Конспект тренінгового заняття покликаний допомогти цікаво та точно розширити уявлення дітей про поняття "конфлікт", сприяти формуванню навичок згуртованості та співпраці, підштовхнути до роботи над собою (вчитися розв'язувати конфлікти, контролювати негативні емоції, толерантно відноситися до інших людей).
Тренінгове заняття
«Життя без конфліктів»
(для 8-10 класів)
Підготував: практичний психолог
Скляр Світлана Сергіївна
2024
Заняття з елементами тренінгу
«Життя без конфліктів»
Мета: розширити уявлення здобувачів освіти про конфлікт, його причини та наслідки; ознайомити зі стилями поведінки при конфліктах; вчити шляхам конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій; сприяти розвитку навичок взаємоповаги та роботі над собою; виховувати повагу до думки іншої людини, товариське ставлення до неї.
Обладнання та матеріали: магніти, ватман, маркер, листочки, ручки, аркуші А3, бланки «Типи поведінки у конфлікті» (методика К.Томаса) на кожну дитину, мішечок, картки з написами «Суддя» та «Винуватець».
Методи і види роботи: вправа на знайомство «Не хочу хвалитися, але я…», групова робота, інформаційне повідомлення, мозковий штурм, бесіда з елементами міні-лекції, вправа на зняття напруження «Австралійський дощ», рольова гра «Винуватець та суддя».
Хід заняття:
І. Вступна частина
1.1. Слово психолога. Повідомлення теми та мети заняття
1.2. Очікування
(Здобувачі освіти пишуть очікування та по черзі їх озвучують класу).
1.3. Вправа на знайомство «Не хочу хвалитися, але я…»
(Діти виконують вправу)
1.4. Обговорення правил роботи
(На дошку прикріпляється ватман, куди будуть записуватися маркером правила.
Варіанти правил: Не критикувати іншу думку, Активність, Не перекрикувати/не перебивати інших, Бути ввічливими, Повага до інших, Вільно висловлювати свою думку)
ІІ. Основна частина
2.1. Мозковий штурм «Конфлікт – це…»
(Бажаючі діти висловлюють свою думку щодо проблемного запитання)
2.2. Інформаційне повідомлення психолога «Конфлікт та як він виникає?»
2.3. Робота в групах «Корінь проблем»
(Діти поділені на 2 групи, де кожна з груп має аркуш А3. В групах обирається спікер, який буде представляти роботу всієї команди)
- Ви поділені на групи. Кожна група буде мати своє завдання: 1 група – вкажіть причини конфліктів; 2 група – вкажіть наслідки виникнення конфліктів.
(Діти виконують завдання та представляють свої результати. Відповіді здобувачів освіти доповнює практичний психолог та після представлення роботи груп задає два проблемних запитання.
Доповнення до відповідей: 1 група – причини конфліктів (невміння поступатися іншій людині; неприйняття чужої думки; егоїзм, нехтування правами іншої людини; невміння слухати інших; свідоме прагнення скривдити когось з метою насолоди; непорозуміння; схильність до поширення пліток; невміння керувати негативними емоціями); 2 група – наслідки конфліктів (втрата хороших стосунків; стрес; поганий настрій; порушення прав інших; насильство та різні його прояви)).
(Ми повинні проаналізувати та визначити для себе особисто, чи не ми самі є часто винуватцями неприємних історій у взаємодії із іншими людьми і що ми розповідаємо оточуючим. Варто пам’ятати, що всі образи, послані нами комусь, неодмінно до нас повернуться. Більшість представлених наслідків конфлікту мають негативний характер, а отже потрібно вчитися бачити позитивні аспекти.)
2.4. Діагностика схильності до конфліктної поведінки (методика К.Томаса)
(Діти відповідають на запитання, переносять свої відповіді в бланк та підраховують бали, щоб визначити стиль поведінки у конфліктній ситуації)
2.5. Вправа на зняття напруження «Австралійський дощ»
(Діти стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.)
-В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).
-Починає накрапати дощ (клацання пальцями)..
-Дощ посилюється (почергове плескання по грудях)
-Починається справжня злива. (плескання по ногах)
-А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)
-Але що це? Буря почала вщухати ( плескання по ногах)
-Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях)
-Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
-Вщухає вітер (терти долоні)
-Сонце (руки догори).
-Ми трохи розслабились.
- Молодці! Сподіваюся, що ви відпочили, а тепер знову приступаємо до роботи
2.6. Бесіда з елементами міні-лекції
(Здобувачам освіти задається питання, де вони висловлюють свою думку, а далі йде пояснення психолога)
2.7. Рольова гра «Винуватець та суддя»
(Діти шляхом жеребкування діляться на дві групи «Суддя» та «Винуватець». Для цього потрібен мішечок та картки з написами «Суддя» та «Винуватець». Після цього кожен виконує свою роль)
Обговорення:
(Діти висловлюють свою думку щодо запитань. Психолог їх корегує за потреби)
ІІІ. Заключна частина
3.1. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Який настрій був протягом заняття?
- Чи справдилися ваші очікування від опрацьованої теми?
- Що взяли корисного для себе?
3.2. Вправа «Я бажаю …»
- Пропоную закінчити наше заняття на позитивній ноті. Для цього давайте кожен щось побажає іншим учасникам тренінгу. Продовжіть речення «Я бажаю…».
3.3. Заключне слово психолога
- Сьогодні ми поговорили з вами про конфлікти, його причини,
види та наслідки. Також ви пізнали краще себе, пройшовши опитування щодо поведінки у конфліктах. Запам’ятайте, що багато залежить від нашого відношення до ситуації, наших емоцій та поведінки. То ж працюйте над собою, будьте завжди вмотивованими, намагайтеся знаходити позитивне в кожній ситуації, що з вами трапиться.
Додаток 1
Типи поведінки у конфлікті (Томаса-Кілманна)
Інструкція:
Виберіть один із двох варіантів, який більшою мірою відповідає вашим поглядам, вчинкам чи поведінці.
Запитання:
1) А) Іноді я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання.
Б) Краще ніж обговорювати, в чому ми розходимося, я намагаюся звернути увагу на те, з чим ми згодні.
2) А) Я намагаюся знайти компромісне рішення.
Б) Я намагаюся залагодити справу з урахуванням усіх інтересів іншого та моїх власних.
3) А) Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого.
Б) Я намагаюся заспокоїти іншого та зберегти наші стосунки.
4) А) Я намагаюся знайти компромісне рішення.
Б) Іноді я жертвую своїми власними інтересами заради інтересів іншої людини.
5) А) Улагоджуючи спірну ситуацію, я постійно намагаюся знайти підтримку в іншого.
Б) Я намагаюся зробити все, щоб уникнути марної напруженості.
6) А) Я намагаюся уникнути неприємностей для себе.
Б) Я намагаюся досягти свого.
7) А) Я намагаюся відкласти вирішення спірного питання, щоб згодом вирішити його остаточно.
Б) Я вважаю за можливе в чомусь поступитися, щоб досягти бажаного.
8) А) Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого.
Б) Я насамперед намагаюся ясно визначити те, в чому полягають спільні інтереси.
9) А) Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності, що виникають.
Б) Я докладаю зусиль, щоб досягти свого.
10) А) Я твердо прагну досягти свого.
Б) Я намагаюся знайти компромісне рішення.
11) А) Насамперед я намагаюся ясно визначити, у чому полягають спірні питання.
Б) Я намагаюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші стосунки.
12) А) Найчастіше я уникаю займати позицію, яка може спричинити суперечки.
Б) Я даю можливість іншим залишитись при своїй думці, якщо вони теж йдуть мені назустріч.
13) А) Я пропоную компромісний варіант.
Б) Я наполягаю, щоб було зроблено по-моєму.
14) А) Я повідомляю іншого про свою точку зору і питаю про його думку.
Б) Я намагаюся показати іншому логіку та переваги моїх поглядів.
15) А) Я намагаюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші стосунки.
Б) Я намагаюся зробити так, щоб уникнути напруженості.
16) А) Я намагаюся не зачепити почуттів іншого.
Б) Я намагаюся переконати іншого у перевагах моєї позиції.
17) А) Зазвичай я наполегливо намагаюся досягти свого.
Б) Я намагаюся зробити все, щоб уникнути марної напруженості.
18) А) Якщо це зробить іншого щасливим, дам йому можливість наполягти на своєму.
Б) Я даю можливість іншому в чомусь залишитись при своїй думці, якщо він також йде мені назустріч.
19) А) Насамперед я намагаюся ясно визначити те, в чому полягають усі порушені питання та інтереси.
Б) Я намагаюся відкласти вирішення спірного питання для того, щоб згодом вирішити його остаточно..
20) А) Я намагаюся негайно подолати наші розбіжності.
Б) Я намагаюся знайти найкраще поєднання вигод та втрат для обох сторін.
21) А) Ведучи переговори, я намагаюся бути уважним до бажань іншого.
Б) Я завжди схиляюся до прямого обговорення проблем та їх спільного вирішення.
22) А) Я намагаюся знайти позицію, яка знаходиться посередині між моєю позицією та точкою зору іншої людини.
Б) Я відстоюю свої бажання.
23) А) Я майже завжди стурбований тим, щоб задовольнити бажання оточуючих.
Б) Іноді я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання.
24) А) Якщо позиція іншого здається мені дуже важливою, я намагатимусь піти назустріч його бажанням.
Б) Я намагаюся переконати іншого прийти до компромісу.
25) А) Я намагаюся показати іншому логіку та переваги моїх поглядів.
Б) Ведучи переговори, я намагаюся бути уважним до бажань іншого.
26) А) Я пропоную компромісну позицію.
Б) Я майже завжди стурбований тим, щоб задовольнити бажання оточуючих.
27) А) Найчастіше я уникаю займати позицію, яка може спричинити суперечки.
Б) Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму.
28) А) Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого.
Б) Улагоджуючи ситуацію, я зазвичай намагаюся знайти підтримку в іншого.
29) А) Я пропоную компромісну позицію.
Б) Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності, що виникають.
30) А) Я намагаюся не зачепити почуттів іншого.
Б) Я завжди займаю таку позицію у спірному питанні, щоб ми спільно з іншою людиною могли досягти успіху.
Додаток 2
Бланк для відповідей
КЛЮЧ
Кількість балів, яку Ви набрали за кожною шкалою, визначає тенденції дотримання відповідної поведінки в конфліктних ситуаціях. Бали підраховуються за наведеним далі ключем.