Конспект тренінгового заняття для 8-10 класів на тему "Життя без конфліктів"

Про матеріал

Конспект тренінгового заняття покликаний допомогти цікаво та точно розширити уявлення дітей про поняття "конфлікт", сприяти формуванню навичок згуртованості та співпраці, підштовхнути до роботи над собою (вчитися розв'язувати конфлікти, контролювати негативні емоції, толерантно відноситися до інших людей).

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття

«Життя без конфліктів»

(для 8-10 класів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Підготував: практичний психолог

                                                                      Скляр Світлана Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2024

Заняття з елементами тренінгу

«Життя без конфліктів»

Мета: розширити уявлення здобувачів освіти про конфлікт, його причини та наслідки; ознайомити зі стилями поведінки при конфліктах; вчити шляхам конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій;  сприяти розвитку навичок взаємоповаги та роботі над собою; виховувати повагу до думки іншої людини, товариське ставлення до неї.

Обладнання та матеріали: магніти, ватман, маркер, листочки, ручки, аркуші А3, бланки «Типи поведінки у конфлікті» (методика К.Томаса) на кожну дитину, мішечок, картки з написами «Суддя» та «Винуватець».

Методи і види роботи: вправа на знайомство «Не хочу хвалитися, але я…», групова робота, інформаційне повідомлення, мозковий штурм, бесіда з елементами міні-лекції, вправа на зняття напруження «Австралійський дощ», рольова гра «Винуватець та суддя».

Хід заняття:

І. Вступна частина

1.1. Слово психолога. Повідомлення теми та мети заняття

  •          Добрий день! Рада всіх вітати на нашому занятті. Сподіваюся, що воно пройде в атмосфері співпраці та активності.
  •          Тема про яку ми будемо говорити має назву «Життя без конфліктів».

1.2. Очікування

  •          Перед вами аркуші з клейовою основою. Ви дізналися тему заняття. Напишіть на аркушах ваші очікування від сьогоднішнього заняття, а потім їх озвучите всім нам.  Ці аркуші нехай залишаються у вас, щоб наприкінці заняття проаналізувати чи справдилися ваші очікування або ж ні.

(Здобувачі освіти пишуть очікування та по черзі їх озвучують класу).

1.3. Вправа на знайомство «Не хочу хвалитися, але я…»

  •          Пропоную нам краще познайомитися. Для цього виконаємо одну вправу. Кожен з вас називає своє ім’я та продовжує фразу «Не хочу хвалитися, але я…» (називається щось, за що найбільше є гордість).

(Діти виконують вправу)

1.4. Обговорення правил роботи

  •          Аби наше заняття пройшло в гармонійній атмосфері, то пропоную створити правила роботи під час заняття, які кожен буде дотримуватися. Всього створимо 5 правил.

(На дошку прикріпляється ватман, куди будуть записуватися маркером правила.

Варіанти правил: Не критикувати іншу думку, Активність, Не перекрикувати/не перебивати інших, Бути ввічливими, Повага до інших, Вільно висловлювати свою думку)

  •          То ж правила сформовані, дотримуємося їх в ході заняття. Розпочинаймо роботу!

ІІ. Основна частина

2.1. Мозковий штурм «Конфлікт – це…»

  •          Подумайте та скажіть: Що таке конфлікт?

(Бажаючі діти висловлюють свою думку щодо проблемного запитання)

  •          Ваші думки ми зрозуміли, а тепер дізнаємося, що говорять нам наукові факти.

2.2. Інформаційне повідомлення психолога «Конфлікт та як він виникає?»

  •          Поняття конфлікт, його суть завжди цікавило різних вчених та науковців. Цицерон вважав, що конфлікт це боротьба протиріч, що виникають між людьми. Карл Юнг стверджував, що конфлікт - це протиріччя, що виникають між внутрішньоособистісними установками індивіда. На думку Льюїса Козера, конфлікти неможливо усунути з соціального життя людей, а тому конфлікти варто розглядати як необхідні, нормальні форми існування та розвитку суспільного життя. Тобто, існує багато визначень щодо конфліктів [1].
  •          Термін «конфлікт» розглядається як боротьба абсолютно протилежних позицій, цілей, інтересів, поглядів чи думок суб’єктів конфліктної взаємодії. Одна сторона хоче досягти власних цілей і не дозволити іншій зробити те саме.
  •          Існує так звана «конфліктна ситуація». Це один із двох чинників, що зумовлюють виникнення конфлікту, сукупність об’єктивних і суб’єктивних умов, за яких виникає різке протистояння двох і більше сторін. Складовими конфліктної ситуації є суб’єкти та об’єкт конфлікту з їх відносинами та характеристиками. Перехід конфліктної ситуації в явний конфлікт відбувається під впливом інциденту – другого фактора виникнення конфлікту. Інцидент – це ситуація взаємодії, яка дозволяє її учасникам усвідомити наявність об’єктивної суперечності в інтересах і цілях.
  •          Учасниками конфлікту або суб’єктами конфлікту є конфліктуючі сторони (не менше двох). Якщо в конфлікті беруть участь більше двох сторін, то він стає багатостороннім. Суб’єктами конфлікту можуть бути як окремі індивіди, особи, так і цілі групи осіб. Наприклад, вчителі, окремі учні, група учнів, педагогічний колектив, батьки, адміністрація. Наступним структурним компонентом конфлікту є об’єкт педагогічного конфлікту. Це відмінності в поглядах, цінностях, статусах, через які розгорається конфлікт [2].

