Конспект підгрупового логопедичного заняття на тему:
«Диференціація звуків [с] – [ш]»
Підготувала:
вчитель – логопед ДНЗ № 20
Петренко Наталія Володимирівна
Мета:
Закріпити навички розрізнення звуків [с] –[ш ] за місцем утворення. Удосконалювати правильну вимову звуків [с], [ш], формувати вміння розрізняти ці звуки в словах, реченнях; вміння утворювати множину іменників, дієслова у ІІ особі однини; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас.
Обладнання: казковий герой Лис, сонечко(проміння, круг), картки [с],[ш]; предметні картинки, будиночки з буквами, м’яч.
Хід заняття.
І Організаційний момент.
Доброго дня, малята. Давайте станемо у коло і привітаємось один з одним і побажаємо доброго дня.
ІІ. Артикуляційна гімнастика.
Перед тим, як розпочати нашу роботу, пропоную зробити вправи для язичка, щоб він став слухняним.
Артикуляційні вправи: «Усмішка», «Лопаточка», «Чистимо нижні зубки», «Парканчик», «Кішка сердиться» ( для звука [с]); «Округлити губки», «Широкий язик на верхній губі», «Широкий язик за верхніми зубами», «Легенько полоскотати тверде піднебіння» (для звука [ш]).
Логопед. Пропоную вам цікаву гру: я буду підказувати , який звук потрібно вимовити, а ви спробуйте відгадати.
Логопед. Язик вверху – звук … , язик внизу – звук … .
Логопед. А тепер , я буду підказувати вам мовчки, а ви будьте уважні («Візуальні підказки»).
ІІІ. Мотивація діяльності.
Логопед. Показує жовтий круг, який висить на дошці. Як ви вважаєте, що це?
Спробуємо відгадати:
Удень по небу гуляє,
А ввечері на землю спати лягає.
- Що сонце може робити? (Світити, сяяти, посміхатися, пекти та ін.)
- Але наше сонечко чомусь сумне, без променів. Для того щоб воно посміхалося, потрібно виконати завдання і причепити промінець.
ІV. Робота над темою заняття.
Логопед. Отже, давайте пригадаємо, як правильно ми вимовляємо звуки [с], [ш] .
Звуконаслідування.
Як шумить в лісі листя? (Ш-ш-ш)
Який буває вітер?
Як листя шумить, коли дме вітерець? Вітер? Вітрище?
Вітер стих - і ми почули. Як повзе вуж. («С-с-с»)
Логопед. Молодці, ви допомогли сонечку знайти перший промінчик. А ось і наступне завдання: я називатиму вам слова, а ви уважно слухайте і коли почуєте звук[с] у слові, то піднімаєте букву с, а якщо це слово зі звуком [ш] , то піднімаєте букву ш.
Гра « Спіймай звук» . Логопед називає слова, а діти «сигналять» картками з відповідним зображенням букв.
Логопед. Жили-були у словах звуки, завередували та помінялись місцями. Потрібно їх спіймати і поставити на місце .
Гра «Вередливий звук», я буду називати слова, але в них звуки[с] і [ш] стоять не на своїх місцях, вам потрібно відгадати, який звук має бути в тому чи іншому слові і назвати спочатку звук, а потім слово. (Наприклад , я називаю слово шлон, який звук «живе у цьому слові? Так, це звук [с] і це слово слон).
Слова : Слон, село, самокат, шпак, школа, сир, шило, шарф, шия, шоколад, сніг, шафа, шторм, сова.
Після кожного завдання, діти викладають жовту смужку-промінчик.
Логопед. Я називатиму одну частину фрази, а ви змініть слово так, щоб один перетворився на багато : ( Гра «Один – багато» - логопед називає слова в однині, а діти – у множині)
Ліс - ліси
Волошка - волошки
Нарцис - нарциси
Ромашка - ромашки
Оса - оси
Мурашка - мурашки
Пролісок - проліски
Логопед. Ось у мене є м’яч. Який він? ( Круглий, рожевий, гумовий…). Я пропоную вам погратися з м’ячиком, але не просто погратися, а виконати наступне завдання, яке називається : «Я роблю, ти робиш» я буду кидати вам м’яч і називати дію, яку виконую я , а ви у відповідь – дію, яку виконуєш ти. (Наприклад: Я промовляю: я сплю, ви відповідаєте: ти спиш)
Гра з м’ячем ( я сплю – ти…, я несу – ти…, я співаю – ти …, я сію – ти…, я пасу – ти…, я граю – ти …, я лежу – ти…, я іду – ти…
Логопед. Ви мабуть уже втомились, давайте трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Сонечко».
Встало вранці ясне сонце, (потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати, (присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати, (танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі.
Наше сонечко посміхнулося і розбудило Лиску - пустунку.
- Де живе Лиска?
Чистомовки.
Иска – иска – иска – в лісі ходить Лиска
Са – са- са – в лісі Лисонька-краса
Су – су – су - Лиска заплела косу
ишні – ишні - ишні – в Лиски коси пишні.
ашки – ашки – ашки – Лиска збирає ромашки.
Логопед. Наша Лиска-пустунка проспала , у лісову школу не пішла, тому не знає, як виконати домашнє завдання. Вона просить вашої допомоги.
Логопед . Перед вами картки з зображеннями різних предметів, вам потрібно назвати, що зображено на них і розмістити картки, на яких зображенні предмети, в назві яких є звук [ш] в будиночок з буквою ш, а картки зі звуком [с] – в будиночок з буквою с.
Гра «знайди будиночок»
Логопед. І ще одне завдання, яке не може виконати Лиска, я називатиму слова зі звуком [с], а ви змініть у цих словах звук [с] на звук ш і назвіть слово, яке утворилося.
Гра «Зміни [с] на [ш]» .
Миска – мишка; каса – каша; каска – кашка, каса – каша; вас – ваш; нас – наш; сум – шум; сапка – шапка; кіска – кішка.
Молодці, малята, Лиска-пустунка дякує вам за допомогу.
V. Підсумок заняття.
Логопед. Які слова зі звуком [с] ви запам’ятали? А зі звуком [ш]?
Діти називають слова із звуком [с], [ш]
Логопед. Молодці, діти, виконали усі завдання і наше сонечко стало веселим і знайшло свої промінці.