Значення шржу більше ніж просто потішити людей. Він показує, як зміна акцентів на давно знайомі дрібниці, підкреслення та гіперболізація характерних рис, робить життя цікавішим і багатограннішим.
Тема. Шарж на людину певної професії.
Мета: вивчити поняття шаржу, як різновиду портретного жанру та виконати шарж на людину певної професії; розвивати вміння та навички побудови портрету людини, чуттєво – емоційне сприйняття, пізнавальну активність; виховувати в учнів самостійність, повагу до людей різних професій.
Матеріали та приладдя:
для вчителя –зразки шаржів;
для учнів – альбом, олівець, гумка, шаблон контуру голови.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
1.Організаційна частина.
Добрий день, юні друзі! Сьогодні ми знову попрактикуємося у зображенні портрету, але зробимо це у не зовсім звичний спосіб.
2. Актуалізація опорних знань.
Та перед тим, як зайнятись творчістю, прошу пригадати :
(Вчитель виконує схему побудови голови під відповіді та коментарі учнів).
3. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Продовжуючи поглиблювати знання з портретного жанру, ми сьогодні вивчимо поняття шаржу – одного із видів портрету. Та виконаємо його на людину певної професії, маючи змогу підійти до роботи творчо та оригінально.
4. Подання нового матеріалу.
Шарж (фр. la charge) — різновид карикатури в якому зберігається подібність з об'єктом зображення сатиричні тенденції поступаються перед м'яким, доброзичливим гумором. Зображення, кого-, чого-небудь, заснований на сатиричному чи гумористичному загостренні, перебільшенні характерних рис, сторін. Але він є абсолютно добродушним. Головне завдання будь – якого шаржиста – заставити людину посміхнутися.
Незважаючи на певну гіперболізацію окремих елементів зображення, загальні пропорції обличчя зберігаються. Шарж повинен бути впізнаваним.
Оскільки, виконуватимемо шарж на людину певної професії, то важливо з’ясувати за чим ми прив’язуємо оточуючих до якогось виду діяльності. Які атрибути, інструменти, одяг характерні для певних професій.
Вчитель називає професії, а учні - атрибутику.
(Медик – халат, фонендоскоп, мікстури, шприц тощо).
5. Пояснення послідовності виконання завдання.
За зразками, що є перед вами (див. додатки), можна зробити висновок, що головну увагу у шаржі ми надаємо зображенню голови (обличчя). Власне цей елемент і зазнає перебільшення по відношенню до загального розміру тіла (однак, сама голова зображується за всіма правилами пропорційних відношень, які було повторено на початку уроку). Стосовно ж тіла, то його можна і навіть доцільно формувати з аксесуарів, інструментів, атрибутів обраної професії.
Етапи роботи:
6. Практична діяльність учнів.
Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує школярів.
7. Підсумок уроку.
Добігає кінця урок. Ви познайомились ще з одним видом портретного жанру – шаржем. Значення його більше ніж просто потішити людей. Шарж показує, як зміна акцентів на давно знайомі дрібниці, підкреслення та гіперболізація характерних рис, робить життя цікавішим і багатограннішим.