Комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання № 33
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, дошкільний навчальний заклад
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»
Конспект уроку з алгебри
в 9 класі на тему:
Узагальнення
і систематизація знань з теми «Нерівності»
Підготувала: Бондар Ольга Вікторівна,
вчитель математики
Серед усіх наук, які відкривають шлях
до пізнання законів природи,
найвеличнішою є математика
С.Ковалевська
Тема уроку:
Узагальнення і систематизація знань з теми «Нерівності»
Мета уроку:
освітня: розширити, узагальнити і систематизувати знання про лінійні нерівності і системи лінійних нерівностей; повторити алгоритм розв’язування нерівностей, закріпити властивості, які використовуються при розв’язуванні нерівностей з однією змінною, а також вдосконалювати знання з розв’язування нерівностей, та графічного зображення множин розв’язків, запису відповідних проміжків;
розвивальна: розвивати навички самостійної роботи та самоаналізу, комунікативні, інтелектуальні навички учнів; сприяти розвитку логічного мислення, обчислювальних навичок, математичної мови;
виховна: виховувати наполегливість і відповідальність, допитливість і уважність, свідоме ставлення до навчання, почуття особистої відповідальності кожного учня при роботі в колективі. (слайд 1)
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: карки із завданнями, мультимедійний проектор, планшети.
Хід уроку
І. Організаційно - психологічна частина. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Добрий день, діти, шановні колеги. Я рада всіх вас вітати на нашому уроці, тема якого «Узагальнення і систематизація знань з теми «Нерівності». Діти запишіть тему в зошиті.
Отже вже зараз, працюючи на уроці, ми будемо поглиблювати ваші знання, а їх раціональне використання допоможуть вам успішно скласти ДПА.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ось і пролунав дзвоник на урок математики, на урок нових відкриттів та роздумів.
«Серед усіх наук, які відкривають шлях до пізнання законів природи, найвеличнішою є математика». (слайд 2)
Це слова відомої жінки-математика Софії Ковалевської і ми спробуємо це довести.
Кіносюжет : Одісея первісної людини (слайд 2)
Отже наші предки, піднявшись на дві ноги, невтомно передавали свої знання дітям, для того, щоб вони дійшли до нас. І частину цих знань, названою наукою алгеброю, ми спробуємо відтворити, узагальнити, систематизувати сьогодні на уроці.
Діти, на цьому уроці ви об’єднались в три групи «Нерівність», «Система», «Розв’язок». Оберіть спікера та його помічника.
Оцінювання роботи груп проводитиме спікер, помічник буде заповнювати лист оцінювання.
Вчитель пояснює правила заповнювання листа оцінювання.( бали в колонку «активність» виставляють в кінці уроку). Далі вчитель нагадує учням правила роботи в группах (учні вголос зачитують правила).
Правила роботи в групах (слайд 3)
ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ
Прізвище учня |
«Вільний мікрофон» 1 бал |
«Пазли»
1 бал |
Групова робота, 2 бали |
Математ. скринька 2 бали |
«Числові проміжки» 1 бал
|
«Знайди пару» 1 бал |
Самост. робота 2 бали |
Актив ність 2 бали |
Сума балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель. Давайте перевіримо домашнє завдання за допомогою інтерактивного методу «Вільний мікрофон». На запитання відповідає тільки той, хто отримує мікрофон.
Проводиться інтерактивна вправа, метод «Вільний мікрофон» (слайд 4)
1. Коли число а вважають більшим від числа b? А коли меншим?
8. Які нерівності називаються рівносильними?
9. Яка нерівність називається лінійною нерівністю з однією змінною? Навести приклади.
10. Скільки розв’язків може мати нерівність з однією змінною?
11. Коли множиною розв’язків нерівності є порожня множина?
ІІІ. Застосування знань
1. Інтерактивна вправа «Тест-драйв» (слайд 5)
А зараз ми перевіримо ваші знання на практиці: проведемо огляд теоретичних вправ - вправи на повторення основних властивостей числових нерівностей. Для цього ми відкриваємо гул форму https://goo.gl/LQNuVP і вибираємо правильну, на вашу думку, відповідь.
2. Огляд практичних вправ
Пригадавши властивості числових нерівностей переходимо до виконання практичних вправ - виконання інтерактивної вправи «Пазли» з теми «Нерівності» з використанням інтернет сервісу LerningApps.
https://learningapps.org/4855476 (слайд 6)
3. Математичне лото (слайд 7)
Хід роботи:
1. Учні об’єднуються в групи, отримують різнорівневі картки із завданням, яке необхідно розв’язати в зошиті, а потім – пояснити розв’язок (по 2 учні від групи до дошки.
І група - «Нерівність»:
1. Розв’яжіть нерівність: х + 4 > 5
Відповідь: (1; +∞).
2. Розв’яжіть нерівність: 8х + 2 < 9х - 3
Відповідь: (5;+ ∞).
ІІ група - «Система:
1. Розв’яжіть нерівність: 6х + 7 >2 (3х + 4)
Відповідь: розв’язку не існує.
2. Розв’яжіть систему нерівностей
2х <3х + 1
Х – 3 > 0
Відповідь: (3; + ∞).
ІІІ група- «Розв’язок»:
1. Розв’яжіть нерівність:
Відповідь: (8; + ∞).
2. Розв’яжіть нерівність: ( 3х – 1)2 ≤ 9х ( х – 2)
Відповідь: (- ∞ ; - ]
2. Вчитель. Давайте пригадаємо способи розв’язування подвійних нерівностей і застосуємо їх на практиці:
Прийом « Мозковий штурм»
1 спосіб: за властивостями нерівностей;
2 спосіб: переходячи до системи нерівностей.
(слайд 8) ЗАВДАННЯ 1: (усно): Яке ціле число є розв’язком подвійної нерівності?
47,5 ≤ Х ≤48,4 Відповідь: Х=48
ЗАВДАННЯ 2: Використовуючи властивості подвійних нерівностей,
розв’яжіть подвійну нерівність:
а) – 2 <4 + 2х <5 Відповідь: (- 3 ; 0,5)
ІV. Робота з классом
Прийом «Математична скринька» (слайд 9)
До дошки виходять представники груп, тягнуть із скриньки картки із завданням.
Картка 1. Розв’язати нерівність: (Збірник завдань для ДПА -2013:
Варіант 4 № 2.2)
(3х+2)2 +(4х-3) 2 (5х -1)2
Відповідь: [ 6;+)
Картка 2. Знайдіть найменше ціле число, що є розв’язком нерівності: (Збірник завдань для ДПА -2013: Варіант 14 № 2.2 )
(х+3)(х-3)-4х< (х-1)2-5
Відповідь: х > -2,5
Картка 3. Розв’язати нерівність:(Збірник завдань ДПА -2013: Варіант 9 № 2.2)
-1≤ 3-0,25х< 5
Відповідь: (-8;16 ]
Учні одночасно розв’язують завдання в зошиті, а потім пояснюють розв’язання.
ЗАВДАННЯ 3: Вправа «Числові проміжки» проводиться за допомогою інтерактивної технології з використанням інтернет сервісу LerningApps.
https://learningapps.org/watch?v=p8jkwoxh218 (слайд 10)
V. Хвилинка відпочинку. Вчитель. Діти, я хочу звернути вашу увагу на те, що з математикою ми зустрічаємось не тільки в школі на уроці алгебри та геометрії. Якщо уважніше оглянути навколишній світ, можна побачити багато цікавого. Увага на екран.
(Показ презентації «Нерівності навколо нас».) (слайд 11-20 )
Говорячи про нерівність, як про математичне поняття, хочеться внести до нашого уроку деякого різномаїття і тим самим заперечити той факт, що математика суха та нудна наука. Поєднати і порівняти на перший погляд різні предмети, наприклад алгебру та літературу. Послухайте як почуває себе «нерівність» в поезії. (слайд 21)
Нерівність душ
Нерівність душ страшніша всіх розлук,
Нерівність душ - це бачиш різне сонце.
Але не відчуваєш його рук,
Хоч дивишся завжди в одне віконце.
Нерівність душ - це гірше, ніж тримать
В руках якесь розпечене залізо.
Нерівність душ потрібно признавать
Тоді, коли іще не буде пізно.
Нерівність душ - це різніі світи,
Це різне небо, навіть різні хмари.
Молю, цим свою душу не топчи,
І відпусти примарливі лиш чари...
ЗАВДАННЯ 4: Наступна робота - Інтерактивна вправа « Знайди пару» з використанням інтернет сервісу LerningApps.
https://learningapps.org/4855590 (слайд 22)
VІ. Додаткове завдання:
Слова вчителя. Діти, я пропоную вам написати незвичну самостійну роботу) (слайд 23) )
Ваша задача замість N вписати номер своєї групи і розв’язати нерівність.
1. Самостійна робота
3x– (1+3N)x+N0
(Через декілька хвилин учні оголошують свої відповіді)
Відповідь:
І група:[1; + ∞);
ІІ група:[0,5; + ∞);
ІІІ група:[; + ∞).
2. Робота в групах (слайд 24)
Розв’яжіть нерівність:
І група - «Нерівність»:
2х – 0,4 ( х – 6) > 0,8 Відповідь: (-1; + ∞).
ІІ група - «Система»:
5 8х – 2 (8х – 5) Відповідь: (- ∞;⅝].
ІІІ група- «Розв’язок»:
8 (1 + х ) – 3 (2х – 1 ) > 4 Відповідь: (-3,5; + ∞).
VІІ. Домашнє завдання: (слайд 25 )
1. Розв’язати нерівність:
Середній рівень: Збірник завдань ДПА -2013: Варіант 16. № 1.7;
Достатній рівень: Збірник завдань ДПА -2013: Варіант 19. № 2.2;
Високий рівень: написати нерівність із змінною х, яку задовольняє кожне дійсне число.
2. Додаткове завдання:
Розв’язати нерівність, де N дата вашого дня народження:
x– (1+N)x+N0
3. Творче завдання – створити власну презентацію на тему: «Нерівності навколо нас».
Вчитель. Спікер кожної групи збирає самостійні роботи, лист оцінювання і приносить вчителю. Вчитель озвучує оцінки за урок.
VІІІ. Підведення підсумків. Рефлексія: (слайд 26 )
Діти, що ми робили на уроці?
Які форми роботи сподобались найбільше?
Які завдання викликали труднощі?
Чи досягли ми мети уроку?
А зараз намалюйте свої враження від уроку на стікерах. (Спікери, будь ласка зберіть стікери та причепіть їх на траєкторію польоту м’яча, якщо вам урок сподобався-верхня частина траєкторії, якщо не сподобався-нижня частина траєкторії м’яча).
Вчитель: Отже, слова Софії Ковалевської «Серед усіх наук, які відкривають шлях до пізнання законів природи, найвеличнішою є математика» можуть стати вам вірним супутником у вашому житті.
Дякую за урок.