Спілкування і етап. Органічний процес спілкування.
Розділ ІІ. Способи, прийоми спілкування
Вправи (на словесне спілкування)
Педагог пропонує учням назвати теми вправ на словесне спілкування. Придумані ними запропоновані обставини повинні бути такі, щоб для спілкування в них потрібні були лише слова.
Лікар відвідує хвору. Хвора вся забинтована, рухатися їй не можна.
В’язниця. Ніч. В камері знаходиться двоє. Вони зв’язані і лежать в різних кутках. Кожному необхідно з’ясувати, хто його сусід і звідки він.
Розмова двох людей, які знаходяться в різних кімнатах.
Телефонна розмова (беруть участь 2-3 студійці – раптом в розмову втручається третій).
Ділова розмова двох осіб – один знаходиться біля вікна на 5-му поверсі, другий внизу на вулиці.
Розмова двох осіб через заперті двері.
Такі завдання задаються студійцям додому. Не дозволяйте у вправах на словесну дію дуже багато говорити. Нехай учні обмежуються малою кількістю слів, промовляючи лише ті, які необхідні для дії і досягнення поставленої мети.
Вправи (на фізичне спілкування, тобто на органічне спілкування)
У засідці. В будинок повинні прийти злодії.
Передавати завдання розвіднику. Місце дії – міський парк, лава крайня зліва, навколо народ.
Лікарня. Потерпілий в аварії, говорити не може, діє одна права рука. Потрібно попросити в медсестри папір і ручку, щоб написати листа додому.
На риболовлі. На березі сидить рибалка з вудочкою. Приходить дівчина, голосно співає пісню. Рибалці потрібно подати знаки, щоб вона не підходила близько, ішла звідси й не лякала рибу.
Викликати товариша на футбол, ведучи розмову через закрите вікно будинку.
Усі жести і рухи в цих вправах повинні бути чіткими, конкретними, виразними і виправданими необхідністю, логікою.
Вправи (на випромінювання і сприйняття променів)
Пригадати приємну або неприємну зустріч.
Виразити своє презирство до партнера.
Приголубити партнера.
Заспокоїти партнера.
Ваш партнер – суперник.
Слідкуйте, щоб учні при виконанні даних завдань були не напружені, не нервували, не поспішали, не виконували механічно завдання, а прагнули передати своє ставлення, емоцію партнеру очима.
У цих вправах не дозволяйте учням починати спілкуватися, поки вони не запасуться матеріалом, тобто відповідними емоціями та бажаннями необхідними для цього внутрішнього спілкування. Ці вправи потрібно робити тільки з реальними партнерами.