2.3. Робота в групах «Корінь проблем»

(Діти поділені на 2 групи, де кожна з груп має аркуш А3. В групах обирається спікер, який буде представляти роботу всієї команди)

- Ви поділені на групи. Кожна група буде мати своє завдання: 1 група – вкажіть причини конфліктів; 2 група – вкажіть наслідки виникнення конфліктів.

(Діти виконують завдання та представляють свої результати. Відповіді здобувачів освіти доповнює практичний психолог та після представлення роботи груп задає два проблемних запитання.

Доповнення до відповідей: 1 група – причини конфліктів (невміння поступатися іншій людині; неприйняття чужої думки; егоїзм, нехтування правами іншої людини; невміння слухати інших; свідоме прагнення скривдити когось з метою насолоди; непорозуміння; схильність до поширення пліток; невміння керувати негативними емоціями); 2 група – наслідки конфліктів (втрата хороших стосунків; стрес; поганий настрій; порушення прав інших; насильство та різні його прояви)).

  •          Скажіть, що дає нам робота з визначення причин та наслідків конфліктів особисто для кожного із нас?

(Ми повинні проаналізувати та визначити для себе особисто, чи не ми самі є часто винуватцями неприємних історій у взаємодії із іншими людьми і що ми розповідаємо оточуючим. Варто пам’ятати, що всі образи, послані нами комусь, неодмінно до нас повернуться. Більшість представлених наслідків конфлікту мають негативний характер, а отже потрібно вчитися бачити позитивні аспекти.)

  •          Чи може бути, що конфлікт має позитивну сторону? Якщо так, то що саме корисного ми можемо взяти з конфлікту?

(Наприклад, до позитивних наслідків виникнення конфліктів є стимулювання активності, взаємопізнання. підвищення самооцінки)

2.4. Діагностика схильності до конфліктної поведінки (методика К.Томаса)

  •          Сьогодні ми говоримо про конфлікт. Пропоную Вам дізнатися, яку поведінки ви зазвичай проявляєте чи можете проявити, коли потрапите в конфлікту ситуацію. Допоможе в цьому методика Томаса К (Додаток 1).
  •          Інструкція до методики: Перед вами буде 30 запитань. На кожне запитання виберіть і обведіть кружечком відповідь А або Б і перенесіть її після виконання методики в бланк для відповідей, далі перегляньте ключ до неї (Додаток 2).

(Діти відповідають на запитання, переносять свої відповіді в бланк та підраховують бали, щоб визначити стиль поведінки у конфліктній ситуації)

2.5. Вправа на зняття напруження «Австралійський дощ»

  •          Зараз пропоную вам трохи переключитися та відпочити. Допоможе нам в цьому вправа на зняття напруження під назвою «Австралійський дощ».

(Діти стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.)

-В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).

-Починає накрапати дощ (клацання пальцями)..

-Дощ посилюється (почергове плескання по грудях)

-Починається справжня злива. (плескання по ногах)

-А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)

-Але що це? Буря почала вщухати ( плескання по ногах)

-Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях)

-Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).

-Вщухає вітер (терти долоні)

-Сонце (руки догори).

-Ми трохи розслабились.

      - Молодці! Сподіваюся, що ви відпочили, а тепер знову приступаємо до роботи

2.6. Бесіда з елементами міні-лекції

(Здобувачам освіти задається питання, де вони висловлюють свою думку, а далі йде пояснення психолога)

  •          Які, на вашу думку, є види конфліктів? (За кількістю та складом сторін конфлікту: внутрішньоособистісний, міжособистісний, особистісно-груповий, міжгруповий, міжколективний, міждержавний, міжнаціональний; за тривалістю перебігу конфлікту: гострі і хронічні, швидкоплинні, тривалі; за ступенем загострення протиріч: незадоволення, протидія, розбрат, ворожнеча, війна; за ознакою можливого вирішення: конструктивний (продуктивний) і деструктивний).
  •          Чи може конфлікт мати позитивні сторони? (До позитивних наслідків виникнення конфліктів належить стимулювання активності, згуртування однодумців, взаємопізнання, підвищення самооцінки)
  •          Назвіть стилі поведінки виходу з конфліктних ситуацій? (конкуренція, пристосування, компроміс, уникнення, співробітництво)
  •          «Конкуренція» в конфлікті, що означає? (Це прагнення обстоювати свої інтереси, погляди за будь-яку ціну)
  •          Стиль поведінки «Пристосування» як ви можете пояснити?  (Пристосування – це принесення в жертву власних інтересів заради іншої людини)
  •          Що означає «Компроміс» у конфлікті? (Згода з ким-небудь у чомусь, що досягається взаємними поступками; поступка заради досягнення мети; «Я тобі -  ти мені»)
  •          «Уникнення» в конфлікті це?  (намагання вийти людини з конфліктної ситуації, не вирішуючи її)
  •          Як ви поясните «Співробітництво» у конфлікті? (Це прийняття рішення, що повністю задовольняє інтереси обох сторін)
  •          Діти, ви пройшли опитувальник методики та дізналися про стилі поведінки у конфлікті. Скажіть, який стиль поведінки, на вашу думку, є конструктивним та чому? (Діти  висловлюють свою думку)

2.7. Рольова гра «Винуватець та суддя»

  •          Ми з вами зараз зануримося в атмосферу конфлікту. Кожен буде мати свою роль: хтось буде суддя, а хтось винуватець (людина, яка учасник конфлікту). Допоможе в цьому жереб, де кожен отримає власну роль.
  •          Тепер ті, хто отримав роль «Винуватець» об’єднуються у пари, придумують конфліктну ситуацію та розігрують перед класом.
  •          «Судді» намагаються допомогти вирішити конфлікт та визначають, який стиль поведінки у кожного з учасників конфлікту.

(Діти шляхом жеребкування діляться на дві групи «Суддя» та «Винуватець». Для цього потрібен мішечок та картки з написами «Суддя» та «Винуватець». Після цього кожен виконує свою роль)

Обговорення:

(Діти висловлюють свою думку щодо запитань. Психолог їх корегує за потреби)

  1. Яка роль вам здається складніше?
  2. Які почуття у вас виникали, коли ви були «у конфлікті»?
  3. Як відчуття виникали в ролі «Суддя»? Чи легко було?
  4. Як можна ще назвати суддю у конфлікті? (Медіатор – це спеціально підготовлена незалежна людина, яка допомагає сторонам конфлікту (спору) у його врегулюванні)
  5. Який висновок для себе взяли з рольової гри?
  •          Як сказав Генрі Тейлор: «Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути». Ми з вами не можемо на 100% уникнути конфліктних ситуацій, але ми можемо вчитися їх розв’язувати. Це передбачає велику роботу над собою, а для цього потрібна мотивація (розуміння для чого все, що дасть в майбутньому), тобто ваше бажання змінитися в чомусь.

ІІІ. Заключна частина

3.1. Підбиття підсумків. Рефлексія

- Який настрій був протягом заняття?

- Чи справдилися ваші очікування від опрацьованої теми?

- Що взяли корисного для себе?

3.2. Вправа «Я бажаю …»

- Пропоную закінчити наше заняття на позитивній ноті. Для цього давайте кожен щось побажає іншим учасникам тренінгу. Продовжіть речення «Я бажаю…».

3.3. Заключне слово психолога

- Сьогодні ми поговорили з вами про конфлікти, його причини,
види та наслідки. Також ви пізнали краще себе, пройшовши опитування щодо поведінки у конфліктах. Запам’ятайте, що багато залежить від нашого відношення до ситуації, наших емоцій та поведінки. То ж працюйте над собою, будьте завжди вмотивованими, намагайтеся знаходити позитивне в кожній ситуації, що з вами трапиться.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Типи поведінки у конфлікті (Томаса-Кілманна)

Інструкція:
Виберіть один із двох варіантів, який більшою мірою відповідає вашим поглядам, вчинкам чи поведінці.

Запитання:

1) А) Іноді я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання.

Б) Краще ніж обговорювати, в чому ми розходимося, я намагаюся звернути увагу на те, з чим ми згодні.

