

Вибірковий диктант

 

— Випишіть лише займенники.

 

Ти наше диво калинове,              Щоб ми всі шанували рідну мову

 

Кохана материнська мово.             І рідну пісню, любу і чудову.

 

Чого ви плачете, тополі?              Люблю я Бога, маму й тата,

 

Чи від образи, чи від болю?      Люблю село, де рідна хата.

 

Відповідь. Ти, ви, ми, я.

 

4. Самостійна робота

 

— Підкресліть займенники.

 

Ти йому про діло, а він тобі про козу білу.

 

Ти їй про Тараса, а вона тобі про півтораста.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  1. Бесіда

— Яку нову частину мови вивчали на уроці?

 

— На які питання відповідають особові займенники?

 

— Для чого потрібні займенники?

2. Інтерактивна гра «Мікрофон»

- Сьогодні я на уроці  дізнався…

- Сьогодні я на уроці  навчився…

- Сьогодні я на уроці  намагався…

- Найкраще мені вдалося…

3.Виставлення оцінок

   -  Сьогодні на уроці ми з вами  гарно потрудились, міркували, працювали в парах, складали розповідь. Молодці. Поаплодуйте собі та своїм однокласникам. А я в свою  чергу хочу поставити вам оцінки за вашу роботу на уроці.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Вправа 234 (стор. 121), стор. 119 вивч. прав.

 

 

Ось і закінчився урок!

І продзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре друзі,

Відпочиньте  по заслузі!

 

 

 

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
14778
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку