Конспект "Розвивально-пізнавальна гра "Еврика"

Про матеріал
Цікава форма узагальнення знань учнів 9 класу з хімії. Розвиває пізнавальну активність та інтерес до вивчення предмету. Підійде для відкритого позаурочного заходу під час атестації
Перегляд файлу

 

 

РОЗВИВАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНА ГРА «ЕВРИКА»

(узагальнення знань за 9 клас

 

 

Додаток 1

Угорський кросворд «Прості речовини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Вуглець, золото, залізо, алюміній, азот, натрій, срібло, озон, свинець, мідь, фтор)

 

 

 

 

МЕТА:  розвивати пізнавальний інтерес до вивчення хімії, узагальнити знання з хімії за курс основної школи;

               розвивати уміння відстоювати свою точку зору, виділяти основні питання    вивченого       матеріалу,   розвивати   логічне   мислення, швидкість реакції, кмітливість, мовлення учнів;

               виховувати  почуття   колективізму,  любов  до  природи,   сприяти формуванню екологічного мислення, бажання пізнати нове.

 

Ведучий 1. Добрий день, дорогі друзі!

Ведучий 2. Сьогодні вас вітає гра "Еврика"!

Ведучий 1. Ми раді бачити тих, хто любить хімію і прийшов вболівати за своїх друзів.

Ведучий 2. Недарма хімію називають царицею серед природних наук.

Вона - могутня, вона - чудодійна, вона —сильна.

Без неї нам не їсти і не спати,

Не вмитись і не одягтись.

Це треба добре пам’ятати

Бо все, куди не подивись в житті

Без хімії вам ну ніяк не обійтись!

Ніде вам не пройти без формул

Без рівнянь і без завдань

І без міцних хімічних знань.

Ведучий 1.Тож сьогодні за ігровими стійками четверо дев’ятикласників,найкращі серед найкращих знавців хімії. В ході гри ми дізнаємося хто ж стане найрозумнішим і здобуде звання "Знавець хімії -2010"

Ведучий 2. Давайте познайомимося. За стійкою №І - …..(коротке знайомство   з   гравцем:  рік   народження,   місяць   планета  - покровитель, стихія, сприятливі кольори, щасливі і не щасливі дні тижня, числа, талісман, камені, рослина-символ, квітка, метал, смак, з яким знаком найкращі дружні відносини і з яким протилежний характер).

Ведучий 2. За стійкою №2 - …

Ведучий 1. За стійкою №3 …..

Ведучий 2. За стійкою №4 -

Ведучий 1. Тож перший конкурс "Тема". Умови: ви бачите 7 тем, з яких можете обрати одну – яку ви найбільше знаєте, потім прозвучить 10 запитань. Правильна відповідь - 1 бал. Проте потрібно визначити в якому порядку ви будете обирати теми. Для цього, будь ласка, дайте відповідь на питання: скільки ізомерів має декан? (75) (Учні пишуть на папері маркером і показують свою відповідь. Хто найближче до правильної відповіді - той перший і отримує 1 бал).

ТЕМИ: "Хімічні реакції"; "Видатні вчені-хіміки"; "Хімічні та фізичні явища"; "Хімія у побуті"; "Періодичний закон та періодична система хімічних елементів"; "Неорганічна хімія"; "Органічна хімія".

 

 

ТЕМА"ХІМІЧНІ  РЕАКЦІЇ"

  1. Хімічні    реакції,     що     протікають     із     виділенням     теплоти називають... (екзотермічні).
  2. Як по  іншому можна назвати реакцію приєднання Гідрогену до речовини? (Гіідрогенування).
  3. Реакція речовини з киснем, в результаті якої виділяється тепло і світло називається... (реакцією горіння)
  4. Для алканів характерні реакції: а) приєднання; б) заміщення.
  5. Реакції, в результаті яких з двох речовин утворюється одна називається... (реакція сполучення).
  6. Теплота, що виділяється або поглинається під час хімічної реакції називається (тепловим ефектом).
  7. Реакції, що протікають із зміною ступенів окислення називаються... (окисно-відновними).
  8. Гідратація це реакція: а) приєднання води; б) обмінна реакція між водою і речовиною?
  9. Речовини, які в процесі реакції віддають електрони називаються... (відновники)
  10. Речовина, що впливає на швидкість хімічної реакції, проте участі в ній не бере називається... (каталізатор)

 

ТЕМА «УЧЕНІ-ХІМІКИ»

  1. Російський та український фізик та хімік, професор Харківського університету, склав витискувальний ряд металів (М.М.Бекетов)
  2. Автор теорії хімічної будови органічних речовин і першого підручника з органічної хімії. Вперше довів існування ізомерів і синтезував цукристу речовину (О.М.Бутлеров)
  3. Російський хімік, різнобічний учений, педагог, громадський діяч. Відкрив у 1869 році закон, що є одним із головних законів природи. (Д.І.Менделєєв).
  4. Фізик і хімік, одна з творців учення про радіоактивність. Полька, добула Радій і за це була удостоєна Нобелівської премії (Марія Складовська-Кюрі).
  5. Український  учений,   академік   (1854-1942).   Народився   в   Україні, працював у Відні, Празі; професор, ректор Українського університету в Празі. Наукові праці стосуються органічної хімії та біохімії. Вперше синтезував сечову кислоту. Автор українського підручника з хімії. (І.Я.Горбачевський).
  6. Шведський вчений і мінералог, почесний член Петербурзької академії наук. Запропонував сучасні хімічні символи елементів. (Й.Я.Берцеліус).
  7. Англійський фізик, що у 1911 році запропонував ядерну модель будови атома. Лауреат Нобелівської премії у 1908 р. (Ернест Резерфорд)
  8. Російський вчений, перший російський академік Петербурзької академії наук (з 1745р). За словами О.С.Пушкіна6 «Історик, ритор, механік, мінералог, художник і віршотворець – усе він дослідив і все збагнув!» Є одним із засновників атомно-молекулярного вчення і закону збереження мас. (М.В.Ломоносов).
  9.  Видатний     представник     давньогрецької     філософії,     засновник

            атомістичної теорії. (Демокріт).

  1. Шведський фізик і хімік, член-кореспондент Петербурзької академії наук  (з 1903 р.) і почесний член Академії наук СРСР (з 1925 p.).Автор теорії     електролітичної дисоціації сполук (Сванте Август Арреніус).

 

ТЕМА "ХІМІЧНІ ЯВИЩА"

Вказати хімічне чи фізичне явище:

  1. Скисання молока (X)
  2. Обвуглення деревини (X)
  3. Поширення запаху парфумів (Ф)
  4. Утворення зеленого нальоту на мідних предметах (X)
  5. Утворення білого осаду на стінках колби під час кип'ятіння води (X)
  6. Утворення білого порошку під час подрібнення скла (Ф)
  7. Фотосинтез (X)
  8. Утворення інею (Ф)
  9. Закипання соди під час додавання в неї оцту (X)
  10. Помутніння вапняної води під час пропускання вуглекислого газу (X)

 

ТЕМА "ХІМІЯ В ПОБУТІ

  1. Найпоширеніший полімер, що використовується у побуті для виготовлення плівки, пакетів, обкладинок для зошитів (поліетилен).
  2. Яка формула і правильна назва кухонної солі? (NaСІ,хлорид натрію)
  3. Назва спирту, що відомий людині як винний, спирт широко застосовується у медицині (етанол, етиловий спирт).
  4. Густа оліїста речовина, має специфічний запах легша за воду, нерозчинна сировина для виготовлення бензину, гасу мастил (нафта).
  5. Як називаються вироби з глини?(Кераміка).
  6. Як у побуті ми називаємо розчини силікатів натрію та калію у воді? (силікатний клей).
  7. Алотропна   форма   Оксигену.   Має   сильні   окисні   властивості  і використовується для знезараження води (озон).
  8. 5%-ий розчин цієї речовини називають карболовую кислотою і використовують для знезараження приміщень та медичних інструментів, хоча вона сама дуже отруйна для організму людини (Фенол).
  9. Назвіть полімер, з якого виготовлено папір (целюлоза).
  10. Які два ізомери моноцукру входять до складу меду (глюкоза, фруктоза).

