Розробка уроку з української мови: "Правильне використання форм числівника під час читання. Тренувальні вправи з елементами використанням STEM-технологій."

Про матеріал
Розробка уроку з української мови: "Правильне використання форм числівника під час читання. Тренувальні вправи з елементами використанням STEM-технологій." Під час уроку формувати вміння вживати числівники у власному мовленні, переконливо висловлювати свою думку та доводити її правильність, вчити аналізувати мовний матеріал і давати оцінку діяльності своїх товаришів
Перегляд файлу

Тема. Правильне використання форм числівника під час читання. Тренувальні вправи з елементами використанням STEM-технологій.

Мета.

  • Поглибити і систематизувати знання  учнів про числівник, та вміння розрізняти  кількісні  та порядкові числівники,  прості, складні та складені; формувати вміння вживати числівники у  власному мовленні, переконливо висловлювати свою думку та доводити її правильність, вчити аналізувати мовний матеріал і давати  оцінку діяльності своїх товаришів; 
  • розвивати самостійність, творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях відповідно до мовленнєвої ситуації, пізнавальний інтерес до природи;
  • виховувати любов до рідного краю, бажання допомагати пернатим друзям, бережливе ставлення до птахів.

Тип уроку: закріплення набутих знань, умінь та навичок.

 Обладнання: таблиця «Числівник як частина мови», презентація,   відеозапис пісні «Лелеки» , індивідуальні картки, підручник , контурна карта, дидактичний матеріал, кольоровий папір для виготовлення орігамі.

Девіз уроку: «Любить свій край – це значить все любити».

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

    Діти у нас сьогодні незвичайний урок,  урок-подорож. Щоб подорож у нас була приємною давайте один одному посміхнемося та побажаємо добра.

Вступне слово вчителя.

      Яка прекрасна наша Батьківщина! Вона милує очі у будь-яку пору року, влітку - яскравими барвами, восени  золотим листям, взимку-казковою красою, весною - буйним цвітінням дерев. Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживлять птахи.

       На території нашої області налічують 180 видів птахів, 5 видів із них занесені до Червоної книги України. За підрахунками вчених, за останні 300 років із нашої планети зникло 94 види птахів. І від нас із вами залежить, чи поповниться ця сумна статистика. Тож давайте і ми сьогодні скажемо слова про тих, які долають тисячі кілометрів через моря, океани на шляху до нашої землі, до рідних гнізд.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

     Ми з вами вивчаємо тему «Числівник як самостійна частина мови» з розділу  «Морфологія». Наше завдання сьогодні – поглибити наші знання    про числівник, навчитися  розрізняти  кількісні  та порядкові числівники, відмінювати їх, відрізняти прості, складні та складені числівники, правильно використовувати форми числівників під час мовлення. А здобувати міцні  знання  нам допоможе птах, який прилітає до нас один із перших весною.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Відгадування загадки

У червоних чоботях, в білому халаті, Він весною прилетів і сидить на хаті.

                                                                                                              (Лелека)

2.Виступ групи  «Дослідник».

(Завдання додому було підрахувати скільки в нашому населеному пункті розташовано гнізд лелек)

( Учні записують складені речення, знаходять числівники)

3. Інтерактивна вправа. «Мовний двобій»

- Яку частину мови називають числівником?

- Чи змінюється числівник за відмінками?

- Назвіть морфологічні ознаки числівника?

-Яка синтаксична роль числівника?

- Привести приклади числівників?

- На які групи за значенням поділяються числівники?

- А за будовою?

- Скажіть чим відрізняються слова сім, сімнадцять, сімдесят сім?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Інтерактивна вправа. Метод  «Мікрофон» .Міркуємо про щастя.

- Чому лелека вважається птахом щастя?

- Чи знаєте ви легенди про лелеку ?

2. Виступ групи  «Дослідник».

Легенда про лелеку.

       Давно це було, коли на українську землю нападали орди кочевників. Налітали, підпалювали хати, виганяли худобу, забирали у полон жінок та дітей. А малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стуком дзьобів почали кликати козаків на допомогу. Але далеко були козаки, не почули птахів. І тоді птахи підхопили на крила заплаканих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів, а лелеки кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали. З того часу лелекам в Україні завжди раді.

3.Слово вчителя.

       Щасливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він – птах священний, за розорення його гнізда – кара вогнем. Лелека – символ дому. Щасливе те село, яке має хоча б одне лелече гніздо,– його обходитимуть стороною чорні хмари та злі буреломи. А як ви вже зрозуміли із доповіді «Дослідників» у нашому селі їх - дванадцять. І ось саме цей птах є гостем нашого уроку.

V. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Колективна робота над текстом.

1.Прочитати вголос текст. Визначити його стиль і тип мовлення. Дібрати до нього заголовок.

    Лелека – це красивий, великий за розміром птах. Лелеку ще називають: чорногуз, бусол, бузько.  Цей птах за розміром від 80 до 110 сантиметрів довжиною, вага від 2,5 до 4,5 кілограмів . Спілкуються птахи клацанням дзьоба. Середня тривалість життя, наприклад, білої лелеки становить  9  років.

       Білі лелеки, що мешкають на території України, на зиму відлітають в Африку. Після зимівлі білі лелеки повертаються до своїх гнізд і приводять їх у порядок. Ці птахи надзвичайно прив’язані до своїх осель. Найстаріше з відомих гнізд лелек, в якому жило багато поколінь цих птахів, було заселене ними протягом 381 року. Діаметр гнізда білого лелеки може становити до півтора метрів, а вага до  250 кілограмів.  Лелеки висиджують яйця по черзі — самка займається цим вночі, а самець — вдень.

2.Виписати числівники, визначити їх за  будовою (прості, складні й складені).

2.Гра «Редактор»

Записати текст, виправивши помилки у виділених словах

Лелека велика птиця. Висота її досягає сто двадцяти сантиметра. Білий лелека важить близько чотирох кілограмів.  Ноги, шия і дзьоб у лелеки довгі. Розмах крил півтори - два метра. Лелеки птахи майже мовчазні. Білий лелека, стукає однією половинкою дзьоба, створюючи при цьому певний звук, який стає зрозумілим всім оточуючим птахам.

 

Відповідь. Лелека велика птиця. Висота її досягає ста двадцяти сантиметрів. Білий лелека важить близько чотирьох кілограмів. Ноги, шия і дзьоб у лелеки довгі. Розмах крил півтора - два метри. Лелеки птахи майже мовчазні. Білий лелека, стукає однією половинкою дзьоба, створюючи при цьому певний звук, який стає зрозумілим всім оточуючим птахам.

Перегляд відеролика про лелек.(29 секунд)

2. Фізична карта. (Робота в парах)

Слово вчителя.Кожена пара обере картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий – пізнання істини. З яким настроєм  ви сьогодні прийшли на урок? Зробіть свій вибір.

Завдання «Хто перший».

«Червоний колір».

- Подивіться уважно на карту, визначте в якій країні Африки зимує білий лелека.

Підказка. Перша письмова згадка про постійне поселенні європейців на території частини цього материка датується 6 квітня 1652 року, коли Ян ван Рібек від імені Голландської Ост-Індської Компанії заснував поселення на мисі Штормів, пізніше отримав назву Доброї Надії (нині Кейптаун).

Нанесіть цю країну на свою контурну карту. Складіть речення, вживаючи числівники.

 «Жовтий колір».

 - Подивіться уважно на карту, визначте в якій країні Африки зимує білий лелека.

Підказка. Моряки знайшли в океані пляшку із запискою. Пляшка була закрита не щільно, і тому вода, що проникла всередину, розмила деякі букви і цифри . У результаті збереглися такі уривки : “ 33 Пд.Ш., 18 СХ.Д. Мис Кей…. Південна Африка.

Знайдіть на карті цю країну, нанесіть її на свою контурну карту. Складіть речення вживаючи числівники.

Відповідь. Здебільшого птахи мігрують до Південної Африки, саме до Південно-Африканської республіки.(ПАР)

3 . Хвилинка релаксації. Вправи для очей.

Слово вчителя. Білий лелека  перелітний птах. У серпні зграї, керуючись інстинктом, починають тягнутися на південь. В Україні зграї зазвичай нараховують від 2–3 до сотні лелек. Але іноді можна побачити й великі багатосотенні скупчення. На Балканах зграї складаються вже з тисяч птахів.

     Місця зимівлі лелек лежать у саванах південніше Сахари. Деякі лелеки є не дуже потужними літунами. Їм треба постійно сідати, відпочивати. Добовий їхній кидок - до 300 кілометрів. Далі вони сідають і тиждень-два можуть набиратися сил. Є таке поняття в орнітології, як масове скопичення під час міграцій: на одному місці збирається по 200, 300, 400 птахів, вони харчуються, набираються сил – і летять далі. Так потрохи, відпочиваючи, добираються до теплих країв . Відстань міграції становить близько 10000 км.

4.Робота з задачею.

Вирішити  задачу,  в зошити записати відповідь задачі. Визначити розряди числівників в тексті задачі.

Задача. В середньому зграя лелек  летить 110 кілометрів в день. За скільки  днів вони долетять з України до ПАР , якщо відстань, яку вони повинні подолати 10000 кілометрів

Відповідь. Приблизно за дев’яносто днів лелеки долетять з України до ПАР.

5. Використавши метод «Прес», довести як відмінюється числівник дев’яносто.

  • Я думаю…
  • Тому що…
  • Наприклад…
  • Отже…

6. Будуємо гніздо щастя. Майстер - клас «Птахи прилетіли» .

     Коли молодий лелека вперше летить у вирій, у нього спрацьовує генетична пам'ять. Летить туди, де були його батьки. У теплих краях або під час перельоту чорногузи починають паруватися. Пари формуються тільки за спільної симпатії, як у людей. Живуть разом до кінця життя. Але якщо один із партнерів гине, інший шукає нового, аби народжувати потомство.

На початку весни лелеки завжди повертаються до свого гнізда.

І до нашого класу сьогодні прилетіли лелеки, повернулися до старого гнізда.

Давайте  допоможемо їм зібратися до купи.

А зробимо ми лелек за допомогою техніки орігамі. Орігамі - це мистецтво папір-пластики, яка зародилася давним-давно в Японії. Орігамі - це своєрідне і дуже цікаве захоплення. Тому за такої технології буде виготовлений наш паперовий виріб .

Завдання. Під звуки музики учні виготовляють із паперу лелек та пишуть на них побажання, вживаючи числівники, «зграю» лелек прикріплюють на дошці.

Звучить пісня «Лелеки»

VІ.РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

-Чи справдились ваші очікування? Чого нового ви навчилися на цьому уроці?

-Як ви оціните свою роботу на уроці? А роботу свого товариша по парті?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. (на вибір)

1. Опрацювати теоретичний матеріал .

Середній та достатній рівні

2. Підібрати цікаві факти про життя лелек , вживаючи числівники ( 3-4 речення.)

Високий рівень

3. Написати твір за епіграфом уроку, як ви розумієте слова «Любить свій край – це значить все любити»

VІІІ.ПІДСУМОК УРОКУ. «Смайліки»

Вискажіть свою думку за допомогою «Смайліка» чи сподобався вам урок:

https://fc.naurok.com.ua/000c2h-0ec7/005.jpg                  Дуже сподобався

https://fc.naurok.com.ua/000c2h-0ec7/006.jpg                 Все добре!

https://fc.naurok.com.ua/000c2h-0ec7/007.jpg                Сподобався, але хочу знати більше

https://fc.naurok.com.ua/000c2h-0ec7/008.png                 Не сподобався

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

G:\СТЕМ\СТЕМ\СТЕМ\80163299_aist_stoit.jpg

G:\СТЕМ\СТЕМ\СТЕМ\79920832_para_aistov.jpg

 

G:\СТЕМ\СТЕМ\СТЕМ\1_5254feee8dc965254feee8dcd4.jpg

G:\СТЕМ\СТЕМ\СТЕМ\3e56da49d4e989c1e43f28ce991f73ce.jpg

G:\СТЕМ\СТЕМ\СТЕМ\карта контурна.jpg

 

 

docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
2720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку