Презентація для педагогів: "Формування психологічної компетентності протидії булінгу у шкільному середовищі"

Про матеріал
Мета презентації : ознайомлення освітян із темою булінгу та мобінгу в шкільному середовищі; визначення поняття булінгу, його ознак, основних причин, форм прояву, психологічних портретів учасників булінгу; аналіз основних механізмів розвитку булінгу та висвітлення наслідків для всіх учасників цього явища; розвиток навичок правильного реагування на прояви булінгу в освітньому середовищі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО- ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ В ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Номер слайду 2

Поняття булінг Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це  діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого

Номер слайду 3

Близько 80% українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього. В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець». А справжній булінг почнеться у середній школі — з 10-11 років — вік входження у підліткову кризу. За дослідженнями UNISEF, 67% були жертвами або кривдниками або спостерігачами. 25% зазнавали цькувань. 48% дітей ні з ким, зокрема і з батьками, не діляться своїми проблемами. Сором'язливі та спокійні діти стають жертвами булінгу вдвічі частіше за однолітків, які відкриті до спілкування. 44% дітей, якщо стають свідками булінгу, просто спостерігають, оскільки бояться за себе. Україна посідає четверте місце в світі за рівнем підліткової агресії. Статистика про булінг. За даними ВООЗ, отриманими внаслідок моніторингового дослідження, в Україні регулярного насилля в школах зазнають близько 17 % дівчат і 16 % хлопців 11–15-річного віку. Регулярно ображають інших 16 % українських школярів та 12 % школярок. Опитування провів Інтернет-сайт Kids. Poll . Згідно з ним жертвами булінгу було 48 % опитаних, із них 15 % дітей неодноразово зазнавали насилля; 42 % респондентів зазначили, що самі займалися булінгом, 20 % –постійно

Номер слайду 4

Булінг може бути: Сексуальний – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомка відео у переодягальнях, сексуальні погрози, поширення образливих чуток тощо.4 Фізичний – штовхання, бійки, підніжки, нанесеннятілесних ушкоджень тощо.1 Економічний – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу таінших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.2 Психологічний – поширення образливих чуток, ігнорування, погрози, жарти, шантаж тощо.3 Кібербулінг – приниження за допомогою інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, Інтернету тощо (пересилка неоднознач-них фото, зйомка на відео бійок чи інших принижень і викладанняцих відео в мережу, цькування через соціальні мережі).5☑ Практичний психолог Ідріс Наталія

Номер слайду 5

Булінг в навчальному закладіВербальний булінг. Де знаряддям служить слово ( образливе ім’я з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, поширення образливих чуток…)Образливі жести або діїЗалякування. Використання агресивної мови і інтонацій голосу для того щоб змусити жертву здійснювати або не здійснювати що-небудь.

Номер слайду 6

Ізоляція. Жертва навмисне ізолюється, виганяється або ігнорується частиною учнів або всім класом. Вимагання Грошей, їжі, інших речей, примус що-небудь вкрасти . Пошкодження та інші дії з майном. Крадіжка, грабіж, ховання особистих речей жертви.

Номер слайду 7

Причини виникнення булінгу41235 Наше біологічне походження (бажання домінувати, завоювати авторитет в очах друзів та однолітків, стати «популярним»), Недостатність уваги та участі дорослих в процесі соціалізації дітей. Нестабільність сучасних сімей. Тиск та жорстоке поводження батьків. Створення благополучного середовища для булінгу (рейтинги, порівняння, обдарованість, заздрість, нудьга….), помилкове уявлення про те, що агресивна поведінка допустима. Демонстрація сцен насильства у ЗМІ

Номер слайду 8

систематичність (повторюваність) діяннянаявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності)дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. Ознаки булінгу

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Психологічні портрети учасників булінгу. Низька самооцінка. Діти, які дуже сильно невдоволені собою або з сильним почуттям вини. Висока агресивність. Забіякуваті, які емоційно і болісно реагують на будь-яке зауваження або прохання. Психологічні та соціальні проблеми. Самотність, соціальне неблагополуччя, депресивність, невміння спілкуватися , комплекс неповноцінності, глибинне переконання в негативній картині світу, насильство у власній родині, пасивна покірність насильству Спостерігачі, як правило, не відчувають задоволення від булінга, але змушені або включатися, або мовчати, побоюючись, що самі опиняться в ролі жертви. Більш сміливі з них встають на захист жертви. Але пасивна та мовчазна підтримка булінгу з боку дорослих змушує їх відступити. Приблизно 50% шкільних агресорів самі є жертвами психологічного чи фізичного насильства. Вони піддаються жорстокому поводженню у власній родині. -  неврівноваженість, самозакоханість;надмірна злість, ворожість, бажання «почесати кулаки»;підвищений статус у суспільстві. 

Номер слайду 11

Індикатори, які свідчать про знущання над дитиною:

Номер слайду 12

123 Проблеми у навчанні, поведінціДумки про суїцид. Зниження самооцінки. Можливі наслідки шкільного насилля

Номер слайду 13

Як діяти дитині- жертві булінгу(поради)НЕ ЗАМОВЧУВАТИ СИТУАЦІЮ (розповісти батькам, вчителям, адміністрації навчального закладу або комусь з дорослих)ОСОБИСТО ПРОТИСТОЯТИ БУЛЕРУ (по можливості не піддаватися на провокації, не зважати на образи, так як відсутність відповідної реакції жертви призведе до того, що вона стане нецікавою булеру)ЗАТЕЛЕФОНУВАТИ НА НАЦІОНАЛЬНУ ДИТЯЧУ «ГАРЯЧУ ЛІНІЮ» 0 800 500 225 772 (БЕЗКОШТОВНО)ЗАТЕЛЕФОНУВАТИ ДО ПОЛІЦІЇ 102 (розповісти про ситуацію)ЗАТЕЛЕФОНУВАТИ ДО КОНТАКТ-ЦЕНТРУ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ 0 800 213 103 (БЕЗКОШТОВНО)

Номер слайду 14

Якщо дитина підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй: Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці). Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй). Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося). Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя). Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу). Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).

Номер слайду 15

Навчання дитини виходу із «травлі»Притворитися «сірим каменем»Просто відійти «Чому ти це сказав?»«Ти хочеш образити мене?»«Я хочу…»«Іди»«Не дражни меня»«Припини»«І и що?»Посмеятися разом

Номер слайду 16

ЯК ДІЯТИ БАТЬКАМ ДИТИНИ - ЖЕРТВИ НАВЧИТИ ДИТИНУ НЕАГРЕСИВНО ПРОТИСТОЯТИ БУЛІНГУ (уникати кривдника, не реагувати на нього, переключитися на спілкування з друзями, не залишаючись на самоті, поводитися впевнено)ПОВІДОМИТИ ПРО ФАКТ БУЛІНГУ ВЧИТЕЛЯ ДИТИНИ, АДМІНІСТРАЦІЮ ШКОЛИПОСПІЛКУВАТИСЯ З БАТЬКАМИ БУЛЕРА З МЕТОЮ ВПЛИВУ НА ЙОГО НЕГАТИВНУ ПОВЕДІНКУЗАЛУЧИТИ ДИТИНУ ДО ПОЗАШКІЛЬНИХ ЗАНЯТЬ З МЕТОЮ РОЗШИРЕННЯ КОЛА ЇЇ СПІЛКУВАННЯЯКЩО «МИРНІ» МЕТОДИ НЕ ДОПОМАГАЮТЬ, ОБОВ’ЯЗКОВО ЗВЕРНУТИСЯ ДО КОМПЕТЕНТНИХ ОРГАНІВ (поліції, прокуратури, служби у справах дітей тощо)ПОСТАВИТИСЯ ДО БУЛІНГУ СЕРЙОЗНО (не сприймати його як тимчасове явище в поведінці дитини), ПОСПІЛКУВАТИСЯ З ДИТИНОЮ (з метою з’ясування причин такої поведінки, шляхів вирішення проблеми)

Номер слайду 17

Як допомогти дитині-агресору: Я почуваюся… (власні почуття і переживання стосовно ситуації)Коли ти… (опис конкретних дій співрозмовника, які викликають негативні емоції)Тому що… (пояснення, чому дії співрозмовника викликають такі емоції)Ось чому я хочу/бажаю/хотіла б… (бажані зміни в діях співрозмовника)

Номер слайду 18

Поради педагогам. Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім – загальношкільні. Вони мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими. Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил. Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими та несуть за собою адміністративну та кримінальну відповідальність. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.

Номер слайду 19

Як діяти закладу освіти у випадках булінгу?Повідомлення про цькування1 У разі потреби викликати швидку2 Повідомити відповідні Служби3 Директор скликає комісію.4 Комісія здійснює моніторинг5

Номер слайду 20

ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ ПІСЛЯ ТОГО, ЯК ПОЛІЦІЮ ПОВІДОМЛЕНО ПРО ФАКТ БУЛІНГУ 1. Працівники поліції складають протокол про вчинення адміністративного правопорушення (додають докази). 2. Справа передається на розгляд до суду (впродовж 15 днів суд знайомиться з матеріалами справи), де вивчаються: пояснення особи, яку притягують до відповідальності (булера); пояснення потерпілого та свідків; висновок експерта (якщо в результаті вчинення правопорушення була завдана фізична чи психологічна шкода); речові докази у вигляді зіпсованих особистих речей постраждалого; письмові документи; матеріали листування, в тому числі – переписки в соціальних мережах, відеоматеріали, на яких зафіксовано процес цькування.3. Приймається рішення про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення булінгу.

Номер слайду 21

ЗАКОН УКРАЇНИ18 грудня 2018 року № 2657-VIIIВнесені зміни до: Кодексу України про адміністративні правопорушення;Закону України «Про освіту».«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Створення безпечного освітнього середовища. Визначення стану, причин іпередумов поширення булінгу Підвищення рівня поінформованості учасників освітнього процесупро булінг Формування нетерпимого ставлення до насильницькихмоделей поведінки Запобігання та протидія булінгу (цькування) в закладі освіти

Номер слайду 25

БУЛІНГ ВЧИТЕЛЯСтаття 54 Закону України «Про освіту»: Педагогічні працівники мають право на «захист професійної честі, гідності». Стаття 53 Закону України «Про освіту»: Здобувачі освіти – учні – зобов’язані поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватись етичних норм. Юридична консультація: 0 800 213 103.

Номер слайду 26

Декілька кроків до вирішення проблеми. Визнайте, що проблема булінгу існує. В жодному разі не відкладайте розв’язання конфліктів і не «закривайте очі», намагаючись уникнути проблеми. Щоб ситуація була прозорою, повідомте керівнику про факти булінгу на вашу адресу. Усвідомте причину булінгу. Щоб не домислювати й не вигадувати, напряму запитайте у булерів, що спричинило таке їхнє ставлення. Зробіть свої уроки цікавими. Наприклад, використайте QRкоди, застосуйте прийом сторітелінгу чи вправи для розвитку логічного мислення. Розробіть з учнями правила поведінки на уроці. Важливо, щоб були визначені не тільки обов’язки учнів, а й учителя; не лише покарання через порушення правил, ай заохочення за дотримання дисципліни. Залучіть батьків або психолога, соціального педагога – без образ та претензій. Найчастіше діти-агресори у такий спосіб заявляють про брак уваги, компенсують проблеми в родині або свої переживання. Спробуйте пояснити ситуацію батькам учня, підключити їх до освітнього процесу. Зверніть увагу батьків на поведінку дитини, попросіть поговорити з нею, з’ясувати, що її турбує. Влаштуйте в класі день( тиждень) антибулінгу. Запропонуйте обговорити книгу, фільм чи взагалі тему дискримінації.

Номер слайду 27

Висновки. Ми всі – учасники процесу булінгу, чи як агресор, чи як жертва, чи як спостерігач. І ми маємо про це говорити, маємо діяти, а не стояти осторонь.

Номер слайду 28

Дякую за увагу!

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Презентації
Додано
8 вересня
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку