Урок "Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок"

Про матеріал
Урок розроблений за навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585) Матеріал допоможе учителям ознайомити учнів з властивостями води як універсального розчинника, розвинути знання про хімічний зв'язок і будову речовини на прикладі будови молекули води, здатністю її молекул утворювати водневі зв’язки, розвинути уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою, розвинути в учнів логічне мислення, показати учням значення розчинів у природі й життєдіяльності людини, виховати дбайливе ставлення до природи
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.

МЕТА УРОКУ: узагальнити знання про роль води в природі та діяльності людини; ознайомити з властивостями води як універсального розчинника; продовжувати формування уявлення про залежність речовин від їх будови; розвивати знання про хімічний зв'язок і будову речовини на прикладі будови молекули води; ознайомити з особливістю будови молекули води, здатністю утворювати водневі зв’язки.

ХІД УРОКУ

І.        Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

ІІ.       Мотивація уроку.

ІІІ.      Повідомлення теми, мети уроку.

IV.      Актуалізація знань.

Бесіда

  •        Які системи називаються розчинами?
  •        Чим відрізняються істинні розчини від дисперсних систем?
  •        Наведіть приклади різних дисперсних систем, у тому числі й розчинів, які можна віднести до того чи іншого класифікаційного типу

V.   Вивчення нового матеріалу.

Епіграф уроку:

«Вода! Ти не маєш ні смаку, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти є. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя»  

Антуан де Сент-Екзюпері


Вода: 96,5 % - морська вода, 3,5%   -  прісна вода (Льодовики – 69%, Підземні води - 30%, Річки, озера, болота, штучні водойми, багаторічна мерзлота, атмосферна волога – 1%) 

  1.               РОЛЬ ВОДИ В ПРИРОДІ ТА ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ (Відеофайл)
  2.     Вода - єдина речовина, яка зустрічається на Землі в усіх трьох агрегатних станах
  3.     Вода в організмі людини
  4.     Вода в овочах і фруктах
  5.     Вода в житті людини
  6.     Вода – універсальний розчинник, вічний двигун живої і неживої природи

2. БУДОВА МОЛЕКУЛИ ВОДИ

Бесіда

  •    Які типи хімічного зв’язку ви знаєте?
  •    Визначте тип хімічного зв’язку і напишіть електронну формулу молекули води.
  •    Якою є геометрична будова молекули?

Молекулярна формула води

Графічна формула води

Кулестержнева модель води

Масштабна модель води

 Будова молекули води

Будова молекули води

Картинки по запросу схема утворення диполя води Картинки по запросу схема утворення диполя води

З погляду геометрії в будові молекули води важко знайти щось надзвичайне: атом Оксисену, до якого приєднані два атоми Гідрогену. Усі атом, які утворюють молекулу, лежать в одній площині.

3. ВОДНЕВИЙ ЗВЯЗОК

Від’ємний заряд молекули води (Оксисен) і позитивний заряд (Гідроген)перебувають на різних кінцях молекули. Тому в цілому електронейтральна молекула води має позитивний та негативний полюси. Молекули, у яких розділені позитивні та негативні заряди, називаються дипольними, або диполями. Наявність значного дипольного моменту у води призводить до того, що її молекули-магнітики – сильно притягуються одна до одної. Унаслідок взаємодії диполів води міжатомні та міжмолекулярні сили на поверхні занурення в неї речовини стають у 80 разів слабшими. Інакше кажучи, вода має найвищу з усіх відомих нам сполук діелектричну проникність.

Тепер поговоримо про особливості атома Гідрогену, оскільки 2/3 молекули води складаються з атомів Гідрогену.

Гідроген від інших елементів періодичної системи Д.І.Менделєєва відрізняє одна особливість. Усі хімічні елементи, які в реакціях віддають електрони, залишаються після цього з деякою кількістю електронів. Усі, але не Гідроген, який і має всього лише один електрон. Віддавши його, Гідроген залишається зовсім без електронної оболонки. Інакшими словами, те, що ми називаємо йоном Гідрогену, є голим ядром, елементарною часткою – протоном.

Розміри атомного ядра в багато разів – приблизно в 100 тисяч – менші за розміри атома. Тому йон гідрогену, порівняно з іншими однозарядними позитивними йонами, має невідчутні розміри. Згідно з фізичними законом, тіла, що мають однакові заряди, утворюють поле, напруженість якого обернено пропорційна квадрату його радіуса. Тому напруженість поля, яке утворює протон, у багато разів перевищує напруженість поля, яке утворюють інші позитивні йони. Два протони Гідрогену, які вступили у взаємозв’язок з йоном Оксисену, повинні були нейтралізувати заряди. Але поле, яке утворюється протоном у сполуці H2O, не насичується негативними зарядами Оксисену. Йони Гідрогену ще зберігають здатність вступати у взаємодію. Цей додатковий зв’язок так і називається водневий.

VI.  Закріплення знань учнів.

Запитання:

  •                 Яке значення розчинів в житті людини?
  •                 Яка роль води як універсального розчинника в природі?
  •                 Який тип зв’язку спостерігається в молекулі води? Яка її будова з точки зору електронної будови атома?
  •                 Що таке диполь і в результаті чого молекула води є диполем?
  •                 Що таке водневий зв’язок?

VIІ.     Завдання додому.

  1.               Вивчити § підручника.
  2.               Виконати завдання після параграфа.
  3.               Підготувати цікаві повідомлення про властивості води.

VIIІ.   Підсумок уроку.

Підсумовується  робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

  1.               Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів).
  2.               Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора).
  3.               Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора).
  4. Григорович О.В. Хімія. 9 клас: Плани-конспекти уроків / О.В.Григорович, А.В.Віценцик, О.М. Гостинникова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 304 с. + Додаток (16с.). – (Серія «Майстер клас») (книга трьох авторів). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.slideshare.net/olenameskova/ss-59950953 (електронне джерело).
  5. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://edufuture.biz/index.php?title=Вода_як_розчинник._Будова_молекули_води,_поняття_про_водневий_зв’язок (електронне джерело).
  6. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.chemistry.in.ua/grade-9/solutions-and-dispersed-systems#more-1124 (електронне джерело).
  7. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mypresentation.ru/presentation/130120_mou_sosh_5_stbrinkovskaya_urok_po_teme_chistaya_voda_podgotovila_uchitel_ximii_beba_ea (електронне джерело).
  8. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pt.slideshare.net/ssuser35f5f51/5187-7 (електронне джерело).
  9. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kuchka.info/znachennya-rozchyniv-u-pryrodi-ta-zhytti-lyudyny-rozchyny-i-joho-komponenty-rozchynnyk-rozchynena-rechovyna-voda-yak-polyarnyj-rozchynnyk.html(електронне джерело).

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Гранкіна Т.М.)
Додано
9 березня 2021
Переглядів
7454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку