Побудова інтерактивного уроку
у 9 класі на тему:
«Узагальнення знань з теми «Вуглеводні»»
Мета: узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про склад, будову, фізичні і хімічні властивості насичених і ненасичених вуглеводнів, способи їх одержання, сфери застосування; закріпити та розвивати вміння порівнювати, узагальнити та скоригувати знання учнів з теми «Вуглеводні»
Очікувані результати: учень розрізняє насичені та ненасичені вуглеводні, складає структурні формули представників гомологічного ряду алканів, алкенів та алкінів, проводить розрахунки за рівняннями хімічних реакцій, використовуючи закон об'ємних відношень
Тип уроку: комбінований урок - узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, підручник, зошит, мультимедійний проектор, роздавальний матеріал
Базові поняття уроку: насичені та ненасичені вуглеводні, алкани, алкени, алкіни, етен, етин, структурні формули, закон об'ємних відношень, реакція горіння
Ключові компетентності: спілкування державною та іноземною мовами, математична, природничі науки і технології, екологічна грамотність і здорове життя
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Існує багато видів вуглеводнів. З них зроблені речі, вони входять до складу продуктів харчування, тканин нашого одягу, вони складають основу живої природи. Ці речовини відносяться до органічних. Крім того , нові органічні речовини постійно синтезуються людиною.
ІV. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо який розділ хімії ми почали вивчати. Так, органічну хімію. А зараз ви розв'яжете кросворд і таким чином повторимо і закріпимо вивчений матеріал. На дошці за допомогою мультимедійного проектора висвічуються клітинки які потрібно заповнити, а в подальшому і інші завдання.
Дайте відповіді на такі запитання:
1
8 |
В |
У |
Г |
Л |
Е |
Ц |
Ь |
|||||||||||||
6 |
Б |
У |
Т |
А |
Н |
|||||||||||||||
10 |
Г |
О |
Л |
О |
В |
Н |
И |
Й |
||||||||||||
7 |
М |
Е |
Т |
И |
Л |
|||||||||||||||
3 |
І |
З |
О |
М |
Е |
Р |
И |
|||||||||||||
11 |
В |
О |
Д |
Е |
Н |
Ь |
||||||||||||||
2 |
Г |
О |
М |
О |
Л |
О |
Г |
И |
||||||||||||
9 |
Д |
И |
||||||||||||||||||
4 |
М |
Е |
Т |
А |
Н |
|||||||||||||||
5 |
А |
Л |
К |
І |
Н |
И |
||||||||||||||
V. Узагальнення та систематизація знань
Робота в групах «Коло ідей». . Весь клас об’єднується в п'ять груп. Піднімаєте руки або здаєте роздатковий матеріал. Обговорюєте завдання в групах. Представник кожної групи озвучує результати роботи груп. Завдання проектуються на дошку.
1.ЗАГАДКА
Отже, ми з вами пригадали, що таке органічна хімія та які сполуки вона вивчає, а зараз відгадайте загадку про одну і з таких речовин:
Народився я в болоті,
в глибині на самім дні.
Там гнили рослинні рештки.
Тато й мама то мої.
Народився я веселим,
сидіть на місці не схотів,
поскакав собі до верху
і в повітря я злетів.
Там спіймали мене люди,
посадили у трубу.
І погнали в подорож далеку –
дуже довгу і важку.
І в тій подорожі славній
я усім приносив користь:
зігрівав комусь оселю,
була вдячна й промисловість.
А робив я це тому,
що коли горю я в кисні
виділяю теплоту.
Мені раді люди різні.
Потім нагрівати стали
доки я не розклався
на водеть та вуглець.
Я служу всім людям
та самотнім був там я
і не знав свого я роду,
де ж ти є, моя сім'я?
І пішов я за порадою
до великого знавця
то був Бутлеров великий.
Кожен знав його ім'я.
І дізнався я від нього
від великого знавця,
що маю рід великий я.
А тепер скажіть хто я? І яка моя сім'я?
Отож здавайте письмові відповіді на запитання про що йдеться у загадці та не забудьте написати про яку реакцію йдеться.
Прийом «Творча лабораторія». З початку вивчення теми ви маєте кожен табличку гомологів алканів, алкенів та алкінів для кращого і скорішого засвоєння матеріалу. Давайте пригадаємо за допомогою фрагментів хімічної лабораторії, ці формули.
2. Прийом «Хімічний крос». Дайте назви речовинам за структурними формулами:
СН3-СН-СН-СН2-СН3 СН2=СН-СН-СН3 СН3-С≡С-СН2 –СН3
| | |
СН3С2Н5 С2Н5
3. Складіть структурні формули таких речовин: 3-етилгекс-2-ен; 2,2, 4,4 –тетраметилгепт-2-ин; бут-2- ін.
4. Складіть формули ізомерів для октену.
5. Дайте назву речовині С2Н2 та складіть формули двох гомологів.
6. Які з наведених вуглеводнів, формули яких наведено нижче, належать до алканів: С4Н10, С5Н10, С3Н8, С2Н4, С6Н10,С2Н2, С7Н16.
7. Прийом «Міні-практикум».
Задача. Обчисліть об'єм кисню, який витратили на спалювання 2 літрів етану.
Здійсніть перетворення. С→СН4 →С2Н2 →С2Н4 →(-СН2 - СН2 -)n
8. «Морський бій». Перші координати задає вчитель-учні по групах( хто скоріше піднімає руку) читають формулу і дають назву речовині, далі називають свої координати і так далі поки не відкриються всі клітинки.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1. |
СН4 |
С5Н8 |
С6Н12 |
С3Н6 |
С4Н8 |
2. |
С2Н2 |
С8Н16 |
С7Н16 |
С6Н10 |
С2Н6 |
3. |
С2Н4 |
С3Н4 |
С5Н10 |
С10Н22 |
С9Н16 |
VІ. Рефлексія
Опитування по колу:
-Я начився….
- Було складно…
-Найцікавішим було…..
-Цей урок дав мені для життя…
-Сьогодні я дізнався…
VІІ. Підбиття підсумків.
Оцінювання учнів з врахуванням самооцінки та взаємооцінки.
VІІІ. Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал за темою: «Вуглеводні», підготуватись до контролю знань. А також підготувати реферат на тему: «Світ вуглеводів навколо нас»