2) А) Я намагаюся знайти компромісне рішення.

Б) Я намагаюся залагодити справу з урахуванням усіх інтересів іншого та моїх власних.

3) А) Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого.

Б) Я намагаюся заспокоїти іншого та зберегти наші стосунки.

4) А) Я намагаюся знайти компромісне рішення.

Б) Іноді я жертвую своїми власними інтересами заради інтересів іншої людини.

5) А) Улагоджуючи спірну ситуацію, я постійно намагаюся знайти підтримку в іншого.

Б) Я намагаюся зробити все, щоб уникнути марної напруженості.

6) А) Я намагаюся уникнути неприємностей для себе.

Б) Я намагаюся досягти свого.

7) А) Я намагаюся відкласти вирішення спірного питання, щоб згодом вирішити його остаточно.

Б) Я вважаю за можливе в чомусь поступитися, щоб досягти бажаного.

8) А) Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого.

Б) Я насамперед намагаюся ясно визначити те, в чому полягають спільні інтереси.

9) А) Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності, що виникають.

Б) Я докладаю зусиль, щоб досягти свого.

10) А) Я твердо прагну досягти свого.

Б) Я намагаюся знайти компромісне рішення.

11) А) Насамперед я намагаюся ясно визначити, у чому полягають спірні питання.

Б) Я намагаюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші стосунки.

12) А) Найчастіше я уникаю займати позицію, яка може спричинити суперечки.

Б) Я даю можливість іншим залишитись при своїй думці, якщо вони теж йдуть мені назустріч.

13) А) Я пропоную компромісний варіант.

Б) Я наполягаю, щоб було зроблено по-моєму.

14) А) Я повідомляю іншого про свою точку зору і питаю про його думку.

Б) Я намагаюся показати іншому логіку та переваги моїх поглядів.

15) А) Я намагаюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші стосунки.

Б) Я намагаюся зробити так, щоб уникнути напруженості.

16) А) Я намагаюся не зачепити почуттів іншого.

Б) Я намагаюся переконати іншого у перевагах моєї позиції.

17) А) Зазвичай я наполегливо намагаюся досягти свого.

Б) Я намагаюся зробити все, щоб уникнути марної напруженості.

18) А) Якщо це зробить іншого щасливим, дам йому можливість наполягти на своєму.

Б) Я даю можливість іншому в чомусь залишитись при своїй думці, якщо він також йде мені назустріч.

19) А) Насамперед я намагаюся ясно визначити те, в чому полягають усі порушені питання та інтереси.

Б) Я намагаюся відкласти вирішення спірного питання для того, щоб згодом вирішити його остаточно..

20) А) Я намагаюся негайно подолати наші розбіжності.

Б) Я намагаюся знайти найкраще поєднання вигод та втрат для обох сторін.

21) А) Ведучи переговори, я намагаюся бути уважним до бажань іншого.

Б) Я завжди схиляюся до прямого обговорення проблем та їх спільного вирішення.

22) А) Я намагаюся знайти позицію, яка знаходиться посередині між моєю позицією та точкою зору іншої людини.

Б) Я відстоюю свої бажання.

23) А) Я майже завжди стурбований тим, щоб задовольнити бажання оточуючих.

Б) Іноді я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання.

24) А) Якщо позиція іншого здається мені дуже важливою, я намагатимусь піти назустріч його бажанням.

Б) Я намагаюся переконати іншого прийти до компромісу.

25) А) Я намагаюся показати іншому логіку та переваги моїх поглядів.

Б) Ведучи переговори, я намагаюся бути уважним до бажань іншого.

26) А) Я пропоную компромісну позицію.

Б) Я майже завжди стурбований тим, щоб задовольнити бажання оточуючих.

27) А) Найчастіше я уникаю займати позицію, яка може спричинити суперечки.

Б) Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму.

28) А) Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого.

Б) Улагоджуючи ситуацію, я зазвичай намагаюся знайти підтримку в іншого.

29) А) Я пропоную компромісну позицію.

Б) Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності, що виникають.

30) А) Я намагаюся не зачепити почуттів іншого.

Б) Я завжди займаю таку позицію у спірному питанні, щоб ми спільно з іншою людиною могли досягти успіху.

 

 

 

Додаток 2

Бланк для відповідей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                

КЛЮЧ

Кількість балів, яку Ви набрали за кожною шкалою, визначає тенденції дотримання відповідної поведінки в конфліктних ситуаціях. Бали підраховуються за наведеним далі ключем.

 

docx
Додано
4 вересня
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку