Практичне засвоєння дзвінкої вимови звуків у кінці складів і слів. (1 клас Навчання грамоти)
Автор вчитель початкових класів Маріупольської ЗСШІ№11 Турська А.В.
Повернемо сніг у Карпати.
Звуки [д], [д’], позначення їх буквою Дд («де»). Практичне засвоєння дзвінкої вимови звуків у кінці складів і слів. (1 клас Навчання грамоти)
Мета: ознайомити учнів зі звуками [д] [д’], буквою Дд («де»), що їх позначає; вчити читати склади, слова з новою буквою, чітко вимовляти звуки [д], [д’]; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення учнів, розвивати любов до Батьківщини, національну самосвідомость та гідність.
Вчитель початкових класів Маріупольської ЗСШІ №11 Турська А.В.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Діти ,сьогодні мені на почту прийшов лист, який ми зараз прочитаємо. СДАЙД 2
Доброго дня, дорогі учні 1-Б класу!
Я живу у Карпатах. Трапилося так , що в горах зник весь сніг. І лише ви в змозі мені допомогти. Все що вам потрібно — вірно відповідати на всі запитання вчителя і виконувати завдання, заробляючи сніжинки . Чим більше сніжинок буде в вашій картці успіху, тим швидше в Карпатах пійде сніг. Якщо у вас все вийде , усі жителі Карпат будуть дуже вам вдячні.
З повагою до вас Дід Данило.
Ви згодні допомогти жителям Карпат?
А перед тим як почати –подивіться, перед вами лежить картка успіху –в якій ви за кожну вірну відповідь будете ставити собі сніжинку. В кінці уроку кожний з вас порахує скільки сніжинок він заробив і ми відправимо їх у Карпати. Діти ,які зароблять найбільшу кількість сніжинок ще отримають наліпочку, а може і дві .
Ну що ? Можна починати?
Спочатку мені цікаво чи знаєте ви що таке Карпати і де вони знаходяться? СЛАЙД 3-5
Так це гори ,які займають територію Закарпатської, Львівської, Івано-Франківської та Чернівецької областей нашої рідної України. Тобто нам потрібно допомогти нашим співвітчизникам.
Почнемо з чистомовки СЛАЙД 6
Чистомовка
Ли-ли-ли урок почали.
Ри-ри-ри чітко говори.
Ви-ви-ви слова назви.
Ди-ди-ди свою думку доведи.
1.Підготовка до ознайомлення учнів з новою буквою СЛАЙД 7
Давайте пригадаємо:
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. На які дві групи поділяються букви ? ( голосні та приголосні )
3. Скільки всього голосних букв? (10) А олосних звуків? 6
4.Скільки ми вже вивчили голосних, приголосних?(9-9-однакову кількість)
2. Ознайомлення з буквою «де» СЛАЙД 8
Учитель демонструє велику і малу літери «де», називає їх. Учні запам’ятовують назву, місце букви в кишеньковій азбуці, аналізують графічну будову літери «де».
Хвилинка фантазії — На що схожа буква «де»?
Спостереження за вимовою звуків [д], [д’].
— Вимовте кілька разів звуки [д], [д’]. Як вони утворюються? (Зуби розтулені, кінчик язика добре притиснутий до верхніх зубів біля піднебіння — це звук [д].) (Губи розтягнуті, зуби розтулені, кінчик язика міцно притиснутий до нижніх зубів, середня частина язика піднімається до верхнього піднебіння — [д’].)
Гра впіймай букву СЛАЙД 9
Я читаю вірш а ви оплесками ловите букву Д.
Давним-Давно, Далеко, Друже,
Дід Данило, Древній Дуже,
Диво Дивне Доглядав,
Про Дзвінке Джерельце Дбав.
Ось так буква „Д” зуміла
Розповісти про Данила.
Мовна розминка. СЛАЙД 10-11
1. «Надути кульку», «Здути кульбабку», «Задути свічки на торті». «Літачок», «Маятник», «Конячка»,карточки з деформованими словами.
2.Читання групи слів на одному диханні.
Нам, вам, лин, млин, лом, дід, сад, рід, дно, дні, іду.
Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом з різною інтонацією
СЛАЙД 12
! ? . ( Читання слів, поданих у табличках.)
У Дарини курка.
У Діани куртка.
У Діни кактус.
У Дениса фікус.
у Данила коники.
А у Дмитра слоники.
Чому деякі слова написані з великої літери?
Якою спільною назвою можна об’єднати ці слова? (Імена)
Фізкультхвилинка
Робота в зошиті .
Друкування букв Д, д, складів, слів з ними СЛАЙД 16-18
Робота за Букварем
1)Ребуси
2) Звуко-буквений аналіз слів “дерево”, “дрова”
— Вимовте вголос кілька разів по черзі звуки [д — т]. Як і за допомогою яких органів мовлення утворюються ці звуки? (Кінчик язика притискуємо до верхніх зубів.) Отже, ви переконалися, звуки [д — т] вимовляються подібно. А чи однаково вони звучать? Прислухайтесь і скажіть, який з них звучить дзвінко, а який — глухо?
Так само зіставляється пара м’яких звуків [д’ — т’].
— У кінці слова звуки [д — д’] вимовляються дзвінко. (Жолудь, холод, велосипед)
Вправляння учнів у вимовлянні звуків [д — т], [д’ — т’].
4)Робота над анаграмою. СЛАЙД 19
Дарувати — радувати.
5) Гра «Додай одне слово».
6) Читання слів у стовпчиках.
дід
два
дитина
молода
дерево
від
Сніжинки розтанули на словах як тільки діти їх прочитали.
Якщо залишається час , або на слідуючому уроці для закріплення можна використати вправи «Яке слово зайве?» СЛАЙД 22, гра «Розсипанка» СЛАЙД 23 та
Анаграми СЛАЙД 25
Вчитель
-Сьогодні ви на уроці старанно працювали: читали, розповідали, міркували, давали відповіді на запитання, виконували завдання. Завдяки вам сніг знов повернувся у Карпати! слайд 21
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку нову букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
— Які звуки вона позначає на письмі?
— Як вимовляються звуки [д] — [д’] в кінці слів?
- Вам сподобався урок ?
- Яким був урок?
- Чого навчилися, дізналися ?
-Чому потрібні вам ці знання?
-Чи виправдалися ваші очікування?
- Скільки сніжинок ви отримали у кінці уроку?