Урок розрахований на учнів 10 класу із поглибленим вивченням української мови на основі вивчених творів Ольги Кобилянської ("Меланхолійний вальс"), І.Нечуя-Левицького ("Кайдашева сім'я"), Панаса Мирного ("Хіба ревуть воли, як ясла повні?"). Містить конспект та презентацію.
Тема уроку:
Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм
Мета: навчитися знаходити й усувати допущені орфографічні помилки у словах, обґрунтовуючи їх написання правилами правопису, використовувати орфографічний словник для перевірки написання слів та їх форм, редагувати текст з орфографічними помилками
Обладнання: мультимедійний комплекс, картки із завданнями, орфографічні словники
Хід уроку
Учитель: Кожен із вас, шановні 10-класники, уже замислювався над тим, ким буде в майбутньому. Ви готуєтеся здобути вищу освіту, знайти гарну роботу, що приносила б вам задоволення. І навіть якщо справа, якій ви присвятите життя, не буде стосуватися української мови, уміння писати грамотно завжди стане в пригоді.
Тому саме сьогодні ми спробуємо потренуватися знаходити та виправляти орфографічні помилки, пограємося в редакторів.
Але перед тим, пригадаємо, що нам відомо про орфографію.
Розгляньте таблицю, доповніть її, наведіть кілька прикладів та поясніть свої міркування.
“Норми літературної мови”
Назва норми |
Характеристика норми |
Орфоепічні |
Регулюють правильну вимову звуків, звукосполучень і наголос у словах |
Орфографічні |
|
Лексичні |
Регулюють вживання слів у властивих їм значеннях |
Граматичні |
Регулюють правильне творення слів, уживання форм слів, побудову слів і речень |
Стилістичні |
Регулюють уживання слів відповідно до змісту та стилю мовлення |
Пунктуаційні |
Регулюють вживання розділових знаків у реченнях |
Учитель: Пригадаймо, що таке орфографія
(Орфографія (від грецьких orthos - правильний і grapho - пишу) - це система загальноприйнятих правил написання слів якої-небудь мови і розділ мовознавства, який вивчає правопис слів)
Учитель: Що таке орфограма?
(Орфограмою називається правильне (таке, що відповідає правилам або традиціям) написання, яке потрібно вибрати із ряду можливих).
Учитель: Подивімося невеличкий відеоролик про ті орфографічні помилки, що трапляються найчастіше, за версією О.Авраменка:
https://www.youtube.com/watch?v=BF3kqDmr8yA
Учитель: Складіть, будь ласка, власний рейтинг орфографічних помилок (тих, що ви допускаєте найчастіше)
Обговорення рейтингів, складених учнями.
Учитель: Що допомагає нам знаходити та виправляти такі помилки?
(Орфографічні правила (правила орфографії) та орфографічний словник)
Учитель: Яке правило називається орфографічним?
(Орфографічним називається правило, яке необхідно застосувати до тієї чи іншої орфограми на основі її відмінних ознак).
Учитель: Який словник називається орфографічним? Коротко охарактеризуйте його.
(Орфографі́чний (ортографі́чний) словни́к (або правопи́сний) — словник, що містить перелік слів у їхньому нормативному написанні та розкриває слова лише в аспекті їхнього правопису).
(Додаткова інформація: розрізняють різновиди правописних словників: загальні, шкільні, словники-довідники, галузеві)
Учитель: А тепер спробуймо відредагувати тексти, використовуючи орфографічні правила, повторені на минулому уроці.
(Клас ділимо на три групи, кожна з яких має завдання: відредагувати текст-уривок із твору, який учні вивчали на уроках української літератури).
Працюємо під музику (тихо звучить Шопен https://www.youtube.com/watch?v=C_h8kfIq99k )
Тексти для редагування:
Ольга Кобиляньська,
“Миланхолійний вальс”
Неможу слухати миланхолійної музики. А вже най менше такої, що преваблює зразу душу ясними, до танцю визиваючими грациозними звуками, а від так, зрікаючися їх незамітно, льється лиш одною широкою струєю смутку! Я роспадаюся тоді в чуття і неможу опертися настроєві сумному, мов креповий флер, якого позбутися мені нетак лехко. За те, як пронесется музика блиску, я подвійно живу. Обнімала би тоді цілий сьвіт, заявляючі далеко-широко, що музика грає! І класичну музику люблю. Навчила мене її розуміти і відгадувати по “мотвах”, одна з моїх товарищок, якої душа не мов складалася з тонів і була сама олицетворина музика. Вона вічно шукала гармоніі. В людях, в їх відчувані, в їх відносинах до себе і до природи…
І.Нечуй-Левицький,
“Кайдашева сім’я”
Недалеко от богуслава, коло росі, в довгому покручиному яру роскинулось сило семигори. Яр вєтся гадюкою між крутими горами, між зиленими терассами; од яру на всі боки розбіглись, не наче гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блещать рядками ставочкі в очеретах, в осоці, зеленіють ливади. Греблі обсажені сто-літніми вербами. В глибокому яру ніби вєтся оксамитовий зелений пояс, на котрому блищат ніби вправлені в зилену оправу прекраси з срібла. Два рядки білих хат по-під горами біліють, не наче два рядки перлів на зиленому поясі. Коло хат зелиніют густі старі садки.
Панас Мирний, “Хіба ривуть воли, як ясла повні?”
ПОЛЬОВА ЦАРІВНА
На дворі весна в повні. Куди неглянь — скрізь розвернулося, роспустилося, зацвіло пишним цвітом. Ясне сонце, тепле й приязне, ще невспіло наложити палючих слідів на землю: як на великдень дівчина, красуєця вона в своїм роскішнім убранні... Поле — що безкрає море — скільки зглянеш — розіслало зилений килим, аж сміється в очах. Над ним синім шатром розіпялось небо — ні плямочки, ні хмарочки, чисте, прозоре — погляд так і тоне... З неба, як ростоплене золото, льється на землю блискучий світ сонця; на ланах грає соняшна хвиля; під хвилею спіє хліборобська доля... Лигенький вітрец подихав з теплого краю, перебігав з нивки на нивку, живив, освіжав кожну билинку... І ведуть вони між собою тихутаємну розмову: чутно тільки шелист жита, травиці...
Перевірка виправлених текстів (оригінали – на електронній дошці).
Пояснення орфограм.
Оцінювання роботи учнів.
Учитель: Недарма грамотність називають індикатором освіченості. Я бажаю вам завжди й за будь-яких обставин залишатися освіченими людьми!