 

ТЕМА "ПЕРІОДИЧНИЙ ЗАКОН ТА ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА

ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ".

  1. Коли і ким сформульовано періодичний закон?
  2. Назвіть елементи, назви яких походять від назв частин світу (Америцій, Європій).
  3. Горизонтальний ряд періодичної системи, що починається лужним металом, а закінчується інертним газом називається... (період).
  4. Назвіть два галогени.
  5. Основною характеристикою елемента є... (заряд ядра).
  6. Назвіть частинки, що входять до складу ядра атома (протони і нейтрони).

7. Німецький   учений,    що    найближче    підійшов   до   формулювання періодичного закону (Лотар Мейер).

8.Вертикальний стовпчик періодичної системи називається... (група).

9.Скільки елементів входить до складу періодичної системи (ПО).

10.Назвіть елемент Н (Гідроген).

 

ТЕМА "НЕОРГАНІЧНА ХІМІЯ"

  1. Найменша неподільна частинка речовини (атом).
  2. HCІ, H2SO4, HNO3, H2S належать до класу (кислот).
  3. Оксиди та гідроксиди, що виявляють і кислотні і основні властивості (амфотерні).
  4. Найтвердіша з усіх речовин (алмаз).
  5. Кількість речовини позначається літерою (ню,).
  6. Цей оксид нітрогену має бурий колір і важчий за повітря,  його називають "лисячий хвіст " (Нітроген (IV) оксид).
  7. Складні  речовини,   що   утворені   атомами   металу   і   кислотним залишком (солі).
  8. Вони бувають мінеральні і органічні; рідкі і тверді; прості і комплексні (добрива).
  9. Назвіть назву і формулу оксиду, що на 2/3 покриває поверхню Землі (Н20, вода).
  10.  Явища,   під   час  перебігу яких речовини  залишаються  незмінними називаються... (фізичними).

 

ТЕМА "ОРГАНІЧНА ХІМІЯ

  1. Загальна формула алкенів (СnН2n)-
  2. Іменем якого вченого названа реакція приєднання галогеноводню до молекули ненасичених вуглеводнів? (Марковніков).
  3. Оксигеновмісні органічні сполуки, функціональною групою яких є гідроксильна група (спирти).
  4. Мономерами білка є (амінокислоти). Вчений, що у 1861 році сформулював теорію хімічної будови (О.М.Бутлеров).
  5. Для назв альдегідів використовуємо суфікс (-аль).
  6. Речовини, що мають однакову молекулярну формулу, але різну хімічну будову називаються... (ізомери).
  7. Речовина густа, сироподібна, без запаху і кольору, солодка на смак, розчинна. Має пом’якшувальну  дію на шкіру. Широко застосовується у медицині та фармації (гліцерин).
  8. До складу карбонових кислот входить функціональна група (СООН, карбоксильна).
  9. Як називаються похідні гліцерину та вищих жирних кислот? (Жири).
  10. Назвіть назву дисахариду, що ми називаємо у побуті цукор (Сахароза).

 

2 КОНКУРС "ОРАТОР"

Ведучий 1. У народі говорять: "Слово - Аргентум, а мовчання - Аурум ", що в перекладі на звичну мову значить: "Слово - срібло, а мовчання –  золото ". Проте саме в цьому конкурсі ми побачимо, як розвинені ваші ораторські здібності і вміння відстоювати свою точку зору.

Ведучий 2. Зараз ви побачите три теми, серед яких лідер обирає одну, протягом 30 секунд обдумуєте її і доводите свою точку зору. Будьте уважними,  адже оцінювати цей конкурс будете ви самі. Від 1 до 4 балів.  

ТЕМИ:  «Хімія - це справа чоловіча...», «Хімічні знання потрібні всім тому, що...» «Усе живе існує завдяки хімічним перетворенням...», «Хімія - наука майбутнього, адже..»

 

 

3 КОНКУРС "МІЙ КОНИК"

Учасники знайомлять глядачів із своїми захопленнями і глядачі виставляють їм оцінки від 1 до 4 балів.

 

4 КОНКУРС "ПРАКТИКУМ"

Ведучий 1. Зараз перед вами учні розіграють сценку "Практична робота", в ході якої буде спеціально допущено декілька помилок і порушень правил техніки безпеки. Ваше завдання – помітити і виявити якнайбільшу кількість порушень. По закінченню скажете, де були порушення і вмотивуйте їх.

 

У залі стоїть стіл. За ним - два учні; один їсть і сідає за стіл (І). На столі купа речей (2) і на край стола один з них кладе яблуко. Діти виконують дослід, при чому один учень тримає пробірку, а другий – наливає (З), залишаючи флакони відкритими (4). Речовини наливаються не над столом (5) і потім учні нюхають їх (6). Закривають флакони, переплутавши пробки (7), витирають руки об одяг, беруть яблуко, доїдають (8,9) і виходять не прибравши (10).

  1. В хімічному кабінеті не дозволяється вживати їжу.
  2. На столі не повинно бути зайвих речей.
  3. Дослід виконує один учень.
  4. Не можна залишати флакон відкритим.
  5. Усі досліди виконуються над столом (лотком).
  6. Неправильно нюхали речовини.
  7. Пробки не можна міняти.
  8. Руки потрібно вимити.
  9. Учні повинні бути в халатах.

          10.Після роботи необхідно прибрати своє місце.

 

5 КОНКУРС "ПІДКАЗКА"

Ведучий 1. У школі ми всі любимо підказувати і навіть є свого роду майстри цієї справи. Зараз ми дозволяємо вам це зробити. Ви будете грати з своїм товаришем, за спиною якого ми будемо показувати 10 предметів. Ви повинні описати цей предмет не називаючи його так, щоб ваш друг його назвав. А на все у вас 1 хв.

 

 

6 КОНКУРС "УГОРСЬКИЙ КРОСВОРД"

 (Дивись додаток 1)

 

А поки гравці розгадують - з глядачами проводимо гру. Жартівливе завдання: перекладіть з хімічної мови на загальноприйняту прислів 'я та приказки:

  1. Ферумний характер.
  2. Перший день - гість Аурум, другий - Аргентум, третій - Купрум, бери сумку та їдь.
  3. Щоб друга пізнати треба пуд хлориду натрію з "їсти.
  4. Не все те Аурум, що блистить.
  5. Білий, як карбонат кальцію.
  6. Куй Ферум, поки гаряче.
  7. Сказав правди на ламаний Купрумний гріш.
  8. Хоч у вогонь і аш два о, якби до свого роду.
  9. На дурняк і це-аш-три-це-о-о-аш солодкий.

Ведучий 1. Тож  підведемо  підсумки.   Зараз ми  попрощаємось  із  двома гравцями,   що  набрали  найменшу  кількість  балів  (їм  дарують подарунок на згадку).

Ведучий 2. А зараз конкурс "Гонка за лідером". Буде задано 10 запитань, правильна відповідь - 2 бали. Перемагає той, хто має кращу реакцію і перший дасть відповідь.

Питання:

  1. Алотропна модифікація Карбону, що використовується у олівцях (графіт).
  2. Формула піску, кремнезему, кришталю (SiO2).
  3. Спирт, вживання 10 мл якого викликає сліпоту, 30 – смерть (метанол).
  4. Вуглевод, 0,12% якого міститься в крові (глюкоза).
  5. Міра, якою вимірюють масу дорогоцінного каміння (карат).

6.   Хімічні  реакції,   що   відбуваються  з   поглинанням   теплоти (ендотермічні).

7.   Як  називається  період розвитку хімії,   коли люди  шукали "філософський камінь " (алхімія).

  1. Наука про  відношення  організмів між собою  та довкіллям (екологія).
  2. На яку речовину є якісна реакція з йодом? (Крохмаль).
  3. Як називається карбонова кислота,  9%-ий розчин якої ми використовуємо для консервування? (Оцтова).

Конкурс завершується, оголошується переможець.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Сценарії
Додано
3 березня 2021
Переглядів
774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку