повторити вивчене про частини мови; формувати вміння розпізнавати прикметники у загадках та описах; розвивати творчі здібності, самостійність, спостережливість, уяву, фантазію, зв'язне мовлення. Виховувати духовно – моральні якості, любов до рідної мови, землі.
Тема: «Подорож до країни Граматики»
Мета: повторити вивчене про частини мови; формувати вміння
розпізнавати прикметники у загадках та описах; розвивати творчі здібності, самостійність, спостережливість, уяву, фантазію, зв’язне мовлення. Виховувати духовно – моральні якості, любов до рідної мови, землі.
Хід заняття
I.Організаційний етап
1. Організація учнів, створення санітарно-гігієнічних умов для проведення самопідготовки.
Вчитель. Сьогодні самопідготовка у нас незвичайна:
До нас завітали гості – вчителі
Давайте ми їх привітаємо всіх
Учениця 1.Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас
Всіх запрошуєм ласкаво
В наш великий й дружний клас.(слайд 1)
Учениця 2.Побажаєм всім удачі, добра і тепла
Незгоди людські хай не чинять вам зла
І тільки все добре в житті щоб велося
Хай збудеться все, що іще не збулося:
Хай сонце на небі щоденно сіяє,
Так щастя в житті вашім хай розквітає.
Вчитель. На занятті рідну мову
Зараз будемо вивчати
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам краще знати.
Бо вона така чарівна
Мелодійно так звучить…
Поміж мовами – царівна,
Як її нам не любить?!
Лінгвістична казка
Є на світі країна, не позначена на жодній карті світу. Це надзвичайна країна – без неї не може жити жодна мова, жоден народ, жодна держава. Це країна Граматика. У ній правлять справедливі та мудрі Закони і розумні Правила.
Серед мешканців Граматики є Частини мови – Іменник, Прикметник, Дієслово та інші. Вони дуже поважні, кожен з них у Граматиці виконує надзвичайно важливу роль.
Іменник вирощує імена і роздає їх усім, хто живе, росте, цвіте і навіть тим, хто вже не може жити.
Прикметник – кмітливий, всезнаючий, відвертий, справедливий, принциповий і прискіпливий. Він справедливо визначає, якими є всі ті, що їх виростив іменник, він називає ознаки. Від його прискіпливого слова ніхто і ніщо не заховається.
Дієслово – надзвичайно працьовитий мешканець Граматики. Він працює навіть тоді, коли всі сплять.
Починаємо подорожувати
Ми тепер в частини мови.
Всіх їх треба добре знати,
Щоб здобути знань основи.
ІІ. Підготовчі ігри та вправи до виконання домашнього завдання
«Карусель біжить кружляє, вчиться допомагає»
Зупинка «Стартова»
(слайд 4)
тини. Щоб зібрати карту, необхідно відповісти на пита-
ння. Але відповідаємо правильно, щоб карта знов
стала ціла. Увага на екран! (слайд 5)
зується прикметник?
Прикметник – це така частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайся в диво пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий.
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Зупинка «Словникова»(слайд 7)
1 випробування « Відгадай слово за ознакою».
Рідна, лагідна, найдорожча – хто це? (матуся)
Запашний, білий, смачний – що це? (хліб)
Білий, холодний, пухкий – що це? (сніг)
Червоне, солодке, соковите – що це? (яблуко)
Пухнаста, руда, хитра – хто це? (лисиця)
Весняний, сонячний, теплий – що це? (день)
Жовті, червоні, осінні – що це? (листочки)
Сірий, зубатий, голодний – хто це? (вовк)
Футбольний, круглий, шкіряний – що це? (м’яч)
2 випробування. Відгадати загадки і сказати, які слова вам допомогли відгадати ці загадки (слова – прикметники).
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не буде влітку.
( Пролісок)
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
( Дятел)
Спритна і проворна, а не птах.
( Білка)
( Зайчик)
жителів нашої країни Граматики.
Зупинка «Ігрова»(слайд 8)
ІІ. Самостійна індивідуальна робота учнів.
Зупинка «Самостійна»(слайд9)
Зелена [зелена] - 6 букв, 6 звуків,3 склади. Схема: - 0 - 0 - 0
[з] приголосний, дзвінкий, твердий,
[е] голосний, нелаб., ненаголош., наближ. до и,
[л] приголосний, сонорний, твердий,
[е] голосний, нелаб., наголош.,
[н] - приголосний, сонорний, твердий.
[а] голосний, нелаб., ненаголош.
Листя [лист'а] - 5 букв, 5 звуків,2 склади. Схема: - 0 - = 0
[л] приголосний, сонорний, твердий,
[и] голосний, нелаб., наголош.
[с] приголосний, глухий, твердий,
[т']- приголосний, глухий, м'який.
[а] - голосний, нелаб., ненаголош.
III. Підсумок самопідготовки
1