Тема. Створення композиції «Осінній пейзаж»
Мета. Розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам'яті, уяви, фантазію. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осінньої пори.
Тема. Створення композиції «Осінній пейзаж»
Мета. Розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осінньої пори.
Обладнання. Малюнки ( зразки дитячих робіт), ілюстрації із зображенням пейзажів, репродукції картин художників-пейзажистів.
Фарби, пензлі, склянка з водою, палітра, планшет для малювання, олівець, гумка, альбом, словничок.
Тип уроку. Розширення та поглиблення знань і вмінь.
Техніка виконання. Живопис.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти.
Тож гаразд, часу не гаєм,
І урок розпочинаєм!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Технологія «Передбачення».
Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогоднішнього уроку.
Коли вона загляне в сад,
Наллється соком виноград,
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках,—
Все розмалює на путі,
Берізки стануть золоті!
І ми її уклінно просим: —
Заходь у гості, щедра... (Осінь.)
IV. Робота над темою уроку
1. Технологія «Сенкан».
Осінь
Золота, щедра, дощова, похмура...
Зацікавлює, дивує, радує, пригощає...
Працюємо...
Осінь зимі назустріч рухається.
2. Вступна бесіда.
Осінь... Скільки поезії в цьому золотаво-сонячному слові і скільки радості й тихого смутку! її часто називають «чудовою», «замріяною», «золотою», «загадковою», «незбагненною». Щоразу осінь неповторна у своїй красі й витівках. А яка вона непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна; то весела і життєрадісна, то мрійлива і плаксива.
Можливо, саме через це її не оминали і не оминають увагою поети, композитори і художники. За допомогою своїх специфічних засобів вони передають красу осінньої природи. Для художника — це фарби, композитора — звуки, а для письменника — слово.
3. Прослуховування вірша
Олександра Олеся «Ліс восени».
Давно вже скошені лани,
Стоять степи похило,
На липах листя золоте
Тріпоче понад вами,
Неначе знову ліс цвіте
Осінніми квітками.
Там наче макові квітки
На гілці зайнялися,
Там наче жовті нагідки
Промінням пройнялися.
Тут в росах квіти лісові,
Там струмені прозорі,
Ось кущ біліє на траві,
Як шум на синім морі.
Там шпак доспівує пісні,
Всю душу виливає,
Якісь брехеньки голосні
Сорока розпускає.
Ось жовтий лист на зайця впав,
І заєць стрепенувся,
Схопивсь, на задні лапки став
І вбік кудись метнувся.
Он ледве чутно ходить лис.
То зникне між травою,
То вгору дивиться кудись
І крутить головою.
А вколо листя золоте
Тріпоче понад нами,
Неначе вдруге ліс цвіте
Осінніми квітками.
4. Прослуховування музики П. Чайковського "Пори року" ("Жовтень".)
Діти діляться своїми враженнями від почутого.
5. Споглядання творів мистецтва.
Бесіда за репродукцією картини І. Левітана "Золота осінь".
6. Алгоритм « Змістовний склад суто естетичної оцінки твору».
1. Власна інтерпретація сюжету ( Що зображено на картині?) .
2. Опис місця події (Де це відбувається?).
3.Визначення головного героя, його емоційного стану або інших якостей (Що або хто знаходиться в центрі? Які явища, події, предмети?).
4.Визначення другорядних персонажів ,їх роль у творі.
5.Опис представлених явищ або подій ( Словесний опис картини).
6.Аналіз композиційного вирішення ( наявність композиційного центру), плановість ( доцільність виділення планів), розміщення та підпорядкованість деталей, тощо.
7.Відповідність реальності ( фантастична чи реалістична).
8.Оцінка колірного вирішення (визначення колориту картини: в якій гамі кольорів).
9.Визначення жанру твору та аналіз художньої техніки виконання (Що зображено? Чим зображено? - гуаш, акварель, олівець, туш, вугіль, пастель, сангіна, олійні фарби).
7. Технологія «Уяви себе»
8. Дослідницька робота.
Технологія «Словесний малюнок»
Коли ми читаємо літературний твір, ми завжди уявляємо собі природу за словесним описом, створеним письменником. Автор лише підказує, наштовхує нас на певне сприйняття . І кожен з нас уявляє його в залежності від свого характеру, темпераменту.
Група учнів-дослідників знайшла і зачитає як в художній літературі письменники описують осінні пейзажі. Давайте спробуємо зараз уявити те, про що буде йти мова.
(Виступи учнів).
1). Прослуховування уривку з твору Галини Демченко «Осінь».
Подовшали ночі. Покоротшали дні. Сизі тумани вкривають землю, доки не зійде сонце. Прощавай, тепла пора! Тільки одна горобина весела – червоніє кетягами ягід поміж золотого листу. І гаї, і садки в багрянці. Пожовкло листя на кленах і осиках. Ледь повіє вітер – закружляє в повітрі легкими зграями. І враз нагадає, що наступила осінь.
2). Прослуховування уривку з твору Василя Сухомлинського.
Пішов заморозок лугом. Де пройшов — пожовкла трава. Підійшов до зеленого клена, дихнув — листя пожовтіло. Сів відпочити під горобиною — листя стало багряне, мов небо на вітряний день при заході сонця. Довго ходив заморозок садками й полями. Забув лише підійти до маленької ромашки. Стоїть вона при дорозі, на тополю дивиться й дивується: чому це листя на ній пожовкло.
9.Поетична хвилина.
Що за чудо осіння палітра!
Сум і радість в пейзажі звучить.
Онде квітка остання розквітла,
Павутинка на вітрі тремтить.
Листя золотом щирим палає
Під осіннім промінням палким.
Вітерець між гілками зітхає,
Зачарований дивом таким.
Ну а небо – безмежне і синє,
Заворожує серце умить.
Подих вітру… і листя осіннє
Все летить, і летить і летить…
10. Словникова робота.
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, сіл.
Репродукція – відтворення художнього оригіналу поліграфічним або фотографічним способом.
Гармонія – упорядкована узгодженість частин одного цілого.
Повітряна перспектива — це уявні зміни деяких ознак предметів під впливом повітряного середовища й простору.
1. Динамічна пауза
Вересень писати вчився,
Але швидко щось втомився.
Жовтень втому проганяє,
Йому руку простягає.
В кулачок, на замок,
А тепер зроби місток.
Листопад — рідний брат,
По місточку пройти рад.
В другу сторону пройдеться
В кулачок рука зіжметься.
Розігнуться пальчики —
Ось веселі зайчики...
Ну, досить забавлятись —
За пензлик треба братись
І малювати старатись
А тепер заплющіть очі й під звуки прекрасної музики А. Вівальді (звучить одна з композицій циклу «Пори року») постарайся згадати красиві куточки природи нашої України, які ви спостерігати під час поїздок за місто.
Осінь — господиня — просто красуня.
Вона всім деревам вдягла нові сукні.
Якими ж бувають осінні дерева?
Щоб дать на це відповідь, пензлик беремо.
Відчуємо подих осіннього вітру.
Хай він допоможе створити палітру.
Для цієї пори підібрати кольори
Не так вже і складно — лиш фарби бери.
2. Послідовність роботи над пейзажем:
Під час роботи учнів, учитель здійснює індивідуальний контроль. (Звучить аудіозапис).
VI. Підсумок уроку
1. Пригадаймо:
• Із чим новим ми ознайомилися?
2.Аналіз учнівських робіт.
3.Оцінювання малюнків.