Мета уроку: розвивати знання учнів про розчини; формувати уявлення учнів про розчини як багатокомпонентні системи; ознайомити з класифікацією розчинів; показати значення розчинів у природі й життєдіяльності людини; розвивати уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою; розвивати логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи
Значення розчинів у житті та практичній діяльності людини В повсякденному житті: для приготування їжі, під час миття та прання, використання побутових засобів хімії, парфумерія, ліки, фарби, лаки тощо В промисловості: харчова, текстильна, фармацевтична, хімічна, металообробна, сільське господарство та ін.
Рідкі Тверді Газоподібні це системи, які складаються із найдрібніших частинок, що рівномірно розміщені в середовищі, яке може бути газоподібним, рідким або твердим тілом – у вигляді маленьких частинок (кристалів, крапельок або бульбашок) Дисперсні системи – Розчин кухонної солі Мінерал аметист Повітря
Грубодисперсні системи - Суспензії – це розчини, в яких частинки твердої речовини розподілені між молекулами води, їх видно неозброєним оком. Емульсії – це розчини, в яких частинки будь-якої рідини розподілені між молекулами іншої рідини. а) молоко (емульсія), б) кавовий напій (суспензія) розмір частинок 10~7м
Аерозолі – зависі, у яких крапельки рідини рівномірно розподілені між молекулами газоподібної речовини Пил – зависі, у яких частинки твердої речовини рівномірно розподілені в газоподібній речовині Піни – зависі, у яких газоподібні речовини рівномірно розподілені в рідкій речовині а) – дим, б) – туман, в) – піна Грубодисперсні системи
Закріплення знань Запитання: Які системи називаються розчинами? З яких компонентів складається розчин? Яке значення розчинів в житті людини? Чим відрізняються істинні розчини від дисперсних систем? Наведіть приклади різних дисперсних систем, у тому числі й розчинів, які можна віднести до того чи іншого класифікаційного типу.
Гра «Вірю, не вірю» 1. Усі речовини добре розчиняються у воді. 2. Вода, цукор, пісок – добре розчиняються у воді. 3. Крейда, сода питна, пісок – у воді не розчиняються. 4. Та речовина, яка розчиняється у воді називається розчинником. 5. Газоподібні речовини у воді не розчиняються. Тестові завдання
Список використаних джерел Література: Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів). Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора). Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора).
Список використаних джерел Інтернет-ресурси: http://kuchka.info/znachennya-rozchyniv-u-pryrodi-ta-zhytti-lyudyny-rozchyny-i-joho-komponenty-rozchynnyk-rozchynena-rechovyna-voda-yak-polyarnyj-rozchynnyk.html; http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1893; http://www.myshared.ru/slide/895591/; http://www.chemistry.in.ua/grade-9/solutions-and-dispersed-systems#more-1124